Langkau ke kandungan utama

GERAKAN WAHABI BUNUH AHLUL BAIT

GERAKAN WAHABI BUNUH AHLUL BAIT.

Ketika wahabi berkerjasa dengan penjajah Barat menguasai kota Mekah, ramai keluarga Rasulullah di bunuh. Sudah menjadi takdir bahawa keturunan Rasulallah dizalimi, ditindas, dibunuh dan merantau meninggalkan Kota Mekah untuk menyelamatkan diri masing-masing. Maka Ahlul Bait bertebaran ke seluruh bumi timur. Kini negara-negara yang ada di timur ialah Malaysia, Indonesia, Brunai, Campa,
dan Asia Tenggara umumnya.

PERJUANGAN WONOSOBO DAN PILIN.

Tapak kebangkitan Islam di Timur iaitu Malaysia dan Indonesia. Tokohnya juga datang dari Timur. Masjid PILIN kampung Abuya Syeikh Imam Ashaari Muhammad AT Tamimi Negeri Sembilan. Ia didirikan pada ZAMAN Lebai Ibrahim bapa saudara Abuya.
Syeikh Umar atau Sayid Umar Sutodrono,
beliau datang dari Arab, keturunan Nabi Muhammad SAW. Datang ke Indonesia tahun 1820 bersama ayahnya Syekh Abdul Rahim. Sebagai pedagang sekaligus menyebarkan agama Islam. Menginjakkan tanah Jawa pertama kali di Jogjakarta.

Nama aslinya hanya Umar, kemudian membaur dengan orang Jawa ditambahi  Sutodrono. Ia bersama ayahnya menjadi prajurit Mataram. Berjuang melawan penjajah Belanda di bawah pimpinan Pangeran Diponegoro. Ketika Belanda berhasil memukul perlawanan Pangeran Diponegoro, prajuritnya kocar-kacir. Syekh Umar dan ayahnya lari ke Wonosobo. Bersembunyi di suatu tempat yang kini disebut Sudagaran. Hingga memiliki 6 anak dari isteri yang berasal dari Jogja.

Enam anaknya itu bernama Eyang Jami, Eyang Mangundrana, Noyodrono, Singodrono, Surodipo, dan Abdullah. Singodrono adalah kakek penutur cerita, Bapak Patah Tjipto Suwiryo, sedangkan Abdullah menurunkan anak-anak yang kini berada di Singapura.

Meskipun sudah lama bermukim di Sudagaran, ternyata tentera Belanda masih mencium jejaknya. Akhirnya diputuskan, untuk pindah ke pinggiran kota agar lebih aman. Dusun Kaligintung Desa Guntur Madu menjadi pilihan keluarga besar Syekh Umar untuk menetap. Hingga akhir hayatnya, dia tinggal di desa tersebut. Sementara anak keturunannya tersebar di beberapa buah negara sekaligus di Malaysia dan Singapura.

Makam Syekh Umar Sutodrono terletak di Dusun Kaligintung, Desa Guntur Madu, Kecamatan Watumalang,  Wonosobo.

Datuk Abuya iaitu Kh. Hj. Ilyas adalah sepupu Sidi Syeikh As Suhaimi. Moyang Abuya bernama  Eyang Jami (Jamilah) adalah anak perempuan sulung Syeikh Umar. Sedangkan Abdullah anak lelaki bongsu Syeikh Umar. Jami berkahwin dengan Tasliman mereka mempunyai beberapa orang anak salah seorangnya bernama Ilyas. Ilyas mempunyai anak kembar salah seorang kembarnya bernama Maimunah. Atas arahan Sidi Syeikh As Suhaimi Maimunah ini dibawa ke Malaysia dan di kahwinkan dengan Muhammad dan melalui pasangan ini lahirnya Ashaari.

Makam datuk Abuya iaitu Kh. Hj. Ilyas
di desa Sumber Rejo Kec. Batur,  Kab. Banjarnegara,  Jateng.  Di kawasan Gunung Dieng. Wonosobo yang relatif subur dengan pertaniannya dan juga pelancungannya.
Makam Syeikh Umar di Wonosobo. Beliau adalah penasihat Pangeran Diponogoro. Beliau adalah datuk kepada datuk Abuya. Beliau juga datuk kepada Sidi Syeikh As Suhaimi.

Musuh Islam dikalangan kuasa besar meneruskan cengkamannya terhadap negara-negara umat Islam. Ajaran Wahabi dijadikan alat legetimasi keluarga Saud untuk mendirikan kerajaan, sedangkan Wahabi untuk memperluas ajarannya perlukan dukungan kerajaan. Ia merupakan kelompok individu yang berintegrasi yang sengaja dibentuk secara independen dari struktur organisasi formal. Inilah awal mula kelompok golongan  Ibn Abdul Wahab dan Ibn Saud yang akhirnya melahirkan teroris dunia dukungan AS-Inggris.

Berita Dunia (18/12)-Peristiwa 11 September bukan hanya titik balik bagi Al Qaeda, tetapi bagi dunia termasuk Saudi yang menciptakan satu reaksi panas atas politik AS. Majoriti muslim menganggap peristiwa 11 September sebagai politik jangka panjang Amerika Syarikat demi menempatkan militernya di dunia Islam.

