Mengikut ilmu kerohanian bahawa manusia Allah kurniakan dua biji mata iaitu mata yang kita dapat lihat dan yang kita semua maklum, mata ini dapat melihat alam yang nyata sahaja, dia tidak boleh melihat alam yang ghaib.
Sementara Rohani juga Allah kurniakan dengan dua biji mata iaitu Qalbun dan juga Qalbi, dua mata inilah yang menjadi focus kita sekarang yang tidak ramai orang yang memahaminya kerana ia berada pada Roh, bukan pada Akal dan juga nafsu iaitu komponen Ruhul Yaqazah
Adapun Qalbun ini ialah mata hati yang memandang dunia dan seluruh isinya serta memandang kepada Allah, maksudnya mata yang wajib baginya mengenal dunia tempat mereka berlakon (beribadat) selaku khalifah di bumi sementara ta'arif yang lain ialah memandang kepada Allah iaitu mengenal ZatNya, AsmakNya SifatNya dan juga Af'alNya, dengan lain perkataan ialah mengenal Tuhannya, itulah tugas mata hati ini, ini bererti jika seseorang tidak mengenal pentas mereka beribadat sebagai khalifah dan juga mengenal TuhanNya maka kehidupan mereka samalah seperti haiwan.
Sementara Qalbi ialah mata hati yang memandang kepada Allah dan juga akhirat, ertinya mengenal Tuhan dan kerja Tuhan yang meliputi seluruh alam, di samping itu mengenal akhirat, ini bererti kedua mata hati ini akan memandang menyeluruh dunia dan akhirat, sebab itu kita apabila berdo'a yang bermaksud "Wahai TuhanKu berikanlah aku satu kesenangan dunia dan satu kesenangan akhirat" ini bererti jika kita mampu menyebut dunia dan akhirat maka kita juga mampu melihat serta mengenal nya, dan sebab itulah juga apabila kita bersembahyang maka hukum Qalbi itu tersangat penting kerana ia menjurus kepada penumpuan kita memakrifatkan yang ghaib.
Dunia pada hari ini melahirkan ramai yang fizikal sihat tapi roh atau jiwa sakit.Bila jiwa sakit akhlak punah.Bagaimana jadi demikian kerana Tuhan sudah tidak dipeduli. Cinta dunia dan takut mati. Ajaran sekular yang berasal dari pendidikan Barat atau sekular melahirkan orang yang perihatin pada fizikal tapi roh terbiar sakit. Menjadikan manusia tidak takut dan tidak mencintai Tuhan yang Maha pencipta.
Pada kebangkitan pertama masyarakat perihatin kepada
roh atau jiwa yang dilakukan
oleh Rasulullah SAW iaitu
membina insaniah manusia atau menghidupkan roh atau hati mereka. Dalam Islam roh ditanam dengan perasaan yang membenar kan Tuhan. Perasaan disuburkan makrifatullah. Kerana berpegang kepada awal-awal agama mengenal Allah.
Masyarakat yang dikenalkan tuhan disuburkan perasaannya kepada Allah hingga mereka menjadi orang-orang yang arifbillah, yaitu orang-orang yang sangat takut, cinta dan rindu kepada Allah dan orang-orang yang mabuk dengan Allah.
Ulasan
Catat Ulasan