Langkau ke kandungan utama

KITAB KUNING UMMUL BARAHIM.


Abuya pernah mengirim pelajarnya seramai 12 orang ke pondok pengajian kampung pisang Kupang Baling Kedah. 6 orang pelajar lelaki dan 6 orang perempuan. Dipondok tersebut kami belajar kitab kuning pada tahun 1973. Diantara mereka 3 orang adalah anak-anak Abuya sendiri.


Dibawah diperkenalkan sedikit isi kandungan kitab kuning yang bertajuk  "Majmuk Muhimmaatul-Mutun".Matan-matan tersebut ialah, Mutun at tauhid, Mutun al Madih, Mutun al Faraid, mutun al mustalah, mutun al asanid wal Usul, mutun at tajwid, mutun al Ulum, mutun ar Rasam, mutun al miqat,murun al mantiq wal Hikmah, mutun albahsu wal munazarah, mutun an Nahwi wal Sarfi,mutun al bayan wal al Adab dan mutun al Arud wal qawafi.


Kitab Akidah As-Sanusiyah Adalah salah satu kitab yang di karang oleh sayyidi muhammad abn yusuf as-sanusi, yang membahas tentang tauhid dasar. Sanusiyah, secara bahasa adalah Pengetahuan bahwa sesuatu itu satu. Secara syara’ adalah Pengetahuan untuk boleh menguasai penetapan aqidah-aqidah agama, yang didapat dari dalil-dalilnya yang bersifat keyakinan


Kitab Sanusiyah ini adalah: kitab tauhid asas yang di susun oleh Syekh Muhammad Ibnu Yusuf As-Sanusi (w.895 h) Matan Sanusiyah dikenal juga dengan nama Ummul Barahin . di dalamnya dijelaskan mengenai asas tauhid Al asy'ariah yang perlu diketahui oleh unat Islam yang baru memulai belajar Aqidah Islam. 


Pembahasannya sangat sederhana dan ringkas berkaitan dengan matan ini Dar Al kutub al-islamiyah menerbitkan 3 buah kitab antara lain syarah as-sanusiyah yang mengandungi Hasiah Syekh Al-Bajuri atas Matan Syarah Ummul barohin yang ditulis oleh Syeikh Sanusi sendiri dan Hasiyah syarqowi 'ala Syarah Hud hudi Karya Syekh Abdullah Az syarqawi.


Keutamaan Kitab Sanusiyah adalah merupakan ilmu syara’ yang paling mulia, karena berhubungan dengan Allah dan Rasulnya serta yang bersangkut paut dan berkaitan dengan itu semua.

Muqoddimah


MATAN SANUSIYYAH


(Tentang Ilmu Tauhid)


MUQODDIMAH ILMU TAUHID

1.Definisinya, secara bahasa adalah Pengetahuan bahwa sesuatu itu satu. Secara syara’ adalah Pengetahuan untuk boleh menguasai penetapan aqidah-aqidah agama, yang didapat dari dalil-dalilnya yang bersifat keyakinan.

2.Objek kajiannya adalah Dzat Allah dan Dzat rasul-rasul-Nya (tentang hal-hal yang wajib, mustahil dan jaiz), hal-hal yang mungkin/mumkin sebagai perantara untuk menuju keyakinan adanya pencipta, dan hal-hal yang didengar/sam’iyyat/riwayat-riwayat (tentang keyakinan akan hal-hal itu).

3.Natijah bekajar ilmu tauhid adalahMa’rifatulloh (mengetahui Allah) dengan bukti- bukti pasti, dan beruntung dengan kebahagiaan abadi.

4.Keutamaannya adalah merupakan ilmu syara’ yang paling mulia, karena berhubungan dengan Dzat Allah dan rasul-rasul-Nya, serta yang berkaitan dengan itu semua. 5.Pelopor pembuat ilmu tauhid : Abu Hasan Al-Asy’ariy (Bashroh, 874-935 M) dan Abu Mansur Al-Maturidiy (Samarkand, wafat 944 M).

6.Hukum mempelajarinya : wajib ‘ain bagi setiap orang mukallaf, lelaki maupun perempuan.

7.Masalah-masalahnya : Aturan-aturan atau hukum yang membahas hal-hal yang yang wajib, mustahil dan jaiz.

