Langkau ke kandungan utama

TIONGKOK BERPUASA 16 JAM TAHUN 2017.




Negara China (Tiongkok) mulai menunaikan ibadah puasa Ramadhan, pada Sabtu, dengan tempoh waktu rata-rata 16 jam per hari. Jangka masa tersebut kerana bulan Ramadhan tahun ini jatuh pada musim panas yang biasannya di belahan utara bumi siang harinya lebih lama dibandingkan dengan malam hari. Sejak tempoh yang lalu, pihak pengurus masjid di Beijing membagi-bagikan jadwal imsakiyah secara percuma yang tersusun selama 30 hari. Untuk hari pertama bulan Ramadhan yang jatuh pada tanggal 27 Mei 2017, waktu imsak di Beijing, pukul 03.15 waktu setempat (02.15 WIB), sedangkan waktu Magrib pukul 19.33 (18.33 WIB). Mari kita mengimbau kembali XPDC bersama Abuya ke Tiongkok (China).


Sebuah pasar Islam di Beijing. Coaster dijadikan kedai makan bergerak menjual makanan Islam di pinggir Medan Tiananmen. Di belakangnya jelas tertulis 'al mat'am Islami'. Abuya Imam Ashaari At Tamimi dan rombongan tertarik dengan kefasihan berbahasa Arab seorang pemuda dan seorang gadis Cina yang ditemui dihadapan restoran Hon bin Low. Pada hakikatnya masyarakat Tiongkok tidak seperti dulu. Apabila kita melawat China, pandangan kita terhadap China akan berubah. Mungkin pada pandangan masyarakat Islam di Malaysia susah hendak mendapat makanan halal di Beijing. Di jalan besar Medan Tiananmen ada restoran-restoran Muslim yang lebih besar dari restoran Siraz di Jalan Tuanku Abdul Rahman Malaysia.
Walau bagaimana pun makanannya jauh lebih murah dari Malaysia.


Di Beijing saja, lebih 200 restoran muslim kecil dan besar. Di Kunming tak kurang daripada 50 restoran Muslim. Di Beijing ibukota negara China Komunis, ada 64 buah masjid. Yang tertua Masjid Niujie yang dibina pada tahun 996 Masihi. Manakala masjid yang tertua di China ialah Masjidun Najahi, yang berusia kira-kira 1300 tahun. Di Malaysia kita masih mencari-cari fakta sejarah mengenai kemasukan Islam. Yang terjumpa hanya batu bersurat yang telah dijadikan tapak buat basuh kaki di surau Kampung Buluh, Kuala Berang, Terengganu. Inilah kesan sejarah paling kukuh menandakan kemasukan Islam yang boleh dibuktikan di negara kita. Walau bagaimana pun kita bersyukur kerana agama Islam mendapat tempat di hati bangsa Melayu sehingga kalau dibandingkan amalan Islam di Malaysia dengan amalan Islam di China sudah tentu di Malaysia lebih baik.


Ajaran Ghautama Budha dari India dan Karl Marx (kominis) dari Peranchis telah diterima oleh penduduk benua China sebagai anutan mereka. Besar kemungkinan satu masa nanti mereka akan mengambil Islam pula sebagai anutan. Kemegahan dan keindahan Masjid Niujie. “Simbol kehadiran Islam sebagai agama yang ramah mesra, toleransi dan aman damai. Menurut Imam Ali, Imam Masjid Niujie  pada 2017:” Jumlah muslim di Tiongkok adalah 23 juta umat dengan 34 ribu masjid yang tersebar di Tiongkok. “Di Tiongkok ada 56 ribu imam dan jumlah asosiasi Islam dari tingkat ke daerah ke atas ada 7.000,” Masjid ini dibangun pada tahun 966 M pada masa Dinasti Liao (916-1125) dan merupakan pusat komunitas Muslim di Beijing yang jumlahnya mencapai 250


Muslim Tiongkok memiliki hak yang sama dengan penduduk Tiongkok lainnya, sehingga pemerintah memberi dukungan kepada kegiatan umat muslim di negeri Tirai Bambu tersebut. “Kami juga menjalin kerjasama dengan negara Arab dan Islam. Kami juga mengadakan MTQ dan setiap tahunnya kami memberangkatkan 15 ribu jamaah haji,” ucap Ali Imam Masjid Niujie. Menurut beliau lagi, mengatakan bahwa berlaku hubungan muslim Tiongkok menjadikan hubungan muslim diluar dan negara muslim baik. Bagi umat Islam yang berkunjung ke Tiongkok akan menziarahi makam yang ada di masjid Niujie. Di sekeliling Masjid Niujie, terdapat makam dua ulama yang berperan penting dalam dakwah Islam di Beijing, yaitu Syaikh Ali bin al-Qadir Imaduddin Bukhari dan Syaikh al-Burthoni al-Qazwayni. Kedua ulama ini meninggal pada tahun 1280-an.


