SISTEM TUHAN DALAM FARDHU AIN DAN FARDHU KIFAYAH....
Fardu Ain satu sama lain ada hubung kait dengan kehidupan Umat Islam.Begitu juga fardu kifayah yang sangat luas ada hubungan dengan kehidupan.
Ia merupakan satu sistem hidup yang tertib lagi sistematik.
Dan ialah untuk kehidupan orang yang beriman.
Ia merupakan satu sistem hidup yang tertib lagi sistematik.
Dan ialah untuk kehidupan orang yang beriman.
Kalau pemimpin Islam faham dan dijadikan arahan dan didalam pentadbiran Islam sungguh indah dan menyelamat kan. Ia hanya difahami oleh pemimpin yang ditunjuk oleh Tuhan.Ia merupakan hikmah yang amat tersirat sangat payah difaham.Kecuali pemimpin yang dijanjikan oleh Tuhan.
Sembahyang merupakan ibu segala ibadah. Sangat berperanan didalam kehidupan Umat Islam.Kalau ia benar-benar difahami dan dihayati ia adalah kekuatan umat yang beriman.
Kekuatan akal fikiran dan kekuatan jiwa yang sangat berguna didalam kehidupan.
Disamping ia merupakan ikrar kepada Tuhan.
Kekuatan akal fikiran dan kekuatan jiwa yang sangat berguna didalam kehidupan.
Disamping ia merupakan ikrar kepada Tuhan.
Hidup untuk Tuhan untuk diamalkan seharian.
Agar hidup orang Islam setiap hari bersih dari kejahatan dan ada hubungan dengan orang lain didalam kehidupan.
Untuk lebih difahami mari saya huraikan:
Kita pergi kepada Fardu kifayah didalam kehidupan orang Islam.
Fardu kifayah diwujudkan, ia merupakan keperluan bersama masyarakat Islam.
Setiap golongan ada bidangnya masing-masing untuk kepentingan satu sama lain.
Ada yang berkecimpung didalam pendidikan.
Ada yang bergelanggang dibidang pertanian dan ternakan untuk masyarakat Umat Islam.
Ada yang berjuang mengenalkan Tuhan dan Islam kepada hamba Tuhan.
Ada yang berniaga untuk kemudahan masyarakat membeli keperluan.
Yang lain tidak disebutkan bolehlah dikiaskan.
Kalau kita faham yang disebutkan tadi yang tidak disebutkan mudah difaham.
Diantara fardu kifayah yang disebutkan yang mudah mencari kekayaan ialah perniagaan dan pertanian.
Golongan lain susah hendak mencari kekayaan.
Itulah hikmahnya zakat dari orang yang kaya.
Dibahagi lapan asnaf kepada yang tidak dapat mencari kekayaan.
Diantaranya fakir miskin, jihad dan orang yang berhutang yang tidak sempat mencari kekayaan.
Mereka hanya berkhidmat untuk keperluan masyarakat.
Termasuk orang kaya didalam kehidupan.
Jadi disini kita faham satu sama lain perlu memerlukan.
Ada yang memikirkan ilmu, ada yang memikirkan keperluan makan minum.
Ada yang memikirkan pentadbiran, ada yang memikirkan kekayaan.
Kalau semua golongan bersembahyang dan dihayati serta faham ikrar kepada Tuhan.
Semua golongan tadi faham memahami serta perlu memerlukan.
Setiap golongan bertanggungjawab menyempurnakan satu sama lain.
Masyarakat tidak pincang.
Tapi apabila Umat Islam sudah rosak.
Yang bersembahyang tidak faham sembahyangnya.
Hingga tidak berperanan didalam kehidupan.
Yang dapat kekayaan tidak tahu tanggungjawab.
Yang susah mencari kekayaan hendak mencari kekayaan mengabaikan tanggungjawabnya kepada masyarakat.
Setiap golongan tidak berperanan mengikut bidangnya, didalam kehidupan.
Pemimpin pula tidak ada ilmu dan tidak ada wibawa.
