Abuya pernah bertapak di Setapak Kuala Lumpur. Di situ Abuya pernah buka markaz jemaah Al Arqam. Ia termasuk langkah-langkah awal Abuya memulakan dakwahnya. Maknanya Kuala Lumpur adalah tapak permulaan perjuangan jemaah Abuya sebelum ia berkembang ke merata negeri dan negara.
Sejarah juga mencatatkan bahawa era gemilang Al Arqam ialah berpusat di Kampung Sungai Penchala, juga di Kuala Lumpur, sehinggalah jemaah itu diharamkan kerajaan pada tahun 1994. Walaupun bernama Kampung Sungai Penchala, namun sebenarnya ia berada di ibu negara Malaysia, kota metropolitan Kuala Lumpur.
Tidak lama selepas penubuhan jemaah Abuya Ashaari Attamimi, perjuangannya sudah memperhebatkan dakwah. Hasilnya, pengamalan Islam semakin rancak. Kebangkitan Islam di Malaysia telah terserlah. Yang mana ini tidak berlaku sebelumnya walaupun telah lama usaha memperjuangkan Islam dibuat oleh parti politik. Justeru itu Abuya yakin: "Kebangkitan Islam ialah melalui dakwah."
Pada tahun-tahun tujuh puluhan dan lapan puluhan, jemaah Abuya terus mantap dan perkembangan yang begitu menggalakkan berlaku di bidang hablumminannas.(pembangunan material). Bidang pendidikan, ekonomi, pertanian, perubatan, kebudayaan dan lain-lain telah pesat berkembang. Abuya Ashaari Attamimi telah membangunkan tamadun material di atas pembangunan insan yang telah di asaskan sebelumnya.
Kerancakan perjuangan dakwah Abuya Ashaari Attamimi mengingatkan kita pembukaan Kuala Lumpu oleh seorang tokoh masyarakat juga seorang pedagang yang membuka Kuala Lumpur. Satu persepsi Haji Abdullah Hukum yang boleh dianggap sebagai bayangan kepada perkembangan Kuala Lumpur dan nasib yang menimpa bangsa Melayu dapat dilihat daripada catatan pengalamannya apabila beliau menziarahi ketua kampung halaman-nya di Kerinchi, Sumatera. Beliau singgah di suatu tempat, iaitu Tapan. Kebetulannya pada hari itu ia-lah Hari Balai Situ (hari perhimpunan pekan), katanya:
“...Maka saya pun berjalan-jalan melihat pekan itu. Saya dapati beribu-ribu manusia berjual beli semuanya bangsa Melayu daripada berbagai-bagai bangsa. Di situ saya lihat segala perniagaan dan pertukangan dipegang oleh orang Melayu semata-mata. Tukang-tukang besi, tukang ayan, tukang tembaga malah tukang pangkis (tukang cukur) pun Melayu belaka. Serba rupa kain-kain boleh didapati semuanya tenunan orang-orang Melayu. Begitu pula hidup-hidupan seperti kerbau, kambing ayam, itik dijual orang Melayu belaka. Pendeknya pada pendapat saya pekan itu bukan sahaja ahli penjual dan pembeli di situ semuanya Melayu tetapi ialah jua warna dan baunya semua Melayu.”
Ketika meneliti artikal yang di tulis oleh Adnan Hj. Mohd Nawang ada menulis rencana tentang sejarah Kuala Lumpur. Rencana ini rasanya ditulis sekitar tahun 80-an atau awal 90an di akhbar Berita Harian. Agak menarik kerana rencana ini ditulis berdasarkan pengamatan seorang tokoh yang pernah tinggal lama di Kuala Lumpur. Tokoh tersebut ialah Hj. Abdullah Hukum iaitu ketua masyarakat Kuala Lumpur pada zaman Sultan Abdul Samad. Begitu persepsi Haji Abdullah Hukum pada Disember 1929, iaitu setelah tinggal di Selangor selama 79 tahun.
Bergambar didepan bangunan Abdul Samad Kuala Lumpur ). |
Ulasan
Catat Ulasan