Langkau ke kandungan utama

PERANAN TARIQAT AKHIR ZAMAN.

PERANAN TARIQAT.

Intitusi tariqat mempunyai PERANAN besar dalam kehidupan manusia. Ada peranan yang lahir dan Ada peranan yang rohani. Peranan yang lahir antaranya menyelesaikan kekusutan hidup. Dapat memulihkan mereka yang terlibat dengan dadah. Menyatukan suami dan isteri yang bercerai berai dan sebagainya. Peranan yang utamanya ialah pembinaan insan. Iaitu menghidupkan roh manusia. Wali Songo di kenali sebagai pejuang rohani atau pejuang tariqat.

Wali Songo mereka merasakan  sebagai hamba tidak berhak mempersoalkan kehendak dan ketentuan Tuhan, mereka adalah orang yang berjuang dan mempunyai jiwa dan cita-cita perjuangan. Sejarah telah mencatitkan perjuangan wali Songo yang berjaya merubah kerajaan Hindu menjadi kerajaan Islam. Wali Songo mereka merasakan  sebagai hamba tidak berhak mempersoalkan kehendak dan
ketentuan Tuhan. 

Waktu sekarang makam-makam para wali ramai yang dikunjungi oleh masyarakat. Banyak bas-bas rombongan daripada seluruh Indonesia yang membawa pengunjung ziarah ke makam-makam orang soleh dan para wali terutamanya wali Songo. Di dewan di makam-makam tersebut para pengunjung berzikir dan berwirid  mengikutlah amalan tariqat masing-masing. Bagi individu mengikutlah kebiasaan amalan masing-masing. Ada yang membaca Al Quran Dan berzikir.

Di Tasik Malaya ada guru tariqat yang mampu merawat orang yang terlibat dengan dadah, seperti Mbah Hanum. Beliau telah kembali ke rahmatullah. Penerusnya sekarang di kenali dengan Kh. Mohd Ali Hanafiah Akbar RA. Tasikmalaya dikenal sebagai kota santri, khususnya di era sebelum 1980-an karena hampir di seluruh di wilayah ini tersebar pondok pesantren yang mengajarkan agama Islam, baik pondok besar maupun kecil, bahkan melahirkan tokoh perjuangan nasional di antaranya adalah Zainal Mustafa.

Kota Tasikmalaya menjadi suatu kota yang memiliki fasilitas terlengkap di Jawa Barat, yakni fasilitas akses yang sangat mudah, karena terletak di jalur selatan utama jawa barat, Kota ini juga dibekali dengan keindahan alam yang sangat menakjubkan dan tiada duanya. Jalan Zaenal Mustafa atau HZ adalah Jalan Utama Kota Tasikmalaya, jalan HZ kini sudah seperti Orchad Road-nya Tasikmalaya, atau Orchad Road-nya Jawa Barat, Karena denyut nadi perekonomian di pusat kota ini sudah terasa seperti di Singapura, yakni ramai dan selalu mengundang penasaran banyak orang untuk mengunjunginya.

Umat Islam perlu mengambil pandangan dari ulama muktabar yang mempunyai kepakaran dalam bab Tariqat seluruh dunia seperti masyakih Azhar, Nahdatul Ulama dan Jilsah Negeri Sembilan dan bukannya mengambil pandangan utama individ bermasalah seperti Ustaz Asri mufti Perlis yang menyesatkan Imam Ibn Ishaq iaitu imam ilmu sejarah umat islam. Tidak cukup itu beliau juga menyesatkan amalan tahlil arwah, menyesatkan amalan zikir berjemaah, menyesatkan amalan maulid Nabi dan pernah menolak hadis mengenai peristiwa khawarikul adah semasa kelahiran Rasulullah SAW.

Ulasan

  1. Masih bingung mencari gameonline TERPECAYA dan AMAN
    Hanya di AGENS128 yang menawarkan begitu banyak PROMO dan BONUSS!!
    Menangkan Puluhan hingga Ratusan juta!! Ayo join sekarang dengan Agens128!
    JADILAH PARTNER AGENS128 DAN DAPATKAN BONUS MENARIKK^^
    Penasaran langsung saja klik link dibawah ini :
    LINK ALTERNATIF SBOBET
    SBOBET ALTERNATIF
    LOGIN SBOBET
    LINK SBOBET
    SABUNG AYAM ONLINE
    ADU AYAM
    CASINO ONLINE
    SABUNG AYAM BANGKOK
    AYAM LAGA BIRMA
    POKER DEPOSIT PULSA
    DEPOSIT PULSA
    DEPOSIT PULSA POKER
    DEPOSIT PULSA
    POKER DEPOSIT PULSA
    LINK SBOBET
    S1288
    Info lebih lanjut bisa hubungi contact di bawah ini :
    WhatsApp : 085222555128

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TETAMU ALLAH

MENJADI TETAMU ALLAH.

