Tuhan sendiri ajarkan permintaan didalam Al Quran, Wahai Tuhan-ku "Sesungguhnya sembahyangku (solatku), hidupku, dan matiku hanyalah untukmu". Setiap kali kita sembahyang lima waktu kita mengulangi janji kita kepada Tuhan. Bagaimana kita membangunkan akal, fizikal dan roh atau hati di dalam sembahyang begitu juga di luar sembahyang. Iaitu akal, roh dan fizikal dihidupkan atau digerakkan tetapi tetap terhubung dengan Tuhan. Akal faham apa yang dibaca dan dilakukan ketika sembahyang. Fizikal bergerak menurut rukun dan syarat yang telah ditetapkan. Roh atau hati terpindah rasa-rasa terhadap Tuhan seperti terasa kebesaran Tuhan dan suburnya rasa kehambaan.
Kita boleh belajar daripada isteri Abuya iaitu Walidah bagaimana dia berjaya mendisiplinkan hatinya dengan pergerakan fizikal. Contoh mulutnya membaca zikir dan hatinya merasakan apa yang dibacanya.
Perkara tersebut dikongsikan didalam XPDC pada pagi ini. Majlis XPDC dipengerusikan oleh Miqdad At Tamimi, para peserta yang lain ialah Dehya At Tamimi, Atok At Tamimi, Qudamah At Tamimi, Zayyad At Tamimi dan Fathi Fakhrur Razi. XPDC dipimpin oleh Syekh Fakhrurrazi At Tamimi
Bagaimana dalam sembahyang dapat didisiplinkan antara akal, roh dan fizikal begitu juga ketika di dalam kehidupan. Menurut Abuya Imam Ashaari At Tamimi: "Membangun dan berkemajuanlah, asalkan berlandaskan iman". (Abuya Imam Ashaari At Tamimi ). Di antara peranan ilmu tasauf itu ialah untuk menghidupkan hati. Apabila hati hidup, ia dapat memancarkan cahaya rohaniahnya kepada akal dan kepada seluruh anggota. Sehingga manusia mampu untuk menyuluh tindak- tanduk lahir dan batin mereka. Kemudian setiap kerja, setiap amalan, setiap tindakan yang dibuat itu akan dihubungkan dengan Allah. Dia sentiasa ada contact dengan Allah
Apabila hati hidup, ia dapat memancarkan cahaya rohaniahnya kepada akal dan kepada seluruh anggota. Sehingga manusia mampu untuk menyuluh tindak- tanduk lahir dan batin mereka. Kemudian setiap kerja, setiap amalan, setiap tindakan yang dibuat itu akan dihubungkan dengan Allah. Dia sentiasa ada contact dengan Allah.
Setiap manusia sesudah mempunyai hati sebegini, dalam dia bertindak, beramal, berbuat dan berkerja, dia dapat kekalkan terus rasa kehambaan pada Allah. Tidak pernah putus. Rasa kehambaan itu tetap subur dan menebal di alam rasanya (zauq). Di waktu itu bila dia berperanan di bumi, hatinya dapat berhubung dengan Allah. Waktu dia mentadbir bumi, kakinya saja di bumi tetapi hatinya di Akhirat. Hatinya penuh rindu atau tenggelam dalam cinta Allah. Atau hati terbakar, gementar kerana takutkan azab Allah SWT.
Ulasan
Catat Ulasan