Teropong adalah alat optik yang biasa dipakai untuk melihat benda-benda yang sangat jauh, .. Teropong rohani adalah satu kiasan. Dengan kita menggunakan teropong rohani dapat meneropong perkara-perkara yang tidak dapat dilihat oleh mata lahir sekalipun telah menggunakan alat teropong.
Dengan menggunakan teropong rohani
( mata hati ) dengan dibantu oleh ilmunya, sifat-sifat mazmumah dapat ditumpaskan dan dikikis buangkan melalui proses mujahadatun nafsi. Barulah sifat mazmumah
ini dapat dikekang dan dikosongkan, yang akhirnya sifat mahmudah
ini dapat dikekang dan dikosongkan, yang akhirnya sifat mahmudah
dapat diisi dalam hati.
Disinilah pentingnya mengkaji dan mengesan sifat-sifat roh (hati). Supaya setelah kedua-dua nya dikesan, yang mahmudah nya dapat disuburkan dan
yang mazmumahnya dapat dihapuskan. Barulah manusia itu dapat kembali kepada hakikat dirinya. Yakni hakikat diri manusia itu sendiri.
yang mazmumahnya dapat dihapuskan. Barulah manusia itu dapat kembali kepada hakikat dirinya. Yakni hakikat diri manusia itu sendiri.
Ini kerana nilai diri manusia itu
adalah pada sifat roh (hati)nya.
Ia jadi penentu yang
mencorak kehidupannya dan
manusia seluruhnya. Roh ini
dikekalkan untuk ditanya dan dipertanggungjawabkan di Akhirat nanti. Roh inilah yang mukallaf. Ia yang akan merasai nikmat atau azab.
Ia jadi penentu yang
mencorak kehidupannya dan
manusia seluruhnya. Roh ini
dikekalkan untuk ditanya dan dipertanggungjawabkan di Akhirat nanti. Roh inilah yang mukallaf. Ia yang akan merasai nikmat atau azab.
Roh inilah juga yang akan ke Syurga atau ke Neraka bersama jasad barunya.
Allah SWT yang mencipta manusia dan Dialah paling bijak mendidik mereka. Matlamat, dasar dan pendekatan pendidikan yang termaktub di dalam Al Quran mestilah kembali dikaji, difahami, dihayati dan dilagang
untuk menyelesaikan krisis hidup yang makin kronik.
untuk menyelesaikan krisis hidup yang makin kronik.
Telah ramai manusia yang ditipu
dan diperdayakan untuk tunduk dan bertuhankan hawa nafsu. Ini ada diceritakan oleh Allah dengan firman-Nya:
dan diperdayakan untuk tunduk dan bertuhankan hawa nafsu. Ini ada diceritakan oleh Allah dengan firman-Nya:
أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَىٰ عِلْمٍ.
Maksudnya:
"Apakah engkau tidak perhatikan
orang-orang yang mengambil hawa nafsu menjadi Tuhan, lalu dia dibiarkan sesat oleh Allah
berdasarkan ilmu-Nya."
(Al Jasyiah 45:23).
Maksudnya:
"Apakah engkau tidak perhatikan
orang-orang yang mengambil hawa nafsu menjadi Tuhan, lalu dia dibiarkan sesat oleh Allah
berdasarkan ilmu-Nya."
(Al Jasyiah 45:23).
Apabila nafsu jahat itu dibiarkan
menguasai hati, iman tidak akan ada tempatnya. Bila iman tidak ada tempat, manusia bukan lagi menyembah Allah, Tuhan yang sebenarnya tetapi dia akan menyembah hawa nafsu.Oleh itu setelah kita berjaya meneropong mazmumah yang bersarang di hati, hendaklah dihapus dan ditumpaskan sifat keji (mazmumah) tersebut. Kikiskanlah dengan menanam rasa takut dan cinta hanya pada Allah SWT.
menguasai hati, iman tidak akan ada tempatnya. Bila iman tidak ada tempat, manusia bukan lagi menyembah Allah, Tuhan yang sebenarnya tetapi dia akan menyembah hawa nafsu.Oleh itu setelah kita berjaya meneropong mazmumah yang bersarang di hati, hendaklah dihapus dan ditumpaskan sifat keji (mazmumah) tersebut. Kikiskanlah dengan menanam rasa takut dan cinta hanya pada Allah SWT.
Rasakanlah Allah Maha Berkuasa, Maha Besar dan Allah-lah Maha Kuat dan Maha Gagah daripada segala-galanya.
Allah telah mendidik kita agar
hanya pada-Nya kita wajib takut
dan menghinakan diri. Ini kerana
Allah-lah yang Maha Mencipta,
Maha Menganugerah, Maha Pemberi, Yang Menghidupkan,dan Yang Mematikan. Allah-lah yang mengadakan dan mentiadakan sesuatu. Allah-lah yang menentukan nasib makhluk. Allah-lah yang memberi bekas (muassir). Selain-Nya semuanya tidak lebih
dan menghinakan diri. Ini kerana
Allah-lah yang Maha Mencipta,
Maha Menganugerah, Maha Pemberi, Yang Menghidupkan,dan Yang Mematikan. Allah-lah yang mengadakan dan mentiadakan sesuatu. Allah-lah yang menentukan nasib makhluk. Allah-lah yang memberi bekas (muassir). Selain-Nya semuanya tidak lebih
gagah, tidak lebih besar dan tidak
memberi bekas apa-apa.
Walaupun makhluk itu lahirnya kita nampak besar dan hebat,
gagah dan berkuasa tapi hakikatnya semua makhluk itu tetap dalam genggaman Allah SWT.
Walaupun makhluk itu lahirnya kita nampak besar dan hebat,
gagah dan berkuasa tapi hakikatnya semua makhluk itu tetap dalam genggaman Allah SWT.
Ulasan
Catat Ulasan