MENYEDIAKAN HATI KETIKA
HENDAK MENGADAP TUHAN.
Kedengaran suara selawat Badwi bergema di ruang musalla. Sekurang-kurangnya 10 minit sebelum masuk waktu solat. Selawat Badawi dibaca beramai-ramai didalam surau. Sambil menunggu masuk waktu solat. Gema suara berselawat beramai-ramai membantu hati para jemaah hendak mengadap Tuhan. Membuatkan hati anggota jamaah solat lembut dan sayu. Waktu itu hati dihubungkan dengan Rasulullah SAW sebagai penghubung hati kita dengan Tuhan. Para malaikat juga turut berselawat ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW. Semua anggota jamaah berselawat tanpa mengira status dan pangkat. Mereka yang sedang berbaris dalam saf siap sedia mematuhi arahan yang akan diberikan oleh imam solat jamaah.
Biasanya imam dipilih dikalangan ahli jemaah yang lebih baik bacaan solatnya. Suaranya lebih baik dan bacaan tajwidnya lebih jelas. Makmum
akan bergerak setelah mendengar suara imam. Imam mengangkat tangan bermula dengan takbiratulihram menunjukkan solat bermula. Sebelum solat imam terus mempastikan barisan saf jamaah lurus. Imam mempastikan muslimah barisan mereka di belakang makmum lelaki. Bagi anak-anak yang turut serta berjemaah, saf mereka berada di tengah-tengah diantara saf lelaki dihadapan dan saf muslimah dibelakang mereka. Ertinya saf anak-anak lelaki diantara makmum lelaki dan perempuan.
Pergerakan makmum akan bergerak selepas pergerakan imam. Setiap arahan adalah daripada imam dan semua makmum akan mematuhi melalui suara imam, ringkas dan singkat. Apabila amalan solat berjemaah menjadi istiqomah, ia membantu membina jati diri para jamaah. Pembentukan asas karakter seorang anggota jamaah solat bermula di barisan saf sembahyang atau solat. Disiplin, pengurusan masa dan bertindak mengikut arahan membentuk acuan sebenar melahirkan anggota masyarakat melalui sembahyang berjemaah.
Ia merupakan asas kepada disiplin Islam dalam mana-mana organisasi masyarakat Islam.
Kebiasaan masyarakat melakukan solat berjemaah dan istiqamah dapat membetulkan saf dan kelihatan barisan saf yang tersusun rapi. Pembacaan dan pembelajaran yang berterusan dibelakang imam juga memperkenalkan masyarakat barisan saf jamaah yang cantik. Tentang sebahagian yang menyeru dengan semangat ke arah teknik khas dalam merapatkan dan meluruskan saf iaitu - merapatkan kaki kita dengan kaki orang yang berada di sebelah.Mereka mempromosikan 'idea' ini seolah-olah itulah yang disuruh di dalam hadith-hadith Rasulullah s.a.w. yang sahih dan tidak syak lagi ia adalah peraturan sembahyang berjemaah.
Kita menukilkan sebahagian perkara yang berkaitan tajuk ini iaitu - merapatkan dan meluruskan saf solat:
1- Terdapat hadith-hadith sahih yang menyuruh dan menegaskan tentang keperluan meluruskan dan membetulkan saf ketika ingin solat berjemaah.
2- Bukan setakat arahan dan suruhan, malah Nabi s.a.w. sendiri meluruskan saf pada peringkat awal kemudiannya setelah beberapa lama akhirnya para sahabat telah pun faham dan Nabi s.a.w. cukup sekadar memberikan arahan.
3- Para sahabat selepas kewafatan Nabi s.a.w. juga amat menitikberatkan hal ini dan bersungguh-sungguh dalam menjaga kesempurnaan saf solat.
4- Majoriti ulama sejak dahulu hingga ke zaman kini menyatakan bahawa meluruskan dan membetulkan saf ini adalah 'Sunat Muakkad' dan bukanlah wajib.
5- Dari segi cara dan teknik pula, para ulama menyatakan bahawa hendaklah dirapatkan dan diluruskan. Tidak ada pula penekanan sejak dahulu tentang 'melekatkan'.
6- Terdapat beberapa hadith yang menjadi hujah utk 'melekatkan' kaki iaitu kata-kata para sahabat yang menyebut bahawa ketika di zaman Nabi s.a.w., ada sahabat-sahabat yang 'melekatkan' bahu dengan bahu, lutut dengan lutut, tapak kaki dengan tapak kaki serta tumit dengan tumit. Hadith ini ialah keadaan sebahagian sahabat semasa menerima arahan Nabi s.a.w. 'meluruskan saf'. Maka ia bukanlah sabda Nabi s.a.w. tetapi ia adalah satu perkara yang berlaku di hadapan Nabi s.a.w. dan ia dibiarkan oleh Nabi s.a.w.
7- Hadith di atas merupakan hujah bagi mereka yang menyatakan bahawa itulah 'satu-satunya' cara merapatkan dan meluruskan saf. Tetapi kalau kita melihat dari sudut hadith itu sendiri, adakah ia persetujuan dari Nabi s.a.w. yang menghasilkan hukum?
8- Hadith persetujuan (taqrir) menurut ulama (terutamanya ahli Usul Fiqh) tidak semestinya membawa kepada hukum 'wajib' atau 'sunat' malah ia juga boleh membawa hukum 'harus'. Inilah yang dibincangkan dalam hal hadith meluruskan saf ini.
9- Penekanan yang diberikan oleh majoriti ulama fiqh dan hadith zaman berzaman ialah ke arah meluruskan saf dan membetulkannya tetapi tidaklah sampai membawa bukum 'wajib' atau 'sunat' untuk 'melekatkan' tumit dengan tumit atau tapak kaki dengan tapak kaki.
10-Maka kita yang berpegang dengan fahaman 'sunnah' untuk mengamalkan sunnah dalam meluruskan saf iaitu melihat bahu kita dengan bahu sahabat disebelah. Ia itu teknik untuk meluruskan saf sembahyang.
Ya, memang sunnah meluruskan dan membetulkan saf.
Ulasan
Catat Ulasan