Tetamu Allah adalah satu gelaran sangat istemewa dalam Islam.  Allah dan Para Rasul sendiri memberikan layanan istemewa kepada tetamu. Dalam Islam wajib melayani tetamu yang datang bertamu ke tempat kita. Bagi umat Islam yang tahu kelebihan gelaran tersebut mereka akan berusaha dan memasang cita-cita untuk mendapat menjadi "Tetamu Allah ". Manusia di dunia ini dapat menjadi tetamu negara sebagai VIP itu pun manusia sudah rasa sangat berharga dan istemewa. Kerana menjadi tetamu VIP akan menerima layanan lima bintang. 

Betapalah apabila manusia kalau dapat menjadi tetamu Allah ia akan merasakan sepanjang hidupnya bahkan ia akan diberikan nilai sampai ke  Akhirat. "Pergi ke Makkatul Mukarramah tempat yang bersejarah. Manunaikan ibadah kemuncak rukun Islam yang lima Di sana umat Islam menjadi tetamu-tetamu Allah Kenalah menjaga adab-adabnya dengan sempurnanya". ( sedutan madah Abuya Imam Ashaari Muhammad At Tamimi ).

Satu istilah yang disebut oleh Allah d…

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.
(Sungai Dajlah).

Mengimbau kembali XPDC penulis ke Iraq melalui jalan darat dari Jordan pada 9 januari 1990. Menaiki kereta jenis GMC yang boleh memuatkan 9 penumpang. Kali ini penulis hendak kongsikan maklumat berkaitan dengan sejarah Sungai Furat dan Dajlah. Rujukan kebanyakkan dari risalah-risalah yang di terbitkan oleh kerajaan Iraq. Perjalanan darat dari Jordan ke Iraq mengambil masa 12 jam. Sepanjang perjalanan terlalu banyak sekatan tentera di dua buah negara tersebut. Terutamanya semasa berada di kawasan Iraq. Sejarah purba dan sejarah moden Iraq banyak berkaitan dengan sungai tersebut. Furat dan Dajlah merupakan antara sungai yang memiliki ikatan sejarah yang kuat dengan ajaran Islam. 

Sungai yang menjadi sumber mata air di Anatolia, Turki, dan bermuara di Teluk Persia itu berkali-kali disebutkan dalam berbagai hadis. Sungai Furat juga dikaitkan dengan Nabi dan rasul sebelum Nabi Muhammad SAW. Ia juga dikaitkan dengan tanda kiamat s…

ASAL USUL KAMPUNG DATUK KERAMAT.

PUSAT PENGAJIAN ABUYA PRAKTIKAL.
( Pasar Datuk Keramat dikaitkan dengan pasar Siti Khadijah Kelantan ).

BAGI warga kota, nama Kampung Datuk Keramat memang tidak asing lagi, bukan saja kerana ia antara kawasan perkampungan Melayu terbesar di ibu negara, tetapi ia juga adalah syurga makanan. Sebut saja makanan apa, pasti dapat dijumpai di situ.Begitu juga setiap kali kedatangan bulan Ramadan, Kampung Datuk Keramat bertukar wajah menjadi pesta makanan dengan ratusan gerai menjual pelbagai jenis makanan tempatan terutamanya di kawasan Pasar Datuk Keramat. Dalam kemeriahannya sebagai syurga makanan, ramai yang tidak tahu asal-usul nama penempatan ini. BH Plus menyingkap maksud di sebalik nama perkampungan ini. 

ABUYA memulakan jemaah pengajiannya di kampung Datuk Keramat. Ketika itu kumpulan pengajian Abuya dikenali dengan pengajian ".RUMAH PUTIH". Dipanggil rumah putih kerana rumah tersebut berwarna putih. Di markaz tersebut diadakan perjumpaan dikalangan ahli pengajian. Program tet…