Setelah Abuya memulakan perjuangan dakwahnya pada awal tujuh puluhan, penerimaan masyarakat semakin meluas. Dakwah Abuya terus mantap dan berkembang begitu laju. Hampir semua ceruk pekan dan bandar Abuya berceramah. Kursus-kursus kefahaman Islam yang dianjurkan semakin mendapat sambutan. Lalu Abuya mengorak langkah setapak lagi ke hadapan, iaitu memulakan khidmat kepada masyarakat dalam bidang pendidikan. Selain menyediakan institusi pendidikan untuk anak-anak sendiri dan anak-anak ahli jemaahnya, Abuya juga mengambil tanggungjawab untuk memberi alternatif kepada masyarakat yang sudah sedar untuk memilih kehidupan Islam.
Umumnya orang-orang yang mendengar ceramah Abuya dan mendapat kesedaran Islam bertanya kemanakah mereka nak hantar anak supaya mendapat didikan Islam. Waktu itu sekolah agama tidak banyak pilihan seperti sekarang. Kalau adapun sekolah agama, biasanya berupa pondok-pondok di kampung yang kelihatan mundur dan jumud. Sedangkan waktu itu angin kesedaran Islam sedang bertiup kencang di bandar-bandar besar, universiti dan kalangan orang-orang terpelajar. Mereka mahukan sekolah agama yang baik dari segi didikan agamanya tapi maju dan tidak ketinggalan zaman.
Abuya menanam satu azam untuk mencetuskan sebuah institusi pendidikan yang mampu menghasilkan generasi yang bersifat sufi tapi berteknologi. Generasi yang tangannya mentadbir dunia tapi hatinya merindui Akhirat. Manusia yang mampu menjadi khalifah di muka bumi ini namun sangat merasa hamba kepada Allah. Konsep inilah yang Abuya kongsikan dalam dakwahnya di merata tempat.
Seperti yang telah kita kongsikan sebelum ini Abuya memulakannya dengan menghantar 12 pelajar ke sekolah agama di daerah Baling, Kedah. Selain sebagai pendedahan kepada para pelajar tersebut, Abuya juga ikut memajukan sekolah yang dimiliki oleh kawan baiknya. Wakil Abuya yang di amanahkan mengendalikan sekolah tersebut ialah Ustaz Mohd Rushdi Yusuf. Kami tinggal bersama beliau yang ketika itu masih bujang. Masa cuti sekolah kami berpeluang pergi ziarah keluarganya yang tinggal di Alor Setar. Ibu dan ayahnya ketika itu masih hidup. Abuya berjaya mendidik sehingga kami rasakan keluarga guru bagaikan keluarga sendiri. Tidak rasa asing walau pun itu adalah pengalaman pertama berjauhan dan berpisah dengan keluarga masing-masing.
Jiwa saya sangat terkesan bagaimana Abuya membangunkan roh team pelaksananya semasa mengendalikan sekolah tersebut. Kami yang tinggal bersama dengan wakil Abuya iaitu Ustaz Mohd Rushdi Yusuf diikutsertakan secara aktif melaksanakan hasrat Abuya menghidupkan roh pendidikan di sekolah tersebut. Kami diajak mengejutkan dan menggerakkan para pelajar untuk bersiap lebih awal menunggu waktu solat terutamanya waktu Subuh. Kami dibawa sama pergi ke tempat penginapan pelajar-pelajar yang tinggal di pondok-pondok yang bilangannya menjangkau ratusan.
Ketika cuti panjang kami dari Kupang, Baling bermusafir ke Sungai Korok, Alor Setar. Suasana seolah-olah balik ke kampung sendiri kerana hubungan yang telah berjaya Abuya tanamkan antara guru dengan murid seperti sebuah keluarga. Abuya bukan saja memberi ilmu tentang akhlak dan kasih sayang, tetapi terus mendidik kami melaksanakan ilmu itu. Ketika kami ikut guru balik kampung, ilmu tentang akhlak, kasih sayang dan kekeluargaan itu benar-benar diamalkan. Bayangkanlah, seorang guru yang tidak ada hubungan keluarga bersusah payah membawa anak-anak muridnya balik kampung. Yang murid-muridnya pula taat sahaja bahkan seronok pula ikut pulang ke kampung gurunya. Ada jugalah seorang dua murid dari 12 orang itu yang tidak ikut kerana mereka dijemput ibubapa pulang ke kampung masing-masing.
Mengapa boleh berlaku begitu, ialah kerana Abuya telah berjaya menyatukan hati-hati kami macam adik beradik. Walaupun Ustaz Mohd Rushdi Yusuf itu guru kami yang tak ada kaitan keluarga namun kami merasakan dia adalah abang sulung kami. Itu kerana Abuya selain memberi tanggungjawab, beliau juga memberi kepercayaan penuh kepadanya untuk menjaga kami. Bukan itu sahaja, Abuya juga memberi contoh dan dorongan dengan menziarahi kami di kampung tersebut. Begitulah bentuk didikan Abuya yang sangat berkesan. Ilmu diberi, dorongan digalakkan, contoh tauladan dilaksanakan, panduan dan pimpinan sentiasa diberi disertakan. Guru mursyid itu memberi ilmu dan mendidik.
Madah Hati Abuya: "Guru tidak mesti mendidik, yang ramai guru yang memberi ilmu tidak mendidik. Jarang mendapatkan guru dia memberi ilmu dan mendidik. Itulah dia guru ikutan."
Iaitu guru yang dirinya itu menjadi model dan contoh. Untuk mendapatkan guru mursyid memanglah susah terutamanya di akhir zaman ini.
