Langkau ke kandungan utama

MENJAGA IBUBAPA ANAK KUNCI KEBERKATAN.




Tidak ada orang yang tidak sukakan kebahagian. Ingin hidup bahagia. Ingin hidup berkat adalah fitrah. Kebahagiaan adalah kehendak semua manusia. Kebahagaian milik bersama baik lelaki atau perempuan. Semua bangsa, etnik, agama inginkan kebahagaian. Manusia merasa hidup bahagia ataupun selesa apabila dikatakan hamba Allah. Tujuan manusia hidup adalah untuk menyembah dan beribadah kepada Allah. Hal ini sesuai dengan wahyu, dibenarkan juga oleh akal dan hati manusia. Dengan menyembah dan beribadah kepada Allah, manusia mendapatkan keselamatan dunia dan akhirat.


Berkhidmat kepada Ibu bapa juga adalah ibadah. Khidmat yang besar sesama manusia iaitu khidmat kepada ibubapa. Jasa Ibu bapa besar, kerana mereka kita hidup di dunia ini sekalipun haqiqatnya kehendak Allah SWT. Oleh karena itulah dalam Islam diberi panduan tentang perkara tersebut.
Iaitu berkhidmat kepada ibubapa. Seterusnya di bawah ini dijelaskan ayat Al Quran dan Hadist tentang berbakti kepada ibu bapa. Ia juga ada kaitan dengan kehidupan yang berkat. Berbakti kepada ibu bapa adalah perkara utama hubungan manusia sesama manusia. Seterusnya perkara-perkara lain yang mana bila dilakukan atas dasar untuk mendaulatkan hukum hakam Allah. Maka dia dikatakan jihad atau berjuang di jalan Allah.(جهاد في سبيل الله). Juga adalah Ibadah kita.


Dalam Islam Allah memberikan penghargaan yang luar biasa kepada ibu bapa. Mereka yang telah berjasa melahirkan dan mengurus anaknya dengan memerintahkan kepada anaknya untuk menghormat dan berbuat baik kepada kedua orang tuanya . Allah berfirman didalam al-Quran:


Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan). (Luqman 31:14).


Setelah kita memahami ayat-ayat Allah di atas maka ternyata kita harus berbuat baik kepada mereka berdua dengan setiap tindakan atau perilaku kita. 


رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيُّ الْعَمَلِ أَحب الى الله ُ قَالَ الصَّلَاة ُ على وَقْتِهَا قَالَ قُلْتُ ثُمَّ أَيٌّ قَالَ بِرُّ الْوَالِدَيْنِ قَالَ قُلْتُ ثُمَّ أَيٌّ قَالَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ * بخاري مسلم

Hadits dari Abdullah ibnu mas’ud semoga Allah meridloinya ia berkata: aku bertanya kepada Rasulullah SAW. Amal apakah yang paling dicintai oleh Allah  SWT. Ia bersabda : Solat pada waktunya . aku bertanya lagi lalu apalagi? Rasul bersabda : berbuat baik kepada orang tua . lalu aku bertanya lagi , kemudian apa ya Rasulallah SAW. Rasul bersabda : Jihad dijalan Allah.


Didalam Hadits imam Tirmidzi, imam Hakim juga imam Muslim; kemurkaan Allah ditentukan oleh kemurkaan ibu- bapa  bahkan akibatnya bukan hanya Neraka akan tetapi di Duniapun Allah akan memperlihatkannya pada anak yang durhaka. sebagaimana termaktub dalam hadits berikut :

رضى الله في رضى الوالدين وسخط الله في سخط الوالدين. الترمذي

Rasul bersabda: Ridlo Allah ada didalam ridlo Ibu –bapak dan murka Allah ada didalam murka ibu bapak. Riwayat at-Tirmidzi

كل الذنوب يؤخر الله منها ما شاء الى يوم القيامة الا عقوق الوالدين فان الله يعجله لصاحبه قبل الممات. الحاكم 

Rasul bersabda : setiap dosa-dosa akan diahirkan akibatnya oleh Allah sampai hari Qiyamat kecuali durhaka kepada ibu bapa maka sesungguhnya Allah akan akan memperlihatkannya di dunia sebelum dia mati. Riwayat al-hakim.


Nabi Musa adalah satu-satunya Nabi yang boleh berbicara dengan Allah SWT setiap kali dia hendak bermunajat, Nabi Musa akan naik ke Bukit Tursina. Di atas bukit itulah dia akan berbicara dengan Allah. Nabi Musa sering bertanya dan Allah akan menjawab pada waktu itu juga. Inilah keistimewaan Nabi Musa yang tidak ada pada nabi-nabi lain. Suatu hari Nabi Musa bertanya kepada Allah. “Ya Allah, siapakah orang di Syurga nanti yang akan bersama denganku?”. Allah pun menjawab dengan mengatakan nama orang itu, kampung serta tempat tinggalnya. Setelah mendapatkan jawaban, Nabi Musa turun dari Bukit Tursina dan terus berjalan mencari tempat itu. 


