Langkau ke kandungan utama

ROH ADALAH GAMBARAN DIRI MANUSIA


MENGENAL ROH MANUSIA


Melalui pimpinan guru mursyid, beliau mendidik roh atau hati kita. Apabila roh hidup ia akan menggerakkan diri manusia untuk mencari keredhaan Tuhan Melalui pendidikan insan dekat dengan rohani manusia. Apabila kita mengenal diri mudah untuk mendapatkan rasa-rasa yang mesti ada dalam diri kita. Inilah ertinya mengenal diri melalui rasa hati atau mengenal roh.
A
diuji dengan kesakitan, perpisahan, kegagalan, kemiskinan… terdetiklah rasa, “apakah Tuhan sayangkan aku? Kenapa aku diuji sebegini berat sekali? ” Subhanallah, terimbau apa yang kita dibekalkan
dalam kelas pengajian yang disampaikan sendiri oleh guru Mursyid. Beliau menyampaikan kuliah mingguan di kompleks Islam Sungai Penchala yang
beliau selaku pengasasnya.


Rasa- rasa hati ini dengan perkongsian oleh guru mursyid adalah rasa-rasa yang terpandu. Terasa benar-benar terpanggil. Rasa yang dipandu ni… Saya punya rasa malu, bimbang, dan tidak puas jika bersandar kepada akal dan susunan ayat yang cantik untuk membujuk hati… namun, marilah sandarkan segala harapan dan kekuatan kepada Allah. Yang secebis ini jika diberkati lebih baik daripada selaut yang tidak diredhai. Melalui pimpinan guru mursyid, beliau mendidik roh atau hati kita. Apabila roh hidup ia akan menggerakkan diri manusia untuk mencari keredhaan Tuhan


Melalui pendidikan insan dekat dengan rohani manusia. Apabila kita mengenal diri mudah untuk mendapatkan rasa-rasa yang mesti ada dalam diri kita. Inilah ertinya mengenal diri melalui rasa hati atau mengenal roh.
Apabila diuji dengan kesakitan, perpisahan, kegagalan, kemiskinan… terdetiklah rasa, “apakah Tuhan sayangkan aku? Kenapa aku diuji sebegini berat sekali? ” Subhanallah, terimbau apa yang kita dibekalkan
dalam kelas pengajian yang disampaikan sendiri oleh guru Mursyid. Beliau menyampaikan kuliah mingguan di kompleks Islam Sungai Penchala yang
beliau selaku pengasasnya.


Rasa- rasa hati ini dengan perkongsian oleh guru mursyid adalah rasa-rasa yang terpandu. Terasa benar-benar terpanggil. Rasa yang dipandu ni… Saya punya rasa malu, bimbang, dan tidak puas jika bersandar kepada akal dan susunan ayat yang cantik untuk membujuk hati… namun, marilah sandarkan segala harapan dan kekuatan kepada Allah. Yang secebis ini jika diberkati lebih baik daripada selaut yang tidak diredhai.


Nabi Saleh memohon kepada Allah agar memberinya suatu mukjizat untuk membuktikan kebenaran risalahnya dan sekaligus mematahkan perlawanan dan tentangan kaumnya yang masih berkeras kepala itu. Ia memohon dari Allah dengan kekuasaan-Nya menciptakan seekor unta betina yang keluar dari sebuah batu karang besar yang terdapat di sisi sebuah bukit yang mereka tunjuk.


Dengan menunjuk kepada binatang yang baru keluar dari perut batu besar itu berkatalah Nabi Saleh kepada mereka:
” Inilah dia unta Allah, janganlah kamu ganggu dan biarkanlah dia mencari makanannya sendiri di atas bumi Allah, dia mempunyai giliran untuk mendapatkan air minum dan kamu mempunyai giliran untuk mendapatkan minuman bagimu dan bagi ternakanmu juga dan ketahuilah bahwa Allah akan menurunkan azab-Nya apabila kamu mengganggu binatang ini.” 


Era zaman moden ini kita juga berdepan dengan dengan ujian keyakinan iaitu janji Allah SWT untuk kegemilangan Islam sekali lagi. Kita telah mengikuti kuliah-kuliah tentang kebangkitan Islam sekali lagi. Namun kita dapati umat Islam ada yang terpinga-pinga dengan nasib agama Islam itu sendiri. Apa yang disaksikan di negara masing-masing agama Islam semakin terancam. Contohnya perkembangan terkini yang sedang berlaku di Malaysia. 


Dari sudut politik kerajaan di kuasai oleh orang yang bukan Islam dan tidak suka kepada orang Islam Orang Melayu yang mejoritinya beragama Islam semakin tertekan dan terancam.
Begitulah Tuhan hendak proses
hamba-hambaNya sebelum diberi bantuan dan pertolongan.
Apabila Allah yang memproses
hati-hati hambaNya hanya dengan satu-satu kejadian, tersentak seluruh umat Islam. Sedangkan ledakan kuasa Tuhan mencairkan hati-hati kita.


