Langkau ke kandungan utama

ROH SOLIDARITI AQSA.

MALAYSIA MENERAJUI EMPAYAR.
( Bahagian 6 ).

Maksud firman:
mereka:

"Sesungguhnya Yahudi dan Kristian tidak akan redho dengan kamu selama-lamanya sehinggalah kamu menurut cara hidup mereka. Katakanlah 'sesungguhnya petunjuk ALLAH itulah petunjuk yang benar'. Dan sesungguhnya jika kamu memilih untuk mengikuti kemahuan Yahudi dan Kristian ini setelah datang kepada kamu 'ilmu (Al Quran), maka ALLAH tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu".
(Al Baqarah 2:120 ).

PUTRAJAYA: Umat Islam diseru bersama-sama bersolidariti dalam perjuangan membebaskan Baitulmaqdis dan bumi Palestin daripada penjajahan dan penindasan regim Zionis.

Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri, berkata ummah juga digesa berhimpun bagi menyuarakan sokongan dan menzahirkan semangat intifada kepada rakyat Palestin.

"Ketika Salehuddin al-Ayubi ingin menawan semula Baitulmaqdis, beliau bertindak menyatukan
umat Islam terlebih dahulu.
Sehubungan itu, pokok pangkalnya
seluruh umat Islam diseru untuk
bersama menunjukkan solidariti
kepada rakyat Palestin dalam membebaskan Baitulmaqdis daripada belenggu penjajahan.
(Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri:Mufti Wilayah Persekutuan).

Salah Faham Tentang Makna solidariti terjadi salah faham dalam era dunia meriah berkata tentang solidariti  sekarang ini. Solidariti yang ada di dunia Islam pada hari ini jauh dari maksud yang sebenar. Bahkan dipondok dan berbagai universiti sekarang ini sudah di sempit kan ertinya.

Solidariti sekadar berkumpul, bertemu, berseminar, dan bertemu sahaja. Telah menjadi fitrah atau tabiat semulajadi manusia, setiap orang, setiap kaum atau bangsa ingin bersatu-padu. Bahkan sebaliknya iaitu perpecahan, tidak ada orang walaupun apa kaum dan bangsa suka pada perpecahan. Lebih-lebih lagi kalau perpecahan itu hingga sampai membawa permusuhan dan peperangan.

Kerana kalau sudah sampai perpecahan itu membawa permusuhan dan seterusnya peperangan, ia akan menyusahkan semua pihak. Susah mencari rezeki, tidak aman di dalam perjalanan, tidak lelap mata tidur, payah mahu rehat, sentiasa bimbang, mungkin rosak harta benda, terkorban nyawa. Kalau hidup pun ada yang cacat anggota, terhalang mencari kekayaan, terhalang membangun dan membuat kemajuan.

Apabila perpecahan berlaku, terutama apabila membawa peperangan, manusia sudah hilang kebebasan, hidup dalam ketakutan, jiwa tertekan, keluh-kesah dan gelisah.

Oleh kerana kesan daripada perpecahan itu buruk padahnya, besar risikonya yang hendak ditanggung oleh manusia dan kerosakan pula mungkin akan ditanggung berpanjangan hingga kepada beberapa generasi yang kemudian, maka justeru itulah bahawa perpecahan itu sebenarnya adalah musuh kepada manusia.

Kerana itulah tidak ada manusia yang mahu dan suka. Manusia fitrah semulajadi memang ingin kepada hidup aman damai kerana di situlah rahsia adanya kebahagiaan dan keharmonian yang memang setiap manusia tidak kira apa etnik dan bangsa menjadi idaman mereka. Justeru itulah manusia ingin kepada berpadu dan bersatu.

Mengapa manusia ingin perpaduan?

Telah menjadi fitrah semulajadi kepada setiap manusia tidak kira apa kaum dan bangsa bahawa manusia itu suka dan perlu bergaul, bermasyarakat, bertemu dan berjumpa di antara satu sama lain. Di antara sebabnya ialah:

 
Manusia tidak boleh hidup bersendirian, kerana bersendirian terasa sepi dan kekosongan. Apabila bertemu ada perbualan dan perbualan itu fikiran dan hati sedikit terisi (terhibur) walaupun tidak kukuh.

