QADARIAH LAHIR DI IRAQ.
Kita telah jelaskan sebelum ini dalam artikal "perselisihan yang membawa bala". Itulah iktiqad qadariah adalah sebuah mazhab yang dilahirkan di Basrah dalam negara Iraq. Berikutan timbulnya perbahasan hangat orang Islam mengenai dengan masalah qadha dan qadar Allah. Asal nama mazhab ini diambil dari perkataan Al-Qadar yang membawa maksud sifat qudrat.
Mereka berpendapat segala kerja baik dan buruk manusia itu terjadi dengan kehendak dan kuasa manusia sendiri dan bukan kuasa Allah. Segala baik dan buruk manusia itu telah ditetapkan oleh manusia bukan kuasa Allah. Pengasas mazhab ini bernama Ma’bad Ibnu Khalid Al-Juhani dan Ghailan Al-Dimasyqi.
Iraq menjadi tapak kebangkitan aliran qadariah yang berpunca daripada kota Basrah. Di era moden Iraq disebut-sebut kembali ketika Pemimpinnya Sadam Hussein menyerang Negara Iran. Iran sebuah negara yang menjadikan Syiah sebagai pegangan rasmi negara mereka.
Qadariyah adalah golongan menolak ketetapan atau takdir ALLAH. Mereka percaya setiap yang berlaku adalah hasil usaha dan kerana perbuatan makhluk semata-mata. Bagi mereka, ALLAH hanya mengetahui setelah ia berlaku. Dalam erti kata ALLAH tidak mengetahui dan tidak menetapkan perkara yang belum berlaku. Orang yang mula-mula membawa ideologi ini Ma’bad Al-Juhani di akhir zaman Sahabat.
Contohnya seorang berkata, “Kekayaan yang aku miliki ini hasil usaha dan titik peluh aku sendiri.” tanpa dia mengaitkan kepada ALLAH SWT. Sedangkan ALLAH berfirman, “Segala nikmat yang ada padamu adalah daripada ALLAH, kemudian apabila kamu ditimpa kesusahan, kepadaNyalah kamu meminta pertolongan.” (Al-Nahl: 53). Juga tercatat dalam al-Quran, “Dan apabila aku sakit Dialah (ALLAH) yang menyembuhkan aku.” (Al-Syu’araa: 80)
Pemikiran sebegini menyebabkan manusia tamak terhadap dunia dan melupakan akhirat. Mereka menganggap usaha mereka telah memadai untuk mendapatkan apa yang diinginkan, tanpa perlu menjaga hubungan dengan ALLAH. Mereka marah jika sesuatu berlaku tidak sesuai dengan kehendak mereka.
Jabariyah pula berlawanan sama sekali dengan Qadariyah. Mereka menyerahkan semuanya kepada ALLAH dan meninggalkan usaha. Bagi mereka, manusia ibarat boneka yang melakukan apa saja ditetapkan ALLAH. Lahir dari pemikiran ini manusia yang malas, berharap tanpa ikhtiar. Ada yang meninggalkan pekerjaan dunia sambil mengharap rezeki datang kepada mereka.
Firman ALLAH, “Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan ALLAH kepadamu (kebahagiaan) negeri akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari dunia dan berbuat baiklah sebagaimana ALLAH berbuat baik kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi. (Al-Qasas: 77)
Ahli Sunnah Wal Jamaah bersikap pertengahan. Qada dan qadar wajib diimani, ia adalah Rukun Iman. Malaysia dan Indonesia terkenal dengan pegangan rasmi negara ialah Ahli Sunnah wal jama'ah. Mejoriti umat Islam di dua buah negara tersebut berpegang dengan aqidah Ahli Sunnah wal jama'ah.
Ulasan
Catat Ulasan