Dia tidak pandai mentadbir dan arahannya tidak ditaati oleh orang ramai.
Maka sistem Tuhan melalui fardu ain dan fardu kifayah didalam kehidupan tidak berjalan.
Sudah bertukar fungsinya didalam kehidupan.
Maka masyarakat Islam sudah beratus tahun pincang.
Akhirnya berpecah belah disamping lahirnya gejala masyarakat yang tidak sihat.
Maka terjadilah Umat Islam terhina dimana-mana.
Kerana pemimpin jahat disamping jahil.
Dan umumnya Umat Islam kalau pun bersembahyang, tidak ada kesan didalam kehidupan.
Abuya Fata At Tamimi
Menjelang Tidur
05.11.2005
Agar hidup orang Islam setiap hari bersih dari kejahatan dan ada hubungan dengan orang lain didalam kehidupan.
Untuk lebih difahami mari saya huraikan:
Kita pergi kepada Fardu kifayah didalam kehidupan orang Islam.
Fardu kifayah diwujudkan, ia merupakan keperluan bersama masyarakat Islam.
Setiap golongan ada bidangnya masing-masing untuk kepentingan satu sama lain.
Ada yang berkecimpung didalam pendidikan.
Ada yang bergelanggang dibidang pertanian dan ternakan untuk masyarakat Umat Islam.
Ada yang berjuang mengenalkan Tuhan dan Islam kepada hamba Tuhan.
Ada yang berniaga untuk kemudahan masyarakat membeli keperluan.
Yang lain tidak disebutkan bolehlah dikiaskan.
Kalau kita faham yang disebutkan tadi yang tidak disebutkan mudah difaham.
Diantara fardu kifayah yang disebutkan yang mudah mencari kekayaan ialah perniagaan dan pertanian.
Golongan lain susah hendak mencari kekayaan.
Itulah hikmahnya zakat dari orang yang kaya.
Dibahagi lapan asnaf kepada yang tidak dapat mencari kekayaan.
Diantaranya fakir miskin, jihad dan orang yang berhutang yang tidak sempat mencari kekayaan.
Mereka hanya berkhidmat untuk keperluan masyarakat.
Termasuk orang kaya didalam kehidupan.
Jadi disini kita faham satu sama lain perlu memerlukan.
Ada yang memikirkan ilmu, ada yang memikirkan keperluan makan minum.
Ada yang memikirkan pentadbiran, ada yang memikirkan kekayaan.
Kalau semua golongan bersembahyang dan dihayati serta faham ikrar kepada Tuhan.
Semua golongan tadi faham memahami serta perlu memerlukan.
Setiap golongan bertanggungjawab menyempurnakan satu sama lain.
Masyarakat tidak pincang.
Tapi apabila Umat Islam sudah rosak.
Yang bersembahyang tidak faham sembahyangnya.
Hingga tidak berperanan didalam kehidupan.
Yang dapat kekayaan tidak tahu tanggungjawab.
Yang susah mencari kekayaan hendak mencari kekayaan mengabaikan tanggungjawabnya kepada masyarakat.
Setiap golongan tidak berperanan mengikut bidangnya, didalam kehidupan.
Pemimpin pula tidak ada ilmu dan tidak ada wibawa.
Dia tidak pandai mentadbir dan arahannya tidak ditaati oleh orang ramai.
Maka sistem Tuhan melalui fardu ain dan fardu kifayah didalam kehidupan tidak berjalan.
Sudah bertukar fungsinya didalam kehidupan.
Maka masyarakat Islam sudah beratus tahun pincang.
Akhirnya berpecah belah disamping lahirnya gejala masyarakat yang tidak sihat.
Maka terjadilah Umat Islam terhina dimana-mana.
Kerana pemimpin jahat disamping jahil.
Dan umumnya Umat Islam kalau pun bersembahyang, tidak ada kesan didalam kehidupan.
Abuya Fata At Tamimi
Menjelang Tidur
05.11.2005
Ulasan
Catat Ulasan