Surat kabar Al Jazeera dalam salah satu liputannya menganalisa peranan keluarga Saud dalam membentuk gerakan teroris takfiri di dunia atas dukungan intelijen Amerika Syarikat. Sebuah langkah yang awalnya ditujukan untuk melawan Uni Soviet di Afganistan, namun setelah itu menjadi satu strategi politik abadi AS untuk menjaga kepentingan Washington di Timur Tengah. Sebuah strategi yang mendapatkan material dan wajah ideologi dari Arab Saudi, kerana sosok-sosok petinggi agen teroris dunia banyak mengambil fatwa-fatwa ulama Wahabi.

Orang yang berada dalam sesebuah jemaah Islamiah adalah orang yang sedang berjuang
atau berperang. Bila kita sebut perang, tentulah orang menggambarkan peperangan senjata. Sebenarnya peperangan ada banyak Jenis dan bentuk. Selain peperangan senjata, Ada pula disebut peperangan hiliran, peperangan dingin,peperangan psikologi, peperangan saraf, peperangan merebut pengaruh dan sebagainya Jadi peperangan selain peperangan senjata lebih banyak lagi. Lebih bersimpang siur, serta lebih utama lagi.






Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TETAMU ALLAH

MENJADI TETAMU ALLAH.

Tetamu Allah adalah satu gelaran sangat istemewa dalam Islam.  Allah dan Para Rasul sendiri memberikan layanan istemewa kepada tetamu. Dalam Islam wajib melayani tetamu yang datang bertamu ke tempat kita. Bagi umat Islam yang tahu kelebihan gelaran tersebut mereka akan berusaha dan memasang cita-cita untuk mendapat menjadi "Tetamu Allah ". Manusia di dunia ini dapat menjadi tetamu negara sebagai VIP itu pun manusia sudah rasa sangat berharga dan istemewa. Kerana menjadi tetamu VIP akan menerima layanan lima bintang. 

Betapalah apabila manusia kalau dapat menjadi tetamu Allah ia akan merasakan sepanjang hidupnya bahkan ia akan diberikan nilai sampai ke  Akhirat. "Pergi ke Makkatul Mukarramah tempat yang bersejarah. Manunaikan ibadah kemuncak rukun Islam yang lima Di sana umat Islam menjadi tetamu-tetamu Allah Kenalah menjaga adab-adabnya dengan sempurnanya". ( sedutan madah Abuya Imam Ashaari Muhammad At Tamimi ).

Satu istilah yang disebut oleh Allah d…

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.
(Sungai Dajlah).

Mengimbau kembali XPDC penulis ke Iraq melalui jalan darat dari Jordan pada 9 januari 1990. Menaiki kereta jenis GMC yang boleh memuatkan 9 penumpang. Kali ini penulis hendak kongsikan maklumat berkaitan dengan sejarah Sungai Furat dan Dajlah. Rujukan kebanyakkan dari risalah-risalah yang di terbitkan oleh kerajaan Iraq. Perjalanan darat dari Jordan ke Iraq mengambil masa 12 jam. Sepanjang perjalanan terlalu banyak sekatan tentera di dua buah negara tersebut. Terutamanya semasa berada di kawasan Iraq. Sejarah purba dan sejarah moden Iraq banyak berkaitan dengan sungai tersebut. Furat dan Dajlah merupakan antara sungai yang memiliki ikatan sejarah yang kuat dengan ajaran Islam. 

Sungai yang menjadi sumber mata air di Anatolia, Turki, dan bermuara di Teluk Persia itu berkali-kali disebutkan dalam berbagai hadis. Sungai Furat juga dikaitkan dengan Nabi dan rasul sebelum Nabi Muhammad SAW. Ia juga dikaitkan dengan tanda kiamat s…

ASAL USUL KAMPUNG DATUK KERAMAT.

PUSAT PENGAJIAN ABUYA PRAKTIKAL.
( Pasar Datuk Keramat dikaitkan dengan pasar Siti Khadijah Kelantan ).

BAGI warga kota, nama Kampung Datuk Keramat memang tidak asing lagi, bukan saja kerana ia antara kawasan perkampungan Melayu terbesar di ibu negara, tetapi ia juga adalah syurga makanan. Sebut saja makanan apa, pasti dapat dijumpai di situ.Begitu juga setiap kali kedatangan bulan Ramadan, Kampung Datuk Keramat bertukar wajah menjadi pesta makanan dengan ratusan gerai menjual pelbagai jenis makanan tempatan terutamanya di kawasan Pasar Datuk Keramat. Dalam kemeriahannya sebagai syurga makanan, ramai yang tidak tahu asal-usul nama penempatan ini. BH Plus menyingkap maksud di sebalik nama perkampungan ini. 

ABUYA memulakan jemaah pengajiannya di kampung Datuk Keramat. Ketika itu kumpulan pengajian Abuya dikenali dengan pengajian ".RUMAH PUTIH". Dipanggil rumah putih kerana rumah tersebut berwarna putih. Di markaz tersebut diadakan perjumpaan dikalangan ahli pengajian. Program tet…