Langkau ke kandungan utama

PERANAN ABU SUFYAN.


ABU SUFYAN ZAMAN MODEN.

Kegemilangan Islam pasti berlaku kerana ia adalah janji Allah SWT melalui lidah Rasulullah SAW. Di era kebangkitan Islam yang pertama adanya peranan Abu Sufyan. Untuk kebangkitan Islam sekali lagi Tuhan datangkan tokoh yang mengulangi peranan Abu Sufyan. Abuya ada berdoa moga Tuhan datangkan peranan tokoh tersebut.


Sakhr ibn Harb (Bahasa Arab: صخر بن حرب), lebih dikenali sebagai Abu Sufyan (560-650), ialah pemimpin suku Quraisy Mekah. Dia adalah lawan yang kuat daripada Nabi Muhammad Islam sebelum menerima Islam dan menjadi seorang pahlawan Islam kemudian dalam hidupnya. Ibunya, Safia, adalah ibu bapa dari Maymuna binti al-Harith.
Keturunan Abu Sufyan kemudian mendirikan dinasti Umayyah
yang memerintah dunia Islam antara tahun 661–750.


Mengenal Nabi Muhammad dan belajar Sejarah Islam tidak akan lepas dari mengenal Sahabat Nabi. Sahabat dalam Islam di ertikan sebagai orang-orang yang beriman pada masa Nabi Muhammad  SAW yang pernah bertemu langsung dengan beliau. Sahabat adalah orang-orang yang memiliki iman yang dalam. Sahabat juga berperanan sangat penting dalam Agama Islam baik perkembangannya, keilmuannya, fatwa-fatwanya, kisah-kisahnya, perjuangannya, dan lain sebagainya. 

Masing-masing memiliki peranan penting sendiri di masa Nabi mahupun masa sesudahnya. Masing-masing sahabat juga memiliki keutamaan 
yang berbeza-beza sesuai dengan peranannya.Diantara sahabat itu adalah Abu Sufyan. Keutamaan abu Sufyan pun berbeza pula dengan sahabat yang lain. Nah, apa saja keutamaan itu?

 Mari kita simak bersama:
Abu Sufyan adalah anak dari Al Harits bin Abdul Mutholib. Al Harits adalah saudara Abdullah ayah Nabi Muhammad. Jadi, Abu Sufyan adalah saudara sepupu Rasulullah. Abu Sufyan sebaya dengan Rasulullah yang waktu lahirnya pun hampir bersamaan.
Abu Sufyan dan Nabi Muhammad adalah saudara sepersusuan. Beliau berdua sama-sama menyusu kepada Halimah As Sa’diyah. Sebelum kenabian, beliau berdua adalah sahabat yang sangat akrab. Wajah Abu Sufyan pun mirip dengan Rasulullah.


Meskipun Abu Sufyan sebelum masuk Islam sangat memerangi kaum muslimin dan Rasulullah, namun setelah masuk Islam Abu Sufyan benar-benar bertaubat dan merasa malu dengan perbuatannya yang telah lalu.Abu Sufyan sangat bingung menyerahkan diri kesana kemari saat Futuh Mekah kerana takut tidak dimaafkan oleh Allah dan RasulNya atas banyak kesalahan yang dilakukannya sebelum masuk Islam.


Abu Sufyan sangat gembira ketika Rasulullah menyampaikan bahawa Allah telah mengampuninya sampai ia bersyujud dikaki Muhammad.
Sejak Masuk Islam, Abu Sufyan bersemangat dalam perang Hunain melawan orang kafir mekah yang sangat banyak.Abu Sufyan bertaubat dengan taubat yang sesungguhnya. Maka dari itu, Abu Sufyan selalu menundukkan kepala dan tidak pernah berani menatap Rasulullah lantaran malu atas perbuatan dan dosa-dosanya di masa lalu.


