Langkau ke kandungan utama

BERSAMA ROH AIDILFITRI.

ROH HARI RAYA AIDILFITRI.


Doa minta perlindungan moga Tuhan menjaga keselamatan terutama semasa memandu kenderaan sepanjang perjalanan berziarah Hari Raya serta memperbanyak doa musafir dan doa menaiki kenderaan.



Antara Sunat terbesar yang Baginda Rasulullah SAW lakukan ialah berkasih sayang dan mengagihkan nikmat
 sesama umat Islam. Baginda akan menghiburkan hati para sahabat yang susah terdiri dikalangan anak yatim dan janda-janda.

Baginda Rasulullah SAW membangunkan EMPAYAR ISLAM yang didalamnya ada tamadun rohani dan dan tamadun lahiriah. Perkara ini telah lama ditinggalkan dan dilupakan oleh umat Islam. Ia tersembunyi dan terkubur didalam Al Quran dan As Sunnah. Ilmu itu kini digali dan dicungkil semula oleh Abuya Syeikh Ashaari Muhammad At Tamimi
 dan ulama kerohanian.Kini ia dipersembahkan untuk tontonan semua.Modelnya telah dibangunkan oleh Abuya Syeikh Ashaari Muhammad At Tamimi.

Besarnya pengaruh model perjuangan Abuya tersebut hingga menggugat kerajaan Barisan nasional yang telah 60 tahun  mencatur Malaysia. Oleh kerana sekarang adalah era kebangkitan Islam, siapapun yang menghalangnya akan kecundang. Dunia sedang menyaksikannya sekarang. Ia bukanlah mimpi tetapi suatu kenyataan.

Islam yang telah berkembang laksana bunga yang indah. Yang berkembang mekar menghiasi bumi keindahannya merata-rata.Sistem Barat akan jatuh setandan. Kita jangan lupa bahawa Rasulullah di zaman jahiliah telah menunjukkan jalan politik sebenar hingga tertegak lah pemerintahan Islam yang adil, membawa kasih sayang, keamanan dan kemakmuran.
Masyarakat jahiliah yang sebelum itu politiknya di kuasai Yahudi.

Iman dan taqwa yang nilainya tidak dapat dinilai dengan mata benda dunia. Orang yang betul Imannya adalah benteng jika kita menggunakan dengan cara yang sebaiknya. Jika minda dan akal digunakan dalam pencarian untuk kehidupan dunia dan akhirat pastinya kebahagian hakiki diakhirat. Didunia ada jaminan kemenangan dari Tuhan

Tuhan beri jaminan kemenangan
dan kemudahan hidup di dunia. Adalah jaminan dari Allah SWTmanusia mampu usaha  untuk mencapainya. Sebaliknya jika tidak memiliki iman dan taqwa akan kecundang. Berjuang atas nafsu dan digunakan atas asas ego,tamak dan haloba natijah nya kekejian dan kehinaan dimata dunia dan di akhirat.

Segalanya adalah sesuatu yang pasti kita adalah penentu halatuju kita. meletakkan harapan yang penuh kepada Allah dengan ikhlas akan memandu kita kembali kepada ALLAH dalam dakapan redhanya.




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TETAMU ALLAH

MENJADI TETAMU ALLAH.

Tetamu Allah adalah satu gelaran sangat istemewa dalam Islam.  Allah dan Para Rasul sendiri memberikan layanan istemewa kepada tetamu. Dalam Islam wajib melayani tetamu yang datang bertamu ke tempat kita. Bagi umat Islam yang tahu kelebihan gelaran tersebut mereka akan berusaha dan memasang cita-cita untuk mendapat menjadi "Tetamu Allah ". Manusia di dunia ini dapat menjadi tetamu negara sebagai VIP itu pun manusia sudah rasa sangat berharga dan istemewa. Kerana menjadi tetamu VIP akan menerima layanan lima bintang. 

Betapalah apabila manusia kalau dapat menjadi tetamu Allah ia akan merasakan sepanjang hidupnya bahkan ia akan diberikan nilai sampai ke  Akhirat. "Pergi ke Makkatul Mukarramah tempat yang bersejarah. Manunaikan ibadah kemuncak rukun Islam yang lima Di sana umat Islam menjadi tetamu-tetamu Allah Kenalah menjaga adab-adabnya dengan sempurnanya". ( sedutan madah Abuya Imam Ashaari Muhammad At Tamimi ).

Satu istilah yang disebut oleh Allah d…

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.
(Sungai Dajlah).

Mengimbau kembali XPDC penulis ke Iraq melalui jalan darat dari Jordan pada 9 januari 1990. Menaiki kereta jenis GMC yang boleh memuatkan 9 penumpang. Kali ini penulis hendak kongsikan maklumat berkaitan dengan sejarah Sungai Furat dan Dajlah. Rujukan kebanyakkan dari risalah-risalah yang di terbitkan oleh kerajaan Iraq. Perjalanan darat dari Jordan ke Iraq mengambil masa 12 jam. Sepanjang perjalanan terlalu banyak sekatan tentera di dua buah negara tersebut. Terutamanya semasa berada di kawasan Iraq. Sejarah purba dan sejarah moden Iraq banyak berkaitan dengan sungai tersebut. Furat dan Dajlah merupakan antara sungai yang memiliki ikatan sejarah yang kuat dengan ajaran Islam. 

Sungai yang menjadi sumber mata air di Anatolia, Turki, dan bermuara di Teluk Persia itu berkali-kali disebutkan dalam berbagai hadis. Sungai Furat juga dikaitkan dengan Nabi dan rasul sebelum Nabi Muhammad SAW. Ia juga dikaitkan dengan tanda kiamat s…

ASAL USUL KAMPUNG DATUK KERAMAT.

PUSAT PENGAJIAN ABUYA PRAKTIKAL.
( Pasar Datuk Keramat dikaitkan dengan pasar Siti Khadijah Kelantan ).

BAGI warga kota, nama Kampung Datuk Keramat memang tidak asing lagi, bukan saja kerana ia antara kawasan perkampungan Melayu terbesar di ibu negara, tetapi ia juga adalah syurga makanan. Sebut saja makanan apa, pasti dapat dijumpai di situ.Begitu juga setiap kali kedatangan bulan Ramadan, Kampung Datuk Keramat bertukar wajah menjadi pesta makanan dengan ratusan gerai menjual pelbagai jenis makanan tempatan terutamanya di kawasan Pasar Datuk Keramat. Dalam kemeriahannya sebagai syurga makanan, ramai yang tidak tahu asal-usul nama penempatan ini. BH Plus menyingkap maksud di sebalik nama perkampungan ini. 

ABUYA memulakan jemaah pengajiannya di kampung Datuk Keramat. Ketika itu kumpulan pengajian Abuya dikenali dengan pengajian ".RUMAH PUTIH". Dipanggil rumah putih kerana rumah tersebut berwarna putih. Di markaz tersebut diadakan perjumpaan dikalangan ahli pengajian. Program tet…