(Roh ibarat suis kehidupan).
Roh itu adalah unsur ketiga dalam susunan tubuh manusia.
Roh itu ibarat seorang penyiar
yang berdiri di hadapan mikrofon. Jiwa ibarat gelombang yang halus dan bergerak. Tubuh ibarat alat yang berbicara (TV atau radio).
Roh itu ibarat seorang penyiar
yang berdiri di hadapan mikrofon. Jiwa ibarat gelombang yang halus dan bergerak. Tubuh ibarat alat yang berbicara (TV atau radio).
Namun begitu boleh kita katakan: Sesungguhnya roh itu adalah faktor hidup yang menerangi jiwa sehingga ia dapat merasa, marah, kasih
dan bergerak serta bertanggungjawab. Roh itu tidak ubahnya seperti suis elektrik yang mengirim kekuatan kepada atom elektrik untuk dapat melaksanakan tugasnya memberi dan mengeluarkan cahaya kepada lampu.
dan bergerak serta bertanggungjawab. Roh itu tidak ubahnya seperti suis elektrik yang mengirim kekuatan kepada atom elektrik untuk dapat melaksanakan tugasnya memberi dan mengeluarkan cahaya kepada lampu.
Sekiranya wayar tidak berfungsi dan lampu-lampunya telah habis kekuatannya, maka pengiriman
arus elektrik dari suis tidak akan menghasilkan cahaya. Roh itulah yang membuat adanya hidup sebagaimana telah dijelaskan oleh Allah menerusi firman-Nya:
arus elektrik dari suis tidak akan menghasilkan cahaya. Roh itulah yang membuat adanya hidup sebagaimana telah dijelaskan oleh Allah menerusi firman-Nya:
كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَكُنْتُمْ أَمْوَاتًا فَأَحْيَاكُمْ ۖ
Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu.
(Al Baqarah 2:28).
Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu.
(Al Baqarah 2:28).
Kita berasal daripada tidak ada, kemudian Allah menjadikan Adam daripada benda, lalu Dia memberinya roh dan dia pun hidup di alam benda. Dan, alam benda ini mempunyai kesempatan seperti kesempatan magnetis dalam ilmu pertukangan. Dalam kesempatan inilah terbinanya kehidupan berfikir. Meskipun manusia memikul tanggungjawab untuk memilih dan berfikir, itu adalah kerana memang mereka diberi kesempatan.
HUBUNGAN ROH DAN JASAD.
Sebagai mana kita telah nyatakan diatas unsur-unsur yang ada dalam diri manusia satu sama lain saling mempengaruhi. Ia mencorak
dalam kehidupan seseorang. Unsur jasmani yang tersusun daripada sejumlah anggota tubuh, urat-urat dan sel, kemudian unsur yang tidak dapat dilihat atau maknawi yang mendorong dan menggerakkan anggota tubuh untuk melakukan apa jua tindakan zahiriah. Terakhir unsur roh yang merupakan faktor hidup yang menerangi jiwa.
dalam kehidupan seseorang. Unsur jasmani yang tersusun daripada sejumlah anggota tubuh, urat-urat dan sel, kemudian unsur yang tidak dapat dilihat atau maknawi yang mendorong dan menggerakkan anggota tubuh untuk melakukan apa jua tindakan zahiriah. Terakhir unsur roh yang merupakan faktor hidup yang menerangi jiwa.
Sesungguhnya tubuh itu alat, sedangkan jiwa atau nafsu itu satu jalan yang halus untuk bergerak, sementara roh itu menyebabkan hidup. Semua gejala yang luar biasa harus ditafsirkan melalui roh. Nafsu itu faktor yang terpenting dalam fenomena yang disamakan oleh kebanyakan orang kepada roh atau arwah.
