ABUYA MENDIDIK GENERASI PEMBINA EMPAYER.
Abuya selaku pejuang Islam berdakwah dimulakan dengan mengajak keluarganya. Melalui anak-anak dan yang bersamanya dididik untuk meneruskan perjuangan Islam yang dilagangnya. Di peringkat awal anak lelaki dibawanya bersama kemana saja program yang diisi oleh Abuya. Ketika baru hendak mencetuskan model sistem hidup Islam Abuya bermula daripada bawah. Contoh pergi berdakwah dengan menggunakan motor honda dan anaknya dibawa bersamanya.
Memboncing motorsikal honda kemana-mana program dakwah. Begitulah pendedahan praktikal yang dibuat oleh Abuya sebagai pendedahan prog am bersama masyarakat. Ertinya anak-anak lelaki yang besar mengikuti program dakwahnya. Ertinya Abuya berjaya melahirkan generasi pelapis atau generasi kedua untuk melahirkan generasi kesinambungan atau generasi ketiga perjuangan Islam yang Abuya lagang. Kuliah dakwah secara amali.
Ertinya generasi pelapis yang dipersiapkan bermula dengan pendedahan dakwah yang dilakukan. Hinggalah generasi tersebut membesar dengan wadah yang Abuya persiapkan dan cita-cita yang disuntik kepada generasi kedua iaitu anak-anaknya. Generasi kedua membesar di tengah suasana yang telah dibentuk sekian lama. Yakni suasana Islam yang dicetuskan oleh Abuya sejak hampir 50 tahun yang lalu. Mereka punya persediaan jiwa, akal dan fizikal yang cukup untuk tampil menyiapkan generasi yang akan meneruskan kelangsungan perjuangan Islam yang dilagang Abuya.
Abuya lahirkan generasi yang menyiapkan generasi yang akan menyaksikan kemenangan yang dijanjikan untuk perjuangan ini. Raut wajah mereka yang lembut, tenang, riang dan membayangkan kepuasan, adalah ciri-ciri satu generasi yang punya potensi masa depan yang cerah. Merekalah generasi kedua yang menyiapkan generasi ketiga perjuangan yang menyempurnakan matlamat dan cita-cita perjuangan. "Rupa-rupanya orang yang mempunyai jiwa merdeka sahaja yang berakhlak." Jemaah Islam ibarat wadah hendaklah diisi dengan bermacam-macam perkara yang memberi faedah." (Abuya Imam Ashaari Muhammad At Tamimi).
Jemaah Abuya, pada 1993 yang menyambut sambutan jubli Perak secara besar-besaran di Kompleks pendidikan Al Arqam Batu Hampar, Bruas, Perak. Pada 12-14 februari 1993. Program tersebut mengadakan expo dan memaparkan hasil perjuangan sepanjang tempoh yang dilalui bermula dari tahun 1968-1993. Memaparkan perjuangan yang syumul meliputi kegiatan fardhu kifayah yang meluas terutamanya di bidang pendidikan, ekonomi, komunikasi, sosial, perubatan, kebudayaan dan lain-lain lagi. Sebagai persedian menuju dunia baru Islam. Majlis tersebut dihadiri lebih 2000 pengunjung dari seluruh Malaysia, Singapura, Thailand, Indonesia dan Brunai. Mereka terdiri dari pelbagai latar belakang masyarakat. Seperti pelajar-pelajar IPT, pelajar-pelajar sekolah menengah, maktab, pengajian pondok dan juga kakitangan kerajaan.
Melalui exspo dan konsert yang diadakan , Abuya memaparkan model dan garis kerja yang jelas dan praktikal. Terutamanya apa yang ditempuh dan yang dilaluinya sendiri dari tahun 1968 didedahkan melalui program expo tersebut. Selain itu melalui jubli perak tersebut,
Perutusan Abuya ditayangkan melalui projektor sekaligus perasmian Sambutan jubli perak Al Arqam. Abuya ingin menonjolkan kepimpinan Timur sebagai teraju kebangkitan Islam akhir zaman. Jubli perak ini adalah kemuncak dari lebih 140 siri ekspo dan pameran yang telah di anjurkan oleh Abuya didalam dan diluar negeri sejak tahun 1987 hingga berlakunya program di Batu Hanpar Perak. Ianya terbuka kepada semua lapisan masyarakat.
