MALAYSIA PUSAT SELAWAT.
Sempena bulan Ramadhan di Malaysia meriah kedengaran di corong-corong masjid dan surau suara umat Islam berselawat menandakan jemaah sedang bertarawih. Ruang udara Malaysia diberkati dengan suara orang berselawat ke atas Rasulullah SAW. Kalau sebelum ini umat Islam memenuhi kawasan lapang untuk berzikir.
Lebih 200 ulama dan tokoh agama dari dalam dan luar negara bersama Majlis Zikir Perdana Sedunia di Masjid Putra, Presint 1, Putrajaya.
Himpunan terbesar ahli zikir itu lebih 40,000 hadirin.Sekurang-kurangnya 30 ulama besar termasuk dari Syria, Yaman, Singapura, Pattani dan Filipina turut hadir dalam majlis zikir bertemakan "Islam itu Kedamaian" itu dianjurkan Pertubuhan Tarekat Muktabar Malaysia (PERTAMA).
"Kita bersyukur kerana majlis zikir pada tahun lalu mendapat sambutan sehingga memberi inspirasi kepada negara luar untuk menganjurkan acara sama di negara mereka.
Alhamdulillah umat Islam di Malaysia menyambut baik majlis zikir, contoh zikir perdana diatas. Bagi sesetengah umat Islam mengakui bahawa ajaran Islam itu sama sahaja atau setaraf dengan ajaran-ajaran isme atau ajaran-ajaran ideologi ciptaan manusia. Yang mana peraturan-peraturan atau hukum hakamnya hanya mengenai kehidupan yang lahir. Yakni apa yang dapat dinilai oleh mata lahir semata-mata dan tidak ada hubungkait langsung dengan hati atau roh dan nafsu.
Zikir adalah satu amalan yang disyariatkan dalam Islam. Perintah supaya melaksanakan zikir ditemui dalam banyak ayat-ayat al-Qur’an dan juga hadis Nabi s.a.w. Ia adalah satu amalan yang disuruh supaya diperbanyakkan tanpa ada halangan dan keterikatan dengan syarat-syarat tertentu untuk diamalkan sebagaimana ibadah-ibadah lain seperti solat, puasa dan sebagainya. Ia adalah rahsia dan penghubung secara langsung antara hamba dengan Tuhannya. Setiap mukmin yang mengingati Allah pasti akan diingati olehNya.
Ternyata bahawa amalan zikir bukan hanya sekadar ibadah, tetapi juga merupakan amalan yang boleh membersihkan dan menyucikan jiwa manusia, mendekatkan diri kepada penciptanya, membuka hijab rohani dan seterusnya mencapai ma`rifat terhadapNya. Tulisan ini akan menyentuh tentang beberapa persoalan zikir khususnya mengenai peranannya dalam menyucikan hati dan membina sakhsiah muslim.
Pengertian Zikir
Zikir dari segi bahasa bermaksud sebut dan ingat. Dari sudut peristilahan tasawuf pula, zikir bermaksud terlepas daripada kelalaian dan kelupaan hati dengan sentiasa merasa hadir hati berserta Allah. [1] Ia bermaksud ingatan dan kehadiran hati yang kuat lagi berterusan terhadap makna-makna ketuhanan Allah sehingga terbuang kelalaian daripada hati tersebut. Dikatakan juga bahawa zikir bermaksud mengulangi sebutan nama Allah dengan hati dan lisan, atau mengulangi sebutan dan ingatan terhadap sifat, hukum, perbuatan, atau apa saja yang boleh mendekatkan diri kepada Allah.[2]
Zikir ada banyak jenis merangkumi tasbih, tahmid, takbir, tahlil, baca al-Qur’an dan sebagainya, namun yang menjadi intipati dari semua jenis-jenis zikir ini ialah ingat kepada Allah (dhikrullah). Oleh itu dapat dikatakan bahawa zikir merangkumi dua perkara iaitu sebutan (zikir lisan) dan ingatan (zikir hati) terhadap Allah dan perkara yang berkaitan dengannya. Ingatan adalah hakikat zikir manakala sebutan itu pula adalah laluan untuk mencapai ingatan tersebut. Tahap ingatan itu pula berbeza-beza sehingga ada yang mencapai tahap lupa kepada sesuatu yang lain daripada apa yang dizikirkan dan inilah yang dikatakan hakikat sebenar zikir. Mengenai hakikat zikir ini, al-Kalabadhi menyatakan bahawa ia adalah melupakan sesuatu yang lain daripada apa yang dizikirkan dalam zikir tersebut.[3] Dalam hal ini, al-Kalabadhi merujuk kepada firman Allah:
ÙˆَاذْÙƒُرْ رَبَّÙƒَ Ø¥ِØ°َا Ù†َسِيتَ.