Rahsia keajaiban roh adalah penerokaan ke alam diri iaitu tentang sejolak hati manusia. Hati manusia yang sering berbolak-balik berhadapan cabaran hidup, kadang runtuhan hati kepada tuannya longgar, terkadang kuat.Keadaan tidak konsisten malah menyebabkan selalunya hati hanya didalam gelombang kederhakaan dan kemurkaan Allah SWT. Berhubungan situasi ini marilah kita dapatkan bimbingan daripada guru mursyid yang berpandukan kepada Al Quran dan Sunnah.Bagaimana hati itu dapat diletakkan di dalam suasana"Mut'mainah" yang bermaksud dalam ketenangan.
Di dalam suasana inilah hati itu boleh bertarrub kepada Allah
semahunya meskipun ada halangan dari nafsu dan syaitan.
Martabat hati di tahap ini dapat menyelamatkan dirinya daripada kemurkaan Allah dan duduk bersama-sama para solihendan Anbiya' 'Walmursalin'.Kita perlukan bimbingan guru mursyid untuk memiliki hati yang demikian. Guru akan membimbing hati kita secara praktikal. Contoh kalau dia dapati kita bakhil, dia akan sering meminta kita menganjurkan bersedekah seperti menjamu masyarakat, membantu orang yang memerlukan bantuan keuwangan atau makanan dan sebagainya. Minta kita buat tebusan dosa dengan menolong orang lain yang memerlukan.
semahunya meskipun ada halangan dari nafsu dan syaitan.
Martabat hati di tahap ini dapat menyelamatkan dirinya daripada kemurkaan Allah dan duduk bersama-sama para solihendan Anbiya' 'Walmursalin'.Kita perlukan bimbingan guru mursyid untuk memiliki hati yang demikian. Guru akan membimbing hati kita secara praktikal. Contoh kalau dia dapati kita bakhil, dia akan sering meminta kita menganjurkan bersedekah seperti menjamu masyarakat, membantu orang yang memerlukan bantuan keuwangan atau makanan dan sebagainya. Minta kita buat tebusan dosa dengan menolong orang lain yang memerlukan.
Menurut pendapat sebahagian ulama sufi atau ulama kerohanian, hati itu tidak ubah seperti objek dan sasaran anak panah dari segala penjuru atau seumpama yang digantungkan didinding yang setiap gambar terpampang padanya jika ia berlalu dihadapannya.
Gambar-gambar ini masuk dari pintu-pintu deria atau dari batin seperti melalui khayalan, syahwat, kemarahan dan akhlak.Kerana itulah kita dapati hati itu dapat berubah-ubah. Inilah yang dinamakan lintasan hati dan sebahagian daripada getaran atau lintasan itu mengajak kepada kebaikan dan sebahagian mengajak kepada kejahatan.
Bisikan yang baik itu dinamakan ilham; sementara bisikan yang jahat itu dinamakan was-was.
Kita mungkin akan terpengaruh
kepada salah satu yang dua ini.
Itulah sebabnya hati kita sentiasa berubah-ubah.Dan siapa yang berpaling daripada yang demikian itu, lalu dia membersihkan dirinya, maka ia akan beruntung kerana akan memiliki seperti akhlak dan hati malaikat. Jika dorongan untuk berbuat baik lebih kuat di hati seseorang, maka dorongan untuk berbuat kejahatan akan kehilangan tempat. Kedua-dua dorongan ini sentiasa bertempur antara satu sama lain, saling usir mengusir dan dahulu mendahului.
Kita mungkin akan terpengaruh
kepada salah satu yang dua ini.
Itulah sebabnya hati kita sentiasa berubah-ubah.Dan siapa yang berpaling daripada yang demikian itu, lalu dia membersihkan dirinya, maka ia akan beruntung kerana akan memiliki seperti akhlak dan hati malaikat. Jika dorongan untuk berbuat baik lebih kuat di hati seseorang, maka dorongan untuk berbuat kejahatan akan kehilangan tempat. Kedua-dua dorongan ini sentiasa bertempur antara satu sama lain, saling usir mengusir dan dahulu mendahului.
Ulasan
Catat Ulasan