INSTITUSI DI RAJA ADALAH BENTENG AGAMA DAN NEGARA.
Assalamualikum Selamat Pagi & Salam Ceria :)
Sabtu 18 Zulhijjah 1438H bersamaan 9 September 2017M
Merafak Sembah Setinggi Tahniah di atas Hari Keputeraan Rasmi Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong Sultan Muhammad ke 5. Semoga Allah lanjutkan usia Kebawah Duli Tuanku dan diberikan kesihatan yang baik.
Hari Keputeraan Rasmi SPB YDPA ke 15 Malaysia bagi tahun kedua pemerintahan Baginda.
DAULAT TUANKU !!!
DAULAT TUANKU !!!
DAULAT TUANKU !!!
Benarlah Abuya ada ingatkan kita bahawa pada kebangkitan Islam kali kedua intitusi raja sangat berperanan di era kebangkitan Islam kali kedua. Yang di-Pertuan Agong ke-15 Sultan Muhammad V ialah seorang raja yang menjunjung tinggi agama Islam dengan menitik beratkan pematuhan ajaran Islam dalam diri dan pentadbiran negara. Ertinya Baginda mengajak rakyat Malaysia kembali kepada fitrah manusia yang asalnya suci, di bantu dengan akal untuk berfikir dan dengan ilmu agama Islam yang telah kita anuti. Kembali kepada fitrah ertinya keinginan semula jadi mahu bertuhan, mahu menyembah Tuhan serta mengabdikan diri kepada Tuhan.
Sesuatu kebenaran yang datang dari Tuhan sangat berpengaruh. Kini giliran Timur ertinya kebenaran itu akan terserlah di Timur ini. Pengaruh Timur akan mengatasi pengaruh Barat. Bila tuhan hendak gilirkan Timur ertinya banyak kebaikkan akan terserlah dari Timur. Kemakmuran juga akan terserlah dari Timur. Pejuang yang mendokong kebenaran di Timur tidak ramai. Hasil perjuangannya besar. Malaysia tapak kebangkitan kebenaran di Timur ini rakyatnya tidak ramai tetapi hasil pengaruhnya bergema di PBB lebih daripada negara-negara umat Islam di Timur Tengah yang sudah tidak perjuangkan kebenaran walaupun rakyatnya ramai.
Para pelancung yang datang dari Barat khususnya apabila sampai ke Malaysia terkejut melihat suasana makmur dan harmoni. Apa yang mereka terbayang oleh media Barat di Malaysia keadaan huru hara. Begitu sifat kebenaran itu walaupun membawa Tuhan, membawa Islam, orang yang tidak Islam pun suka. Para pelancung sekalipun bukan beragama Islam setelah mereka menikmati kunjungan ke Malaysia sangat membuka minda mereka tentang Islam. Sebab kebenaran itu kepunyaan bersama. Islam atau tidak Islam, itu hidayah dari Tuhan, bukan hak kita. Tetapi berkaitan dengan kebenaran, kerana ia keperluan semua bangsa maka semua bangsa dan etnik boleh terima walaupun tidak Islam.
Itulah dia di antara ciri-ciri kebenaran yang tersirat dan yang lahir.
Intipati mesej kali ini negara mengajak rakyat melahirkan rasa bersyukur kepada Allah di atas nikmat keamanan yang Allah anugerahkan kepada kita di Malaysia. Syiar Islam semakin terserlah di Malaysia. Solat dan Selawat telah di anjurkan di peringkat negara begitu ketara. Seperti solat berjemaah di Dataran Merdeka. Selawat perdana yang telah diadakan di Putrajaya, yang melibat ribuan manusia bersama-sama meraikannya.
Solat atau sembahyang itu Tuhan yang menetapkan rukun-rukunnya. la bukan ciptaan manusia, bukan direka-reka atau dibentuk oleh manusia. Kalau difahami dan dihayati, sembahyang itu hebat. Kita akan dapat rasa bahawa Tuhan itu hebat. Kita akan dapat bersandar kepada kehebatan-Nya. Satu Zat yang tidak dapat dibayangkan kebesaran-Nya tetapi terasa kebesaran-Nya. Satu Zat yang tidak dapat dibayangkan macam mana wujudnya tetapi terasa wujud-Nya. Satu Zat yang tidak dapat dibayangkan kuasa-Nya tetapi terasa kuasa-Nya. Terasa kita kesempurnaan Tuhan. Kita boleh minta apa sahaja dari Tuhan. Tuhan sedia melayannya.
