Langkau ke kandungan utama

ABUYA MELAHIRKAN USAHAWAN ISLAM.


PEMBINAAN ROH DAN PENGUASAAN KEMAHIRAN.

Pendidikan yang Abuya lagang bukan sahaja mereka menguasai kemahiran berbahasa Arab dan boleh menguasai kitab kuning juga ada kemahiran dalam hidup.Pendidikan kemahiran hidup sekarang mendapat tempat dalam masyarakat. Hal ini Abuya Ashaari Muhammad At Tamimi telah lama melagangnya.
Penjelasan gambar: Ustaz Umar Darus membuka lapan buah premis. Ustaz Zamri membuka ladang jagung di Rompin. Ustazah Norlia membuka sekolah agama.

Melalui pendidikan yang Abuya cetuskan disamping membuka kitab dan banyak mendedahkan kemahiran hidup melalui program khibrah diprojek-projek yang tekah dicetuskan.

Secara umumnya Kemahiran Hidup adalah merupakan satu mata pelajaran bercorak amali yang diajar di sekolah. Mata pelajaran ini digubal bertujuan untuk mengembangkan keupayaan dalam bidang reka bentuk dan teknologi  serta perniagaan dan keusawahanan. Bidang ini dapelalat dikuasai melalui penguasaan kemahiran praktis, pengetahuan serta pemupukan sikap yang positif berasaskan teknologi dan keushawanan.

Kita boleh lihat bagaimana keluarga Abuya sendiri banyak yang mampu berdikari. Ada yang membuka kilang makanan, ada yang membuka klinik, ada yang membuka pasaraya dan lain-lain lagi. Ada yang ikuti program OSD iaitu operasi risalah dakwah. Dengan pendedahan OSD peluang mendekati dan mengenali masyarakat.

Aktiviti-aktiviti kibrah berkesan sehingga mereka dapat menyumbang sesuatu untuk negara sebagai jentera yang menghasilkan produk tempatan. Konsep yang baik ini perlu diterap dan dilaksanakan dengan  sebaiknya demi masa depan anak-anak tersebut.

Melalui operasi risalah dakwah bukan sahaja melahirkan pendakwah tetapi juga generasi yang berjiwa dan boleh berdikari.


Dalam merancang dan melaksanakan sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran Kemahiran Hidup kepada murid-murid, guru-guru perlu memfokaskan bina insan mereka. Menghidupkan jiwa atau roh mereka.

Dengan memberikan perhatian kepada pembinaan insan, dapat membantu mereka melaksakan progeam kibrah yang didedahkan.

Guru akan dapat memfokuskan kepada sesuatu kemahiran dengan lebih berkesan. Lebih-lebih lagi apabila roh mereka terbena akan memotivasikan mereka untuk menguasai kemahiran yang didedahkan kepada mereka.


Bukan semua murid-murid ini perlu diberi latihan dan aktiviti yang sama, sebaliknya guru-guru perlu merancang aktiviti-aktiviti yang berlainan oleh tahap kebolehan mereka juga berbeza. Jelasnya guru-guru boleh mengubahsuai setiap aktiviti pengajaran dan pembelajaran sesuai dengan tahap pencapaian murid-murid.

Komponen ini memberi fokus kepada latihan-latihan dan kemahiran untuk membolehkan murid menguasai pembelajaran berdikari. melalui proses pengajaran dan pembelajaran murid dapat menjalankan aktiviti-aktiviti seharian dengan lebih yakin.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MENGENAL ABUYA.

Siapakah Abuya? Mengapa kita perlu kenal dia? Kita perlu mengenalinya dengan tepat supaya kita faham dia, faham pemikiran, perasaan, perbuatan dan perjuangannya. Tak kenal maka tak cinta. Jika tak cinta maka tak bersungguh-sungguh dalam memperjuangkan Islam yang Abuya perjuangkan. Kenapa banyak orang yang mengaku cinta Abuya, tapi bila berlaku ujian jadi keliru lalu meninggalkan perjuangan Abuya, bahkan ada yang membenci dan memusuhi Abuya?  Sebenarnya mungkin pengenalan mereka tentang Abuya tak tepat, tak jitu. Mungkin kenal pada sudut-sudut tertentu sahaja.  Maklumlah minat setiap orang tak sama. Ada yang minat perniagaan, maka dia sangat terinspirasi dengan sistem ekonomi yang Abuya lagangkan. Ada yang minat pendidikan, maka dia sangat respek Abuya dari sudut pendidikan. Ada yang minat poligami, maka dia sangat nak belajar pada Abuya bagaimana nak buat poligami yang harmoni. Ada yang minat cara susun kasut ala Abuya, maka dia pun ikut disiplin susun kasut itu. Ada ...

NEGARA SYAM.

NEGARA SYAM (JORDAN, PALESTIN,HEBRON, SYRIA) Negara Jordan menjadi tempat transit bagi Abuya sebelum meneruskan perjalanan ke negara negara lain. Jordan juga dikenali dengan bumi Anbiya. Jordan juga banyak meninggalkan kesan  peninggalan purba yang berusia  ribuan tahun. Ia banyak di Jordan atau dulu dikenali dengan negeri Syam. Wilayah Syam zaman kebangkitan pertama mengandungi Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria. Di era kebangkitan kali kedua Syam telah terpecah kepada empat negara. Ia dilakukan oleh penjajah. Kini terdapat negara Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria secara berasingan satu sama lain. Jordan era terkini dikenali dengan Kerajaan Hasyimiyah Jordan, (Hashemite Kingdom of Jordan) atau lebih dikenali dengan nama Jordan sahaja  merupakan sebuah negara Arab yang terletak di Asia Barat (dulu dianggap Timur Tengah) bersempadan dengan negara-negara Arab yang lain. Ia terletak pada koordinat 34-29 Utara 35-39 Timur iaitu di se...

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN.

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN. Allah telah mengkhabarkan kepada kita melalui lidah Rasul-Nya bahawa Allah telah ‘set’kan satu Jadual Allah SWT untuk umat yang datang sesudah wafatnya Nabi akhir zaman. Itulah kasih sayang Allah dan Rasul-Nya kepada umat Islam, yang untuk mereka tidak ada lagi nabi dan rasul.Maka diceritakan lah perkara-perkara yang bakal terjadi sama ada yang positif atau negatif. Dengan mengetahui dan memahami jadual itu, umat Islam terpandu atau terpimpin untuk menghadapi dan menerima takdir yang bakal berlaku. Antara jadual yang dimaksudkan itu ialah, Rasulullah SAW bersabda: Yang artinya : "Telah berlaku Zaman Kenabian ke atas kamu, maka berlakulah zaman kenabian sebagaima­na yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat zaman itu. Kemudian berlakulah Zaman Kekhalifahan (Khulafaur Rasyidin) yang berjalan seperti zaman kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat nya. Lalu berlakulah zaman...