Matan Sanusiyyah


Hukum Aqly


Hukum secara akal teringkas jadi tiga :


1.Wujub. Wajib adalah sesuatu yangketiadaannya tidak tergambar (tak bisa diterima) oleh akal, misal manusia itu pasti akan mati, akal tidak menerima adanya manusia yang tidak akan mati alias abadi. 

2.Istikhalah. Mustahil adalah sesuatu yang adanya itu tidak tergambar oleh akal, misal mustahil manusia akan hidup terus, akal tidak menerima adanya manusia yang hidup terus.

3.Jawaz. Jaiz adalah sesuatu yang ada dan tidak adanya, itu sah/benar menurut akal, misal manusia itu bisa berumur 82 tahun, adanya manusia yang umurnya mencapai 82 tahun, atau tidak berumur 82 tahun, itu boleh diterima oleh akal.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NEGARA SYAM.

NEGARA SYAM (JORDAN, PALESTIN,HEBRON, SYRIA) Negara Jordan menjadi tempat transit bagi Abuya sebelum meneruskan perjalanan ke negara negara lain. Jordan juga dikenali dengan bumi Anbiya. Jordan juga banyak meninggalkan kesan  peninggalan purba yang berusia  ribuan tahun. Ia banyak di Jordan atau dulu dikenali dengan negeri Syam. Wilayah Syam zaman kebangkitan pertama mengandungi Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria. Di era kebangkitan kali kedua Syam telah terpecah kepada empat negara. Ia dilakukan oleh penjajah. Kini terdapat negara Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria secara berasingan satu sama lain. Jordan era terkini dikenali dengan Kerajaan Hasyimiyah Jordan, (Hashemite Kingdom of Jordan) atau lebih dikenali dengan nama Jordan sahaja  merupakan sebuah negara Arab yang terletak di Asia Barat (dulu dianggap Timur Tengah) bersempadan dengan negara-negara Arab yang lain. Ia terletak pada koordinat 34-29 Utara 35-39 Timur iaitu di sebelah Barat La

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN.

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN. Allah telah mengkhabarkan kepada kita melalui lidah Rasul-Nya bahawa Allah telah ‘set’kan satu Jadual Allah SWT untuk umat yang datang sesudah wafatnya Nabi akhir zaman. Itulah kasih sayang Allah dan Rasul-Nya kepada umat Islam, yang untuk mereka tidak ada lagi nabi dan rasul.Maka diceritakan lah perkara-perkara yang bakal terjadi sama ada yang positif atau negatif. Dengan mengetahui dan memahami jadual itu, umat Islam terpandu atau terpimpin untuk menghadapi dan menerima takdir yang bakal berlaku. Antara jadual yang dimaksudkan itu ialah, Rasulullah SAW bersabda: Yang artinya : "Telah berlaku Zaman Kenabian ke atas kamu, maka berlakulah zaman kenabian sebagaima­na yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat zaman itu. Kemudian berlakulah Zaman Kekhalifahan (Khulafaur Rasyidin) yang berjalan seperti zaman kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat nya. Lalu berlakulah zaman

AGAMA NABI IBRAHIM.

AGAMA NABI IBRAHIM. Inti pati ayat: Al Qur’an ayat 123 surat 16 An Nahl, Kemudian Kami wahyukan kepadamu (Muhammad): "Ikutilah agama Ibrahim seorang yang hanif." dan bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan. Al Qur’an ayat 39 surat 14 Ibrahim, Segala puji bagi Allah yang telah menganugerahkan kepadaku di hari tua (ku) Ismail dan Ishaq. Sesungguhnya Tuhanku, benar-benar Maha Mendengar (memperkenankan) do`a. Al Qur’an ayat 124 surat 2 Al Baqarah, Dan (ingatlah), ketika Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat (perintah dan larangan), lalu Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku akan menjadikanmu imam bagi seluruh manusia". Ibrahim berkata: "(Dan saya mohon juga) dari keturunanku". Allah berfirman: "Janji-Ku (ini) tidak mengenai orang-orang yang zalim". Al Qur’an ayat 71 surat 21 Al Anbiyaa’, Dan Kami selamatkan Ibrahim dan Luth ke sebuah negeri yang Kami telah memberkahinya untuk sekalian manusia. N