AMALAN DENGAN NIAT.
Ada satu masa Abuya mengumpulkan semua anak-anak dan cucu-cucunya di suatu kampung yang diusahakannya.
Ternyata dengan kesempatan tersebut memberi ruang kepada anak-anak dan cucu-cucunya saling mengenali lebih dekat satu sama lain. Kampung tersebut di Merbok Kedah, di utara Semenanjung Malaysia.
Semenjak peluang berkumpul sepupu sepapat rasa semakin rapat. Bila tidak bertemu masing-masing saling rindu merindui. Ketika bermukim di Merbok, suasana hari-hari macam kenduri. Hari-hari masak pakai kawah. Ertinya hari-hari suasana kenduri. Ratusan orang hendak makan. Hikmah makan cara sunnah menggunakan talam mudah untuk menghidangkan makanan.
Amal kita dinilai dengan niat, kemudian perlaksanaan ikut syariat. Semua ini mesti selari.
Pergi ziarah Tanah Suci kerana Allah, tak sama pergi kerana berniaga, berjalan-jalan dan seumpamanya.
Kerana dari niat akan membuahkan hasil. Dari niat akan menjaga perlaksanaannya.
Contoh lain, bersedekah kerana Allah dan kerana selainnya. Membawa hasil dan natijah yang berbeza.
Jika kerana Allah, orang lihat atau tidak, orang tahu atau tidak, dia buat kerana Allah. Lebih baik orang tidak tahu baginya, kerana itu dapat selamatkan amalnya.
Sayyidina Ali kw, digelar pembela anak yatim dan janda-janda. Kerja setiap malam mengagih-agihkan makanan dan keperluan di depan rumah orang-orang yang susah. Bagaimana orang tahu itu perbuatannya? Setelah wafatnya beliau, amalan itu terhenti.
Maka ketahuilah penduduk Madinah bahawa selama ini yang berikan bantuan depan pintu mereka adalah khalifah sendiri.
Kemudian kita tanya diri kita. Amalan kita apakah kerana Allah atau selainnya. Kerana dari niat akan melahirkan natijah yang berbeza. Ganjaran daripada Allah SWT pun tidak sama.
ILMU KASHAF MENURUT SUNNI.
Kasyaf adalah salah satu karamah atau kelebihan yang diberikan Tuhan kepada hamba-hambaNya yang dikasihiNya. Apa yang ingin disebut di sini adalah kasyaf yang dianugerahkan Tuhan kepada kekasihNya atau waliNya.
Walaupun tidak dinafikan, ada kasyaf yang didapati oleh orang awam, kasyaf sebegitu boleh menipu dan merosakkan diri mereka. Kasyaf itu jika tidak dipimpin dan dijaga, nescaya menjadi istidraj kepada mereka.
Bagi wali Tuhan ini, hal-hal kasyaf sebenarnya telahpun dijanjikan Tuhan sepertimana dalam sebuah hadis qudsi,
Allah berfirman yang maksudnya: Orang yang mendekatkan diri kepadaKu, mengerjakan yang fardhu dan yang sunat, sehingga Aku cinta kepada mereka lalu Aku menjadi pendengaran mereka dan Aku menjadi penglihatan mereka.
Kasyaf kepada wali Allah ini ada banyak bahagiannya, seperti berikut:
1) Kasyaf Mata
Mata dapat melihat alam mawara-ul-maddah atau disebut sebagai alam yang seni-seni atau boleh disebutkan sebagai alam di luar kebendaan. Di sini, mata dapat melihat perkara-perkara ghaib seperti malaikat, jin dan syaitan. Kasyaf inilah yang menjadikan orang seperti Sayyidina Umar r.a nampak apa yang sedang berlaku pada tentera-tenteranya. Karamah seperti ini penting kerana dapat menyelamatkan seluruh tentera Islam.
2) Kasyaf Telinga
Kasyaf telinga disebut juga hatif. Telinga boleh mendengar benda-benda yang ghaib. Mendengar suara tetapi tidak nampak lembaganya sama ada dari jin yang soleh, malaikat atau waliullah. Suara itu adakalanya membawa berita gembira, adakalanya berita yang negatif. Tujuannya ialah Allah hendak menghiburkan orang yang mendapatnya. Kalau berita itu berita gembira, boleh menggembirakannya. Sebaliknya, kalau berita itu berita duka, juga akan menggembirakannya kerana dia tahu terlebih dahulu, sekurang-kurangnya dia boleh bersiap menghadapi ujian itu. Atau dia boleh mengelak daripada bahaya itu.
