XPDC KASIH SAYANG.
(Foto ketika sarapan di AFT CAFE).
XPDC bersama kawan-kawan dari Indonesia. Safar atau XPDC adalah dakbussolehin. Amalan salafussoleh. Pengisian kepada kawan-kawan berjalan selama satu minggu. Kembara atau
Safar sebagaimana yang termaktub dalam Al-Quran dan As-Sunnah. Terlalu banyak perkara-perkara tersirat dalam XPDC dapat kita cungkil dan di suratkan. Apabila yang TERSIRAT TERSURAT ia dapat dijadikan panduan kepada umum. XPDC menjejak keajaiban atau Khawarikul'adah, ternyata Tuhan
Safar sebagaimana yang termaktub dalam Al-Quran dan As-Sunnah. Terlalu banyak perkara-perkara tersirat dalam XPDC dapat kita cungkil dan di suratkan. Apabila yang TERSIRAT TERSURAT ia dapat dijadikan panduan kepada umum. XPDC menjejak keajaiban atau Khawarikul'adah, ternyata Tuhan
rezekikan kepada setiap peserta menjejaknya dalam XPDC ini.
(Foto Putrajaya).
Perjalanan bermula dari Putrajaya, ke Selatan Malaysia dan berakhir di Utara Malaysia.Pejuang-pejuang Islam berjaya berlaku khawarikul' adah antara
Perjalanan bermula dari Putrajaya, ke Selatan Malaysia dan berakhir di Utara Malaysia.Pejuang-pejuang Islam berjaya berlaku khawarikul' adah antara
tokoh-tokoh Islam tersebut seperti Sultan Salahuddin Al Ayyubi, Thariq bin Ziyad, Sultan Muhammad Al Fateh dan lain-lain. Berlaku khawarikul'adah dalam perjuangan mereka. Apabila mereka berjaya memenuhi syarat untuk berlakunya bantuan Tuhan, maka berlakulah khawarikul'adah di tangan
mereka. Seperti Palestin bebas di tangan Sultan Salahuddin Al Ayubi. Kota Contantinopel jatuh ketangan Sultan Muhammad Al-Fateh. Panglima perang Thoriq bin Ziyad membuka Eropah bermula dari Spain, Portugal dan Selatan Perancis.
mereka. Seperti Palestin bebas di tangan Sultan Salahuddin Al Ayubi. Kota Contantinopel jatuh ketangan Sultan Muhammad Al-Fateh. Panglima perang Thoriq bin Ziyad membuka Eropah bermula dari Spain, Portugal dan Selatan Perancis.
Azam dan cita cita mereka ingin membenarkan apa yang telah di sabdakan oleh Rasulullah SAW. Akhirnya mereka berjaya membenarkan dan berlaku di tangan mereka sendiri. Mari kita terus belajar dengan sejarah. Kerana sejarah adalah guru yang terbaik.
"Oleh itu, bukankah ada baiknya mereka mengembara di muka bumi supaya - dengan melihat kesan-kesan yang tersebut - mereka menjadi orang-orang yang ada hati yang dengannya mereka dapat memahami, atau ada telinga yang dengannya mereka dapat mendengar? (Tetapi kalaulah mereka mengembara pun tidak juga berguna) kerana keadaan yang sebenarnya bukanlah mata kepala yang buta, tetapi yang buta itu ialah mata hati yang ada di dalam dada. (Al Hajj 22:46).
"Dialah yang memjadikan bumi untuk kamu yang mudah dijelajahi, maka jelajahilah di segala penjurunya dan makanlah sebahagian daripada rezekiNya. Dan hanya kepadaNyalah kamu (kembali setelah) dibangkitkan.