Jadwal waktu puasa tersebut akan terus maju hingga tanggal 25 Jun 2017 sesuai perputaran hilal. Berdasarkan data Asosiasi Muslim Republik Rakyat China pada 2017, jumlah umat Islam di seluruh daratan Tiongkok yang luasnya mencapai 10,99 juta kilometer persegi atau hampir sepuluh kali lipat luas wilayah Indonesia itu sekitar 23 juta jiwa. Menyambut menjelang bulan puasa, di Urumqi, Ibu Kota Provinsi Xinjiang, yang banyak dihuni umat Islam digelar pameran kuliner pada 18-22 Mei 2017. Sekitar 1.500 orang menghadiri "International Convention Cennter" Urumqi tempat digelarnya pameran makanan dari 44 negara, di antaranya Rusia, Jerman, Inggris, Thailand, dan Kazakhstan. (Menurut laporan portal berita chinaxinjiang.cn).


China adalah negara basikal. Di mana-mana orang menggunakan basikal. Kalau di Jakarta jalanrayanya sesak dengan kereta, begitu juga di Bangkok. Di Beijing jalanrayanya sesak dengan basikal. Pada umumnya orang China tidak begitu gemuk, mungkin kerana mereka selalu mengayuh basikal. Cita-cita China untuk mewujudkan empayer Komunis dengan melakukan pemberontakan di Indonesia dan gerakkan bawah tanah di Malaysia pada umumnya telah gagal. Kegagalan itu lebih jelas lagi, dengan pembunuhan beramai-ramai terhadap komunis oleh Panglima Salleh di Batu Pahat. Di Indonesia pembunuhan beramai-ramai terhadap komunis September 1965. Kegagalan ini sama dengan gagalnya Jepun mengekalkan kuasanya di Asia Timur Raya. Setelah dijatuhkan bom Hiroshima dan Nagasaki, Jepun telah memilih jalan lain untuk menjajah dunia iaitu melalui barangan buatannya dan dagangan.


Penulis telah diberi Allah peluang melihat negeri China. Negeri yang pernah disebut oleh Rasulullah. Di mana Rasulullah ada bersabda:
"Tuntutlah ilmu walaupun sampai ke negeri China." China adalah negara Komunis yang berjuang menghapuskan kasta tetapi pada kenyataannya kasta masih tetap wujud walaupun telah diusahakan supaya terhapus. Rombongan Abuya ke negeri China pada tahun 1992. Runtuhnya berhala di Tiongkok. Allah telah taqdirkan negara tabir besi atau tembok besar China membuka negara nya kepada masyarakat luar. Satu era baru berlaku. Disinilah munasabahnya orang -orang China akan menerima Islam. Sudah diilhamkan oleh Allah kepada hamba-Nya yang punya pandangan mata hati, bahawa Negeri China yang terletak dihujung Khurasan berpotensi untuk kebangkitan Islam akhir zaman.

" Sayidi Syeikh Muhammad bin Abdullah As Suhaimi pernah berkata, China akan masuk Islam beramai-ramai".


Negara China mengalu-alukan rakyatnya beragama Islam masuk ke Universiti. Untuk bangsa Hui (beragama Islam) mendapat markah bonus 10 peratus untuk beri peluang masuk pengajian tinggi. Sekarang ada persatuan Islam di China dan ahli jawatan kuasa di masjid-masjid di seluruh China " Mereka yang mampu dibenarkan ke Mekah dan ke negara-negara lain. Kita dibenarkan buat hubungan terus dengan kerajaan autonomi berkenaan. Kenapa keistemewaan ini diberikan? Ini semua bagi menjamin kepentingan Islam, dengan menyediakan barisan pelapis.