Suatu masa, ketika abu Sufyan memasuki masjid, Rasulullah bertanya kepada Aisyah: “wahai Aisyah, tahukah engkau siapa yang datang ke masjid itu?” “tidak ya Rasulullah.” Jawab Aisyah. “itu adalah putra bapa saudaraku yaitu Abu Sufyan bin al-Harits,” Rasulullah menjelaskan, “perhatikan, dia orang pertama yang masuk masjid dan yang paling akhir keluar dari masjid. Matanya tak pernah lepas dari terompahnya.”(maksudnya, kalau berjalan selalu menunduk).


Rasulullah pernah bersabda: “abu Sufyan Ibnu Harits adalah bapak para pemuda syurga.”Sebelum wafatnya, Abu Sufyan berpesan kepada anak dan istrinya: “jangan tangisi aku, demi Allah aku tak pernah melakukan kesalahan sejak masuk Islam.”Demikian sepuluh keutamaan Abu Sufyan. Dari keutamaan-keutamaan diatas, kita dapat mempelajari dan menjadikan Abu Sufyan teladan yang baik.

 Yang pertama bahwa Taubat itu harus dilakukan dengan sungguh-sungguh, dengan menyesali kesalahan-kesalahan yang telah diperbuat dan tidak mengulanginya lagi sampai akhir hayat. Yang kedua, sebagai pengingat kita bahwa Allah adalah Maha Pemaaf. Sebesar apapun dosa yang kita lakukan, jika kita bertaubat dengan sungguh-sungguh seperti taubatnya Abu Sufyan, Allah akan mengampuni dosa-dosa kita.


Yang ketiga, sebagai pengingat untuk saling memaafkan sesama muslim. Rasulullah adalah uswatun hasanah yang artinya teladan yang bagus. Betapaun Abu Sufyan menyakiti Rasulullah sebelum masuk islam, Rasulullah tetap memaafkan kesalahan-kesalahannya. Yang keempat, bersemangat dalan jihad fi sabilillah. Jika pada masa nabi jihad yang dilakukan adalah dengan berperang, maka pada masa kini bentuk jihad lebih berbeda. 

Ada yang dengan ilmu, ada yang dengan berjihad dengan memajukan islam pada aspek apapun, dan lain sebagainya. Apapun jihad yang dilakukan, niatkan lillahi ta’ala dengan semangat Abu Sufyan.  Wallahu A’lam.
Supaya Tuhan mendengar rintihan kita, kita kena menjaga sembahyang di awal waktu. Sembahyang berjemaah. Bina iman anak isteri kita. Kerana selepas ini Allah SWT yang bertindak hendak membenarkan janji-Nya.

 Kita akan terkejut melihat, namun panduan sudah ada. Abuya dah cerita lama pada kita. Jangan kita alpa dan lalai. Seolah-olah seperti tidak pernah mendengar tentangnya. Iaitu jadual Allah rugilah kita.Ada pemimpin  penting negara yang didoakan oleh orang  orang roh moga ia dapat mengulangi peranan Abu Sufyan yang di nanti-nantikan dan di tunggu-tunggu. 


Apabila telah muncul figure yang berperanan seperti Abu Sufyan, menunjukkan kebangkitan Islam sudah mencapai kemuncaknya.Dr Mahathir Mohamad adalah seorang pakar strategi. Tiada siapa yang tahu apa yang akan dilakukannya pada hari esok. Beliau boleh membuat 'the impossible' dan ini tidak boleh dipandang ringan. Kebijakan ini saya lihat tidak dimiliki oleh ramai ahli politik termasuklah Presiden PKR Anwar Ibrahim.


Menambahkan keyakinan kita
dengan Janji Allah. Marilah sama-sama kita usahakan Iman dan Taqwa. Dunia akan selalu menyesatkan kita, syaitan dan iblis tak penat-penat merosakkan kita. Jagalah Solat, hayatilah Solat, baikilah ibadah kita. Inilah anak kuncinya.Apabila telah wujud dan sempurna gabungan pembangunan fizikal atau material dan pembangunan rohani, ertinya kemuncak kebangkitan Islam telah sampai ke kemuncaknya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TETAMU ALLAH

MENJADI TETAMU ALLAH.

