Langkau ke kandungan utama

HIBURAN ROHANI.


MAKANAN DAN HIBURAN ROH.

(Pulau Tioman Pahang)

Rasulullah SAW bersabda:
أَلَا وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ أَلَا وَهِيَ الْقَلْبُ
“Ketahuilah, sesungguhnya di dalam tubuh manusia terdapat segumpal daging. Jika ia baik, seluruh tubuh baik. Jika ia rosak, seluruh tubuh juga rosak. Ketahuilah (segumpal daging) itu ialah hati..” (HR. Muslim).

Hadis ini bermaksud, hati kitalah 
yang menentukan tindak tanduk kita seharian. Tangan, kaki, mulut, perut dan lain-lain anggota, cuma menunaikan kehendak-kehendak hati. Oleh kerana itu (hati) itu sihat dan kuat. Roh 
yang sihat dan kuat ialah roh yang mempunyai sifat-sifat hati yang bersih (baik) yakni sifat-sifat hati yang mahmudah.Sebaliknya kalau roh (hati) diberikan makanan atau hiburan yang tidak baik atau kotor roh tadi jadi tidak sihat atau lemah.

(Jiwa). Roh yang sakit ialah kerana dia berpenyakit. Yakni roh itu mempunyai sifat-sifat hati yang kotor (keji) iaitu sifat-sifat mazmumah.Makanan dan hiburan roh dengan diberikan Tuhan. Cinta dan takutkan Tuhan adalah pil rohani untuk manusia. Ia adalah penawar yang paling mujarab. Lahiriah dan rohaniah perlu seimbang. Pil yang kita terima dari doktor untuk penawar sakit lahiriah sahaja. 

Seperti sakit darah tinggi, jantung dan sebagainya. Sakit rohani juga perlukan penawar atau pil. Oleh kerana itu roh
 ( hati ) hendaklah diberi makan pil rohani atau hiburan yang baik. Barulah roh (hati) itu sihat dan kuat.
Roh yang sihat ialah roh yang mempunyai sifat-sifat hati yang bersih (baik) yakni sifat-sifat hati yang mahmudah. Ertinya kita perlu dapatkan daripada guru mursyid. Begitu juga hati perlu dihiburkan. Manusia perlu dikongsikan berita tabsyir dan tanzir. 

Iaitu  khabar menakutkan dengan neraka dan khabar yang menggembirakan dengan syurga. Dengan pimpinan guru mursyid dapat kongsikan dengan kita perkembangan hal-hal kerohanian.Roh kita juga dapat disuburkan dengan bimbingan guru kerohanian tersebut. Maka roh kita akan subur dan sihat. Ia tidak sakit dan berpenyakit.

 Roh yang mempunyai sifat-sifat yang baik (mahmudah) seperti sifat tawaduk, pemaaf, pemurah,, berani, tawakal, sabar,  lapang dada, kasih sayang, timbang rasa, taat cinta Akhirat,, cinta Allah dan lain-lain lagi. Begitulah keperluan  rohani. Keperluan lahiriah mudah kita dapatkan melaui perkembangan teknologi informasi pada ketika ini. Ia sangat pesat dari abad ke 19, menuju abad ke 20.

 Dapat diprediksikan bahwa abad ke 21 akan mempunyai perkembangan teknologi yang lebih mutakhir yang akan lebih bermanfaat bagi manusia.
Dengan hadirnya perkembangan Teknologi Informasi ini, tentunya semua faktor memiliki dampak positif dan negatif yang boleh berdampak dalam kehidupan kita. Kemajuan teknologi television, Handphone, internet dapat berdampak sangat besar bagi kehidupan kita.

Dampak Positif Perkembangan Teknologi Informasi
1. Dapat Menjangkau Lebih Jauh Dengan adanya internet, kita dapat menjangkau lebih jauh di semua belahan dunia. Contohnya saja kita berjualan, kita dapat menjangkau seluruh Indonesia, atau bahkan mancanegara untuk memperjualbelikan produk kita.