3) Kasyaf Mulut
Tuhan beri kepada orang itu, lidahnya ‘masin’ seperti doanya kabul atau apa yang dia sebut terjadi sama ada jangka pendek atau jangka panjang. Juga, di mana saja dia memberi kuliah, nasihat, tunjuk ajar, berdakwah dan sebagainya, ianya mudah diterima masyarakat dan boleh mengubah hati mereka. Akhirnya berubahlah sikap masyarakat. Karamah seperti ini biasanya dikurniakan kepada pemimpin.
4) Kasyaf Akal
Mendapat ilmu yang seni-seni yang Allah kurniakan pada seseorang terus jatuh ke hatinya. Ini terjadi tanpa dia belajar, tanpa membaca, tanpa mentelaah dan tanpa berguru. Dinamakan juga ilham atau ilmu laduni. Agar tidak terkeliru, perlu diingat orang yang hendak dapat ilmu laduni itu, dia mestilah dahulu ada ilmu asas iaitu ilmu fardhu ain.
5) Kasyaf Hati
Dinamakan juga firasat. Inilah kasyaf yang tertinggi daripada kasyaf-kasyaf yang disebutkan tadi. Biasanya dikurniakan kepada pemimpin. Itupun tidak banyak kerana Allah kurniakan hanya kepada pemimpin-pemimpin yang sangat soleh, yang sangat sabar menanggung ujian yang begitu berat ditimpakan kepada mereka. Kasyaf hati ialah rasa hati atau gerakan hati yang tepat lagi benar. Dia boleh menyuluh mazmumah yang seni-seni yang kadang-kadang kita membaca kitab tak mengerti. Termasuk juga adalah rasa hati dapat membaca diri seseorang. Nabi pernah bersabda, “Hendaklah kamu takuti firasat orang mukmin kerana dia melihat dengan pandangan Allah”. Apa yang dimaksudkan dengan firasat itu ialah kasyaf hati. Orang yang mendapatnya dapat memimpin diri dan dapat memimpin orang lain. Kalau tidak, seorang itu tidak layak jadi pemimpin. Kalau dia terus memimpin rosaknya lebih banyak daripada kebaikan.
Ada satu masa Abuya mengumpulkan semua anak-anak dan cucu-cucunya di suatu kampung yang diusahakannya.
Ternyata dengan kesempatan tersebut memberi ruang kepada anak-anak dan cucu-cucunya saling mengenali lebih dekat satu sama lain. Kampung tersebut di Merbok Kedah, di utara Semenanjung Malaysia.
Semenjak peluang berkumpul sepupu sepapat rasa semakin rapat. Bila tidak bertemu masing-masing saling rindu merindui. Ketika bermukim di Merbok, suasana hari-hari macam kenduri. Hari-hari masak pakai kawah. Ertinya hari-hari suasana kenduri. Ratusan orang hendak makan. Hikmah makan cara sunnah menggunakan talam mudah untuk menghidangkan makanan.
Amal kita dinilai dengan niat, kemudian perlaksanaan ikut syariat. Semua ini mesti selari.
Pergi ziarah Tanah Suci kerana Allah, tak sama pergi kerana berniaga, berjalan-jalan dan seumpamanya.
Kerana dari niat akan membuahkan hasil. Dari niat akan menjaga perlaksanaannya.
Contoh lain, bersedekah kerana Allah dan kerana selainnya. Membawa hasil dan natijah yang berbeza.
Jika kerana Allah, orang lihat atau tidak, orang tahu atau tidak, dia buat kerana Allah. Lebih baik orang tidak tahu baginya, kerana itu dapat selamatkan amalnya.
Sayyidina Ali kw, digelar pembela anak yatim dan janda-janda. Kerja setiap malam mengagih-agihkan makanan dan keperluan di depan rumah orang-orang yang susah. Bagaimana orang tahu itu perbuatannya? Setelah wafatnya beliau, amalan itu terhenti.
Maka ketahuilah penduduk Madinah bahawa selama ini yang berikan bantuan depan pintu mereka adalah khalifah sendiri.
Kemudian kita tanya diri kita. Amalan kita apakah kerana Allah atau selainnya. Kerana dari niat akan melahirkan natijah yang berbeza. Ganjaran daripada Allah SWT pun tidak sama.
ILMU KASHAF MENURUT SUNNI.
