Langkau ke kandungan utama

ISLAM PASTI BERDAULAT


TUHAN ADA CARA UNTUK MENDAULATKAN  ISLAM.

( Negeri Melaka bersejarah ).

Perkampungan Islam yang pertama dibangunkan oleh Abuya ialah Kampung Sungai Penchala Damansara Kuala Lumpur. Pada tahun 1993 Abuya bersama kawan-kawannya telah membeli tanah daripada orang kampung keluasannya 4 ekar. Ketika itu di bawah negeri Selangor. Setahun selepas itu Sungai Penchala termasuk di dalam Wilayah  Persekutuan. Abuya memulakan pengajian fardhu ain di Kampung Sungai Penchala. Kelas untuk masyarakat umum pada tiap hari rabu malam khamis. Ribuan manusia menghadirinya setiap minggu. Suasana begitu meriah seolah-olah kita berada di bumi Haramain kerana suasana ramainya manusia. Di luar surau seperti Suqul lail. Namun ujian yang dihadapai oleh Abuya luar biasa.


Ada orang kampung sengaja menanam pokok yang bengkok dengan tujuan mengganggu laluan jalan ke perkampungan Islam yang Abuya bangunkan. Rombongan perserta yang datang menyewa bas agak kesulitan untuk masuk ke perkampungan Abuya. Terpaksa berhati-hati kerana gangguan pokok yang membengkok mengadap jalan. Berkat kesabaran Abuya perserta yang datang ke Sungai Penchala semakin ramai. Setiap cuti penggal Abuya akan menganjurkan kursus kefahaman Islam di perkampungan yang Abuya bangunkan. Ketika itu penulis sebagai pelajar telah diatur oleh Abuya atau wakilnya , menjadi pelayan tetamu, ada yang menolong gerai-gerai yang menyediakan makanan untuk peserta membeli makanan dan juga alat ibadah. 


Ada satu kejadian luar biasa ketika hendak membangunkan surau yang boleh menampung ahli jemaah satu-satu masa empat ke lima rubu orang. Ertinya memerlukan surau yanng mampu menampung peserta yang datang . Besi Panjang yang menjadi gelegar lantai surau tingkat atas. Oleh kerana jalan yang disebutkan ada gangguan maka pihak Abuya dapatkan izin pihak sekolah kebangsaan untuk melalui padang sekolahnya. Pagar sekolah terpaksa dibuka untuk laluan lantai dari besi tersebut.Ketika nak bangunkan surau bagi membawa besi besar tepaksa lalu padang sekolah kebangsaan dan kebenaran Guru besar Sg. Penchala Cigu Safwan.


Ada satu peristewa perserta kursus ramai, ada yang menggunakan kemudahan di masjid Sungai Penchala. Ada pemuda kampung tiba-tiba mengambil serban ustaz Hasyim Abdul Karim di atas kepalanya lalu dibuang ke longkang. Pemuda tersebut tidak selesa orang ramai berkunjung ke kampungnya. Namun akhirnya dengan sikap yang Abuya didik kita hadapi dengan akhlak, orang tersebut malu sendiri. Menurut Haji Muhammad bin Adnan yang merupakan anak tempatan yang mengikuti pengajian Abuya memberitahu kepada penulis orang tersebut malu dan berhijrah daripada kampung tersebut. 


Ke hadapan Tuhan yang Maha baik. Kuasa-Nya untuk lakukan kebangkitan Islam sekali lagi.Yang sedang menggerakkan pejuang-pejuang Islam untuk mendaulatkan Islam sekali lagi.Tuliskanlah untuk kami ya Tuhan, tentang orang yang kerananya, Dikau buatkan kami kembali mempedulikan-Mu dan memberi perhatian tentang-Mu. Walhal selama ini kami tidak pernah ambil kisah kewujudan-Mu walaupun kami percaya tentang adanya Engkau, wahai Tuhan. Dia dengan susah payahnya berjuang untuk membuatkan kami benar-benar rasa memiliki-Mu, ya Allah, ya Tuhan. 


Katanya, mendapatkan Tuhan itulah rahsia kebahagiaan. Bahkan Tuhan menurutnya adalah segala-galanya buat insan. Siapa yang mempunyai Tuhan, orang itu pasti mendapatkan segala-gala yang diperlukan dalam hidupnya. Menurutnya lagi, Tuhan adalah cinta agung, yang telah memberikan seagung-agungnya cinta kepada setiap manusia ciptaan-Nya. Siapa yang berusaha membalasi 
cinta agung-Nya, nescaya orang itu akan menjadi manusia yang padanya miskin atau kaya sama sahaja. Dipuji atau dikeji orang tidak menjejaskan apa-apa di dalam dirinya. Ini kerana orang yang mencintai Tuhan tidak lagi bersandar pada kekayaan dan pujian. Tidak juga dapat disusahkan oleh kemiskinan dan kejian. Apa yang ditakuti ialah cercaan Tuhan. Apa yang ditakuti ialah kehilangan Tuhan. Tidak lagi bersandar dengan kemegahan dan keistimewaan dunia. 