Maksudnya: “dan ingatlah akan Tuhanmu apabila engkau lupa”.[
Peranan Zikir Dalam Pembentukan Sakhsiah
Zikir merupakan satu amalan yang sangat berkesan dan berperanan besar dalam pembentukan sakhsiah muslim. Sakhsiah yang baik hanya terbina dan terbentuk dengan terbinanya hati
yang menjadi wadah keimanan dan ketaqwaan. Oleh itu untuk membina sakhsiah muslim yang baik, pembersihan dan penyucian hati perlu diberikan tumpuan dan keutamaan.
Bahaya jika kita menolak ilmu
rohaniah ini. Tentu kita langsung
tidak mempedulikan soal hati,
nafsu dan hal ehwalnya. Tentu
kita tidak akan ambil perhatian
tentang kejahatan nafsu dan tidak anggap penting untuk membersihkan diri dan membuang sifat-sifat jahat tersebut. Sekaligus bererti, manusia tidak lagi bermujahadah untuk membaikidiri agar dapat memiliki
sifat-sifat mahmudah (sifat terpuji)
dan menumpaskan sifat-sifat
mazmumah (sifat-sifat terkeji).
Sempena bulan Ramadhan di Malaysia meriah kedengaran di corong-corong masjid dan surau suara umat Islam berselawat menandakan jemaah sedang bertarawih. Ruang udara Malaysia diberkati dengan suara orang berselawat ke atas Rasulullah SAW. Kalau sebelum ini umat Islam memenuhi kawasan lapang untuk berzikir.
Lebih 200 ulama dan tokoh agama dari dalam dan luar negara bersama Majlis Zikir Perdana Sedunia di Masjid Putra, Presint 1, Putrajaya.
Himpunan terbesar ahli zikir itu lebih 40,000 hadirin.Sekurang-kurangnya 30 ulama besar termasuk dari Syria, Yaman, Singapura, Pattani dan Filipina turut hadir dalam majlis zikir bertemakan "Islam itu Kedamaian" itu dianjurkan Pertubuhan Tarekat Muktabar Malaysia (PERTAMA).
"Kita bersyukur kerana majlis zikir pada tahun lalu mendapat sambutan sehingga memberi inspirasi kepada negara luar untuk menganjurkan acara sama di negara mereka.
Alhamdulillah umat Islam di Malaysia menyambut baik majlis zikir, contoh zikir perdana diatas. Bagi sesetengah umat Islam mengakui bahawa ajaran Islam itu sama sahaja atau setaraf dengan ajaran-ajaran isme atau ajaran-ajaran ideologi ciptaan manusia. Yang mana peraturan-peraturan atau hukum hakamnya hanya mengenai kehidupan yang lahir. Yakni apa yang dapat dinilai oleh mata lahir semata-mata dan tidak ada hubungkait langsung dengan hati atau roh dan nafsu.
