PEMBINAAN ROH DAN PENGUASAAN KEMAHIRAN.
Pendidikan yang Abuya lagang bukan sahaja mereka menguasai kemahiran berbahasa Arab dan boleh menguasai kitab kuning juga ada kemahiran dalam hidup.Pendidikan kemahiran hidup sekarang mendapat tempat dalam masyarakat. Hal ini Abuya Ashaari Muhammad At Tamimi telah lama melagangnya.
Penjelasan gambar: Ustaz Umar Darus membuka lapan buah premis. Ustaz Zamri membuka ladang jagung di Rompin. Ustazah Norlia membuka sekolah agama.
Melalui pendidikan yang Abuya cetuskan disamping membuka kitab dan banyak mendedahkan kemahiran hidup melalui program khibrah diprojek-projek yang tekah dicetuskan.
Secara umumnya Kemahiran Hidup adalah merupakan satu mata pelajaran bercorak amali yang diajar di sekolah. Mata pelajaran ini digubal bertujuan untuk mengembangkan keupayaan dalam bidang reka bentuk dan teknologi serta perniagaan dan keusawahanan. Bidang ini dapelalat dikuasai melalui penguasaan kemahiran praktis, pengetahuan serta pemupukan sikap yang positif berasaskan teknologi dan keushawanan.
Kita boleh lihat bagaimana keluarga Abuya sendiri banyak yang mampu berdikari. Ada yang membuka kilang makanan, ada yang membuka klinik, ada yang membuka pasaraya dan lain-lain lagi. Ada yang ikuti program OSD iaitu operasi risalah dakwah. Dengan pendedahan OSD peluang mendekati dan mengenali masyarakat.
Aktiviti-aktiviti kibrah berkesan sehingga mereka dapat menyumbang sesuatu untuk negara sebagai jentera yang menghasilkan produk tempatan. Konsep yang baik ini perlu diterap dan dilaksanakan dengan sebaiknya demi masa depan anak-anak tersebut.
Melalui operasi risalah dakwah bukan sahaja melahirkan pendakwah tetapi juga generasi yang berjiwa dan boleh berdikari.
Dalam merancang dan melaksanakan sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran Kemahiran Hidup kepada murid-murid, guru-guru perlu memfokaskan bina insan mereka. Menghidupkan jiwa atau roh mereka.
Dengan memberikan perhatian kepada pembinaan insan, dapat membantu mereka melaksakan progeam kibrah yang didedahkan.
Guru akan dapat memfokuskan kepada sesuatu kemahiran dengan lebih berkesan. Lebih-lebih lagi apabila roh mereka terbena akan memotivasikan mereka untuk menguasai kemahiran yang didedahkan kepada mereka.
Bukan semua murid-murid ini perlu diberi latihan dan aktiviti yang sama, sebaliknya guru-guru perlu merancang aktiviti-aktiviti yang berlainan oleh tahap kebolehan mereka juga berbeza. Jelasnya guru-guru boleh mengubahsuai setiap aktiviti pengajaran dan pembelajaran sesuai dengan tahap pencapaian murid-murid.
Komponen ini memberi fokus kepada latihan-latihan dan kemahiran untuk membolehkan murid menguasai pembelajaran berdikari. melalui proses pengajaran dan pembelajaran murid dapat menjalankan aktiviti-aktiviti seharian dengan lebih yakin.
Ulasan
Catat Ulasan