Langkau ke kandungan utama

GERAKAN WAHABI BUNUH AHLUL BAIT

GERAKAN WAHABI BUNUH AHLUL BAIT.

Ketika wahabi berkerjasa dengan penjajah Barat menguasai kota Mekah, ramai keluarga Rasulullah di bunuh. Sudah menjadi takdir bahawa keturunan Rasulallah dizalimi, ditindas, dibunuh dan merantau meninggalkan Kota Mekah untuk menyelamatkan diri masing-masing. Maka Ahlul Bait bertebaran ke seluruh bumi timur. Kini negara-negara yang ada di timur ialah Malaysia, Indonesia, Brunai, Campa,
dan Asia Tenggara umumnya.

PERJUANGAN WONOSOBO DAN PILIN.

Tapak kebangkitan Islam di Timur iaitu Malaysia dan Indonesia. Tokohnya juga datang dari Timur. Masjid PILIN kampung Abuya Syeikh Imam Ashaari Muhammad AT Tamimi Negeri Sembilan. Ia didirikan pada ZAMAN Lebai Ibrahim bapa saudara Abuya.
Syeikh Umar atau Sayid Umar Sutodrono,
beliau datang dari Arab, keturunan Nabi Muhammad SAW. Datang ke Indonesia tahun 1820 bersama ayahnya Syekh Abdul Rahim. Sebagai pedagang sekaligus menyebarkan agama Islam. Menginjakkan tanah Jawa pertama kali di Jogjakarta.

Nama aslinya hanya Umar, kemudian membaur dengan orang Jawa ditambahi  Sutodrono. Ia bersama ayahnya menjadi prajurit Mataram. Berjuang melawan penjajah Belanda di bawah pimpinan Pangeran Diponegoro. Ketika Belanda berhasil memukul perlawanan Pangeran Diponegoro, prajuritnya kocar-kacir. Syekh Umar dan ayahnya lari ke Wonosobo. Bersembunyi di suatu tempat yang kini disebut Sudagaran. Hingga memiliki 6 anak dari isteri yang berasal dari Jogja.

Enam anaknya itu bernama Eyang Jami, Eyang Mangundrana, Noyodrono, Singodrono, Surodipo, dan Abdullah. Singodrono adalah kakek penutur cerita, Bapak Patah Tjipto Suwiryo, sedangkan Abdullah menurunkan anak-anak yang kini berada di Singapura.

Meskipun sudah lama bermukim di Sudagaran, ternyata tentera Belanda masih mencium jejaknya. Akhirnya diputuskan, untuk pindah ke pinggiran kota agar lebih aman. Dusun Kaligintung Desa Guntur Madu menjadi pilihan keluarga besar Syekh Umar untuk menetap. Hingga akhir hayatnya, dia tinggal di desa tersebut. Sementara anak keturunannya tersebar di beberapa buah negara sekaligus di Malaysia dan Singapura.

Makam Syekh Umar Sutodrono terletak di Dusun Kaligintung, Desa Guntur Madu, Kecamatan Watumalang,  Wonosobo.

Datuk Abuya iaitu Kh. Hj. Ilyas adalah sepupu Sidi Syeikh As Suhaimi. Moyang Abuya bernama  Eyang Jami (Jamilah) adalah anak perempuan sulung Syeikh Umar. Sedangkan Abdullah anak lelaki bongsu Syeikh Umar. Jami berkahwin dengan Tasliman mereka mempunyai beberapa orang anak salah seorangnya bernama Ilyas. Ilyas mempunyai anak kembar salah seorang kembarnya bernama Maimunah. Atas arahan Sidi Syeikh As Suhaimi Maimunah ini dibawa ke Malaysia dan di kahwinkan dengan Muhammad dan melalui pasangan ini lahirnya Ashaari.

Makam datuk Abuya iaitu Kh. Hj. Ilyas
di desa Sumber Rejo Kec. Batur,  Kab. Banjarnegara,  Jateng.  Di kawasan Gunung Dieng. Wonosobo yang relatif subur dengan pertaniannya dan juga pelancungannya.
Makam Syeikh Umar di Wonosobo. Beliau adalah penasihat Pangeran Diponogoro. Beliau adalah datuk kepada datuk Abuya. Beliau juga datuk kepada Sidi Syeikh As Suhaimi.

Musuh Islam dikalangan kuasa besar meneruskan cengkamannya terhadap negara-negara umat Islam. Ajaran Wahabi dijadikan alat legetimasi keluarga Saud untuk mendirikan kerajaan, sedangkan Wahabi untuk memperluas ajarannya perlukan dukungan kerajaan. Ia merupakan kelompok individu yang berintegrasi yang sengaja dibentuk secara independen dari struktur organisasi formal. Inilah awal mula kelompok golongan  Ibn Abdul Wahab dan Ibn Saud yang akhirnya melahirkan teroris dunia dukungan AS-Inggris.