Tetamu Allah adalah satu gelaran sangat istemewa dalam Islam.  Allah dan Para Rasul sendiri memberikan layanan istemewa kepada tetamu. Dalam Islam wajib melayani tetamu yang datang bertamu ke tempat kita. Bagi umat Islam yang tahu kelebihan gelaran tersebut mereka akan berusaha dan memasang cita-cita untuk mendapat menjadi "Tetamu Allah ". Manusia di dunia ini dapat menjadi tetamu negara sebagai VIP itu pun manusia sudah rasa sangat berharga dan istemewa. Kerana menjadi tetamu VIP akan menerima layanan lima bintang. 

Betapalah apabila manusia kalau dapat menjadi tetamu Allah ia akan merasakan sepanjang hidupnya bahkan ia akan diberikan nilai sampai ke  Akhirat. "Pergi ke Makkatul Mukarramah tempat yang bersejarah. Manunaikan ibadah kemuncak rukun Islam yang lima Di sana umat Islam menjadi tetamu-tetamu Allah Kenalah menjaga adab-adabnya dengan sempurnanya". ( sedutan madah Abuya Imam Ashaari Muhammad At Tamimi ).

Satu istilah yang disebut oleh Allah d…

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.
(Sungai Dajlah).

Mengimbau kembali XPDC penulis ke Iraq melalui jalan darat dari Jordan pada 9 januari 1990. Menaiki kereta jenis GMC yang boleh memuatkan 9 penumpang. Kali ini penulis hendak kongsikan maklumat berkaitan dengan sejarah Sungai Furat dan Dajlah. Rujukan kebanyakkan dari risalah-risalah yang di terbitkan oleh kerajaan Iraq. Perjalanan darat dari Jordan ke Iraq mengambil masa 12 jam. Sepanjang perjalanan terlalu banyak sekatan tentera di dua buah negara tersebut. Terutamanya semasa berada di kawasan Iraq. Sejarah purba dan sejarah moden Iraq banyak berkaitan dengan sungai tersebut. Furat dan Dajlah merupakan antara sungai yang memiliki ikatan sejarah yang kuat dengan ajaran Islam. 

Sungai yang menjadi sumber mata air di Anatolia, Turki, dan bermuara di Teluk Persia itu berkali-kali disebutkan dalam berbagai hadis. Sungai Furat juga dikaitkan dengan Nabi dan rasul sebelum Nabi Muhammad SAW. Ia juga dikaitkan dengan tanda kiamat s…

ASAL USUL KAMPUNG DATUK KERAMAT.

PUSAT PENGAJIAN ABUYA PRAKTIKAL.
( Pasar Datuk Keramat dikaitkan dengan pasar Siti Khadijah Kelantan ).

BAGI warga kota, nama Kampung Datuk Keramat memang tidak asing lagi, bukan saja kerana ia antara kawasan perkampungan Melayu terbesar di ibu negara, tetapi ia juga adalah syurga makanan. Sebut saja makanan apa, pasti dapat dijumpai di situ.Begitu juga setiap kali kedatangan bulan Ramadan, Kampung Datuk Keramat bertukar wajah menjadi pesta makanan dengan ratusan gerai menjual pelbagai jenis makanan tempatan terutamanya di kawasan Pasar Datuk Keramat. Dalam kemeriahannya sebagai syurga makanan, ramai yang tidak tahu asal-usul nama penempatan ini. BH Plus menyingkap maksud di sebalik nama perkampungan ini. 

ABUYA memulakan jemaah pengajiannya di kampung Datuk Keramat. Ketika itu kumpulan pengajian Abuya dikenali dengan pengajian ".RUMAH PUTIH". Dipanggil rumah putih kerana rumah tersebut berwarna putih. Di markaz tersebut diadakan perjumpaan dikalangan ahli pengajian. Program tet…