Dr. Saad berasal dari Taif, Arab Saudi. Beliau membawa kami ke kampung halamannya di kawasan pergunungan iaitu di Taif. Dr. Saad juga banyak berkongsi tentang sejarah Islam. Terutamanya sejarah Islam pada kebangkitan pertama. Iaitu sejarah Rasulullah SAW yang ada kaitan dengan kota Taif.
Abuya membimbing kita mencintai Allah dan Rasulullah dengan mata hati. Mengenal Allah dan Rasulullah di peringkat hati atau roh ia juga dikatakan penghayatan dua kalimah syahadah.
Dalam sejarah ada menceritakan tentang pengkhianat kepada Allah dan Rasulullah. Seperti Abu Righal yang menjadi penunjuk jalan tentera ABRAHAH menuju Ka’bah. Mereka para pengkhianat ini, terlaknat di dunia dan akhirat, dilaknat manusia dan juga Allah Ta’ala. Kubur Abu Righal dibenci oleh setiap orang yang melihatnya. Setiap kali ada yang melalui kuburannya, mereka melemparnya dengan batu. Kekuatan yang ingin melawan Allah pasti akan kalah . Sebesar apapun kekuatan dan persiapan musuh itu tidak apa-apanya dibandingkan dengan kekuasaan dan kekuatan Allah SWT. Kisah ini sebagai peringatan bagi siapa pun yang ingin melawan-Nya atau merusak tempat suci-Nya, maka mereka pasti akan mendapatkan murka dari-Nya.
Adakalanya kita boleh jadi pengkhianat kepada Allah dan Rasulullah sama ada sedar atau tidak sedar. Dalam Islam ia dikenali dengan sifat munafik. Sebagaimana sabda Rasulullah:
عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ :
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ آيَةُ الْمُنَافِقِ ثَلَاثٌ إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ وَإِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ .
Hadis riwayat Abu Hurairah Radhiyallahu 'anhu , ia berkata:Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda: Ada tiga tanda orang munafik; apabila berbicara ia berbohong, apabila berjanji ia mengingkari dan apabila dipercaya ia berkhianat.(Sahih Muslim).
Tuhan minta semua yang kita lakukan untuk mendapatkan keredhaan-Nya. Apabila kita gagal meluruskan hati kepada-Nya ertinya kita telah mengisi hati kita selain Allah. Itulah yang dikatakan hati yang tidak lurus dengan Allah. Malahan ada rasa dan amalan hati yang juga dikira dunia. Riak adalah dunia. Ujub adalah dunia. Sum’ah adalah dunia. Megah dengan kekayaan dan keturunan itu dunia. Hasad dengki, ego, sombong dan angkuh kesemuanya adalah dunia. Yang sedihnya, kadang-kadang sembahyang pun jadi dunia. Puasa jadi dunia. Baca Quran jadi dunia. Sedekah jadi dunia. Naik haji jadi dunia. Belajar ilmu agama sampai alim pun jadi dunia.
Sebenarnya, apa pun boleh jadi dunia. Apabila kita tidak meluruskan hati kepada Allah ertinya kita telah mengkhianati Allah. Dunia atau tidak sesuatu benda atau perkara itu bukan terletak kepada benda atau perkaranya. Ia bergantung kepada tujuan dan matlamatnya. Kalau sesuatu benda atau perkara itu, natijahnya terhenti setakat dunia maka jadi dunialah dia. Tetapi kalau natijahnya membawa kepada kebaikan, kepada keredhaan Allah dan ada pula nilai pahalanya, maka ia sudah tidak jadi dunia lagi. Ia sudah jadi Akhirat.
Ulasan
Catat Ulasan