2. Menemukan Lebih Cepat Dalam dunia pendidikan tentunya kita tidak dapat hanya mengandalkan guru saja. Oleh karena itu, kita dapat memanfaatkan internet untuk mencari hal apapun yang berhubungan dengan pendidikan. Selain itu, pengajar juga dapat menerapkan konsep belajar yang kreatif dan atraktif.
Memiliki guru mursyid kita sentiasa dapat  perkembangan dan informasi tentang perjalanan hati.

 Ertinya membantu kita mengesan apabila hati diserang penyakit mazmumah. Hati yang diserang penyakit, Guru mursyid akan memberikan suntikan rohani.
Ertinya roh akan bebas daripada
penyakit rohani iaitu mazmumah
Hati yang dirawat akan menjadi
sihat. Suntikan dan pil rohani itu adalah zikir, tasbih, tahmid, tahlil, baca Quran, solat, sedekah selawat dan lain-lain.

Semua anggota dalam diri manusia kena diberi makan.Anggota lahir mahupun anggota batin. Kalau tidak, semua anggota itu akan kelaparan. Ilmu adalah makanan akal, jasad makanannya adalah nasi, roti dan sebagainya. Roh, raja di dalam diri makanannya adalah mengingati Tuhan.Kalau fizikal kita perlukan makanan, roh juga perlukan makanan dan hiburan.
Makanan rohani atau syurga maknawiah didunia ini dengan berbekalkan zikrullah.

Manusia hendaklah diberikan Tuhan. Bila hati telah terhubung dengan Tuhan, hati menjadi sensitif dengan Tuhan.Hati kalau sudah bersih, akan terhubung dengan Tuhan. Hati akan terbang ke alam ghaib yang maha luas. Hati sentiasa terhubung ke alam akhirat sekalipun jasad berada di dunia.
Apa yang di lihat hati dapat di hubungkan dengan Tuhan. Melihat ciptaan Tuhan hati terpaut dengan Tuhan.

Siapa yang tidak teringin tinggal di pulau untuk melihat kebiruan air laut di depan mata beserta angin sepoi-sepoi bahasa, memang nikmat la hidup.
Pulau Tioman dinobatkan
antara pulau tercantik di dunia.
Ia disiarkan 6 pulau yang
tercantik didunia. Pulau Tioman merupakan sebuah pulau di Rompin, Pahang, Malaysia. Ianya terkenal dikalangan peminat sukan menyelam. 

Pulau Tioman memiliki keluasan 39 km panjang dan 12 km lebar. Bentuk Pulau Tioman dari udara seperti seketul paha ayam. 70 km dari Mersing, Johor.
Ilmu Allah maha luas ibarat lautan yang luas tak bertepi. Ilmu yang ada pada kita hanya setitik dibandingkan ilmu disisi Tuhan ibarat lautan yang tak bertepi. Ilmu yang Allah SWT sampaikan kepada rasul-rasul dan nabi-nabi secara direct. Atau melalui perantaraan malaikat, terus jatuh ke hati.

 Ia berlaku tanpa usaha ikhtiar dan tanpa belajar. Wahyu membawa syariat baru dan memansuhkan
syariat yang sebelumnya. Itulah wahyu.
Ilmu laduni atau ilmu ilham.
Ia adalah ilmu yang membawa pengertian baru atau tafsiran baru atau makna yang baru kepada syariat. Ia bukan membawa syariat yang baru.
Ilmu laduni ialah ilmu yang Allah jatuhkan ke dalam hati para wali-Nya. 

Ia bukan melalui proses ikhtiar atau melalui kuliah atau hasil berfikir. Ia terjatuh direct ke dalam hati.Yang mana bila dihuraikan ia menjadi ilmu yang sangat ilmiah.Berbeza dengan ilmu hasil belajar, berfikir, membaca atau mentelaah yang cepat menjemukan. Kadang-kadangi iatidak tepat. Ia tidak meyakinkan atau tidak logik dan meletihkan. Ilmu hasil belajar perlu proses yang lama.

