Langkau ke kandungan utama

ISLAM BANGKIT DAN MERIAH DI CHINA.



Dalam memperjuangkan Islam mesti ada perancangan yang berdisiplin, rapi, dan teliti. Bermacam-macam langkah mesti di buat. 
Dengan tujuan untuk menuju matlamat atau tujuan, untuk menegakkan hukum hakam Allah di dalam semua aspek kehidupan.
Daripada sini akan terlaksanalah hukum hakam Allah secara syumul.
Mestilah ada pemimipin yang berwebawa, yang ada ilmu dan dapat menyampaikan ilmunya serta mampu memimpin. Dia juga seorang yang bertaqwa.


Abuya Imam Ashaari At Tamimi selama tujuh tahun berada di luar negara. Kesempatan tersebut Abuya banyak membongkar sejarah Islam yang telah disembunyikan oleh musuh Islam. Penulis selaku anak Abuya adalah salah seorang peserta yang mengikuti rombongan Abuya keluar negara yang dipimpin oleh Abuya sendiri. XPDC Abuya gunakan sebagai gelanggang untuk memimpin, mendidik terutamanya peserta yang turut serta bersama XPDC keluar negara bersama beliau.


Semenjak China membuka tabir besinya. Sejak itu Islam terus bangkit di negeri China. Di Yunnan saja sudah ada sekitar 4 juta umat Islam. Selain itu umat Islam juga ada di Xinjiang, Gansu dan Qinghai. Islam terus berkembang di China berbanding dengan agama-agama yang lain seperti confusiusme, Budha, Kristian dan Toisme. Sekarang kuil-kuil sudah tidak dibina lagi. Sebaliknya masjid-masjid tumbuh bagaikan cendawan pada musim hujan.


Abuya Imam Ashaari begitu berminat menjejakkan kaki ke Yunnan, Wilayah China. Sebabnya satu masa dahulu termasuk dalam wilayah Khurasan. Hasrat ke Yunnan bukanlah lagi satu rahsia. Beliau sering meluahkan hasrat itu kepada mereka yang dipercayai. Ada orang yang kita temui di Yunnan mereka meluahkan perasaan mereka kepada rombongan Abuya yang mereka temui. "Pakaian kamu mengingatkan kami kepada suasana Islam yang pernah diceritakan oleh datuk nenek mereka dahulu. Kata mereka suatu masa dahulu, penduduk di daerah ini mereka memakai jubah dan serban. Pakaian seperti kamu ini yang mereka pakai. Saat ini paling bahagia sepanjang umur saya 58 tahun.
Kerana Allah temukan saya dengan rombongan ini.


Sejak komunis berkuasa umat Islam dilarang mengamalkn ajaran Islam. Akhirnya ramai yang tidak tahu apa itu Islam. Tetapi keadaan sekarang sudah berubah. Penduduk disini sudah boleh amalkan ajaran Islam. Ketika Abuya disana ramai memperbaharui Islam mereka ditangan Abuya dan rombongan. Salah seorang sahbat Nabi SAW yang bernama Sa'ad bin Waqqas telah berdakwah ke negeri China. Sahabat Nabi tersebut telah meninggal dunia di sana. Ada masjid yang paling awal dibangunkan yang berkaitan dengan sahabat Nabi SAW iaitu Sa'ad bin Waqqas.


Masjid Guangzhou Huaisheng (juga bernama Masjid Guangta) yang dibangun pada Dinasti Tang (618-907 M) yang diyakini sebagai masjid paling awal dibangun di Cina. Arti Huaisheng dalam bahasa Cina dapat dipahami sebagai  “dikhususkan untuk yang bijaksana (Sa'ad bin Waqqas)" yang seharusnya dimakamkan di sana. Namun,  mungkin awalnya merupakan terjemahan langsung dari bahasa Arab untuk "Sahabat Nabi" (huai "untuk menghargai" untuk Arab "sahabat").


Dalam Perjalanannya sahabat Nabi mendapati  banyak kesulitan untuk menyebarkan ajaran islam ke Cina. Sa'ad bin Waqqas diyakini pernah melakukan perjalanan ke ibukota Cina Chang'an dan Guangzhou. Setelah ia meninggal di Guangzhou makamnya dibangun untuk menghormatinya yang sekarang bernama Makam Muslim Sage. Tsabit bin Qais oleh Muslim Cina juga diyakini melakukan perjalanan ke Cina dan meninggal dalam perjalanan yang kemudian dimakamkan di Hami dari Daerah Otonomi Xinjiang Uygur. Setelah bertemu Sa'ad bin Waqqas dan Tsabit bin Qais di Chang'an (sekarang Xi'an), Dinasti Tang kaisar Gaozong resmi menyetujui penerapan ajaran Islam di Cina pada 651 M.


Dalam Islam ilmu perlu untuk mempertingkatkan daya pemikiran yang bersih. Untuk itu, jalan untuk mendapatkan ilmu perlu diperlengkapkan. Mengikut ulama, ilmu Islam akan mudah dicungkil dengan taqwa. Selain itu ada juga ilmu yang Allah jatuhkan ke dalam hati wali-walinya atau orang-orang yang bertaqwa yang dinamakan ilham atau ilmu laduni atau ilmu firasat.