Berita Dunia (18/12)-Peristiwa 11 September bukan hanya titik balik bagi Al Qaeda, tetapi bagi dunia termasuk Saudi yang menciptakan satu reaksi panas atas politik AS. Majoriti muslim menganggap peristiwa 11 September sebagai politik jangka panjang Amerika Syarikat demi menempatkan militernya di dunia Islam.

Surat kabar Al Jazeera dalam salah satu liputannya menganalisa peranan keluarga Saud dalam membentuk gerakan teroris takfiri di dunia atas dukungan intelijen Amerika Syarikat. Sebuah langkah yang awalnya ditujukan untuk melawan Uni Soviet di Afganistan, namun setelah itu menjadi satu strategi politik abadi AS untuk menjaga kepentingan Washington di Timur Tengah. Sebuah strategi yang mendapatkan material dan wajah ideologi dari Arab Saudi, kerana sosok-sosok petinggi agen teroris dunia banyak mengambil fatwa-fatwa ulama Wahabi.

Orang yang berada dalam sesebuah jemaah Islamiah adalah orang yang sedang berjuang
atau berperang. Bila kita sebut perang, tentulah orang menggambarkan peperangan senjata. Sebenarnya peperangan ada banyak Jenis dan bentuk. Selain peperangan senjata, Ada pula disebut peperangan hiliran, peperangan dingin,peperangan psikologi, peperangan saraf, peperangan merebut pengaruh dan sebagainya Jadi peperangan selain peperangan senjata lebih banyak lagi. Lebih bersimpang siur, serta lebih utama lagi.






Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NEGARA SYAM.

NEGARA SYAM (JORDAN, PALESTIN,HEBRON, SYRIA) Negara Jordan menjadi tempat transit bagi Abuya sebelum meneruskan perjalanan ke negara negara lain. Jordan juga dikenali dengan bumi Anbiya. Jordan juga banyak meninggalkan kesan  peninggalan purba yang berusia  ribuan tahun. Ia banyak di Jordan atau dulu dikenali dengan negeri Syam. Wilayah Syam zaman kebangkitan pertama mengandungi Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria. Di era kebangkitan kali kedua Syam telah terpecah kepada empat negara. Ia dilakukan oleh penjajah. Kini terdapat negara Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria secara berasingan satu sama lain. Jordan era terkini dikenali dengan Kerajaan Hasyimiyah Jordan, (Hashemite Kingdom of Jordan) atau lebih dikenali dengan nama Jordan sahaja  merupakan sebuah negara Arab yang terletak di Asia Barat (dulu dianggap Timur Tengah) bersempadan dengan negara-negara Arab yang lain. Ia terletak pada koordinat 34-29 Utara 35-39 Timur iaitu di sebelah Barat La

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN.

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN. Allah telah mengkhabarkan kepada kita melalui lidah Rasul-Nya bahawa Allah telah ‘set’kan satu Jadual Allah SWT untuk umat yang datang sesudah wafatnya Nabi akhir zaman. Itulah kasih sayang Allah dan Rasul-Nya kepada umat Islam, yang untuk mereka tidak ada lagi nabi dan rasul.Maka diceritakan lah perkara-perkara yang bakal terjadi sama ada yang positif atau negatif. Dengan mengetahui dan memahami jadual itu, umat Islam terpandu atau terpimpin untuk menghadapi dan menerima takdir yang bakal berlaku. Antara jadual yang dimaksudkan itu ialah, Rasulullah SAW bersabda: Yang artinya : "Telah berlaku Zaman Kenabian ke atas kamu, maka berlakulah zaman kenabian sebagaima­na yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat zaman itu. Kemudian berlakulah Zaman Kekhalifahan (Khulafaur Rasyidin) yang berjalan seperti zaman kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat nya. Lalu berlakulah zaman

AGAMA NABI IBRAHIM.

AGAMA NABI IBRAHIM. Inti pati ayat: Al Qur’an ayat 123 surat 16 An Nahl, Kemudian Kami wahyukan kepadamu (Muhammad): "Ikutilah agama Ibrahim seorang yang hanif." dan bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan. Al Qur’an ayat 39 surat 14 Ibrahim, Segala puji bagi Allah yang telah menganugerahkan kepadaku di hari tua (ku) Ismail dan Ishaq. Sesungguhnya Tuhanku, benar-benar Maha Mendengar (memperkenankan) do`a. Al Qur’an ayat 124 surat 2 Al Baqarah, Dan (ingatlah), ketika Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat (perintah dan larangan), lalu Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku akan menjadikanmu imam bagi seluruh manusia". Ibrahim berkata: "(Dan saya mohon juga) dari keturunanku". Allah berfirman: "Janji-Ku (ini) tidak mengenai orang-orang yang zalim". Al Qur’an ayat 71 surat 21 Al Anbiyaa’, Dan Kami selamatkan Ibrahim dan Luth ke sebuah negeri yang Kami telah memberkahinya untuk sekalian manusia. N