Sepanjang perjalanan sangat terasa bagaimana roh disuburkan. Bukan saja kita rasa terbuka fikiran kerana melihat macam-macam pemandangan, terutamanya sawah padi yang luas mata memandang. Maklumlah, Kedah yang dikenali dengan negeri jelapang padi dipenuhi bendang. Bagi kami yang datang dari Kuala Lumpur sudah tentu teruja melihat pemandangan tersebut. Berkat didikan Abuya juga, melihat indahnya pemandangan itu kami dapat rasakan kebesaran Tuhan. Jiwa dapat hidup bila boleh dikaitkan dengan Tuhan yang Maha pencipta.
Kalau dunia pada hari ini berlumba-lumba menyediakan dan mendorong manusia gila ilmu. Maka kita lihat sekolah-sekolah, kolej-kolej, institusi-institusi dan universiti-universiti yang menyampaikan ilmu semata-mata. Guru yang sekadar berikan kuliah ilmu, lepas itu terpulanglah kepada murid untuk faham atau tidak. Esoknya ditambah lagi dengan kuliah ilmu yang baru pula. Guru seperti ini mudah dicari. Begitu juga siswa siswi buka kitab, tutup kitab dan struggle lah sendiri kalau ingin faham atau lulus dalam pelajaran mereka. Hubungan murid dan guru terlalu rasmi. Lebih-lebih lagi guru-guru tidak boleh jadi contoh kepada pelajar-pelajarnya.
Abuya sebagai guru mursyid bukan saja berjaya berikan ilmu tetapi berjaya menghidupkan jiwa. Dalam perjalanan kami terasa seolah-olah masih di dalam kelas kerana perkongsian maklumat dan ilmu tidak putus-putus. Apa saja yang kami lihat dipandu supaya ada maklumat dan menjadi ilmu kepada kami. Tidak dibiarkan hanya perkongsian maklumat tetapi juga terus di bimbing supaya diri terpimpin untuk selamat didunia dan di Akhirat.
Didikan yang Abuya berikan sangat berhikmah. Supaya kita mudah memahami kepimpinan dan perjuangannya dia beri peluang mendekati kawan-kawan yang mendokong perjuangan Islam. Di beri peluang bersama-sama dengan masyarakat yang inginkan panduan dan pimpinan Islam. Dimana kita dapat rasakan mahalnya nilai seorang pemimpin yang dapat membawa kita kepada Tuhan.
Ketika sampai di Alor Setar, kami disambut begitu meriah dengan penuh kasih sayang bagaikan kami pulang ke kampung halaman sendiri. Hampir setiap malam kami bersama masyarakat dengan pelbagai aktiviti. Mula-mula kami ikut serta bacaan berzanji di surau. Selepas itu ramai pula yang menjemput kami ke rumah-rumah untuk bacaan berzanji. Seringkali kami di jemput untuk kenduri kendara. Lebih-lebih lagi waktu cuti sekolah masa yang paling sesuai untuk mengadakan macam-macam kenduri. Ada yang menjemput atas kesyukuran dapat anak, kenduri dapat menantu dan tidak kurang juga masyarakat hantar makanan ke surau untuk menjamu ahli jemaah.
Ada dikalangan kami yang memiliki suara merdu diminta untuk hiburkan masyarakat dengan nasyid Islami. Pembacaan Berzanji pada umumnya dilakukan di majlis-majlis dengan niat untuk mendapat keberkatan. Misalnya pada waktu kelahiran bayi, mencukur rambut bayi, berkhatan, perkahwinan dan sebagainya. Waktu itu satu pengalaman baru kami yang datang dari bandar, Barzanji dilakukan secara bersama-sama dengan bayi yang baru lahir dicukur rambutnya dalam bulatan oleh imam dan ahli keluarga terdekat. Sementara baju atau kain orang-orang yang sudah memegang bayi tersebut, kemudian diberi titisan minyak wangi. Sebenarnya ini adalah budaya yang baik dalam Islam, tetapi waktu itu sudah terpinggir, hanya ada di kampung-kampung. Kemudian Abuya menghidupkan semula, hingga sekarang ini sudah menjadi trend hingga ke bandar.
Satu kenangan dan pengalaman yang Abuya dedahkan kepada kami semasa berada di utara Malaysia. Pengalaman walaupun hanya satu tahun tetapi kami merasakan bagaikan pendedahan selama 10 tahun. Kerana terlalu sarat dengan pendedahan dan pengalaman bersama masyarakat. Sepanjang pendedahan tersebut kami terus dapat bimbingan Abuya melalui wakilnya. Sangat terasa akal diberi makan dengan ilmu. Fizikal diberi keperluannya seperti makan minum dan mengembara yang melibatkan persedian fizikal. Bertemu masyarakat banyak memberi pengalaman hidup terutamanya perkongsian pengalaman kehidupan orang kampung. Suatu hal yang jarang di perolehi di waktu ini.
Bilamana kami dipanggil balik ke Kuala Lumpur, seolah-olah kami diberikan sekeping sijil pengiktirafan. Kami pulang ke Kuala Lumpur membawa hati yang berjiwa besar. Membawa cita-cita Islam yang telah Abuya tanam semasa disana. Akal yang telah di isi dengan ilmu dan pengalaman. Fizikal yang sudah disiapkan untuk meneruskan perjuangan di Sungai Penchala, Damansara Kuala Lumpur.
Begitulah Abuya sebagai guru mursyid dapat menghidupkan jiwa kita. Apa yang kita lihat, apa yang kita rasa, apa yang kita dengar, tersentuh menambahkan iman. Kita mudah hendak kaitkan apa saja dengan Tuhan.
Ulasan
Catat Ulasan