Dalam Islam membangunkan jemaah Islam adalah wajib.
Sembahyang berjemaah adalah wadah Allah proses hati-hati cintakan jemaah Islam. Disiplin sembahyang berjemaah adalah peraturan dan disiplin Islam paling asas. Ataupun disiplin yang wajib dipatuhi kalau tidak akan mencacatkan sembahyang jamaah kita. Kalau tidak ikut disiplin sembahyang jamaah sekalipun kita berjemaah tetapi Tuhan hanya bagi ganjaran sembahyang bersendirian bukan ganjaran pahala berjamaah. Proses paling penting dalam sembahyang berjemaah untuk menjadikan kita seorang hamba Allah dan KhalifahNya. Sebab itu ayat-ayat didalam sembahyang sangat membesarkan Tuhan. Ertinya memaksa hati kita menjadi hamba bukan tuan. Dalam sembahyang berjemaah juga ada roh kepimpinan dan bagaimana menjadi makmum yang baik atau rakyat yang taat mendukung kepimpinan yang baik. Bagi umat Islam yang sembahyang berjemaah ertinya dia sedang mendisiplinkan dirinya pandai memahami keperluan masyarakat.
Jika imam telah melakukan kesilapan maka makmum kena membuat teguran. Dan Allah minta orang hendak membetulkan kesilapan berdasarkan perintah Tuhan bukan ikut kemahuan sendiri. Menegur kesilapan pun atas nama Tuhan. Bila imam melakukan kesilapan atau terlupa maka makmum kena menegur Imam dengan nama Allah. Contoh perkataan subhanallah yang maksudnya, Maha suci Tuhan. Kita adakan masa tertentu sembahyang bersama keluarga. Disitu kita dapat lakukan pendidikan secara langsung dan praktikal. Kita juga kena bagi peluang anak-anak di latih menjadi imam.
Apabila kita menghayati sembahyang berjemaah atau solat berjemaah ertinya kita sedang membiasakan diri cetuskan suasana bergaul dan bermasyarakat. Sembahyang berjemaah Allah masukkan rasa kepada imam menjiwai keperluan makmum. Bagi makmum pula Allah masukkan roh Islam dan iman untuk seseorang hamba dapat kekuatan mendukung kepimpinan untuk mendaulatkan kehendak Allah dan Rasulullah SAW. Supaya disiplin Islam ini menjadi kebiasaan ianya perlu melalui didikan dari rumah lagi. Kalau didalam keluarga asing dengan disiplin Islam ini menunjukkan tidak berlaku sembahyang berjemaah dikalangan keluarga tersebut. Sebab itu ketua keluarga kena pastikan ketika dia sembahyang bersama-sama keluarga, semua anggota keluarnya pastikan ikut serta. Samada dikalangan isteri atau anak-anak kita.
Abuya berusaha sedaya upaya mendidik keluarga besarnya dapat diberi iman yakni dapat cinta Tuhan. Abuya mendidik mereka besarkan Akhirat dan patuh dengan syariat Allah.
Untuk itu Abuya tidak mewahkan atau kayakan mereka dengan harta dunia. Mereka juga hidup berdikari tanpa makan gaji. Dididik dengan ilmu,iman dan Islam. Diasuh hidup untuk Tuhan. Ditatih berjuang untuk membangunkan fardhu ain dan fardhu kifayah. Maka Keluarga Abuya kini bagaikan etnik baru. Empayer Melayu Baru yang berwibawa menjadi asas kebangkitan Islam semula. Bukan hanya untuk keluarga tetapi juga untuk bangsa Melayu seluruhnya.
Kelompok Bani Tamim ini kelihatan mampu menerajui sebuah kebangkitan Melayu atas nama Islam. Disokong oleh beberapa kelompok Bani yang dicetuskan Abuya. Moga Allah akan menunaikan janjinya: "Bahawa Dia akan menggantikan suatu kaum dengan kaum lain yang mereka itu cintakan Allah dan Allah cintakan mereka". Dengan ini Abuya berjaya bangunkan model keluarga besar yang bermodalkan Allah dan Rasul. Sebagaimana kebangkitan pertama Allah serahkan kepada Bani Hasyim dan kaum Quraish yang menjadikan akhirnya semua etnik Arab menyerah kepimpinan kepada mereka. Oleh kerana kebangkitan kali kedua adalah besar maka ia akan mengulangi perkara yang sama. Iaitu semua Bani yang Abuya cetuskan dan rasmikan akan memberikan kepercayaan kepada Bani Tamim ini. Perkara tersebut ibarat buah menunggu matang untuk dipetik dan dimakan. Allah dan Rasul memang suka dan bangga dengan keluarga besar.
Ulasan
Catat Ulasan