Setelah beberapa hari perjalanan, akhirnya Nabi Musa sampai ke tempat yang dimaksud. Dengan pertolongan beberapa orang penduduk, beliau berhasil bertemu dengan orang tersebut. Setelah memberi salam beliau dipersilakan masuk dan duduk di ruang tamu. Tuan rumah itu tidak melayani Nabi Musa. Dia masuk ke dalam kamar dan melakukan sesuatu di dalam. Beberapa saat kemudian dia keluar sambil membawa seekor babi betina yang besar. Babi itu dirawatnya dengan baik. Nabi Musa terkejut melihatnya. “Apa yang terjadi?, kata Nabi Musa berbisik dalam hatinya penuh keheranan.


Babi itu dibersihkan dan dimandikan dengan baik. Setelah itu babi itu dilap sampai kering serta dipeluk dan dicium kemudian diantar kembali ke dalam kamar. Tidak lama kemudian dia keluar lagi dengan membawa seekor babi jantan yang lebih besar. Babi itu juga dimandikan dan dibersihkan. Kemudian dilap hingga kering dan dipeluk serta dicium dengan penuh kasih sayang. Babi itu kemudian diantar kembali ke dalam kamar. Selesai itu barulah dia melayani Nabi Musa. “Wahai saudara! Apa agamamu?”. “Aku agama Tauhid”, jawab pemuda itu yaitu agama Islam. “Terus, mengapa kamu memelihara babi? Kita tidak boleh berbuat itu.” 

Kata Nabi Musa. “Wahai tuan hamba”, kata pemuda itu. “Sebenarnya kedua babi itu adalah kedua orang tuaku. Karena mereka telah melakukan dosa yang besar, Allah telah mengubah wajah mereka menjadi babi yang buruk rupa. Soal dosa mereka dengan Allah itu soal lain. Itu urusannya dengan Allah. Aku sebagai anaknya tetap melaksanakan kewajibanku sebagai anak. Setiap hari aku berbakti kepada kedua orang tuaku seperti yang tuan hamba lihat tadi. Walaupun wajah mereka sudah menjadi babi, aku tetap melaksanakan tugasku.”, sambungnya.


“Setiap hari aku berdoa kepada Allah agar mereka diampuni. Aku memohon supaya Allah mengembalikan wajah mereka menjadi manusia yang sebenarnya, tetapi Allah masih belum mengabulkannya.”, tambah pemuda itu lagi. Maka seketika itu juga Allah menurunkan wahyu kepada Nabi Musa a.s. ‘Wahai Musa, inilah orang yang akan bersama  di SYURGA nanti, karena dia sangat berbakti kepada kedua orang tuanya. Meskipun orang tuanya sudah berwajah buruk menjadi babi, dia tetap berbakti. Oleh karena itu Kami naikkan maqamnya sebagai anak soleh disisi Kami.”
Allah berfirman lagi yang artinya : “Karena dia berada di maqam anak yang soleh disisi Kami, maka Kami angkat doanya. Tempat kedua orang tuanya yang Kami sediakan di dalam neraka telah Kami pindahkan ke dalam syurga.”


Itu berkat anak yang soleh. Doa anak yang saleh dapat menebus dosa orang tuanya yang awal mulanya akan dimasukkan ke dalam neraka akhirnya dipindahkan ke surga. Ini adalah syarat berbakti kepada orang tuanya. Walaupun wajah ibu dan ayahnya seperti babi. Mudah-mudahan orang tua kita mendapat tempat yang baik di akhirat kelak.
Seburuk apa pun kedua orang tua kita itu bukan urusan kita, urusan kita adalah menjaga mereka dengan penuh kasih sayang sebagaimana mereka menjaga kita sewaktu kecil hingga dewasa.Sebanyak apa pun dosa yang mereka lakukan, itu juga bukan urusan kita, urusan kita adalah meminta ampun kepada Allah SWT supaya kedua orang tua kita diampuni Allah SWT.


Doa anak yang soleh akan membantu kedua orang tua untuk mendapatkan tempat yang baik di akhirat, inilah yang dinanti-nantikan oleh para orang tua di alam kubur.
Arti sayang seorang anak kepada ibu dan ayahnya bukan melalui wang, tetapi sayang seorang anak pada kedua ibu ayah adalah dengan doa supaya kedua ibu ayah mendapatkan tempat yang terbaik disisi Tuhan.


