PERANAN MELAYU ABUYA TERTONJOL DI MANA-MANA.
(Abuya ada pusat di Jordan dan pelajar-pelajar yg dikirim menginap dipusat tersbut).
Abuya pernah di undang oleh Khomaini ke Tehran).
❝Apakah kita sudah mempersiapkan sembahyang yang agung, poligami indah, pengorbanan yang luarbiasa dan lain-lain seperti yang telah berlaku pada kebangkitan kali pertama?❞
Pembinaan Insaniah inilah yang akan membentuk jati diri orang Melayu. Orang Melayu kini ramai berhijrah. Mereka berhijrah ke seluruh pelusuk dunia. Mereka berhijrah dengan macam-macam tujuan. Ada yang berhijrah keranan menuntut ilmu dan terus berkahwin dengan orang tempatan. Ada yang berhijrah kerana berkerja mencari rezeki di bumi perantaun. Apalah ertinya jika berlaku seperti di Timur Tengah sekarang, kemana pergi bergaduh dan bermusuh dengan orang tempatan sudah tentu kita akan gagal untuk berdakwah dengan masyarakat tempatan. Atau mencari rezeki halal"
Masjid As Sofa pastinya akan melakar sejarah sebagai Masjid Melayu yang pertama ditubuhkan di London. Ianya berfungsi memudahkan umat Islam terutamanya masyarakat Melayu menjalankan ibadah seperti solat, majlis Ilmu, pusat pengajian komuniti, pusat bimbingan muallaf, sambutan hari kebesaran Islam yang berteraskan kepada pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah. Masjid ini akan menjadi pusat, penaung dan benteng masyarakat Melayu di London dalam menjaga aqidah mereka daripada diserang dengan fahaman-fahaman yang salah. Masjid As Sofa London bakal ditubuhkan disebuah premis di - 1 Thorpe Close, London, United Kingdom W10 5XL.
Bangsa Arab apabila sudah tidak berpegang kepada ajaran Islam yang di ajarkan oleh Rasul mereka akan kembali balik kepada budaya masyarakat Arab jahiliah. Zaman jahiliah pergaduhan dikalangan bangsa Arab, antara puak dan kabilah tercetus puncanya kadang-kadang bermula dari hal yang kecil. Akhirnya pergaduhan berlaku dari peringkat atasan hingga rakyat jelata. Kadang-kadang melibatkan antara kabilah dengan kabilah yang lain. Di mana indahnya Islam kalau begitu sekali perjuangannya? Pada saat ini situasi dunia Islam umumnya sedang kacau-bilau dan huru-hara, rakyat sudah tak percaya lagi dengan pemimpinnya. Keamanan jelas sudah tiada.
Kehadiran orang Melayu beragama Islam umumnya disenangi masyarakat tempatan. Contoh kehadiran orang Melayu di bumi Eropah khususnya di Britain. Bahkan kelompok minoriti masyarakat Islam Melayu di beri kepercayaan di Kota London. Kelompok Melayu sering menjadi pendamai dikalangan umat Islam dari negara-negara lain. Antara faktor bangsa Melayu disenangi kerana wataknya lemah lembut, sabar dan mudah mesra.
Dalam masyarakat Melayu, Abuya telah melagang dan menghidupkan kembali kehidupan poligami kerana ia adalah dakbus solihin. Iaitu tradisi orang-orang soleh. Maksudnya kalau kita baca sejarah orang-orang zaman dahulu, para rasul-rasul dan nabi-nabi' isteri mereka ramai. Para Sahabat juga ramai berpoligami. Syeikh Abdul Qadir Jailani, ulama besar dan sufi-sufi yang ulung, berkahwin ramai itu bukanlah satu kecacatan atau satu keiaban. Ini menunjukkan berpoligami atau berkahwin ramai itu dakbus solihin.
Maksud firman Tuhan: "Dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim (apabila kamu berkahwin dengan mereka), maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan (lain): dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja, atau (pakailah) hamba-hamba perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman.(An Nisaa, 4:3).
Namun mereka yang dibesarkan oleh dunia teknologi gagal mendidik muslimah untuk menerima sesuatu yang begitu ditakuti dan dibenci oleh nafsu wanita, iaitu poligami. Sedangkan ianya dibenarkan oleh Allah dan menjadi amalan tradisi orang soleh iaitu poligami. Untuk berhadapan dengan pelbagai kesusahan dan cabaran, memerlukan ketahanan dan kekuatan jiwa. Poligami adalah jalan untuk wanita memerdekakan jiwa dari kongkongan nafsu yang tidak pernah puas dan melatih jiwa kuat dan tabah. Di peringkat awal, di era pembinaan insan, poligami dijadikan sebagai ubat untuk mengawal nafsu wanita.
Menurut Abuya Imam Ashaari bin Muhammad At Tamimi, lelaki dan wanita adalah serupa tetapi serupa kemampuan dan tanggungjawab.
Oleh tidak semua perkara dibolehkan kepada lelaki, boleh juga pada wanita.
Bercakap tentang poligami; dianggap perkara terpinggir dalam agama. Sedangkan poligami adalah satu perintah daripada Tuhan, sepertilah sembahyang, puasa dan lain-lain. Poligami yang berjaya sangat ada hubungkait dengan sembahyang. Jika sembahyang telah membuahkan hasil, iaitu rasa-rasa hamba; poligami indah akan terbina daripadanya. Begitulah sembahyang yang agung, melahirkan manusia yang luarbiasa.
Poligami sebenarnya menurut Abuya, adalah hasil sembahyang yang agung. Cara hidup agung dihasilkn dari sembahyang yang agung. Itulah hidup yang bersistem dalam semua sudut termasuk poligami. Hasil sembahyang yang menghubungkan hati kuat dengan Allah, maka mampu berperanan dalam kehidupan. Begitulah contoh bagaimana sistem Islam yang berjalan hasil sembahyang agung tadi. Bukan saja disudut poligami, bahkan dibidang pendidikan, kebudayaan, dan lain-lain. Kalau dapat disalin apa yang telah baginda lakukan, maka akan terjadilah kebangkitan Islam kedua ini.
Kebangkitan Islam pertama telah berlaku dan sekarang kita sedang menagih janji Allah untuk kebangkitan Islam kali kedua. Pada kebangkitan yang pertama, apa yang telah berlaku; sembahyang yang agung, poligami indah, pengorbanan yang luar biasa dan lain-lain. Apakah hal-hal tersebut telah berlaku pada masa ini? Sedangkan kita mahu menagih Janji Tuhan, mesti mengulangi apa yang telah Rasul dan sahabat lakukan.
Ulasan
Catat Ulasan