Pada hari ini hati umat Islam bagaikan bumi yang baru dialiri lahar gunung berapi. Bumi dilihat hitam dan cair kesan ledakan gunung berapi.
Iman dan taqwa asas bantuan. Dalam ajaran Islam hukum hakamnya, arahan dan larangannya, kejadian-kejadian yang terjadi, perkara-perkara sam'iyat yang kita dengar melalui Al Quran atau Hadis ada yang berbentuk ta'abbudi(تعبدي) dan ada yang
 taa'quli (تعقلي).


Ta'abbudi adalah perintah membuat atau meninggalkan nya dan disuruh taat menerimanya, mempercayainya
dan meyakininya. Perkara itu tidak dapat dilojikkan atau susah hendak diterima oleh akal seperti perkara-perkara kerohanian dan soal-soal Akhirat. Walaupun tidak boleh diterima akal, kita diperintah beriman sahaja.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TETAMU ALLAH

MENJADI TETAMU ALLAH.

Tetamu Allah adalah satu gelaran sangat istemewa dalam Islam.  Allah dan Para Rasul sendiri memberikan layanan istemewa kepada tetamu. Dalam Islam wajib melayani tetamu yang datang bertamu ke tempat kita. Bagi umat Islam yang tahu kelebihan gelaran tersebut mereka akan berusaha dan memasang cita-cita untuk mendapat menjadi "Tetamu Allah ". Manusia di dunia ini dapat menjadi tetamu negara sebagai VIP itu pun manusia sudah rasa sangat berharga dan istemewa. Kerana menjadi tetamu VIP akan menerima layanan lima bintang. 

Betapalah apabila manusia kalau dapat menjadi tetamu Allah ia akan merasakan sepanjang hidupnya bahkan ia akan diberikan nilai sampai ke  Akhirat. "Pergi ke Makkatul Mukarramah tempat yang bersejarah. Manunaikan ibadah kemuncak rukun Islam yang lima Di sana umat Islam menjadi tetamu-tetamu Allah Kenalah menjaga adab-adabnya dengan sempurnanya". ( sedutan madah Abuya Imam Ashaari Muhammad At Tamimi ).

Satu istilah yang disebut oleh Allah d…

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.
(Sungai Dajlah).

Mengimbau kembali XPDC penulis ke Iraq melalui jalan darat dari Jordan pada 9 januari 1990. Menaiki kereta jenis GMC yang boleh memuatkan 9 penumpang. Kali ini penulis hendak kongsikan maklumat berkaitan dengan sejarah Sungai Furat dan Dajlah. Rujukan kebanyakkan dari risalah-risalah yang di terbitkan oleh kerajaan Iraq. Perjalanan darat dari Jordan ke Iraq mengambil masa 12 jam. Sepanjang perjalanan terlalu banyak sekatan tentera di dua buah negara tersebut. Terutamanya semasa berada di kawasan Iraq. Sejarah purba dan sejarah moden Iraq banyak berkaitan dengan sungai tersebut. Furat dan Dajlah merupakan antara sungai yang memiliki ikatan sejarah yang kuat dengan ajaran Islam. 

Sungai yang menjadi sumber mata air di Anatolia, Turki, dan bermuara di Teluk Persia itu berkali-kali disebutkan dalam berbagai hadis. Sungai Furat juga dikaitkan dengan Nabi dan rasul sebelum Nabi Muhammad SAW. Ia juga dikaitkan dengan tanda kiamat s…

ASAL USUL KAMPUNG DATUK KERAMAT.

PUSAT PENGAJIAN ABUYA PRAKTIKAL.
( Pasar Datuk Keramat dikaitkan dengan pasar Siti Khadijah Kelantan ).

BAGI warga kota, nama Kampung Datuk Keramat memang tidak asing lagi, bukan saja kerana ia antara kawasan perkampungan Melayu terbesar di ibu negara, tetapi ia juga adalah syurga makanan. Sebut saja makanan apa, pasti dapat dijumpai di situ.Begitu juga setiap kali kedatangan bulan Ramadan, Kampung Datuk Keramat bertukar wajah menjadi pesta makanan dengan ratusan gerai menjual pelbagai jenis makanan tempatan terutamanya di kawasan Pasar Datuk Keramat. Dalam kemeriahannya sebagai syurga makanan, ramai yang tidak tahu asal-usul nama penempatan ini. BH Plus menyingkap maksud di sebalik nama perkampungan ini. 

ABUYA memulakan jemaah pengajiannya di kampung Datuk Keramat. Ketika itu kumpulan pengajian Abuya dikenali dengan pengajian ".RUMAH PUTIH". Dipanggil rumah putih kerana rumah tersebut berwarna putih. Di markaz tersebut diadakan perjumpaan dikalangan ahli pengajian. Program tet…