( Suasana di Baghdad Iraq )
( Syeikh Abdullah As Siddiq Al Ghumari ). Ulama Morocco.
( Adik kepada Syeikh Abdullah
As Siddiq ).
( Barisan ulama-ulama Timur Tengah,. mendokong perjuangan Abuya ).
BERBEZA ADALAH RAHMAT.
Kewujudan pelbagai mazhab dalam Islam merupakan satu rahmat dan kekuatan yang ada pada ajaran agama.
Mejoriti Umat Islam di Malaysia berpegang kepada
Ahlus Sunnah Waljamaah bermazhab Ashaariah dari sudut tauhid. Manakala dari sudut feqah bermazhab kan Shafi’iyyah.Namun ada juga yang bermazhab yang lain seperti Mazhab maliki, dan Hanbali.
Mejoriti Umat Islam di Malaysia berpegang kepada
Ahlus Sunnah Waljamaah bermazhab Ashaariah dari sudut tauhid. Manakala dari sudut feqah bermazhab kan Shafi’iyyah.Namun ada juga yang bermazhab yang lain seperti Mazhab maliki, dan Hanbali.
Ketika berkunjung ke Morocco, tahun 1986 umat Islam disana mejoriti dari sudut feqah bermazhab Maliki dan tauhid bermazhab Al maturidiah. Semasa di Morocco kami disambut oleh ulama yang dikenali diperingkat Morocco dan juga ada yang di kenali di peringkat antarabangsa. Antaranya Sy. Abdullah Ghannun, Dr.Prof. Abdul Salam Harraz dan Sy. Abdullah As Siddiq dan
adik beradiknya juga
ulama berkunjung sama menyambut kami.
adik beradiknya juga
ulama berkunjung sama menyambut kami.
Di Mesir sama seperti di Malaysia umumnya bermazhab Shafi’iyyah . Juga disambut oleh ulama-ulama Universiti Azhar. Kami di bawa menziarahi Syeikhul Azhar ketika itu ialah Jadulhaq. Kami juga dibawa oleh kawan Abuya Dr. Abdul Rahman, salah seorang pensyarah Universiti Al Azhar, untuk menemui Amir Kuliah ( Dekan Fakulti ) Dakwah universiti tersebut.
Mazhab dari segi bahasa bermakna jalan atau cara berfikir. Dari segi istilah pengajian Islam, ia merujuk kepada jalan atau cara berfikir yang telah diterima sebagai satu kaedah dalam menilai pelbagai perkara terutamanya yang berkaitan dengan bidang ilmu fiqh dan ilmu kalam.
Kaedah dan sumber yang berbeza bagi menilai isu-isu fiqh ini telah menimbulkan mazhab fiqh yang berbeza-beza seperti empat mazhab yang utama iaitu Hanafiyyah, Malikiyyah, Shafi’iyyah dan Hanbaliyyah.
Manakala kaedah yang berbeza bagi menilai isu-isu tertentu dalam ilmu kalam atau ilmu yang berkaitan ketuhanan pula telah menimbulkan pelbagai mazhab ilmu kalam seperti ‘Ash’ariyyah,dan Maturidiyyah
Perbezaan pandangan dari sudut masaalah cabang adalah rahmat. Ia dibenarkan
dalam Islam.
Perbezaan pandangan dari sudut masaalah cabang adalah rahmat. Ia dibenarkan
dalam Islam.
Mazhab-mazhab yang muktabar alam bidang fiqh, dari segi sejarahnya terdapat lebih daripada sembilan mazhab yang pernah wujud iaitu Hanafi, Maliki, Shafi’i, Hanbali, Laythi, Tabari, Zahiri, Awza’i dan Thawri. Namun begitu, sehingga ini hanya empat mazhab sahaja yang terus kekal dan dipegang oleh kebanyakan umat Islam seluruh dunia.
Dengan itu adalah jelas bahawa kewujudan pelbagai mazhab merupakan natijah daripada kepelbagaian cara berfikir dalam menentukan hukum dan kedudukan sesuatu perkara menurut perspektif syarak. Ia merupakan manifestasi kebebasan berfikir yang dianjurkan oleh Islam. Islam sebagai agama untuk manusia sejagat sepanjang zaman sangat memahami kerencaman hidup manusia yang berbeza-beza antara sesuatu bangsa, sesuatu tempat dan zaman. Dengan itu, mereka tidak dipaksa untuk mengikut hanya satu bentuk cara berfikir sahaja kerana ia akan menyebabkan manusia berada dalam satu suasana hidup yang penuh kesulitan.
Oleh itu, Islam memberikan kebebasan kepada manusia memiliki kepelbagaian cara dan kaedah berfikir asalkan ia tidak bercanggah dengan prinsip-prinsip asas ajaran Islam. Ini bermakna, kepelbagaian mazhab dalam Islam, jika difahami dan dihayati secara betul, merupakan satu kekuatan dan rahmat, bukan satu kelemahan dan bencana.
Ulasan
Catat Ulasan