PELAPIS PERJUNGAN ABUYA.
"Wahai Tuhanku,..dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu). (Al Ahqaf 46 :15).
Abuya secara rasmi telah melahirkan pelapis perjungan bermula tahun 1975. Abuya mulakan dengan anak-anak sendiri dan anak-anak kawan-kawannya. Abuya membina dari perkara yang mudah hinggalah kepada mengenali Masyarakat dan bagaimana menanganinya.Tindakan Abuya lebih praktikal, contoh penulis sendiri kecenderungan menggunakan
tangan kiri setiap kali buat kerja atau mengangkat barang. Semasa saya kanak-kanak setiap kali hendak makan, tangan kiri saya dibungkus dengan kain. Dilakukan demikian supaya mengilakkan saya makan menggunakan tangan kiri.
tangan kiri setiap kali buat kerja atau mengangkat barang. Semasa saya kanak-kanak setiap kali hendak makan, tangan kiri saya dibungkus dengan kain. Dilakukan demikian supaya mengilakkan saya makan menggunakan tangan kiri.
(Suasana ditahun baru 2019).
Abuya suka membuka fikiran anak-anaknya dengan mendedahkan kepada anak-anaknya melihat orang yang kurang berkemampuan dan jauh lebih susah. Supaya subur perasaan bersimpati dengan orang yang lebih tidak berkemampuan. Moga dengan cara itu akan timbul rasa bersyukur dengan apa yang ada.Bermula dengan hanya 12 orang dan kemuncaknya sebelum gerakannya diharamkan seramai
10 ribu orang merangkumi semua peringkat kelas dan umur.
Buku teks yang digunakan antaranya kitab risalah tauhid yang biasa digunakan disekolah-sekolah agama di Johor. Ajaran tauhid berdasarkan Aqidah Ahlus Sunnah wal Jamaah. Ilmu
feqah menggunakan kitab Matlailbadrin dan ilmu tasawuf menggunakan kitab Hidayatus Salikin dan Sirus Salikin.
Aliran dalam bahasa Arab menggunakan buku-buku teks yang biasa digunakan di pengajian-pengajian pondok dan sekolah agama seperti Al Junaid dan sekolah pondok pengajian di Baling Kedah dan yang seumpamanya.
Aliran dalam bahasa Arab menggunakan buku-buku teks yang biasa digunakan di pengajian-pengajian pondok dan sekolah agama seperti Al Junaid dan sekolah pondok pengajian di Baling Kedah dan yang seumpamanya.
Agama Islam itu adalah satu ajaran yang mencakup seluruh ruang hidup manusia lahir, batin,dunia dan Akhirat. Mengkaji ilmu Islam yang sangat luas ini tidak cukup kalau dibuat setakat beberapa jam sahaja dalam satu minggu seperti mana berlaku di sekolah-sekolah sekular sekarang ini. Sebab itulah hari ini ramai umat Islam yang tidak tahu betul tentang agama anutannya sendiri sekali pun mereka beranggapan mereka lebih tahu dan faham serta berautoriti kerana mereka lulusan dari universiti Islam.
Walhal hakikat sebenarnya,
mereka belum mengetahuinya.
Abuya Imam Asha’ari Muhammad At Tamimi melahirkan generasi berjiwa besar. Melalui didikannya beliau melahirkan keluarga dan anak-anak muridnya yang berjiwa besar. Anak-anak kandung seramai 38 orang.
Abuya Imam Asha’ari Muhammad At Tamimi melahirkan generasi berjiwa besar. Melalui didikannya beliau melahirkan keluarga dan anak-anak muridnya yang berjiwa besar. Anak-anak kandung seramai 38 orang.
Mereka yang menerima pendidikan Abuya berani berdepan dengan siapa saja.
Sekolah yang Abuya dirikan pada tahun 1975 telah melahirkan ramai pelajar-pelajar yang pandai berniaga dan berdikari. Kemuncak mereka yang ada disekolah-sekolah Abuya ketika itu seramai 10 ribu pelajar.Pelajar-pelajar didedahkan dipremis-premis perniagaan untuk mendapatkan ilmu dan pengalaman dalam berniaga. Terdidik menyebarkan risalah dakwah di tengah- tengah masyarakat. Mereka juga mendapat latihan praktikal mengenal masyarakat melaui ORD. (Operasi Risalah dakwah).
Ketika itu apabila ditanya kepada pelajar-pelajar di sekolah Abuya, mereka akan berkongsi maklumat tentang masyarakat yang mereka kenali. Hasil pendedahan ORD. Mereka boleh kongsi dan menceritakan kategori umat Islam yang terdapat dalam negara kita di bumi Malaysia.Mereka mengenal watak dan kelas manusia ini. Mana kelompok masyarakat yang sombong, mana kelompok masyarakat yang dermawan, golongan mana yang bakhil, dikawasan mana orang kaya dan daerah mana kelompok yang tidak mahu bertemu dengan orang apa lagi hendak bergaul dengan mereka.
Mereka tahu baca watak rakyat Malaysia. Mereka ada pengalaman bagaimana hendak mendekati tiap-tiap kelompok tadi. Orang begini mereka pandai hidup sekalipun tanpa sijil. Mereka tidak mengharap rezeki datang menggolek. Tidak ada istilah menganggor dalam kamus hidup mereka.Hasil banyak pendedahan
dapat membentuk watak
pelajar-pelajar yang pandai
berdekari. Bertanggungjawab
dan rela berkorban untuk agama.
pelajar-pelajar yang pandai
berdekari. Bertanggungjawab
dan rela berkorban untuk agama.
Dengan cita-cita Islam
yang ditanam kedalam jiwa
mereka. Natijahnya sanggup
menjadi pejuang dan berkorban
untuk agama.“Antara sebab hancurnya sebuah jemaah Islam itu kerana gagal melahirkan barisan pelapis.”
yang ditanam kedalam jiwa
mereka. Natijahnya sanggup
menjadi pejuang dan berkorban
untuk agama.“Antara sebab hancurnya sebuah jemaah Islam itu kerana gagal melahirkan barisan pelapis.”
Mereka membesar di tengah kepesatan kemajuan sains dan teknologi. Mereka tidak canggung dengan kemajuan
teknologi canggih dan tahu menggunakannya untuk mengatur hidup. Dalam masa yang sama, mereka tidak membiarkan diri mereka menjadi hamba teknologi.
teknologi canggih dan tahu menggunakannya untuk mengatur hidup. Dalam masa yang sama, mereka tidak membiarkan diri mereka menjadi hamba teknologi.
Justeru mereka telah dilatih memanfaatkan sains dan teknologi untuk menegakkan agama Allah. Mereka adalah generasi sufi berteknologi.
Pendidikan yang mereka terima sangat menekankan jiwa sufi. Mereka tidak perlu terlalu bersusah payah untuk memilikinya kerana sejak kecil
telah dilatih mengikis mazmumah dan menyubur kan mahmudah. Mereka dilatih mengambil dunia untuk jambatan ke Akhirat.
telah dilatih mengikis mazmumah dan menyubur kan mahmudah. Mereka dilatih mengambil dunia untuk jambatan ke Akhirat.
Ulasan
Catat Ulasan