Ya Allah, ia benar-benar membuatkan kami tidak lagi keseorangan dalam hidup, kerana sudah mempunyai Tuhan. Kami tidak takutkan lagi masa depan kerana di sana ada Tuhan tempat mengharap dan bergantung. Penderitaan apa pun yang menimpa bukan lagi masalah kerana merasakan itulah kebijaksanaan dan keadilan Tuhan. Tuhan begitu berperanan rasanya dalam hidup, bahkan Engkau tempat berbual setiap detik, teman hidup yang sangat bermakna. Engkau Tuhan sudah menjadi matlamat dan keutamaan dalam hidup, seperti yang Dikau ajarkan ikrar dalam sembahyang, “Bahawa hidup mati adalah semata-mata untuk Tuhan yang memerintah seluruh alam.” 


Dialah, ya Allah, yang telah berjaya membuatkan kami mampu membesarkan-Mu begitu sekali, hingga sampai memperkecilkan sahaja semuanya yang selain-Mu. Lalu akibatnya hidup kami kini sudah jadi berbeza sekali dengan cara hidup kami sebelumnya. Sistem fikiran dan sistem perasaan berubah secara total, dikeranakan teras kepercayaan sudah diberikan sepenuhnya kepada Tuhan. Yang sebelumnya kepercayaan itu disandarkan semuanya kepada ajaran ideologi, kapitalis, politik, wang dan bersandarkan kepada kehidupan dunia. Yang di sana sama sekali tidak memasukkan Tuhan sebagai modal. Wahai Tuhan, sungguh perubahan sistem dalam diri kami ini bukan kami yang rancangkan. 


Tapi dialah. Dia bernama Abuya Ashaari Muhammad yang ditakdirkan oleh Engkau. Dia ialah ayah orang Islam. Dia juga ibu orang Islam. Bukan ayah ibu fizikal atau ayah ibu kandung. Tetapi ialah ayah ibu kepada rohani manusia. Ayah ibu kandung berperanan melahirkan, membesarkan, memberi makan, pakaian dan menyekolahkan. Maka di sekolah, dialah yang mengambil peranan ibu ayah kepada mental dan roh manusia. Dia ialah ibu bapa kedua kepada manusia, yang mengambil peranan untuk membuatkan roh manusia itu dilahirkan dan dibesarkan untuk melakukan kerja-kerja keinsanan, yang mana bila seseorang datang padanya, dihidupkan roh orang itu dengan diberikannya Tuhan. Maka lahirlah atau hiduplah roh di dalam diri manusia itu. Walhal sebelumnya roh tidak aktif, kerana ibu bapa kandung tidak mampu untuk mengambil peranan itu. Ibu roh sahaja yang tahu melakukannya. Itulah dia manusia roh yang Tuhan telah lahirkan ke bumi Malaysia ini. 


Dia juga bapa roh kerana bertanggungjawab membesarkan dan mengaktifkan peranan roh-roh manusia melalui pendidikan rohaniah yang dianugerahkan Allah kepadanya. Hingga manusia yang bersekolah dengannya, menjadi orang dunia dan Akhirat sekaligus. Ya Allah, Dikau pun tahu bahawa Abuya Ashaari Muhammad itu ialah keperluan setiap manusia. Memang Allah-lah yang melahirkan dia ke dunia untuk itu. Lalu izinkanlah kami untuk memperkenalkannya kepada Malaysia dan kepada dunia. Khianat rasanya kalau dia disorokkan. Sedangkan mengenalinya, manusia akan mendapat Tuhan hingga mampu untuk cinta dan takutkan-Nya. 


Tuhan, bukalah laluan untuk dia dikenali. Dan ajarkanlah kami tentangnya. Kerana kami bukan kenal sangat orang ini. Yang paling mengenalinya ialah Engkau, Tuhan kerana Tuhanlah yang menciptakannya dan mengizinkan semua keajaiban itu berlaku kepadanya. Terutama kemampuannya berhubung rapat dengan Tuhan dan dapat hubungkan pula hati-hati orang lain dengan Tuhan. 
Orang dapat berhubung rapat dengan Perdana Menteri pun sudah satu kebanggaan, dianggap pencapaian yang menakjubkan. Inikan pula boleh rapat dengan Allah, Maharaja dunia dan Akhirat, Tuan punya langit dan bumi, Syurga dan Neraka. Tentulah sesuatu yang maha menakjubkan dan merupakan sesuatu yang paling ajaib di dunia. Kekuatan apakah yang ada padanya sehingga dia mampu melakukannya? 


