( Suasana dalam bilik darjah dan diluar bilik darjah ).
Sistem pendidikan yang Abuya lagang adalah berbeza dengan sistem sekular yang ada didunia pada hari ini. Pendidikan yang berbeza dengan yangdilagang
oleh dunia Kapitalis dan Sosialis. Itulah satu tajdid yang Abuya lakukan dalam bidang pendidikan.
Sistem pendidikan yang Abuya lagang, bukan timur dan bukan barat.Tetapi ia adalah pendidikan Islam yang tersendiri. Daripada
pendidikan yang Abuya lagang terbukti telah melahirkan satu model masyarakat "Islam is the way of life".
Oleh itu Abuya mempunyai
kaedah tersendiri untuk melawan arus pendidikan jahiliah yang telah disebut kan diatas. Pendidikan yang Abuya lagang ada
formal dan tidak formal. Kedua-dua program tersebut sama pentingnya. Jadual tidak formal berlaku setiap selepas sembahyang. Manakala pendidikan formal
dilakukan pada masa yang telah ditetapkan.
Ertinya anak-anak menerima
pendidikan Islam selama 24 jam.Jadual rehat dan tidur pun dipastikan menurut ISO yang telah Abuya tetapkan. Kurikulum dan co kurikulum sama pentingnya.
Kedua-dua nya tidak dipisahkan. Ketika kuliah disampaikan maka amalannya atau pelaksanaan nya dipastikan ketika kokurikulum. Dalam bilik darjah dan diluar bilik darjah ada kaitan dan sangat ada kesinambungannya.
Dengan sistem tersebut berlakulah kerjasama yang baik antara pelajar-pelajar dengan masyarakat yang Abuya bina. Ada kalanya mereka didedahkan kepada masyarakat diluar lingkungan
mereka. Sebab itu mereka tidak kaku ketika dihantar
menyambung diluar negara.
Ketika mereka diluar negara adalah sebagai duta-duta kecil yang Abuya kirim. Pendedahan dengan
masyarakat telah dibuat kepada mereka. Ia adalah latihan awal sebelum di hantar ke mana-mana.
Ilmu dan keahlian atau kemahiran tersebut lebih berkesan kerana mereka telah banyak dapat pendedahan. Teori dan praktikal tidak dipisahkan.
Misalnya ilmu ekonomi,
mereka terima teori dalam
dewan kuliah dan selepas itu mereka dijadualkan berada dipusat-pusat perniagaan yang telah Abuya sediakan.
Mereka membesar di tengah
kepesatan kemajuan sains dan teknologi. Mereka tidak
canggung dengan kemajuan
teknologi canggih dan tahu
menggunakannya untuk
mengatur hidup. Dalam masa yang sama, mereka tidak membiarkan diri mereka menjadi hamba teknologi.
Justeru mereka telah dilatih
memanfaatkan sains dan teknologi untuk menegakkan agama Allah.
Mereka adalah generasi
"Sufi berteknologi".
Pendidikan yang mereka terima sangat menekan jiwa
sufi. Mereka dilatih semenjak
dari kecil lagi. Iaitu mengikis mazmumah dan menyubur kan mahmudah. Mereka dilatih mengambil duniau ntuk jambatan ke Akhirat.G
unakan kemudahan teknologi yang ada, tapi manfaatkan ia untuk agama Allah dan untuk beribadah.
Jadikan ianya alat dan bukan matlamat.
Ulasan
Catat Ulasan