TIGA SERANGKAI ILMU ISLAM.
Ilmu asas dalam Islam ada tiga cabang, iaitu ilmu tauhid, ilmu feqah dan ilmu tasawuf. Apa yang menarik, dalam kita belajar dengan Syeikh Abuya Ashaari Muhammad At Tamimi tidak memisahkannya langsung dari persoalan aqidah,syariah dan tasawuf. Beliau mahu menekankan bahawa ilmu Usuluddin (aqidah), tasawuf (akhlak) dan feqah (syariah) merupakan tiga serangkai dalam ajaran Islam yang tidak boleh dipisah-pisahkan dari kehidupan seorang mukmin. Oleh itu huraian beliau tentang aqidah seringkali dikaitkan dengan aspek-aspek asas yang lain dalam ajaran Islam.
Melalui panduan tersebut mendorong dan memberikan kepada kita satu motivasi yang kuat untuk beramal dan membentuk diri menjadi orang yang bertaqwa.Melalui kelas pengajian beliau mampu mendorong kita mengimplementasikan dalam segenap bidang kehidupan. Hingga mudah untuk melahirkan model Islam is the way of life. Bermula dengan berpegang dengan ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah yang menjadi pegangan yang kukuh kepada kita. Dengan pegangan ASWJ, kita mempunyai kekuatan untuk menolak aqidah-aqidah lain. Iaitu aqidah-aqidah yang sesat.
Melalui pegangan ASWAJA, iaitu pegangan Ahlus sunnah Waljamaah. Kita punya kekuatan menolak ajaran Qadariah, Jabariah, bahai, Qadiani, wahabi,Syiah dan sebagainya.
Didalam ajaran Islam, secara umum ilmu-ilmu yang penting itu boleh dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu:
1. Usuluddin aqidah).
2. Feqah (syariat).
3. Tasawuf (akhlak).
1. Usuluddin aqidah).
2. Feqah (syariat).
3. Tasawuf (akhlak).
Dalam pengamalannya, setiap orang Islam mestilah melaksanakan secara serentak ketiga-tiga ilmu tadi. Sama ada dari segi teori mahupun praktikal, atau dari segi ilmiah atau amaliahnya
Tiga ilmu ini merupakan tiga serangkai yang tidak boleh dipisah-pisahkan.
Tiga serangkai ilmu tersebut kalau dipisah-pisahkan salah satu daripada tiga serangkai itu,maka akibatnya rosaklah yang lainnya. Ertinya amalan Islam itu menjadi sah apabila ketiga-tiga
ilmu tersebut dilaksanakan sekali gus dan serentak. Ia tidak boleh diamalkan satu-satu sahaja tanpa yang lain. Berfeqah saja atau berusuluddin saja atau berakhlak saja tentu akan merosakkan ke-Islaman seseorang. Jadi tiga serangkai.
ilmu tersebut dilaksanakan sekali gus dan serentak. Ia tidak boleh diamalkan satu-satu sahaja tanpa yang lain. Berfeqah saja atau berusuluddin saja atau berakhlak saja tentu akan merosakkan ke-Islaman seseorang. Jadi tiga serangkai.
Ilmu tiga serangkai itu tidak boleh dipisah-pisahkan dalam seluruh tindakan hidup. Kalau dipisahkan dalam pengamalan seharian, paling tidak seseorang itu akan jadi orang fasiq. Bahkan berkemungkinan ia akan jatuh kepada kafir tanpa ia sedar.
Dari ketiga-tiga ilmu ini, tapak atau asasnya adalah ilmu Usuluddin. Di atas tapak ilmu yang menjadi pegangan dan keyakinan setiap orang Islam itu, maka ditegakkan syari'at (feqah) dan akhlak (tasawuf). Kalau diibaratkan kepada sebuah bangunan, Usuluddin itu adalah faundationnya. Bangunan rumah
serta peralatan-peralatannya itulah syariat itulah syariat dan akhlak.
serta peralatan-peralatannya itulah syariat itulah syariat dan akhlak.
Kalau begitu rumah dan peralatan rumah tidak dapat ditegakkan sekiranya faundition rumah tersebut tidak kuat.
Justeru itu, dalam ajaran Islam:
1. Usuluddin itu adalah asas Islam. 2. Syariat dan tasawuf ialah furu dan cabang-cabangnya. Kalau begitu, ilmu Usuluddin dalam ajaran Islam amat penting dan utama. Kerana ia mengesahkan syariat dan akhlak. Syariat dan akhlak tidak ada nilai sisi Allah kalau aqidah atau usuluddinnya telah rosak.
1. Usuluddin itu adalah asas Islam. 2. Syariat dan tasawuf ialah furu dan cabang-cabangnya. Kalau begitu, ilmu Usuluddin dalam ajaran Islam amat penting dan utama. Kerana ia mengesahkan syariat dan akhlak. Syariat dan akhlak tidak ada nilai sisi Allah kalau aqidah atau usuluddinnya telah rosak.
Pengulahan yang mudah dan adanya model dari ilmu tersebut ia sangat praktikal. Dirinya sendiri adalah model dalam pelaksanaan ilmu. Hal tersebut yang sangat membantu kita untuk berbuat atau melaksanakan ilmu yang diberikan kepada kita. Maka mudah untuk kita melaksanakan Islam keatas diri, keluarga dan membangunkan Islam is the way of life dalam kehidupan. Pelaksanaan pada diri, keluarga dan dapat ditegakkan Islam is the way of life dalam kehidupan bandar yang dibangunkan. Syiar Islam terserlah dalam kehidupan bandar Islam. Kesuksesan pelaksanaan dan implementasi Islam is the way live dalam kehidupan terserlah. Terutamanya bidang pendidikan dan ekonomi.
Alhamdulilah terimaksih atas ulasan yg amat mudah di pahami🙏❤
BalasPadam