Langkau ke kandungan utama

ZIKRULMAUT DAPAT MEMBINA INSANIAH MANUSIA.





“Sesunggubnya hati manusia itu berkarat seperti berkaratnya besi. Sababat-sababat bertanya: Apakah pengilapnya wahai Rasulullah? Rasulullah menerangkan: membaca Al Quran dan zikrul maut (ingat mati)” 
(HR Al Baihaqi).


Sebagaimana dalam ibadah sembahyang ibadah haji juga mengandung unsur zikrul maut (ingat mati), yaitu ketika jamaah calon haji memakai kain ihram dan wuquf di Arafah. Kain ihram itu ibarat kain kafan. Padang Arafah ibarat padang Mahsyar, tempat manusia berkumpul di hari kiamat untuk menunggu hari keputusan (yaumul fashl).


Haiwan jahat macam mana pun tidak berdosa. Malaikat baik macam mana pun tidak diberi pahala. Dalam diri haiwan dan malaikat tidak ada pilihan. Dalam diri malaikat dan haiwan tidak ada pertarungan dan tidak ada perjuangan. Sesuailah bagi mereka itu tidak ada pahala dan tidak ada dosa, tidak ada syurga dan tidak ada neraka. Pada diri haiwan tidak ada tuntutan untuk membangunkan kehaiwanannya. Pada diri Malaikat juga tidak ada tuntutan untuk membina dan membangunkan kemalaikatannya. Tetapi pada manusia membina dan membangunkan keinsanannya itu perlu dan wajib hukumnya. 


Kalau pun ada jentera yang hendak membangunkan insan, insaniah mereka sendiri pun tidak terbangun. Seperti peribahasa Melayu, "KETAM MENYURUH ANAKNYA BERJALAN BETUL. Maksud : Cuba mengajar orang berkelakuan baik sedangkan diri sendiri berkelakuan buruk. Macam mana orang yang insannya belum terbangun akan mampu membangunkan insan orang lain. Inilah masalah yang menimpa masyarakat kita sekarang. Penyakit sudah diketahui tetapi ubatnya belum jumpa. Maka disebabkan itu penyakit bertambah teruk dan bertambah kronik kerana ubat-ubat yang di cuba itu kesemuanya racun belaka. 


Keinsanan merangkumi masalah batin. Ia termasuk masalah dalaman, perkara maknawi atau yang menyentuh soal hati, jiwa dan rohani. Dalam hal ini kita tidak boleh menggunakan akal semata-mata untuk menyelesaikannya. Dalam hai ini kita mesti rujuk kembali kepada Allah, kepada ajaran Rasulullah, kepada agama, kepada Quran, Hadith,Ijmak dan Qias. Kita kena ikut panduan Islam didalam usaha untuk membina dan membangunkan insan ini. Insan itu sebenarnya terdiri dari empat unsur iaitu fizikal, akal, hati dan nafsu.

Maksud firman Tuhan:

"Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan."
(Ali-Imran, 3:185).

Maksud firman Tuhan:

"Di mana saja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu..." (An Nisaa,4:78).


"Sesungguhnya ziarah kubur itu dapat mengingatkan kalian akan kematian." (HR Muslim daripada Abu Buraidah).


Rasulullah SAW mendatangi makam Syuhada Uhud setiap awal tahun dan bersabda: "Keselamatan bagi kalian atas kesabaran kalian, sungguh sebaik-baik tempat tinggal terakhir." (HR Ibnu Abi Syaibah).


Menziarahi kubur sesungguhnya dapat menimbulkan keinsafan pada manusia serta mengingati mati. Apabila manusia ingat kepada mati dia akan lebih bersedia untuk mengelakakn dosa dan bersegera mempersiapkan diri dengan bekalan-bekalan untuk mengadap Tuhan. 



Batas antara dunia dengan akhirat ialah alam kubur atau alam Barzakh. Di sana manusia ditahan untuk sementara waktu. Di alam Barzakh juga ada kesusahan dan ada kesenangan sebagaimana di dunia. Ibaratnya seperti perbatasan antara dua negara. Di perbatasan dua negara itulah ada kalanya manusia mendapat kesenangan dan ada kalanya mendapat kesusahan. Begitulah keadaan di antara dunia dengan akhirat yaitu alam kubur atau alam Barzakh.


