Langkau ke kandungan utama

BARAT TERKEJUT DENGAN TIMUR.


BARAT TERKEJUT DENGAN KEBANGKITAN TIMUR.


Hijrah 1440 tidak memberi mata kepada Yahudi dan sangat merugikan mereka. Apa-apa perancangan musuh Islam sekarang akan menguntungkan Islam! Ibarat senjata makan tuan.Sesungguhnya ia akan membuatkan boneka-boneka Yahudi di seluruh dunia panik.
Termasuklah boneka Yahudi
di Malaysia, mereka hairan apa yang diharapkan lain yang berlalu.


Diharapkan revolusi di Malaysia akan menjadi seperti di Mesir, nampaknya tak berlaku. Dah berjaya melalui PR14, kuasa sudah ada tetapi kerajaan baru terus kaku.Rakyat Malaysia yang telah mendapat sentuhan Islam Abuya, hati-hati mereka tidak menerima cara kekerasan dan kotor ini. Cara menabur fitnah tetap tidak dapat kuasai hati rakyat.Sekejap-sekejap boleh lah, nak sampai seminggu berkumpul di Stadium Merdeka, itu bukanlah ciri-ciri rakyat Islam Malaysia.


Yahudi nampaknya kecewa dengan ayam sabungnya yang sudah cukup terlatih ini. Malaysia tapak kebangkitan Islam kali ke dua. Jadual Tuhan sedang menuju ke destinasinya, iaitu mengarahkan Malaysia bersamanya. Masyarakat dunia sedar atau tidak, Malaysia akan jadi Negara Islam dan tapak empayar Islam.

REBUTLAH GELARAN IKHWAN.
1. Sikap ramah.
2. Paling bermanfaat.
Rasulullah SAW bersabda, "Orang beriman itu bersikap ramah dan tidak ada kebaikan bagi seorang yang tidak bersikap ramah. Dan sebaik-baik manusia adalah orang yang paling bermanfaat bagi manusia." (HR Thabrani dan Daruquthni, dari Jabir RA).
Iman ukhwah kesefahaman dan keselarasan menjadi moto perjuangan Islam yang diasaskan oleh Abuya Syeikh Ashaari Muhammad At Tamimi.
Kemana-mana perkampungan yang Abuya bangunkan, pintu gerbang masuk termaktub cogan kata tersebut.
Ramah dan memberi manfaat kepada masyarakat dilagang oleh Abuya dalam perjuangan.


Bukan sekadar moto atau selogan tetapi menjadi amalan dalam perjuangan. Ianya dilatih hingga menjadi amalan kebiasaan. Di kalangan keluarga dan murid-muridnya dilatih melalui rumah tetamu. Setiap orang ada giliran menjaga tetamu dan melayan hinggalah tetamu pulang.Sejarah tidak pernah berbohong.
Walaupun berlaku semalam atau kelmarin, ia adalah fakta yang tidak pernah menyeleweng,
hatta beribu-ribu tahun jua usianya. 


Begitu juga sejarah kesultanan Melayu di Asia tenggara. Bagaimana nasib Melayu di Thailand, Singapura dan sebagainya. Jika sejarah lampau dijadikan tauladan.
Kesedaran orang Melayu mula timbul apabila ramai dalam kalangan mereka ada menulis tentang nasib serta hala tuju bangsa, agama dan tanah air.
Kita mengambil contoh Melayu baru iaitu bermula setelah bangsa tersebut merdeka dari penjajah yang menjajah negara mereka. Banyak berlaku anjakan paradigma sebelum dan selepas merdeka. Ada yang positif dan ada yang negatif.


Antara perkara positif sebelum merdeka, anak-anak gadis terserlah sifat pemalunya, orang-orang muda lebih menghormati orang-orang yang lebih tua usia daripada mereka. Masyarakat saling bergotong royong dan bertolong bantu. Anak orang lain dilayan bagaikan anak sendiri.

Perkara-perkara negatif yang terserlah berlaku di waktu ini, banyak berlaku gejala sosial negatif seperti berlaku pergaulan bebas,rogol kecurian, pecah rumah, buang bayi merata-rata bukakanlah berita yang hot. Sudah menjadi budaya budak-budak Melayu.Penagihan dadah sudah tidak terkawal lagi.

Pembangunan insan, sama ada melalui pengisian program dakwah di masjid surau, dan tempat terbuka. Pengisian ceramah agama di masjid-masjid dan surau-surau, begitu juga dengan penulisan rencana, kolum, pemberitaan dan lain-lain.

Suka atau tidak kelangsungan
"tradisi" tersebut yang akan menentukan hidup matinya bangsa, agama dan tanah air kita. Untuk generasi anak-anak pembinaan insan melalui pendidikan rasmi dan tidak rasmi perlu di wujudkan.Yang lebih penting  suatu bangsa itu mahu berubah. Bangsa Melayu pada hari ini betul-betul berada dalam delema dan persimpangan. Kita melihat pelbagai perubahan berlaku di serata dunia yang tidak menjanjikan kehidupan yang lebih baik.