Silibus pendidikan Abuya yang dipamerkan ketika EXPO tersebut;
Iaitu Abuya mengajak kita merujuk Stail Didikan Tuhan Sungguh Sistematik, Cantik Dan Menarik..Bila kita perhatikan 5 ayat pertama Al Fatehah, kita dapat melihat bagaimana didikan dan tarbiah Tuhan. Stail tarbiah Tuhan itu sebenarnya ada dalam surah Al Fatehah. Kalau para guru, pemimpin dan ibu ayah boleh faham, boleh hayati dan boleh applykan kepada pengikut, anak buah, murid-murid dan anak-anaknya, insyaAllah, berkat dari Tuhan akan sangat memberi kesan. Tetapi mungkin orang tidak perasan. Mari kita mencungkil dari susunan ayat-ayat Al Fatehah, bagaimana Tuhan mendidik manusia. Kalau ilmu ini dapat kita miliki, dapatlah kita applykan dalam kita mendidik. Sebenarnya didikan dalam Al Fatehah sangat cantik dan sistematik.
Tuhan mendidik manusia tidak secara mengejut tetapi secara tadarruj yakni beransur-ansur. Dari yang ringan-ringan kepada yang agak berat, sehinggalah yang sangat berat, sampailah matlamat yang Tuhan maksudkan. Kalau kita baca dari ayat `Bismillah` hingga "Iyyakana`budu...", banyak ilmu pendidikan yang kita dapat. Tuhan mendidik manusia tidak secara mengejut tetapi secara bertahap agar sesuai dengan akal dan fitrah manusia. Sebab Tuhan jadikan akal dan fitrah manusia tidak boleh diasak sekaligus kerana ia akan rosak. Sama ada dia tidak tahan dan jadi jumud atau dia militan dan agresif. Keduanya Tuhan tidak mahu kerana keduanya bahaya. Sebab itu Tuhan mendidik secara bertahap.
Matlamat terakhir adalah bahawa Allah itu adalah Tuhan yang mesti manusia sembah hendaknya manusia meminta tolong dari-Nya. Itu kemuncak kepada pengenalan dari didikan secara tadarruj tadi atau yang beransur-ansur. Matlamat Tuhan ialah supaya orang akui Dia Tuhan dan mesti sembah Dia. Di awal surah, Dia tidak terus kenalkan diri Nya,"Aku Tuhan." Tetapi Tuhan perkenalkan dirinya secara sedikit demi sedikit, iaitu:
1. Tuhan kenalkan diriNya dengan secara gembira atau tabsyir:
Dalam "Bismillahirrahmanirrahim", dikenalkan Tuhan itu maha Pemurah dan maha Penyayang. Dirasakan nikmat yang terlalu banyak. Ada nikmat rohaniah, maknawiyah dan ada nikmat lahir. Bila disebut begitu, ada 2 yang tersirat yakni :
a) Ada khabar gembira. Nikmat itu adalah khabar gembira.
b) Tidak ada nikmat melainkan yang Tuhan beri. Tidak ada saluran selain dari Tuhan. Sama ada nikmat maknawi atau yang lahir.
Mungkin kita tidak terasa kerana kita sudah lama menjadi orang Islam dan sudah sering mendengar Fatehah sehingga kita sudah lali. Orang Arab, waktu mula-mula datang wahyu itu, 1500 tahun lalu, bila turun `Bismillah...`, mereka terkejut. Sebelum turunnya ayat itu, mereka fikir nikmat-nikmat itu dari jin, malaikat atau bagi hamba sahaya, dia ingat nikmat itu datang dari tuannya. Dengan turunnya ayat `Bismillah...`, mereka terkejut dan tersedar rupa-rupanya nikmat-nikmat itu datangnya dari Tuhan. Jadi dia terasa bahawa rupanya Tuhan itu baik.
2. Bila sudah faham bahawa nikmat ini khabar gembira dari Tuhan maka Tuhan mengajak memuji Dia dengan ayat " Alhamdulillah...." Bagaimana kalau tidak sebut nikmat, tidak sebut khabar gembira tetapi terus disuruh memuji Allah? Tentu orang akan rasa, kenapa hendak puji Tuhan? Begitulah cantiknya cara Tuhan mendidik manusia.
3. Selanjutnya, manusia disedarkan bahawa pujian itu tidak boleh dikongsi. Hanya untuk Allah. raja atau orang besar tidak boleh kongsi pujian itu dengan Tuhan. Kalau kongsi dengan Tuhan, itu dosa yang paling berat. Bila dikatakan nikmat itu dari Tuhan, jadi layaklah Tuhan sahaja yang boleh dipuji. Tuhan kenalkan diri Nya bahawa Dia, "Rabbul `alamin," yang mentadbir seluruh alam, dunia dan Akhirat. Orang yang mula-mula dengar ayat ini, 1500 tahun lalu merasa terkejut. "Hebat Tuhan ya. Bukan sahaja Dia beri nikmat dan Dia yang patutu dipuji, rupanya Dia itu mentadbir." Lagi terasa besarnya Tuhan itu. Bukan sahaja Dia mentadbir dunia, bahkan Akhirat pun Dia tadbir.