Kasyaf adalah salah satu karamah atau kelebihan yang diberikan Tuhan kepada hamba-hambaNya yang dikasihiNya. Apa yang ingin disebut di sini adalah kasyaf yang dianugerahkan Tuhan kepada kekasihNya atau waliNya.
Walaupun tidak dinafikan, ada kasyaf yang didapati oleh orang awam, kasyaf sebegitu boleh menipu dan merosakkan diri mereka. Kasyaf itu jika tidak dipimpin dan dijaga, nescaya menjadi istidraj kepada mereka.
Bagi wali Tuhan ini, hal-hal kasyaf sebenarnya telahpun dijanjikan Tuhan sepertimana dalam sebuah hadis qudsi,
Allah berfirman yang maksudnya: Orang yang mendekatkan diri kepadaKu, mengerjakan yang fardhu dan yang sunat, sehingga Aku cinta kepada mereka lalu Aku menjadi pendengaran mereka dan Aku menjadi penglihatan mereka.
Kasyaf kepada wali Allah ini ada banyak bahagiannya, seperti berikut:
1) Kasyaf Mata
Mata dapat melihat alam mawara-ul-maddah atau disebut sebagai alam yang seni-seni atau boleh disebutkan sebagai alam di luar kebendaan. Di sini, mata dapat melihat perkara-perkara ghaib seperti malaikat, jin dan syaitan. Kasyaf inilah yang menjadikan orang seperti Sayyidina Umar r.a nampak apa yang sedang berlaku pada tentera-tenteranya. Karamah seperti ini penting kerana dapat menyelamatkan seluruh tentera Islam.
2) Kasyaf Telinga
Kasyaf telinga disebut juga hatif. Telinga boleh mendengar benda-benda yang ghaib. Mendengar suara tetapi tidak nampak lembaganya sama ada dari jin yang soleh, malaikat atau waliullah. Suara itu adakalanya membawa berita gembira, adakalanya berita yang negatif. Tujuannya ialah Allah hendak menghiburkan orang yang mendapatnya. Kalau berita itu berita gembira, boleh menggembirakannya. Sebaliknya, kalau berita itu berita duka, juga akan menggembirakannya kerana dia tahu terlebih dahulu, sekurang-kurangnya dia boleh bersiap menghadapi ujian itu. Atau dia boleh mengelak daripada bahaya itu.
3) Kasyaf Mulut
Tuhan beri kepada orang itu, lidahnya ‘masin’ seperti doanya kabul atau apa yang dia sebut terjadi sama ada jangka pendek atau jangka panjang. Juga, di mana saja dia memberi kuliah, nasihat, tunjuk ajar, berdakwah dan sebagainya, ianya mudah diterima masyarakat dan boleh mengubah hati mereka. Akhirnya berubahlah sikap masyarakat. Karamah seperti ini biasanya dikurniakan kepada pemimpin.
4) Kasyaf Akal
Mendapat ilmu yang seni-seni yang Allah kurniakan pada seseorang terus jatuh ke hatinya. Ini terjadi tanpa dia belajar, tanpa membaca, tanpa mentelaah dan tanpa berguru. Dinamakan juga ilham atau ilmu laduni. Agar tidak terkeliru, perlu diingat orang yang hendak dapat ilmu laduni itu, dia mestilah dahulu ada ilmu asas iaitu ilmu fardhu ain.
5) Kasyaf Hati
Dinamakan juga firasat. Inilah kasyaf yang tertinggi daripada kasyaf-kasyaf yang disebutkan tadi. Biasanya dikurniakan kepada pemimpin. Itupun tidak banyak kerana Allah kurniakan hanya kepada pemimpin-pemimpin yang sangat soleh, yang sangat sabar menanggung ujian yang begitu berat ditimpakan kepada mereka. Kasyaf hati ialah rasa hati atau gerakan hati yang tepat lagi benar. Dia boleh menyuluh mazmumah yang seni-seni yang kadang-kadang kita membaca kitab tak mengerti. Termasuk juga adalah rasa hati dapat membaca diri seseorang. Nabi pernah bersabda, “Hendaklah kamu takuti firasat orang mukmin kerana dia melihat dengan pandangan Allah”. Apa yang dimaksudkan dengan firasat itu ialah kasyaf hati. Orang yang mendapatnya dapat memimpin diri dan dapat memimpin orang lain. Kalau tidak, seorang itu tidak layak jadi pemimpin. Kalau dia terus memimpin rosaknya lebih banyak daripada kebaikan.
Ulasan
Catat Ulasan