BERFIKIR MELALUI BANDINGAN
MEMBUAT perbandingan atau tamsilan adalah satu kaedah untuk memudahkan memberi faham kepada manusia. Didalam memberi ilmu dan tarbiah. Kaedah ini memang sudah lumrah dan tidak asing lagi berlaku di dalam dunia pendidikan dan pelajaran. Apakah ia bercorak sekular mahu pun bercorak Islam.
Di dalam pendidikan Islam, memberi faham kepada orang yang hendak di ajar dan dididik tentang sesuatu perkara dengan dibuat perbandingan atau tamsilan memang sudah tidak asing lagi. Ini kerana Al Quran dan hadis Nabawi mengajar kita dengan cara yang sama.
Allahlah swt dengan kasih sayangNya inginkan hamba-hambaNya mendapat petunjuk dan hidayahNya dengan memberi berbagai-bagai contoh perbandingan.
Dengan contoh perbandingan tersebut, manusia dapat menggunakan akal fikirannya untuk memahami dan mencari penyelesaian terhadap segala peristiwa yang dihadapinya – kesusahan, kepayahan, kegembiraan, kesenangan, dan seumpamanya.Sesungguhnya Allah telah memberi berbagai-bagai perumpamaan pada makhluk-makhluk ciptaanNya, binatang ternak, serangga, fenomina (i.e. silih bergantinya siang dan malam), pokok, buah-buahan, dan sebagainya.
"Lihatlah (wahai Muhammad) bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan, iaitu: kalimah yang baik adalah sebagai sebatang pohon yang baik, yang pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh, dan cabang pucuknya menjulang ke langit.Dia mengeluarkan buahnya pada tiap-tiap masa dengan izin Tuhannya. Dan Allah mengemukakan perbandingan-perbandingan itu untuk manusia, supaya mereka beringat (mendapat pelajaran). (Ibrahim 14:24-25).
Maksud firman Allah:
35. Allah yang menerangi langit dan bumi. Bandingan nur hidayah petunjuk Allah (Kitab Suci Al-Quran) adalah sebagai sebuah "misykaat" yang berisi sebuah lampu; lampu itu dalam geluk kaca (qandil), geluk kaca itu pula (jernih terang) laksana bintang yang bersinar cemerlang; lampu itu dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya, (iaitu) pokok zaitun yang bukan sahaja disinari matahari semasa naiknya dan bukan sahaja semasa turunnya (tetapi ia sentiasa terdedah kepada matahari); hampir-hampir minyaknya itu - dengan sendirinya - memancarkan cahaya bersinar (kerana jernihnya) walaupun ia tidak disentuh api; (sinaran nur hidayah yang demikian bandingannya adalah sinaran yang berganda-ganda): cahaya berlapis cahaya. Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang dan peraturanNya) kepada
35. Allah yang menerangi langit dan bumi. Bandingan nur hidayah petunjuk Allah (Kitab Suci Al-Quran) adalah sebagai sebuah "misykaat" yang berisi sebuah lampu; lampu itu dalam geluk kaca (qandil), geluk kaca itu pula (jernih terang) laksana bintang yang bersinar cemerlang; lampu itu dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya, (iaitu) pokok zaitun yang bukan sahaja disinari matahari semasa naiknya dan bukan sahaja semasa turunnya (tetapi ia sentiasa terdedah kepada matahari); hampir-hampir minyaknya itu - dengan sendirinya - memancarkan cahaya bersinar (kerana jernihnya) walaupun ia tidak disentuh api; (sinaran nur hidayah yang demikian bandingannya adalah sinaran yang berganda-ganda): cahaya berlapis cahaya. Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang dan peraturanNya) kepada
nur hidayahNya itu; dan Allah mengemukakan berbagai-bagai misal perbandingan untuk umat manusia; dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. (An Nur 24:35).
وَمَا هَٰذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ ۚ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ ۚ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ
Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, (Al-‘Ankabût 29:64)
Contoh hati umpama raja.Hati boleh pertimbangkan sesuatu perI kara yang mereka lakukan sama ada perkara tersebut betul atau pun salah. Hati
juga boleh membuatkan seseorang itu sedih tentang apa yang mereka telah lakukan. Hati juga boleh menampung ilmu pengetahuan tanpa belajar jika jiwanya bersih. Di samping itu ia menjadi raja dalam diri manusia.
Contoh pertama dunia umpama bangkai.
Dunia ini lebih jelek daripada bangkai anak kambing yang cacat. Diriwayatkan dari Jabir Radhiyallahu anhu :
"Sesungguhnya Nabi SAW, baginda berjalan melewati bangkai anak kambing jantan yang kedua telinganya kecil. Sambil memegang telinganya Baginda siapa berkenan membeli ini seharga satu dirham?” Orang-orang berkata, “Kami sama sekali tidak tertarik kepadanya. Apa yang boleh kami perbuat dengannya?” Baginda SAW bersabda, “apakah kalian mau jika ini menjadi milik kalian?” Orang-orang berkata, “Demi Allâh, kalau anak kambing jantan ini hidup, pasti ia cacat, karena kedua telinganya kecil, apalagi ia telah mati?”
"Sesungguhnya Nabi SAW, baginda berjalan melewati bangkai anak kambing jantan yang kedua telinganya kecil. Sambil memegang telinganya Baginda siapa berkenan membeli ini seharga satu dirham?” Orang-orang berkata, “Kami sama sekali tidak tertarik kepadanya. Apa yang boleh kami perbuat dengannya?” Baginda SAW bersabda, “apakah kalian mau jika ini menjadi milik kalian?” Orang-orang berkata, “Demi Allâh, kalau anak kambing jantan ini hidup, pasti ia cacat, karena kedua telinganya kecil, apalagi ia telah mati?”
Baginda SAW bersabda:
فَوَاللهِ لَلدُّنْيَا أَهْوَنُ عَلَى اللهِ مِنْ هَذَا عَلَيْكُمْ
Demi Allâh, sungguh, dunia itu lebih hina bagi Allâh daripada bangkai anak kambing ini bagi kalian.
Contoh Sunnah kedua,
لَوْ كَانَتِ الدُّنْـيَا تَعْدِلُ عِنْدَ اللهِ جَنَاحَ بَعُوْضَةٍ ، مَا سَقَى كَافِرًا مِنْهَا شَرْبَةَ مَاءٍ
Seandainya dunia di sisi Allâh sebanding dengan sayap nyamuk, maka Dia tidak memberi minum sedikit pun darinya kepada orang kafir.
Style seumpama ini banyak diikuti oleh kebanyakan ulama seperti Imam Ghazali di dalam kitab Ihya' banyak membawa perbandingan-perbandingan untuk memberi faham di dalam sesuatu perkara. Oleh itu ingin saya membawa perumpamaan untuk kita fikirkan bersama.Allah memang menyuruh kita berfikir melalui perbandingan-perbandinga itu, kita keinsafan dan pelajaran daripadanya.
Ulasan
Catat Ulasan