Firman Allah di dalam Al Quran:

" وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ ۖ وَيُعَلِّمُكُمُ ٱللَّهُ.  ۗ

MaksudNya:

"Oleh itu hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah; dan (ingatlah), Allah (dengan keterangan ini) mengajar kamu; 
(Al Baqarah, 2:282).


Malaysia juga ada hubungan deplomatik dengan Negara China dan Korea Utara. Walaupun kedua-dua negara tersebut berlainan ideologi.
Baru-baru ini kita di gemparkan dengan kejadian pembunuhan warga Korea Utara di KLIA Malaysia. Orang yang mati sangat ada hubungkait kekeluargaan dengan yang sedang berkuasa di Korea Utara sekarang.
Dengan kejadian sangat menguji Malaysia dan hubungannya dengan negara tersebut. Suasana gawat yang kita lalui Ini mengingatkan kita pandangan Abuya, "kalau kebangkitan Islam lambat lagi ertinya kita akan sangat teruji dengan pengaruh kominis yang juga kuasa besar. Tetapi kalau kita di rezekikan bermula bertemu dengan kebangkitan Islam dahulu, kita akan selamat kerana ada bonus dari Allah berkat kebangkitan Islam. Kesudahan kejadian tersebut tidak menggugat hubungan Malaysia dengan Korea Utara. Allah kekalkan pihak Korea Utara dengan meyakini kepada Malaysia. Ini membuktikan bukan kerana kita hebat tetapi faktor Malaysia ditakdirkan menjadi tapak kebangkitan Timur. 






Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NEGARA SYAM.

NEGARA SYAM (JORDAN, PALESTIN,HEBRON, SYRIA) Negara Jordan menjadi tempat transit bagi Abuya sebelum meneruskan perjalanan ke negara negara lain. Jordan juga dikenali dengan bumi Anbiya. Jordan juga banyak meninggalkan kesan  peninggalan purba yang berusia  ribuan tahun. Ia banyak di Jordan atau dulu dikenali dengan negeri Syam. Wilayah Syam zaman kebangkitan pertama mengandungi Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria. Di era kebangkitan kali kedua Syam telah terpecah kepada empat negara. Ia dilakukan oleh penjajah. Kini terdapat negara Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria secara berasingan satu sama lain. Jordan era terkini dikenali dengan Kerajaan Hasyimiyah Jordan, (Hashemite Kingdom of Jordan) atau lebih dikenali dengan nama Jordan sahaja  merupakan sebuah negara Arab yang terletak di Asia Barat (dulu dianggap Timur Tengah) bersempadan dengan negara-negara Arab yang lain. Ia terletak pada koordinat 34-29 Utara 35-39 Timur iaitu di sebelah Barat La

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN.

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN. Allah telah mengkhabarkan kepada kita melalui lidah Rasul-Nya bahawa Allah telah ‘set’kan satu Jadual Allah SWT untuk umat yang datang sesudah wafatnya Nabi akhir zaman. Itulah kasih sayang Allah dan Rasul-Nya kepada umat Islam, yang untuk mereka tidak ada lagi nabi dan rasul.Maka diceritakan lah perkara-perkara yang bakal terjadi sama ada yang positif atau negatif. Dengan mengetahui dan memahami jadual itu, umat Islam terpandu atau terpimpin untuk menghadapi dan menerima takdir yang bakal berlaku. Antara jadual yang dimaksudkan itu ialah, Rasulullah SAW bersabda: Yang artinya : "Telah berlaku Zaman Kenabian ke atas kamu, maka berlakulah zaman kenabian sebagaima­na yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat zaman itu. Kemudian berlakulah Zaman Kekhalifahan (Khulafaur Rasyidin) yang berjalan seperti zaman kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat nya. Lalu berlakulah zaman

AGAMA NABI IBRAHIM.

AGAMA NABI IBRAHIM. Inti pati ayat: Al Qur’an ayat 123 surat 16 An Nahl, Kemudian Kami wahyukan kepadamu (Muhammad): "Ikutilah agama Ibrahim seorang yang hanif." dan bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan. Al Qur’an ayat 39 surat 14 Ibrahim, Segala puji bagi Allah yang telah menganugerahkan kepadaku di hari tua (ku) Ismail dan Ishaq. Sesungguhnya Tuhanku, benar-benar Maha Mendengar (memperkenankan) do`a. Al Qur’an ayat 124 surat 2 Al Baqarah, Dan (ingatlah), ketika Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat (perintah dan larangan), lalu Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku akan menjadikanmu imam bagi seluruh manusia". Ibrahim berkata: "(Dan saya mohon juga) dari keturunanku". Allah berfirman: "Janji-Ku (ini) tidak mengenai orang-orang yang zalim". Al Qur’an ayat 71 surat 21 Al Anbiyaa’, Dan Kami selamatkan Ibrahim dan Luth ke sebuah negeri yang Kami telah memberkahinya untuk sekalian manusia. N