4. Kemudian Tuhan perkenalkan diri Nya lagi dalam "Arrahmanir rahim", diulang lagi tentang khabar gembira dan ada tanzir yang menakutkan. Cara Tuhan beri nikmat pada manusia ada 2 cara iaitu: pemurah dan cara kasih sayang. Kadang-kadang atas nama kasih sayang, Dia beri sedikit nikmat sahaja. Atas nama pemurah, Dia beri banyak. Tetapi atas nama pemurah, itu secara istidraj. Tuhan beri banyak itu secara murka. Di sini orang naik takut dan akan berfikir, adakah nikmat dari Tuhan itu dia dapat atas dasar istidraj atau atas dasar rahmat. Di sini ada tanzir, ada didikan untuk menakutkan. Sehingga bila seseorang dapat nikmat Tuhan, dia tak akan lupa diri. Tuhan beri sedikit kepada orang yang Dia sayang, atas dasar rahmat juga. Seolah-olah Tuhan kata," Buat apalah Aku beri banyak di dunia. Beri najis kepada hamba yang Aku sayang. Aku hendak simpan nikmat untuknya di Akhirat." Tetapi manusia tidak faham. Bila dapat sedikit, rasa sedih sangat. Bila Tuhan beri atas dasar pemurah, kadang Tuhan beri banyak. Di situlah murka dan laknat Tuhan. Di situlah istidraj.
5. Kemudian Tuhan kenalkan lagi diri-Nya agar cinta dan takutkan Tuhan itu bertambah. "Malikiyau middin". Dia kenalkan diri Nya bahawa Dia miliki Akhirat. Tidak sebut dunia. Di sini juga ada didikan iaitu: Kuasa mutlak itu di tangan Tuhan, tidak dikongsi langsung dengan sesiapa. Tuhan hendak sedarkan manusia bahawa dunia yang kita pandang hebat itu sehingga manusia sampai bergaduh, rupanya tidak ada nilai di sisi Tuhan. Manusia sahaja yang memandang dunia itu besar sedangkan bagi Tuhan, tidak ada nilainya sekalipun bandingan sebelah sayap nyamuk. Maka carilah dunia untuk Akhirat. Jika tidak manusia akan sangat rugi.
6. Terasa lagi kebesaran Tuhan. Setelah Tuhan perkenalkan diri-Nya dari ayat 1 sehingga 4, setelah terasa kebesaran Tuhan, maka barulah Tuhan cakap bahawa hanya Dia yang disembah dan Dia tempat meminta pertolongan. Dalam ayat ke 5 itu, setelah ilmu tentang Tuhan sudah lengkap, barulah Tuhan arahkan agar Dia disembah, "Iyyakana`budu waiyyakanasta`in".
Cara yang Tuhan lakukan itu dalam mendidik manusia, Tuhan minta agar manusia lakukan kepada manusia juga. Cara mendidik, cara mengasuh telah Tuhan tunjukkan dalam Fatehah tadi iaitu secara beransur-ansur. Cara itulah yang Tuhan minta kita buat dalam mendidik manusia sehingga akhirnya manusia menyembah Tuhan. Itulah ilmunya, teorinya. Luar biasanya Tuhan bila Tuhan pun telah tunjukkan realiti dari teori ini atau bagaimana Tuhan aplikasikan teori ini, iaitu secara realitinya, perintah sembahyang diturunkan setelah 11 tahun kerasulan. Di peringkat awal, selama 11 tahun Tuhan turunkan ayat-ayat untuk mengenalkan Tuhan.
Kalau dari awal diperintahkan sembahyang, kita akan ragu dengan teori pendidikan beransur-ansur tadi. Seolah-olah Tuhan cakap lain tetapi buat lain. Tetapi terbukti, realitinya tepat dengan teorinya. Nampak kebesaran Tuhan. Cantik sungguh didikan Tuhan. Tetapi guru-guru tidak hayati ini. Rasulullah SAW mendidik manusia dengan kenalkan Tuhan dahulu. Pada tahun ke 11 kerasulan barulah solat diwajibkan. Itulah ilmu pendidikan yang kita dapat cungkil dari susunan ayat dalam surah Al Fatehah. Maha Besar Tuhan.
Ulasan
Catat Ulasan