HIDUP BERPASANGAN DALAM ISLAM.
(Suasana keluarga Abuya dikalangan adik beradik Abuya, anak-anak, dan cucu cicit. Foto majlis di dalam dewan 3/11/2018).
Tuhan perintahkan dapat bawa diri dan amalan kita kepada Tuhan. Diri kita yang terdiri dari tiga unsur itu semuanya dibawa kepada Tuhan. Contoh fizikal yang dibawa kepada Tuhan menggerakkannya melaui pergerakan fizikal solat. Akal fikiran dibawa memikirkan kebesaran Tuhan. Hati dibawa berzikir untuk mengingati Tuhan.
( Pasangan pengantin Aufa Rafiq Fakhrur Razi).
( Pasangan pengantin Aufa Rafiq Fakhrur Razi).
Manusia perlukan keramaian, makan minum dan hidup bermasyarakat adalah fitrah.Contoh kenduri kendara ... dapat berkumpul ramai ramai. dapat update perkongsian maklumat.Kemuncak kenduri kendara dapat makan minum. Disamping berpeluang bersilaturahim dengan keluarga penganjur kenduri. Dalam Islam bukan sahaja dapat makan berjemaah ramai ramai… Keramaian rohani seperti solat berjemaah adalah pesta rohaniah, pesta hati dan jiwa.
Himpunan mingguan iaitu pada hari jumaat, bukan perhimpunan lahiriah atau pesta syariat, bila gagal jadikan solat jumaat pesta hati ertinya hanya berlaku perhimpunan mingguan fizikal.
Himpunan mingguan iaitu pada hari jumaat, bukan perhimpunan lahiriah atau pesta syariat, bila gagal jadikan solat jumaat pesta hati ertinya hanya berlaku perhimpunan mingguan fizikal.
Kalaulah kenduri kendara tidak dijadikan wadah silaturahim atau silaturrahim yang tidak ada rohnya hanya jadi kenduri ala Melayu sahaja. Hanya jadi adat dan budaya sahaja.
(Foto: susana berjemaah di Sendayan Negeri Sembilan).
Ikrar kita amat jelas, "Sesungguhnya solatku, cara hidup matiku hanya untuk Allah SWT." Ertinya bukan hanya ibadah solat atau sembahyang, puasa, zakat, haji, membaca Al Quran, zikir dituntut jadi ibadah. Seluruh amal ibadah kita, kenduri kendara, usaha kita jihad kita dan lain-lain lagi; mesti mempunyai roh. Kalau tidak, semua amal kita itu hanya rangka-rangka atau jasad lahir semata-mata. Ia seperti bangkai sahaja. Amal tanpa roh adalah sia-sia.
Allah SWT nilai amalan pada rohnya; walaupun kita wajib beramal. Oleh itu roh setiap amal kita kena jaga agar ia ada nilai di sisi Allah SWT. Kalau ibadah, perjuangan, jihad, kenduri kendara dan segala amal kita tidak ada roh, kesemuanya menjadi sia-sia sahaja disebabkan tidak ada roh.Bila tidak ada roh, ertinya kita beramal dalam lalai. Kita berdakwah tidak ada rohnya ertinya kita dalam keadaan lalai.
(Foto: susana berjemaah di Sendayan Negeri Sembilan).
Ikrar kita amat jelas, "Sesungguhnya solatku, cara hidup matiku hanya untuk Allah SWT." Ertinya bukan hanya ibadah solat atau sembahyang, puasa, zakat, haji, membaca Al Quran, zikir dituntut jadi ibadah. Seluruh amal ibadah kita, kenduri kendara, usaha kita jihad kita dan lain-lain lagi; mesti mempunyai roh. Kalau tidak, semua amal kita itu hanya rangka-rangka atau jasad lahir semata-mata. Ia seperti bangkai sahaja. Amal tanpa roh adalah sia-sia.
Allah SWT nilai amalan pada rohnya; walaupun kita wajib beramal. Oleh itu roh setiap amal kita kena jaga agar ia ada nilai di sisi Allah SWT. Kalau ibadah, perjuangan, jihad, kenduri kendara dan segala amal kita tidak ada roh, kesemuanya menjadi sia-sia sahaja disebabkan tidak ada roh.Bila tidak ada roh, ertinya kita beramal dalam lalai. Kita berdakwah tidak ada rohnya ertinya kita dalam keadaan lalai.
Kalau kita berekonomi walaupun berjaya dan dapat menegakkan
yang halal tapi rohnya sudah tidak ada maka kita berekonomi dalam keadaan lalai.
Begitu juga kita berjuang dan berjemaah tiada roh, ertinya berjuang dan berjemaah dalam keadaan lalai.
yang halal tapi rohnya sudah tidak ada maka kita berekonomi dalam keadaan lalai.
Begitu juga kita berjuang dan berjemaah tiada roh, ertinya berjuang dan berjemaah dalam keadaan lalai.
Sifat lalai ini dimurkai Allah. Sedangkan dalam Al Quran ada menyatakan:
ولاتكن من الغافلين.
Ertinya: Jangan kamu menjadi orang yang lalai.(Al A'raf :205).
ولاتكن من الغافلين.
Ertinya: Jangan kamu menjadi orang yang lalai.(Al A'raf :205).
Oleh sebab itu, setiap usaha dan ikhtiar kita mesti disertakan rohnya. Sebab rohnya itulah tempat nilaian Allah SWT. Ertinya dalam masa kita berjihad, berkenduri kendara kita mesti ada rasa takut kepada Allah SWT. Begitu juga dalam masa kita bersembahyang, beramal ibadah, bermusafir, bergaul, bertemu dan berjemaah; mesti ada rasa takut kepada Allah SWT. Jadi adanya rasa takut dalam apa saja tindakan kita yang kita buat itulah sifat-sifat taqwa.
Ulasan
Catat Ulasan