Terdapat sebuah salinan peta berusia 600 tahun yang ditemukan di sebuah toko buku loak mengancam status Columbus sebagai penemu Amerika.  Juga menjadi kunci untuk membuktikan bahwa orang dari Negeri China yang pertama menemukan benua itu.
Dokumen tersebut konon berasal dari suatu ketika di Abad ke-18, yang merupakan salinan peta 1418 yang dibuat Laksamana Cheng Ho, yang menunjukkan terperinci 'dunia baru' dalam beberapa sisi.
Klaim bukti bahwa laksamana China memetakan Belahan Bumi Barat (Western Hemisphere) lebih dari 70 tahun sebelum Columbus, adalah salah satu klaim yang dimuat penulis Gavin Menzies dalam buku barunya, 'Who Discovered America?', yang diluncurkan jelang Hari Columbus tahun ini. 


"Kisah tradisional bahwa Columbus menemukan 'dunia baru' adalah fantasi belaka," kata dia seperti dimuat Daily Mail, 8 Oktober 2013. 
Ia bahkan yakin, Columbus memiliki salinan peta Cheng Ho saat mengarungi samudera menuju Amerika. Menzies juga mengatakan, armada megah kapal China yang dipimpin Cheng Ho berlayar di sekitar daratan Amerika Selatan, 100 tahun sebelum Ferdinand Megellan -- orang pertama yang berlayar dari Eropa ke Asia, orang Eropa pertama yang melayari Samudra Pasifik, dan orang pertama yang memimpin ekspedisi yang bertujuan mengelilingi bola dunia. 
Lebih jauh lagi, Menzies mengklaim, pemukim pertama Belahan Bumi Barat tidak berasal dari 'Jembatan Selat Bering', tapi pelaut China yang pertama melintasi Samudera Pasifik sekitar 40 ribu tahun lalu. 


Ia juga menulis, penanda DNA membuktikan Indian Amerika dan pribumi lainnya adalah keturunan para pemukim dari Asia.
Klaim bahwa Cheng Ho menemukan Amerika, bukan kali ini saja diungkap Menzies. Ia pernah mempublikasikannya tahun 2002 lalu. Bedanya, di buku terbarunya, ia menyertakan salinan peta yang ditemukan seorang pengacara di Beijing, Liu Gang di buku loak -- yang ia klaim memperkuat teorinya. Ia bersikukuh, peta itu jelas-jelas menunjukkan sungai dan perairan di Amerika Utara, demikian juga dengan daratan Amerika Selatan. Sebelumnya, si penemu peta, Liu mendapatkan pengakuan dari balai lelang Christie's bahwa dokumennya kuno -- dari Abad ke-18, bukan palsu. 


Dari peta itu, Menzies juga berkonsultasi dengan tim sejarawan yang menganalisa tulisan yang tertera di sana. Lalu, ia menyimpulkan, peta itu aslinya dibuat pada masa Dinasti Ming -- periode pemerintahan di China yang berlangsung tahun 1368-1644. Salah satu wilayah dari peta, diyakini Menzies mengacu pada Peru. "Di sini orang-orang mempraktekkan agama Paracas. Di sini juga orang-orang mempraktekkan pengorbanan manusia," demikian ujar dia dalam bukunya. Menzies menambahkan, apalagi ada banyak istilah China yang digunakan di sejumlah kota dan wilayah di Peru. Dalam peta kuno Peru, misalnya, ada istilah 'Chawan' -- tanah yang disiapkan untuk disemaikan dan 'Chulin' yang artinya kayu atau hutan. 

Pemukim dari Asia

Menzies tak diakui sebagai sejarawan dan bukan lulusan Universiti  ternama. Dia adalah bekas tentera di kapal perang milik Angkatan Laut British. Tapi, ia bukan amatiran. 'Who Discovered America?' adalah buku keempatnya di mana ia berusaha menulis kembali sejarah dalam kaca mata Timur. Namun teori-teorinya yang 'pro-Asia' tidak diterima oleh komunitas akademik. Pada 2008, profesor sejarah University of London, Felipe Fernandez-Armesto mengatakan, buku Menzies sekelas buku kisah hidup Elvis Presley yang dijual di supermarket atau kisah hamster alien. Debut Menzies dimulai pada 2002 lalu dalam bukunya, '1421: The Year China Discovered the World' -- yang menyebut Laksamana Ceng Ho mencapai Eropa dan Afrika, juga melintasi Samudera Pasifik, ke Belahan Bumi Barat.