Zikir adalah satu amalan yang disyariatkan dalam Islam. Perintah supaya melaksanakan zikir ditemui dalam banyak ayat-ayat al-Qur’an dan juga hadis Nabi s.a.w. Ia adalah satu amalan yang disuruh supaya diperbanyakkan tanpa ada halangan dan keterikatan dengan syarat-syarat tertentu untuk diamalkan sebagaimana ibadah-ibadah lain seperti solat, puasa dan sebagainya. Ia adalah rahsia dan penghubung secara langsung antara hamba dengan Tuhannya. Setiap mukmin yang mengingati Allah pasti akan diingati olehNya.
Ternyata bahawa amalan zikir bukan hanya sekadar ibadah, tetapi juga merupakan amalan yang boleh membersihkan dan menyucikan jiwa manusia, mendekatkan diri kepada penciptanya, membuka hijab rohani dan seterusnya mencapai ma`rifat terhadapNya. Tulisan ini akan menyentuh tentang beberapa persoalan zikir khususnya mengenai peranannya dalam menyucikan hati dan membina sakhsiah muslim.
Pengertian Zikir
Zikir dari segi bahasa bermaksud sebut dan ingat. Dari sudut peristilahan tasawuf pula, zikir bermaksud terlepas daripada kelalaian dan kelupaan hati dengan sentiasa merasa hadir hati berserta Allah. [1] Ia bermaksud ingatan dan kehadiran hati yang kuat lagi berterusan terhadap makna-makna ketuhanan Allah sehingga terbuang kelalaian daripada hati tersebut. Dikatakan juga bahawa zikir bermaksud mengulangi sebutan nama Allah dengan hati dan lisan, atau mengulangi sebutan dan ingatan terhadap sifat, hukum, perbuatan, atau apa saja yang boleh mendekatkan diri kepada Allah.[2]
Zikir ada banyak jenis merangkumi tasbih, tahmid, takbir, tahlil, baca al-Qur’an dan sebagainya, namun yang menjadi intipati dari semua jenis-jenis zikir ini ialah ingat kepada Allah (dhikrullah). Oleh itu dapat dikatakan bahawa zikir merangkumi dua perkara iaitu sebutan (zikir lisan) dan ingatan (zikir hati) terhadap Allah dan perkara yang berkaitan dengannya. Ingatan adalah hakikat zikir manakala sebutan itu pula adalah laluan untuk mencapai ingatan tersebut. Tahap ingatan itu pula berbeza-beza sehingga ada yang mencapai tahap lupa kepada sesuatu yang lain daripada apa yang dizikirkan dan inilah yang dikatakan hakikat sebenar zikir. Mengenai hakikat zikir ini, al-Kalabadhi menyatakan bahawa ia adalah melupakan sesuatu yang lain daripada apa yang dizikirkan dalam zikir tersebut.[3] Dalam hal ini, al-Kalabadhi merujuk kepada firman Allah:
ÙˆَاذْÙƒُرْ رَبَّÙƒَ Ø¥ِØ°َا Ù†َسِيتَ.
Maksudnya: “dan ingatlah akan Tuhanmu apabila engkau lupa”.[
Peranan Zikir Dalam Pembentukan Sakhsiah
Zikir merupakan satu amalan yang sangat berkesan dan berperanan besar dalam pembentukan sakhsiah muslim. Sakhsiah yang baik hanya terbina dan terbentuk dengan terbinanya hati
yang menjadi wadah keimanan dan ketaqwaan. Oleh itu untuk membina sakhsiah muslim yang baik, pembersihan dan penyucian hati perlu diberikan tumpuan dan keutamaan.
Bahaya jika kita menolak ilmu
rohaniah ini. Tentu kita langsung
tidak mempedulikan soal hati,
nafsu dan hal ehwalnya. Tentu
kita tidak akan ambil perhatian
tentang kejahatan nafsu dan tidak anggap penting untuk membersihkan diri dan membuang sifat-sifat jahat tersebut. Sekaligus bererti, manusia tidak lagi bermujahadah untuk membaikidiri agar dapat memiliki
sifat-sifat mahmudah (sifat terpuji)
dan menumpaskan sifat-sifat
mazmumah (sifat-sifat terkeji).
Ulasan
Catat Ulasan