Kita juga sedar apa yang kita capai 
hari ini bukanlah sesuatu yang m
dan mungkin fasa satu  masa 
lampau, sebelum kemerdekaan,
kita tidak termimpi kehidupan
 standing negara maju seperti
 sekarang.Terdapat pula dalam 
kalangan bangsa kita yang lahir
di tengah-tengah kemakmuran
dan tidak pernah tahu atau tidak
mahu ambil tahu betapa sukar
dan peritnya perjalanan yang perlu kita lalui untuk sampai ke tahap ini.


Akibatnya rasa bersyukur dan berterima kasih tidak wujud. Yang wujud hanya rasa tidak puas hati yang disogokkan dengan pemikiran barat yang mahukan kebebasan mutlak tanpa memikirkan akibatnya kepada adat resam ketimuran dan agama kita. Maka hilanglah
jati diri dan tercabutlah hidayah
 Allah yang ada pada diri kita. 
ISLAM IS THE WAY OF LIVE.
ABUYA memimpin kita membangunkan kompleks Islam. Di dalam kompleks tersebut kita dibimbing oleh guru mursyid membangunkan
projek fardhu Ain dan fardhu kifayah. Dalam kompleks tersebut dibangunkan produk-produk makanan halal.
 Hati manusia yang bersih 
ditempa oleh makanan yang halal.
Bagi melahirkan generasi penerus perjuangan Islam mestilah melalui pendidikan yang dilagang berdasarkan cita-cita untuk bangunkan Islam.







Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TETAMU ALLAH

MENJADI TETAMU ALLAH.

Tetamu Allah adalah satu gelaran sangat istemewa dalam Islam.  Allah dan Para Rasul sendiri memberikan layanan istemewa kepada tetamu. Dalam Islam wajib melayani tetamu yang datang bertamu ke tempat kita. Bagi umat Islam yang tahu kelebihan gelaran tersebut mereka akan berusaha dan memasang cita-cita untuk mendapat menjadi "Tetamu Allah ". Manusia di dunia ini dapat menjadi tetamu negara sebagai VIP itu pun manusia sudah rasa sangat berharga dan istemewa. Kerana menjadi tetamu VIP akan menerima layanan lima bintang. 

Betapalah apabila manusia kalau dapat menjadi tetamu Allah ia akan merasakan sepanjang hidupnya bahkan ia akan diberikan nilai sampai ke  Akhirat. "Pergi ke Makkatul Mukarramah tempat yang bersejarah. Manunaikan ibadah kemuncak rukun Islam yang lima Di sana umat Islam menjadi tetamu-tetamu Allah Kenalah menjaga adab-adabnya dengan sempurnanya". ( sedutan madah Abuya Imam Ashaari Muhammad At Tamimi ).

Satu istilah yang disebut oleh Allah d…

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.
(Sungai Dajlah).

Mengimbau kembali XPDC penulis ke Iraq melalui jalan darat dari Jordan pada 9 januari 1990. Menaiki kereta jenis GMC yang boleh memuatkan 9 penumpang. Kali ini penulis hendak kongsikan maklumat berkaitan dengan sejarah Sungai Furat dan Dajlah. Rujukan kebanyakkan dari risalah-risalah yang di terbitkan oleh kerajaan Iraq. Perjalanan darat dari Jordan ke Iraq mengambil masa 12 jam. Sepanjang perjalanan terlalu banyak sekatan tentera di dua buah negara tersebut. Terutamanya semasa berada di kawasan Iraq. Sejarah purba dan sejarah moden Iraq banyak berkaitan dengan sungai tersebut. Furat dan Dajlah merupakan antara sungai yang memiliki ikatan sejarah yang kuat dengan ajaran Islam. 

Sungai yang menjadi sumber mata air di Anatolia, Turki, dan bermuara di Teluk Persia itu berkali-kali disebutkan dalam berbagai hadis. Sungai Furat juga dikaitkan dengan Nabi dan rasul sebelum Nabi Muhammad SAW. Ia juga dikaitkan dengan tanda kiamat s…

ASAL USUL KAMPUNG DATUK KERAMAT.

PUSAT PENGAJIAN ABUYA PRAKTIKAL.
( Pasar Datuk Keramat dikaitkan dengan pasar Siti Khadijah Kelantan ).

BAGI warga kota, nama Kampung Datuk Keramat memang tidak asing lagi, bukan saja kerana ia antara kawasan perkampungan Melayu terbesar di ibu negara, tetapi ia juga adalah syurga makanan. Sebut saja makanan apa, pasti dapat dijumpai di situ.Begitu juga setiap kali kedatangan bulan Ramadan, Kampung Datuk Keramat bertukar wajah menjadi pesta makanan dengan ratusan gerai menjual pelbagai jenis makanan tempatan terutamanya di kawasan Pasar Datuk Keramat. Dalam kemeriahannya sebagai syurga makanan, ramai yang tidak tahu asal-usul nama penempatan ini. BH Plus menyingkap maksud di sebalik nama perkampungan ini. 

ABUYA memulakan jemaah pengajiannya di kampung Datuk Keramat. Ketika itu kumpulan pengajian Abuya dikenali dengan pengajian ".RUMAH PUTIH". Dipanggil rumah putih kerana rumah tersebut berwarna putih. Di markaz tersebut diadakan perjumpaan dikalangan ahli pengajian. Program tet…