Langkau ke kandungan utama

PENDIDIKAN TAJDID.



( Suasana dalam bilik darjah dan diluar bilik darjah ).


Sistem pendidikan yang Abuya lagang adalah berbeza dengan sistem sekular yang ada didunia pada hari ini. Pendidikan yang berbeza dengan yangdilagang
oleh dunia Kapitalis dan Sosialis. Itulah satu tajdid yang Abuya lakukan dalam bidang pendidikan.




Sistem pendidikan yang Abuya lagang, bukan timur dan bukan barat.Tetapi ia adalah pendidikan Islam yang tersendiri. Daripada
pendidikan yang Abuya lagang terbukti telah melahirkan satu model masyarakat "Islam is the way of life".




Oleh itu Abuya mempunyai
kaedah tersendiri untuk melawan arus pendidikan jahiliah yang telah disebut kan diatas. Pendidikan yang Abuya lagang ada
formal dan tidak formal. Kedua-dua program tersebut sama pentingnya. Jadual tidak formal berlaku setiap selepas sembahyang. Manakala pendidikan formal
dilakukan pada masa yang telah ditetapkan.




Ertinya anak-anak menerima
pendidikan Islam selama 24 jam.Jadual rehat dan tidur pun dipastikan menurut ISO yang telah Abuya tetapkan. Kurikulum dan co kurikulum sama pentingnya.
Kedua-dua nya tidak dipisahkan. Ketika kuliah disampaikan maka amalannya atau pelaksanaan nya dipastikan ketika kokurikulum. Dalam bilik darjah dan diluar bilik darjah ada kaitan dan sangat ada kesinambungannya.



Dengan sistem tersebut berlakulah kerjasama yang baik antara pelajar-pelajar dengan masyarakat yang Abuya bina. Ada kalanya mereka didedahkan kepada masyarakat diluar lingkungan
mereka. Sebab itu mereka tidak kaku ketika dihantar
menyambung diluar negara.
Ketika mereka diluar negara adalah sebagai duta-duta kecil yang Abuya kirim. Pendedahan dengan
 masyarakat telah dibuat kepada mereka. Ia adalah latihan awal sebelum di hantar ke mana-mana.



Ilmu dan keahlian atau kemahiran tersebut lebih berkesan kerana mereka telah banyak dapat pendedahan. Teori dan praktikal tidak dipisahkan.
Misalnya ilmu ekonomi,
mereka terima teori dalam
dewan kuliah dan selepas itu mereka dijadualkan berada dipusat-pusat perniagaan yang telah Abuya sediakan.



Mereka membesar di tengah
kepesatan kemajuan sains dan teknologi. Mereka tidak
canggung dengan kemajuan
teknologi canggih dan tahu
menggunakannya untuk
mengatur hidup. Dalam masa yang sama, mereka tidak membiarkan diri mereka menjadi hamba teknologi.



Justeru mereka telah dilatih
memanfaatkan sains dan teknologi untuk menegakkan agama Allah.
 Mereka adalah generasi
 "Sufi berteknologi".
Pendidikan yang mereka terima sangat menekan jiwa
sufi. Mereka dilatih semenjak
dari kecil lagi. Iaitu mengikis mazmumah dan menyubur kan mahmudah. Mereka dilatih mengambil duniau ntuk jambatan ke Akhirat.G




unakan kemudahan teknologi yang ada, tapi manfaatkan  ia untuk agama Allah dan untuk beribadah.
Jadikan ianya alat dan bukan matlamat.
 




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MENGENAL ABUYA.

Siapakah Abuya? Mengapa kita perlu kenal dia? Kita perlu mengenalinya dengan tepat supaya kita faham dia, faham pemikiran, perasaan, perbuatan dan perjuangannya. Tak kenal maka tak cinta. Jika tak cinta maka tak bersungguh-sungguh dalam memperjuangkan Islam yang Abuya perjuangkan. Kenapa banyak orang yang mengaku cinta Abuya, tapi bila berlaku ujian jadi keliru lalu meninggalkan perjuangan Abuya, bahkan ada yang membenci dan memusuhi Abuya?  Sebenarnya mungkin pengenalan mereka tentang Abuya tak tepat, tak jitu. Mungkin kenal pada sudut-sudut tertentu sahaja.  Maklumlah minat setiap orang tak sama. Ada yang minat perniagaan, maka dia sangat terinspirasi dengan sistem ekonomi yang Abuya lagangkan. Ada yang minat pendidikan, maka dia sangat respek Abuya dari sudut pendidikan. Ada yang minat poligami, maka dia sangat nak belajar pada Abuya bagaimana nak buat poligami yang harmoni. Ada yang minat cara susun kasut ala Abuya, maka dia pun ikut disiplin susun kasut itu. Ada yang mina

NEGARA SYAM.

NEGARA SYAM (JORDAN, PALESTIN,HEBRON, SYRIA) Negara Jordan menjadi tempat transit bagi Abuya sebelum meneruskan perjalanan ke negara negara lain. Jordan juga dikenali dengan bumi Anbiya. Jordan juga banyak meninggalkan kesan  peninggalan purba yang berusia  ribuan tahun. Ia banyak di Jordan atau dulu dikenali dengan negeri Syam. Wilayah Syam zaman kebangkitan pertama mengandungi Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria. Di era kebangkitan kali kedua Syam telah terpecah kepada empat negara. Ia dilakukan oleh penjajah. Kini terdapat negara Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria secara berasingan satu sama lain. Jordan era terkini dikenali dengan Kerajaan Hasyimiyah Jordan, (Hashemite Kingdom of Jordan) atau lebih dikenali dengan nama Jordan sahaja  merupakan sebuah negara Arab yang terletak di Asia Barat (dulu dianggap Timur Tengah) bersempadan dengan negara-negara Arab yang lain. Ia terletak pada koordinat 34-29 Utara 35-39 Timur iaitu di sebelah Barat La

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN.

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN. Allah telah mengkhabarkan kepada kita melalui lidah Rasul-Nya bahawa Allah telah ‘set’kan satu Jadual Allah SWT untuk umat yang datang sesudah wafatnya Nabi akhir zaman. Itulah kasih sayang Allah dan Rasul-Nya kepada umat Islam, yang untuk mereka tidak ada lagi nabi dan rasul.Maka diceritakan lah perkara-perkara yang bakal terjadi sama ada yang positif atau negatif. Dengan mengetahui dan memahami jadual itu, umat Islam terpandu atau terpimpin untuk menghadapi dan menerima takdir yang bakal berlaku. Antara jadual yang dimaksudkan itu ialah, Rasulullah SAW bersabda: Yang artinya : "Telah berlaku Zaman Kenabian ke atas kamu, maka berlakulah zaman kenabian sebagaima­na yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat zaman itu. Kemudian berlakulah Zaman Kekhalifahan (Khulafaur Rasyidin) yang berjalan seperti zaman kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat nya. Lalu berlakulah zaman