Langkau ke kandungan utama

LANDASAN JEMAAH ABUYA ADALAH DAKWAH.



PERJUANGAN DAKWAH


Sejarah kebangkitan pertama, umat Islam yang berjuang bersama Rasulullah dengan dakwah. Satu hari Rasulullah SAW menyampaikan berita-berita daripada Tuhan.Antaranya Rom dan Farsi akan jatuh ke tangan Islam. Ramai umat Islam yang mendengar ketika itu. Namun selepas ramai umat Islam yang mendengar ucapan Rasulullah tersebut, baginda pun wafat. 


Apa yang diperkatakan tidak pun berlaku lagi. Dengan kewafatan Rasulullah ramai yang murtad. Ada yang menuduh Rasul tipu. Kerana apa yang mereka dengar tidak berlaku pun sedangkan Rasulullah telapun wafat.
Cabaran yang terpaksa dihadapi oleh khalifah pertama iaitu Abu Bakar, iaitu ramai umat Islam yang murtad. Kerana apa yang mereka dengar daripada Rasulullah sendiri tidak berlaku, sedangkan rasul sendiri telah wafat. Dikalangan mereka ada yang menuduh Rasul tipu.

( Kesan empayar Rom ).


( Kesan empayar Parsi ).


Rom dan Farsi tetap gagah sebagai kuasa besar masih terus berkuasa. Apa yang diperkatakan oleh Rasulullah berlaku selepas Saidina Umar menjawat jawatan khalifah. Begitu ujian keyakinan kepada orang Tuhan pada ketika itu sudah Allah paparkan.



( Tun kempen PRU 14 2018 ).


Di era kebangkitan kedua ternyata mengulangi sejarah yang sama. Apa yang Abuya ucapkan perkara yang belum terjadi. Abuya memperkatanya
puluhan tahun sebelum berlaku.
Contoh Abuya pernah sebut Tun Mahathir akan berperanan sepertu Abu Sufyan. Namun hal tersebut tidak berlaku sehingga Abuya Imam Ashaari tidak ada tetap tidak berlaku. Ramai dikalangan pengikut dan anak-anak murid Abuya menuduh Abuya penipu dan pendusta.


Tetapi Tuhan sendiri yang bela
orangNya. Berlaku satu peristiwa besar ketika PRU14, pilihanraya yang bersejarah yang tidak pernah berlaku sebelum ini. Pakatan parti pembangkang memenangi mejoriti dan Akhirnya tumbanglah kerajaan Barisan Nosional. Sebuah parti paling lama berkuasa didunia atas nama demokrasi pilihanraya.


Apabila peristiwa PRU14 mencatitkan sejarah, ramai cerdik pandai teringat semula pandangan Abuya yang telah dilontarkan puluhan tahun tersebut. Ramai yang masih ingat doa Abuya untuk Tun Dr Mahathir Mohamad. Nama yang telah dilupakan muncul kembali dalam fikiran cerdik pandai. Termasuk beberapa tokoh cina yang pernah mendengar sendiri daripada Abuya, seperti encik Lee dan encik Che.


Abuya Ashaari Muhammad At Tamimi terus kekalkan jemaahnya sebagai perjuangan melalui dakwah.Hinggalah ke akhir hayatnya. Begitu juga kepada keluarga dan pengikutnya meneruskan misi dakwah yang diasaskan oleh Abuya.




Kalau ada pengikut Abuya yang melibatkan jemaah dalam kancah politik yang ada sekarang ertinya telah lari daripada dasar dakwah Abuya.
Dakwah yang diperjuangkan ada dua bentuk, pertama dakwah bil qaul iaitu menyampai seruan dakwah melalui lisan. Bahagian kedua dakwah bentuk lisanulhal.


Dakwah dengan sikap. Iaitu mencetuskan model. Melalui ekonomi terserlah produk halal yang diusahakan oleh keluarga dan pengikut Abuya. Ini adalah contoh dakwah bilhal. Begitulah dengan model aktiviti yang lain pendidikan kebudayaan dan sebagainya. Semua itu adalah model dakwah bilhal.





Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NEGARA SYAM.

NEGARA SYAM (JORDAN, PALESTIN,HEBRON, SYRIA) Negara Jordan menjadi tempat transit bagi Abuya sebelum meneruskan perjalanan ke negara negara lain. Jordan juga dikenali dengan bumi Anbiya. Jordan juga banyak meninggalkan kesan  peninggalan purba yang berusia  ribuan tahun. Ia banyak di Jordan atau dulu dikenali dengan negeri Syam. Wilayah Syam zaman kebangkitan pertama mengandungi Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria. Di era kebangkitan kali kedua Syam telah terpecah kepada empat negara. Ia dilakukan oleh penjajah. Kini terdapat negara Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria secara berasingan satu sama lain. Jordan era terkini dikenali dengan Kerajaan Hasyimiyah Jordan, (Hashemite Kingdom of Jordan) atau lebih dikenali dengan nama Jordan sahaja  merupakan sebuah negara Arab yang terletak di Asia Barat (dulu dianggap Timur Tengah) bersempadan dengan negara-negara Arab yang lain. Ia terletak pada koordinat 34-29 Utara 35-39 Timur iaitu di sebelah Barat La

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN.

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN. Allah telah mengkhabarkan kepada kita melalui lidah Rasul-Nya bahawa Allah telah ‘set’kan satu Jadual Allah SWT untuk umat yang datang sesudah wafatnya Nabi akhir zaman. Itulah kasih sayang Allah dan Rasul-Nya kepada umat Islam, yang untuk mereka tidak ada lagi nabi dan rasul.Maka diceritakan lah perkara-perkara yang bakal terjadi sama ada yang positif atau negatif. Dengan mengetahui dan memahami jadual itu, umat Islam terpandu atau terpimpin untuk menghadapi dan menerima takdir yang bakal berlaku. Antara jadual yang dimaksudkan itu ialah, Rasulullah SAW bersabda: Yang artinya : "Telah berlaku Zaman Kenabian ke atas kamu, maka berlakulah zaman kenabian sebagaima­na yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat zaman itu. Kemudian berlakulah Zaman Kekhalifahan (Khulafaur Rasyidin) yang berjalan seperti zaman kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat nya. Lalu berlakulah zaman

AGAMA NABI IBRAHIM.

AGAMA NABI IBRAHIM. Inti pati ayat: Al Qur’an ayat 123 surat 16 An Nahl, Kemudian Kami wahyukan kepadamu (Muhammad): "Ikutilah agama Ibrahim seorang yang hanif." dan bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan. Al Qur’an ayat 39 surat 14 Ibrahim, Segala puji bagi Allah yang telah menganugerahkan kepadaku di hari tua (ku) Ismail dan Ishaq. Sesungguhnya Tuhanku, benar-benar Maha Mendengar (memperkenankan) do`a. Al Qur’an ayat 124 surat 2 Al Baqarah, Dan (ingatlah), ketika Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat (perintah dan larangan), lalu Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku akan menjadikanmu imam bagi seluruh manusia". Ibrahim berkata: "(Dan saya mohon juga) dari keturunanku". Allah berfirman: "Janji-Ku (ini) tidak mengenai orang-orang yang zalim". Al Qur’an ayat 71 surat 21 Al Anbiyaa’, Dan Kami selamatkan Ibrahim dan Luth ke sebuah negeri yang Kami telah memberkahinya untuk sekalian manusia. N