Manusia hendak mendapat keperluan hidup paling tidak yang asas seperti makan, minum, pakaian, tempat tinggal, tidak mungkin dapat diusahakan sendirian kecuali ada bantuan orang lain sama ada secara langsung mahupun secara tidak langsung.

Manusia tidak boleh lepas daripada menerima berbagai-bagai ujian hidup seperti sakit, miskin, ditimpa bencana alam, kematian. Oleh yang demikian untuk menyelesaikan masalah itu tidak mungkin boleh dibuat tanpa bantuan orang lain.

Manusia watak semula jadi nya atau tabiat semula jadinya sering mengundang musuh dengan orang. Untuk menolak kejahatan musuh nya manusia memerlu kan pertolongan orang lain, kalau begitu  perlu adanya kawan dan orang yang menolong.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NEGARA SYAM.

NEGARA SYAM (JORDAN, PALESTIN,HEBRON, SYRIA) Negara Jordan menjadi tempat transit bagi Abuya sebelum meneruskan perjalanan ke negara negara lain. Jordan juga dikenali dengan bumi Anbiya. Jordan juga banyak meninggalkan kesan  peninggalan purba yang berusia  ribuan tahun. Ia banyak di Jordan atau dulu dikenali dengan negeri Syam. Wilayah Syam zaman kebangkitan pertama mengandungi Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria. Di era kebangkitan kali kedua Syam telah terpecah kepada empat negara. Ia dilakukan oleh penjajah. Kini terdapat negara Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria secara berasingan satu sama lain. Jordan era terkini dikenali dengan Kerajaan Hasyimiyah Jordan, (Hashemite Kingdom of Jordan) atau lebih dikenali dengan nama Jordan sahaja  merupakan sebuah negara Arab yang terletak di Asia Barat (dulu dianggap Timur Tengah) bersempadan dengan negara-negara Arab yang lain. Ia terletak pada koordinat 34-29 Utara 35-39 Timur iaitu di sebelah Barat La

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN.

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN. Allah telah mengkhabarkan kepada kita melalui lidah Rasul-Nya bahawa Allah telah ‘set’kan satu Jadual Allah SWT untuk umat yang datang sesudah wafatnya Nabi akhir zaman. Itulah kasih sayang Allah dan Rasul-Nya kepada umat Islam, yang untuk mereka tidak ada lagi nabi dan rasul.Maka diceritakan lah perkara-perkara yang bakal terjadi sama ada yang positif atau negatif. Dengan mengetahui dan memahami jadual itu, umat Islam terpandu atau terpimpin untuk menghadapi dan menerima takdir yang bakal berlaku. Antara jadual yang dimaksudkan itu ialah, Rasulullah SAW bersabda: Yang artinya : "Telah berlaku Zaman Kenabian ke atas kamu, maka berlakulah zaman kenabian sebagaima­na yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat zaman itu. Kemudian berlakulah Zaman Kekhalifahan (Khulafaur Rasyidin) yang berjalan seperti zaman kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat nya. Lalu berlakulah zaman

AGAMA NABI IBRAHIM.

AGAMA NABI IBRAHIM. Inti pati ayat: Al Qur’an ayat 123 surat 16 An Nahl, Kemudian Kami wahyukan kepadamu (Muhammad): "Ikutilah agama Ibrahim seorang yang hanif." dan bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan. Al Qur’an ayat 39 surat 14 Ibrahim, Segala puji bagi Allah yang telah menganugerahkan kepadaku di hari tua (ku) Ismail dan Ishaq. Sesungguhnya Tuhanku, benar-benar Maha Mendengar (memperkenankan) do`a. Al Qur’an ayat 124 surat 2 Al Baqarah, Dan (ingatlah), ketika Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat (perintah dan larangan), lalu Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku akan menjadikanmu imam bagi seluruh manusia". Ibrahim berkata: "(Dan saya mohon juga) dari keturunanku". Allah berfirman: "Janji-Ku (ini) tidak mengenai orang-orang yang zalim". Al Qur’an ayat 71 surat 21 Al Anbiyaa’, Dan Kami selamatkan Ibrahim dan Luth ke sebuah negeri yang Kami telah memberkahinya untuk sekalian manusia. N