Solat itu adalah satu modul yang Iengkap untuk mendidik hati dan jiwa manusia. Dalam solat ada ubat , ada pil, ada tonik dan ada vitamin untuk menyembuhkan penyakit rohani dan membina peribadi yang kuat, gagah dan agung . Boleh timbul berbagai kekuatan bagi individu atau sesuatu bangsa hasil dari solat dengan syarat ada ilmunya, faham dan solat itu benar-benar dijiwai dan dihayati.
Berikut adalah beberapa contoh bagaimana solat dapat membina sifat-sifat yang positif:
1. Rajin
Sifat yang berlawanan dengan rajin ialah pemalas. Pemalas sangat dibenci Tuhan. Untuk menjadi bangsa yang kuat, kita kena rajin. Sifat rajin tidak boleh dilakon-lakon atau dibuat-buat. Mesti ada pemangkin atau pendorong yang bersifat rohaniah.
Dalam sembahyang kita memuja dan memuji Tuhan. Kita kata Tuhan Maha Besar. Kita akui Tuhan Maha Suci. Kita akui Tuhan pentadbir dunia dan Akhirat. Hati kita rasa bertuhan, rasa Tuhan itu besar. Kita rasa Tuhan Maha Melihat, Tuhan itu ada dan Tuhan sentiasa berperanan dalam hidup kita.
Kita juga membuat janji dan ikrar bahawa semua solat, ibadah, hidup dan mati kita hanya untuk Tuhan. Solat dan ibadah dipisahkan walhal solat pun ibadah juga. Itulah tandanya solat itu ibadah yang penting, utama dan pertama dari ibadah-ibadah yang lain sama ada yang wajib atau yang sunat. Kita bertungkus-lumus membuat semua ibadah. Hidup dan mati itu Pula merangkumi aktiviti yang tidak ditentukan. Boleh jadi ianya perkara ibadah, boleh jadi tidak. Makan, rehat dan tidur boleh dijadikan ibadah ataupun tidak. Kita berikrar, perbuatan yang harus pun hendak kita jadikan ibadah. Jadi mana boleh rehat-rehat.
Kita kena aktif, sentiasa bertenaga dan bergerak. Inilah dia perkara dalam solat yang membuatkan kita cergas dan aktif, rajin dan sentiasa bergerak. Segala macam perkara yang jadi ibadah kita buat. Perkara yang harus pun kita jadikan ibadah. Maknanya solat itu membunuh kemalasan. Kalau sesuatu kelompok itu ibadahnya banyak, baca Quran banyak, wirid dan zikir banyak, kita kata mereka hebat. Itu sebenarnya satu salah tafsir. Kita sangka mereka baik sebab mereka tidak tegur orang dan hanya beriktikaf sahaja. Tapi mereka tidak rajin dan tidak berkhidmat kepada masyarakat.
Di sini konsep ibadah itu sudah silap. Itu menunjukkan mereka hanya ada ilmu tetapi tidak faham dan ilmu itu tidak dihayati. Pada orang ramai, mereka orang baik. lni satu kesalahan yang besar. Orang yang baik itu bukan setakat boleh beribadah dan tidak mengganggu orang. Orang yang baik itu, selepas ibadah mesti aktif dan mesti berkhidmat kepada orang lain dengan tenaganya, nasihat dan wang ringgit.
Ada Hadis yang bermaksud: "Yang paling baik di antara kamu ialah kamu yang paling banyak memberi manfaat kepada manusia lain."
Sebab itu para salafussoleh, kerana ibadah mereka dihayati dan berperanan pada diri mereka, kalau selepas waktu Subuh, walaupun mereka tidak ada kerja yang khusus, mereka sengaja keluar cari-cari pasal (untuk buat kebaikan) dan cari-cari kerja. Mereka pergi tolong petik gandum, tolong mencangkul tanpa disuruh atau diminta. Kalau mereka melihat ada rumah yang bumbungnya bocor, mereka minta izin tuan rumah untuk membaikinya. Inilah solat yang melahirkan orang yang aktif.
Tapi hari ini, orang banyak solat, banyak ibadah, tetapi mereka jadi beku dan jumud. Bahkan nasib mereka pun ditentukan oleh orang lain. Bukankah ini satu kesilapan yang besar. Hanya kerana mereka itu nampak lembut, tidak ganggu orang, kuat ibadah, maka orang anggap itu baik dan bagus. Orang yang kuat hubungannya dengan Tuhan, dia mesti banyak berhubung dengan manusia. Orang yang banyak berkhidmat dengan Tuhan mesti banyak berkhidmat dengan manusia . Kalau betul takut dan cinta Tuhan, akan bertambah cinta kepada manusia . Itulah sepatutnya natijah atau hasil dari solat.
Sekian.
Ulasan
Catat Ulasan