Akhirnya jika ada pahala untuk usaha ini Tuhan, mohon dianugerahkanlah pada Abuya, sebagai bayaran kepada jasanya yang amat besar kepada kami. Ingin juga ganjaran itu disampaikan kepada semua yang pernah berjasa, kedua ibu bapa dan mana-mana saja kaum muslimin, muslimat yang masih hidup atau yang sudah meninggal dunia. Ya Allah, sudilah terima usaha ini sebagai pengabdian pada-Mu. Kau sokonglah, kerana tanpa sokongan-Mu, buku ini tidak mampu berbuat apa-apa kerana hanya kuasa-Mu yang mampu memberi bekas. Saya meminta lagi Tuhan dan hanya pada-Mu sahaja tempat saya menyatakan harapan. Tolong pelihara hati saya agar tidak sedikit pun merasa megah dan ujub dengan hasilnya nanti. Pastikan ya Allah, hati saya akan malu dengan nikmat ini, takut tidak lulus ujian ini, takut tidak mendapat redha dan cinta-Mu. Takut akan dilempar ke dalam Neraka yang Kau sediakan ya Allah! Amin.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NEGARA SYAM.

NEGARA SYAM (JORDAN, PALESTIN,HEBRON, SYRIA) Negara Jordan menjadi tempat transit bagi Abuya sebelum meneruskan perjalanan ke negara negara lain. Jordan juga dikenali dengan bumi Anbiya. Jordan juga banyak meninggalkan kesan  peninggalan purba yang berusia  ribuan tahun. Ia banyak di Jordan atau dulu dikenali dengan negeri Syam. Wilayah Syam zaman kebangkitan pertama mengandungi Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria. Di era kebangkitan kali kedua Syam telah terpecah kepada empat negara. Ia dilakukan oleh penjajah. Kini terdapat negara Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria secara berasingan satu sama lain. Jordan era terkini dikenali dengan Kerajaan Hasyimiyah Jordan, (Hashemite Kingdom of Jordan) atau lebih dikenali dengan nama Jordan sahaja  merupakan sebuah negara Arab yang terletak di Asia Barat (dulu dianggap Timur Tengah) bersempadan dengan negara-negara Arab yang lain. Ia terletak pada koordinat 34-29 Utara 35-39 Timur iaitu di sebelah Barat La

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN.

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN. Allah telah mengkhabarkan kepada kita melalui lidah Rasul-Nya bahawa Allah telah ‘set’kan satu Jadual Allah SWT untuk umat yang datang sesudah wafatnya Nabi akhir zaman. Itulah kasih sayang Allah dan Rasul-Nya kepada umat Islam, yang untuk mereka tidak ada lagi nabi dan rasul.Maka diceritakan lah perkara-perkara yang bakal terjadi sama ada yang positif atau negatif. Dengan mengetahui dan memahami jadual itu, umat Islam terpandu atau terpimpin untuk menghadapi dan menerima takdir yang bakal berlaku. Antara jadual yang dimaksudkan itu ialah, Rasulullah SAW bersabda: Yang artinya : "Telah berlaku Zaman Kenabian ke atas kamu, maka berlakulah zaman kenabian sebagaima­na yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat zaman itu. Kemudian berlakulah Zaman Kekhalifahan (Khulafaur Rasyidin) yang berjalan seperti zaman kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat nya. Lalu berlakulah zaman

AGAMA NABI IBRAHIM.

AGAMA NABI IBRAHIM. Inti pati ayat: Al Qur’an ayat 123 surat 16 An Nahl, Kemudian Kami wahyukan kepadamu (Muhammad): "Ikutilah agama Ibrahim seorang yang hanif." dan bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan. Al Qur’an ayat 39 surat 14 Ibrahim, Segala puji bagi Allah yang telah menganugerahkan kepadaku di hari tua (ku) Ismail dan Ishaq. Sesungguhnya Tuhanku, benar-benar Maha Mendengar (memperkenankan) do`a. Al Qur’an ayat 124 surat 2 Al Baqarah, Dan (ingatlah), ketika Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat (perintah dan larangan), lalu Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku akan menjadikanmu imam bagi seluruh manusia". Ibrahim berkata: "(Dan saya mohon juga) dari keturunanku". Allah berfirman: "Janji-Ku (ini) tidak mengenai orang-orang yang zalim". Al Qur’an ayat 71 surat 21 Al Anbiyaa’, Dan Kami selamatkan Ibrahim dan Luth ke sebuah negeri yang Kami telah memberkahinya untuk sekalian manusia. N