Kebahagian yang Allah berikan kepada orang bertaqwa atas dasar berkat. Keberkatan yang Allah berikan hanyalah kepada orang yang bertaqwa. Orang kafir Allah berikan atas dasar istidraj. Penjelasan Al Quran dan hadis diatas tentang berbakti kepada ibu bapa bukan sahaja ibadah tetapi sangat ada hubungkait dengan berkat. Lebih-lebih anak-anak lelaki tanggungjawabnya tidak putus sekalipun ibubapa telah meninggal. Anak soleh akan mendoakan ibubapanya. 


وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا مَاتَ الْإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلَّا مِنْ ثَلَاثَةٍ إِلَّا مِنْ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ

Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Apabila seseorang itu meninggal dunia maka terputuslah amalannya kecuali dari tiga perkara, sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dan anak yang soleh mendoakan untuknya.


Ia juga ada kaitan dengan kehidupan yang berkat. Berbakti kepada ibu bapa adalah perkara utama hubungan manusia sesama manusia. (حبل من الناس). Ia adalah ibadah kita juga. Seterusnya perkara-perkara lain yang mana bila dilakukan atas dasar untuk bangunkan dan mendaulatkan hukum hakam Allah. Maka dia dikatakan jihad atau berjuang di jalan Allah. Adalah Jihad fi sabilillah.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NEGARA SYAM.

NEGARA SYAM (JORDAN, PALESTIN,HEBRON, SYRIA) Negara Jordan menjadi tempat transit bagi Abuya sebelum meneruskan perjalanan ke negara negara lain. Jordan juga dikenali dengan bumi Anbiya. Jordan juga banyak meninggalkan kesan  peninggalan purba yang berusia  ribuan tahun. Ia banyak di Jordan atau dulu dikenali dengan negeri Syam. Wilayah Syam zaman kebangkitan pertama mengandungi Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria. Di era kebangkitan kali kedua Syam telah terpecah kepada empat negara. Ia dilakukan oleh penjajah. Kini terdapat negara Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria secara berasingan satu sama lain. Jordan era terkini dikenali dengan Kerajaan Hasyimiyah Jordan, (Hashemite Kingdom of Jordan) atau lebih dikenali dengan nama Jordan sahaja  merupakan sebuah negara Arab yang terletak di Asia Barat (dulu dianggap Timur Tengah) bersempadan dengan negara-negara Arab yang lain. Ia terletak pada koordinat 34-29 Utara 35-39 Timur iaitu di sebelah Barat La

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN.

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN. Allah telah mengkhabarkan kepada kita melalui lidah Rasul-Nya bahawa Allah telah ‘set’kan satu Jadual Allah SWT untuk umat yang datang sesudah wafatnya Nabi akhir zaman. Itulah kasih sayang Allah dan Rasul-Nya kepada umat Islam, yang untuk mereka tidak ada lagi nabi dan rasul.Maka diceritakan lah perkara-perkara yang bakal terjadi sama ada yang positif atau negatif. Dengan mengetahui dan memahami jadual itu, umat Islam terpandu atau terpimpin untuk menghadapi dan menerima takdir yang bakal berlaku. Antara jadual yang dimaksudkan itu ialah, Rasulullah SAW bersabda: Yang artinya : "Telah berlaku Zaman Kenabian ke atas kamu, maka berlakulah zaman kenabian sebagaima­na yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat zaman itu. Kemudian berlakulah Zaman Kekhalifahan (Khulafaur Rasyidin) yang berjalan seperti zaman kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat nya. Lalu berlakulah zaman

AGAMA NABI IBRAHIM.

AGAMA NABI IBRAHIM. Inti pati ayat: Al Qur’an ayat 123 surat 16 An Nahl, Kemudian Kami wahyukan kepadamu (Muhammad): "Ikutilah agama Ibrahim seorang yang hanif." dan bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan. Al Qur’an ayat 39 surat 14 Ibrahim, Segala puji bagi Allah yang telah menganugerahkan kepadaku di hari tua (ku) Ismail dan Ishaq. Sesungguhnya Tuhanku, benar-benar Maha Mendengar (memperkenankan) do`a. Al Qur’an ayat 124 surat 2 Al Baqarah, Dan (ingatlah), ketika Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat (perintah dan larangan), lalu Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku akan menjadikanmu imam bagi seluruh manusia". Ibrahim berkata: "(Dan saya mohon juga) dari keturunanku". Allah berfirman: "Janji-Ku (ini) tidak mengenai orang-orang yang zalim". Al Qur’an ayat 71 surat 21 Al Anbiyaa’, Dan Kami selamatkan Ibrahim dan Luth ke sebuah negeri yang Kami telah memberkahinya untuk sekalian manusia. N