Ertinya hasil membaca, berfikir,
setelah faham baru dapat ilmu.
Kalau begitu ilmu laduni atau ilmu ilham bukan membawa syariat baru. Ia membawa makna atau tafsiran yang baru. Ia sesuai dijadikan tindakan
dan penyelesaian masalah untuk zamannya khusus untuk orang itu.



Ulasan

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TETAMU ALLAH

MENJADI TETAMU ALLAH.

Tetamu Allah adalah satu gelaran sangat istemewa dalam Islam.  Allah dan Para Rasul sendiri memberikan layanan istemewa kepada tetamu. Dalam Islam wajib melayani tetamu yang datang bertamu ke tempat kita. Bagi umat Islam yang tahu kelebihan gelaran tersebut mereka akan berusaha dan memasang cita-cita untuk mendapat menjadi "Tetamu Allah ". Manusia di dunia ini dapat menjadi tetamu negara sebagai VIP itu pun manusia sudah rasa sangat berharga dan istemewa. Kerana menjadi tetamu VIP akan menerima layanan lima bintang. 

Betapalah apabila manusia kalau dapat menjadi tetamu Allah ia akan merasakan sepanjang hidupnya bahkan ia akan diberikan nilai sampai ke  Akhirat. "Pergi ke Makkatul Mukarramah tempat yang bersejarah. Manunaikan ibadah kemuncak rukun Islam yang lima Di sana umat Islam menjadi tetamu-tetamu Allah Kenalah menjaga adab-adabnya dengan sempurnanya". ( sedutan madah Abuya Imam Ashaari Muhammad At Tamimi ).

Satu istilah yang disebut oleh Allah d…

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.
(Sungai Dajlah).

Mengimbau kembali XPDC penulis ke Iraq melalui jalan darat dari Jordan pada 9 januari 1990. Menaiki kereta jenis GMC yang boleh memuatkan 9 penumpang. Kali ini penulis hendak kongsikan maklumat berkaitan dengan sejarah Sungai Furat dan Dajlah. Rujukan kebanyakkan dari risalah-risalah yang di terbitkan oleh kerajaan Iraq. Perjalanan darat dari Jordan ke Iraq mengambil masa 12 jam. Sepanjang perjalanan terlalu banyak sekatan tentera di dua buah negara tersebut. Terutamanya semasa berada di kawasan Iraq. Sejarah purba dan sejarah moden Iraq banyak berkaitan dengan sungai tersebut. Furat dan Dajlah merupakan antara sungai yang memiliki ikatan sejarah yang kuat dengan ajaran Islam. 

Sungai yang menjadi sumber mata air di Anatolia, Turki, dan bermuara di Teluk Persia itu berkali-kali disebutkan dalam berbagai hadis. Sungai Furat juga dikaitkan dengan Nabi dan rasul sebelum Nabi Muhammad SAW. Ia juga dikaitkan dengan tanda kiamat s…

ASAL USUL KAMPUNG DATUK KERAMAT.

PUSAT PENGAJIAN ABUYA PRAKTIKAL.
( Pasar Datuk Keramat dikaitkan dengan pasar Siti Khadijah Kelantan ).

BAGI warga kota, nama Kampung Datuk Keramat memang tidak asing lagi, bukan saja kerana ia antara kawasan perkampungan Melayu terbesar di ibu negara, tetapi ia juga adalah syurga makanan. Sebut saja makanan apa, pasti dapat dijumpai di situ.Begitu juga setiap kali kedatangan bulan Ramadan, Kampung Datuk Keramat bertukar wajah menjadi pesta makanan dengan ratusan gerai menjual pelbagai jenis makanan tempatan terutamanya di kawasan Pasar Datuk Keramat. Dalam kemeriahannya sebagai syurga makanan, ramai yang tidak tahu asal-usul nama penempatan ini. BH Plus menyingkap maksud di sebalik nama perkampungan ini. 

ABUYA memulakan jemaah pengajiannya di kampung Datuk Keramat. Ketika itu kumpulan pengajian Abuya dikenali dengan pengajian ".RUMAH PUTIH". Dipanggil rumah putih kerana rumah tersebut berwarna putih. Di markaz tersebut diadakan perjumpaan dikalangan ahli pengajian. Program tet…