AMALAN YANG MEMBERI KESAN KEPADA JIWA.
Ibadah yang memberikan kesan kepada hati atau roh kita, ialah ibadah yang disertakan dengan mujahadah. Apabila ibadah yangtelah memberikan kesan, ia dijadikan amalan yang berterusan buat diri kita yang mengalaminya. Dalam hal ini Imam Ghazali RA berkata betapa kalau kita ada membuat amalan tambahan sama ada sembahyang sunat, berwirid dan berzikir yang bermacam-macam bentuk, cuba perhatikan amalan-amalan itu. Mana satu yang benar-benar memberi kesan kepada roh dan jiwa kita. Amalan itulah yang perlu diperbanyakkan.
Kita ambil contoh doa Nabi Yunus.Selepas ikan yang besar itu menelan Nabi Yunus ia berenang ke dasar laut.Mengikut logik, tiada manusia yang boleh hidup dalam keadaan begitu. Bagaimanapun, satu ibadat yang tidak pernah ditinggalkan Nabi Yunus ketika menghadapi saat-saat sukar serta berada dalam suasana gelap gelita di dalam perut ikan Nun itu adalah zikir.
Nabi Yunus berdoa kepada Allah SWT,
(لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ).
yang bermaksud: “Tiada Tuhan melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau, Sesungguhnya aku adalah daripada orang-orang yang menganiaya diri sendiri.”
(Al Ambiyaa 87).
Setiap zikir yang diamalkan, bahkan ibadat lain termasuk membaca al-Quran, solat dan doa kita akan diangkat ke langit.
Ada zikir yang naik sehingga langit pertama saja kemudian ia akan hilang. Bagaimanapun, zikir para nabi akan naik dari langit pertama hingga ketujuh, malah dikenali oleh seluruh penduduk di langit.
Sebab itu, ada orang jasadnya berjalan di atas muka bumi tetapi namanya sentiasa disebut dan dikenali seluruh penduduk langit. Nabi Yunus adalah seorang yang cukup terkenal di langit. Ketika Nabi Yunus berterusan berzikir, ia naik ke langit dan suaranya itu sangat dikenali semua malaikat.
Bagaimanapun, zikir yang diungkapkan itu datangnya dari tempat yang pelik iaitu Nabi Yunus adalah seorang yang cukup terkenal di langit. Ketika Nabi Yunus berterusan berzikir, ia naik ke langit dan suaranya itu sangat dikenali semua malaikat.
Sebab itulah penting sekali memanjatkan doa merintih serta merayu kepada Allah SWT supaya menerima segala amal ibadat yang kita lakukan. Allah SWT turut merakamkan keadaan zikir Nabi Yunus itu. Allah SWT menyatakan di dalam al-Quran, sekiranya Nabi Yunus tidak memperbanyakkan zikirnya, maka baginda tidak akan diselamatkan oleh-Nya.
Kerana tujuan kita berwirid dan berzikir yang bermacam-macam bentuk dan melakukan amalan tambahan untuk mengingati Allah hingga terasa kepada hati.
Bila hati benar-benar mengingati
Allah, maka hati itu akan mendorong kita melaksanakan segala perintahnya. Umpamanya, kalau membaca Subhanallah boleh memberikesan kepada jiwa kita,maka bacalah ia banyak-banyak.Dengan kita membaca
ia banyak-banyak, maka akan kuatlah
hati kita.
Yang malangnya diakhir zaman ini, ramai juga orang yang berwirid dan berzikir tetapi amat sedikit yang faham akan fungsi Zikir dan wirid itu. Sebab itulah mereka sekadar membacanya
begitu sahaja tetapi amalan itu
tidak memberi kesan kepada jiwa. Zikir tersebut tidak menjadi penawar dalam kehidupan kita.Dalam Islam berzikir boleh memberi ketenangan dan ketenteraman kepada jiwa.
Ibadah yang memberikan kesan kepada hati atau roh kita, ialah ibadah yang disertakan dengan mujahadah. Apabila ibadah yangtelah memberikan kesan, ia dijadikan amalan yang berterusan buat diri kita yang mengalaminya. Dalam hal ini Imam Ghazali RA berkata betapa kalau kita ada membuat amalan tambahan sama ada sembahyang sunat, berwirid dan berzikir yang bermacam-macam bentuk, cuba perhatikan amalan-amalan itu. Mana satu yang benar-benar memberi kesan kepada roh dan jiwa kita. Amalan itulah yang perlu diperbanyakkan.
Kita ambil contoh doa Nabi Yunus.Selepas ikan yang besar itu menelan Nabi Yunus ia berenang ke dasar laut.Mengikut logik, tiada manusia yang boleh hidup dalam keadaan begitu. Bagaimanapun, satu ibadat yang tidak pernah ditinggalkan Nabi Yunus ketika menghadapi saat-saat sukar serta berada dalam suasana gelap gelita di dalam perut ikan Nun itu adalah zikir.
Nabi Yunus berdoa kepada Allah SWT,
(لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ).
yang bermaksud: “Tiada Tuhan melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau, Sesungguhnya aku adalah daripada orang-orang yang menganiaya diri sendiri.”
(Al Ambiyaa 87).
Setiap zikir yang diamalkan, bahkan ibadat lain termasuk membaca al-Quran, solat dan doa kita akan diangkat ke langit.
Ada zikir yang naik sehingga langit pertama saja kemudian ia akan hilang. Bagaimanapun, zikir para nabi akan naik dari langit pertama hingga ketujuh, malah dikenali oleh seluruh penduduk di langit.
Sebab itu, ada orang jasadnya berjalan di atas muka bumi tetapi namanya sentiasa disebut dan dikenali seluruh penduduk langit. Nabi Yunus adalah seorang yang cukup terkenal di langit. Ketika Nabi Yunus berterusan berzikir, ia naik ke langit dan suaranya itu sangat dikenali semua malaikat.
Bagaimanapun, zikir yang diungkapkan itu datangnya dari tempat yang pelik iaitu Nabi Yunus adalah seorang yang cukup terkenal di langit. Ketika Nabi Yunus berterusan berzikir, ia naik ke langit dan suaranya itu sangat dikenali semua malaikat.
Sebab itulah penting sekali memanjatkan doa merintih serta merayu kepada Allah SWT supaya menerima segala amal ibadat yang kita lakukan. Allah SWT turut merakamkan keadaan zikir Nabi Yunus itu. Allah SWT menyatakan di dalam al-Quran, sekiranya Nabi Yunus tidak memperbanyakkan zikirnya, maka baginda tidak akan diselamatkan oleh-Nya.
Kerana tujuan kita berwirid dan berzikir yang bermacam-macam bentuk dan melakukan amalan tambahan untuk mengingati Allah hingga terasa kepada hati.
Bila hati benar-benar mengingati
Allah, maka hati itu akan mendorong kita melaksanakan segala perintahnya. Umpamanya, kalau membaca Subhanallah boleh memberikesan kepada jiwa kita,maka bacalah ia banyak-banyak.Dengan kita membaca
ia banyak-banyak, maka akan kuatlah
hati kita.
Yang malangnya diakhir zaman ini, ramai juga orang yang berwirid dan berzikir tetapi amat sedikit yang faham akan fungsi Zikir dan wirid itu. Sebab itulah mereka sekadar membacanya
begitu sahaja tetapi amalan itu
tidak memberi kesan kepada jiwa. Zikir tersebut tidak menjadi penawar dalam kehidupan kita.Dalam Islam berzikir boleh memberi ketenangan dan ketenteraman kepada jiwa.
Ulasan
Catat Ulasan