(Al Mulk (67: 15)
(Al Mulk (67: 15)
Oleh itu dapat kita katakan bahawa umat Islam memang digalakkan untuk bermusafir / mengembara atau berXPDC dalam rangka untuk menambahkan keimanan kepada Allah SWT. Dalam bermusafir, nikmat pancaindera pendengaran dan penglihatan serta hati diaktifkan, peka dan digunakan untuk memperakui kekuasaan dan kebesaran Allah.Maha hebatnya Kasih Sayang Allah kepada kita selaku hamba-Nya. Bermula XPDC kehidupan kita di dalam perut ibu (kehidupan alam rahim) lagi. Tuhan masukkan perasaan ke dalam hati seorang ibu perasaan sayang terhadap zuriat dalam kandungannya. Abuya menulis buku "Pendidikan Rapat Dengan Rohaniah Manusia", menulis tentang ilmu rohaniah ini tidak semudah menulis dan mengarang ilmu-ilmu lain seperti feqah, ilmu sejarah, ilmu tauhid dan sebagainya. Ia bukan saja memerlukan ilmu pengetahuan yang luas bahkan perlukan ilmu rasa atau ilmu zauq (ذوق). Yakni hasil daripada pengalaman yang diperolehi setelah berjuang mengamalkan syariat melaui mujahadah yang sungguh-sungguh secara berterusan dan istiqomah.
Ilmu ini subjeknya ialah roh atau hati nurani yang tidak dapat dilihat dengan mata kepala. Ia hanya dapat dirasa dengan mata hati (basyirah). Maka untuk memperkatakan hal-hal yang maknawi (subjektif) atau hal-hal yang abstrak ini; yang mana ianya hanya dapat dirasa dan dijangkau oleh orang-orang yang mempunyai mata hati atau roh yang bersih setelah melalui proses mujahadah yang sungguh-sungguh (serious) dan istiqomah (berterusan); sangat sulit untuk menggambarkannya melalui tulisan. Tetapi kerana ianya terlalu penting. Maka tetap dikongsikannya untuk memperkatakan ilmunya dengan mengharapkan Abuya berikan rasa untuk mudah difahami ilmu rohani ini.
Memperkatakan ilmu yang maha dalam dan maha tinggi ini. Sedangkan kita mempunyai banyak kelemahan yang nyata.Di zaman orang mengiktiraf degri, Abuya membesarkan ilmu rohani atau hal-hal Rohaniah. Malangnya pada hari ini umat Islam anggap tidak perlu. Sedangkan untuk mendapatkan ilmu rohani perlukan proses berterusan atau perlukan proses mujahadah yang serius Dalam bermujahadah dan beristiqamah. Moga umat Islam mengambil berat kehidupan ulama kerohanian. Sebagai motivasi kepada umat Islam mengambil semula ilmu ini agar mendorong umat Islam mengamalkan semula. Agar lahir dan batin dapat dibersihkan.
Memperkatakan ilmu yang maha dalam dan maha tinggi ini. Sedangkan kita mempunyai banyak kelemahan yang nyata.Di zaman orang mengiktiraf degri, Abuya membesarkan ilmu rohani atau hal-hal Rohaniah. Malangnya pada hari ini umat Islam anggap tidak perlu. Sedangkan untuk mendapatkan ilmu rohani perlukan proses berterusan atau perlukan proses mujahadah yang serius Dalam bermujahadah dan beristiqamah. Moga umat Islam mengambil berat kehidupan ulama kerohanian. Sebagai motivasi kepada umat Islam mengambil semula ilmu ini agar mendorong umat Islam mengamalkan semula. Agar lahir dan batin dapat dibersihkan.
Moga-moga jiwa umat Islam akan hidup dan subur kembali. Sehingga lahir semula sifat berkasih sayang di antara satu sama lain. Berbunga semula hati-hati mereka mencintai Allah. Timbul semula rasa-rasa yang sepatutnya pada Allah. Iaitu rasa sebagai hamba-Nya.
Dengan kata-kata yang lain diharapkan tercetus kembali kehidupan yang berkasih sayang, aman damai di mayapada seperti yang berlaku di zaman salafussoleh.
Dengan kata-kata yang lain diharapkan tercetus kembali kehidupan yang berkasih sayang, aman damai di mayapada seperti yang berlaku di zaman salafussoleh.
Ertinya tercipta kembali kehidupan (syurga yang disegerakan) Jannahtulajilah. Selama ini dunia hidup penuh dengan hiruk pikuk, jeritan penderitaan, perselisihan dan peperangan yang telah menyeksakan manusia serta memusnahkan kehidupan mereka di dunia ini. Berkat Abuya Sohibus zaman kita akan diberikan kekuatan dan ketenangan tersebut.
Ulasan
Catat Ulasan