Dia mengklaim Cheng Ho tak hanya menemukan dunia baru pada 1421, tapi meninggalkan koloni di sana. Armadanya juga berlayar di sekitar ujung Amerika Selatan - melalui Selat Megellan sekitar Teluk M dan sampai Mississippi . Sementara dalam buku barunya, Menzies fokus pada teori tentang orang Asia yang berhasil sampai ke Amerika Utara dan Selatan jauh sebelum Cheng Ho. "Setidaknya 40 ribu tahun lalu," tulis dia. Dari laut. Kebanyakan ilmuwan percaya bahwa manusia pertama menghuni Belahan Bumi Barat sekitar 13.000 sampai 16.500 tahun yang lalu.


Teori universal di kalangan para akademik adalah, manusia tiba di 'dunia baru' dengan menyeberangi 'Jembatan Selat Bering' -- lewat tanah menghubungkan antara Asia dan Amerika Utara. "Semakin saya berpikir tentang teori Bering Straight, makin terasa konyol," kata Menzies. Menzies mengatakan idea bahwa manusia mampu menyeberangi Samudra Pasifik di masa sekitar 40 ribu SM tak sedramatis kedengarannya. "Jika Anda masuk ke bak mandi plastik, arus juga akan membawa Anda ke sana," kata dia. "Kuncinya ada pada arus." Jadi, siapa penemu benua Amerika? (Ein)







Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NEGARA SYAM.

NEGARA SYAM (JORDAN, PALESTIN,HEBRON, SYRIA) Negara Jordan menjadi tempat transit bagi Abuya sebelum meneruskan perjalanan ke negara negara lain. Jordan juga dikenali dengan bumi Anbiya. Jordan juga banyak meninggalkan kesan  peninggalan purba yang berusia  ribuan tahun. Ia banyak di Jordan atau dulu dikenali dengan negeri Syam. Wilayah Syam zaman kebangkitan pertama mengandungi Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria. Di era kebangkitan kali kedua Syam telah terpecah kepada empat negara. Ia dilakukan oleh penjajah. Kini terdapat negara Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria secara berasingan satu sama lain. Jordan era terkini dikenali dengan Kerajaan Hasyimiyah Jordan, (Hashemite Kingdom of Jordan) atau lebih dikenali dengan nama Jordan sahaja  merupakan sebuah negara Arab yang terletak di Asia Barat (dulu dianggap Timur Tengah) bersempadan dengan negara-negara Arab yang lain. Ia terletak pada koordinat 34-29 Utara 35-39 Timur iaitu di sebelah Barat La

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN.

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN. Allah telah mengkhabarkan kepada kita melalui lidah Rasul-Nya bahawa Allah telah ‘set’kan satu Jadual Allah SWT untuk umat yang datang sesudah wafatnya Nabi akhir zaman. Itulah kasih sayang Allah dan Rasul-Nya kepada umat Islam, yang untuk mereka tidak ada lagi nabi dan rasul.Maka diceritakan lah perkara-perkara yang bakal terjadi sama ada yang positif atau negatif. Dengan mengetahui dan memahami jadual itu, umat Islam terpandu atau terpimpin untuk menghadapi dan menerima takdir yang bakal berlaku. Antara jadual yang dimaksudkan itu ialah, Rasulullah SAW bersabda: Yang artinya : "Telah berlaku Zaman Kenabian ke atas kamu, maka berlakulah zaman kenabian sebagaima­na yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat zaman itu. Kemudian berlakulah Zaman Kekhalifahan (Khulafaur Rasyidin) yang berjalan seperti zaman kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat nya. Lalu berlakulah zaman

AGAMA NABI IBRAHIM.

AGAMA NABI IBRAHIM. Inti pati ayat: Al Qur’an ayat 123 surat 16 An Nahl, Kemudian Kami wahyukan kepadamu (Muhammad): "Ikutilah agama Ibrahim seorang yang hanif." dan bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan. Al Qur’an ayat 39 surat 14 Ibrahim, Segala puji bagi Allah yang telah menganugerahkan kepadaku di hari tua (ku) Ismail dan Ishaq. Sesungguhnya Tuhanku, benar-benar Maha Mendengar (memperkenankan) do`a. Al Qur’an ayat 124 surat 2 Al Baqarah, Dan (ingatlah), ketika Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat (perintah dan larangan), lalu Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku akan menjadikanmu imam bagi seluruh manusia". Ibrahim berkata: "(Dan saya mohon juga) dari keturunanku". Allah berfirman: "Janji-Ku (ini) tidak mengenai orang-orang yang zalim". Al Qur’an ayat 71 surat 21 Al Anbiyaa’, Dan Kami selamatkan Ibrahim dan Luth ke sebuah negeri yang Kami telah memberkahinya untuk sekalian manusia. N