Untuk selamat menjalani kehidupan di dunia mahupun persiapan menghadapi kematian dan kehidupan di akhirat, manusia itu mesti ada pimpinan wahyu. Namun tidak ramai yang mampu memahami perunjuk-petunjuk dan kehendak-kehendak wahyu sama ada yang tersurat lebih-lebih lagi yang tersirat. Oleh itu perlukan pemimpin atau guru mursyid yang mampu menghurai dan memahamkan wahyu serta mampu mendidik manusia untuk mengikut petunjuk wahyu.







Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NEGARA SYAM.

NEGARA SYAM (JORDAN, PALESTIN,HEBRON, SYRIA) Negara Jordan menjadi tempat transit bagi Abuya sebelum meneruskan perjalanan ke negara negara lain. Jordan juga dikenali dengan bumi Anbiya. Jordan juga banyak meninggalkan kesan  peninggalan purba yang berusia  ribuan tahun. Ia banyak di Jordan atau dulu dikenali dengan negeri Syam. Wilayah Syam zaman kebangkitan pertama mengandungi Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria. Di era kebangkitan kali kedua Syam telah terpecah kepada empat negara. Ia dilakukan oleh penjajah. Kini terdapat negara Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria secara berasingan satu sama lain. Jordan era terkini dikenali dengan Kerajaan Hasyimiyah Jordan, (Hashemite Kingdom of Jordan) atau lebih dikenali dengan nama Jordan sahaja  merupakan sebuah negara Arab yang terletak di Asia Barat (dulu dianggap Timur Tengah) bersempadan dengan negara-negara Arab yang lain. Ia terletak pada koordinat 34-29 Utara 35-39 Timur iaitu di sebelah Barat La

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN.

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN. Allah telah mengkhabarkan kepada kita melalui lidah Rasul-Nya bahawa Allah telah ‘set’kan satu Jadual Allah SWT untuk umat yang datang sesudah wafatnya Nabi akhir zaman. Itulah kasih sayang Allah dan Rasul-Nya kepada umat Islam, yang untuk mereka tidak ada lagi nabi dan rasul.Maka diceritakan lah perkara-perkara yang bakal terjadi sama ada yang positif atau negatif. Dengan mengetahui dan memahami jadual itu, umat Islam terpandu atau terpimpin untuk menghadapi dan menerima takdir yang bakal berlaku. Antara jadual yang dimaksudkan itu ialah, Rasulullah SAW bersabda: Yang artinya : "Telah berlaku Zaman Kenabian ke atas kamu, maka berlakulah zaman kenabian sebagaima­na yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat zaman itu. Kemudian berlakulah Zaman Kekhalifahan (Khulafaur Rasyidin) yang berjalan seperti zaman kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat nya. Lalu berlakulah zaman

AGAMA NABI IBRAHIM.

AGAMA NABI IBRAHIM. Inti pati ayat: Al Qur’an ayat 123 surat 16 An Nahl, Kemudian Kami wahyukan kepadamu (Muhammad): "Ikutilah agama Ibrahim seorang yang hanif." dan bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan. Al Qur’an ayat 39 surat 14 Ibrahim, Segala puji bagi Allah yang telah menganugerahkan kepadaku di hari tua (ku) Ismail dan Ishaq. Sesungguhnya Tuhanku, benar-benar Maha Mendengar (memperkenankan) do`a. Al Qur’an ayat 124 surat 2 Al Baqarah, Dan (ingatlah), ketika Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat (perintah dan larangan), lalu Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku akan menjadikanmu imam bagi seluruh manusia". Ibrahim berkata: "(Dan saya mohon juga) dari keturunanku". Allah berfirman: "Janji-Ku (ini) tidak mengenai orang-orang yang zalim". Al Qur’an ayat 71 surat 21 Al Anbiyaa’, Dan Kami selamatkan Ibrahim dan Luth ke sebuah negeri yang Kami telah memberkahinya untuk sekalian manusia. N