Langkau ke kandungan utama

PERJUANGAN ABUYA BERSIFAT GLOBAL




Keluarga Abuya dan ahli jemaah meneruskan perjuangan kebenaran yang diperkenalkan oleh Abuya selama ini terus mara ke hadapan. Perjuangan kebenaran itu walaupun ahlinya tidak ramai, oleh kerana ia bersifat sejagat maka semua golongan ada. Ia benar-benar bersifat global. Bukan Melayu sahaja atau Arab sahaja atau Malaysia sahaja. Sama ada di kalangan ahli mahupun di sudut pengaruh. Kalau ada ciri itu, itulah kebenaran seperti ilmu yang telah di kongsikan sebelum ini. Begitu juga peringkat masyarakatnya. Tidaklah hanya ada orang pandai sahaja atau orang bodoh dan orang miskin sahaja. Tidak begitu. Sebab sudah dikatakan tadi, sifat kebenaran itu global. Ahlinya pun global. Di dalamnya ada orang miskin, orang pandai, orang bodoh, orang kaya. Itulah lagi antara ciri kebenaran yang lahir. 


Berdasarkan contoh yang di sebutkat di atas jelas bahawa Abuya telah melagang satu perjuangan yang menepati ciri-ciri yang bersifat global. Abuya mempunyai keluarga besar, di dalamnya pelbagai bakat, watak dan kebolehan di suburkan dan di beri laluan. Ada di kalangan mereka iaitu keluarga dan ahli yang telah Abuya bina bakat dan kebolehan mereka di bidang pendidikan, ada yang sudah terbina di bidang kebudayaan, ada yang sudah terbina di bidang ekonomi dan sebagainya yang dapat mengisi keperluan manyarakat. Ada tiga bidang ramai yang terserlah iaitu bidang pendidikan, kebudayaan dan di bidang ekonomi.


Era sekarang sudah terserlah kebenaran yang di perjuangkan oleh keluarga Abuya dan ahli jemaahnya. Kerana anak-anak Abuya sekarang ramai sudah dewasa dan boleh membahu dan bertanggungjawab melaksanakan cita-cita Perjuangan Islam yang di lagang oleh Abuya. Di mana-mana mudah kita temui keluarga besar Abuya dan anak didik abuya melaksanakan aktiviti fardhu ain dan aktiviti fardhu kifayahah. Aktiviti fardhu kifayah bukan hanya solat jenazah tetapi apa yang menjadi keperluan masyarakat setempat seperti pasaraya, mengeluarkan produk makanan halal dan sebagainya.


Sebelum terserlah kebenaran, ramai di kalangan masyarakat pada tahun 1970-an yang tertanya-tanya apa yang di buat oleh orang-orang yang berkopiah dan berserban ini. Peringkat awal itu yang susah, lebih-lebih lagi di peringkat awal tidak ada laluan media. Tetapi setelah menjadi riuh rendah projek dan aktiviti yang di cetuskan akhirnya menjadi tempat kunjungan masyarakat ke tempat-tempat projek atau kilang yang di usahakan oleh keluarga Abuya dan orang-orang yang mendokong usaha yang dilakukan oleh Abuya. 
Apa yang di cetuskan oleh Abuya ianya sudah menjadi bahan kajian ilmiah bagi mereka yang membuat tesis PHD. Mereka yang terlibat membuat tesis sama ada dari universiti di dalam negara atau pun mereka yang membuat tesis dari universiti luar negara. Antara mereka ialah Pofeser Doktor Fauzi dari universiti USM Pulau Pinang, Profesor Doktor Tasman daripada universiti Padang Indonesia.


Abuya Imam Ashaari Muhammad adalah satu figor yang tidak asing lagi di dalam dunia kepimpinan Islam, pendakwah dan pendidik. Era sekarang Abuya dan mereka yang menjadi penggerak di peringkat awal menjadi sebutan dan edola masyarakat untuk melihat generasi mereka berjaya di dunia dan berjaya di bidang agama. Ada sekolah pilihan pelajar terbaik seperti MRSM, sekolah maktab tentera Malaysia di Sungai Besi, mereka yang berjaya dan pernah cemerlang dari maktab tersebut di jadikan edola. Dalam bidang dunia lepasan sekolah tersebut berjaya melahirkan seorang tokoh tentera Laut Malaysia berpangkat Laksamana dan kuat berdakwah. Beliau ialah orang penting di dalam tentera laut Malaysia bertempat di Lumut Perak. Berjaya dalam bidang akademik dan gigih sebagai pendakwah di Malaysia.


Begitulah dua contoh yang di sebutkan di atas dan ramai lagi contoh yang tidak kita sebutkan di sini. Apabila era sekarang adalah kebangkitan Islam Allah ada cara untuk menggerakkan agamanya. Kebangkitan Islam melalui dakwah yang berhembus lembut itu telah melanda masyarakat Di Asia tenggara dan khususnya di Malaysia. 
Semua ini akan berterusan sehingga garis pemisah di antara golongan dakwah dan anti dakwah menjadi jelas. Akan sampai satu tahap dan keadaan di mana masyarakat terpaksa buat pilihan. Era akan bertukar. Sistem akan bertukar. Nilai hidup akan berubah. Cara hidup akan berubah. Kesemunya akan berubah. Siapa suka kena ikut. Sipa tak suka pun kena ikut. Kalau tidak mereka akan di anggap sampah masyarakat. Mereka di anggap  sebagai bangkai busuk yang terdampar di tepi jalan.



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NEGARA SYAM.

NEGARA SYAM (JORDAN, PALESTIN,HEBRON, SYRIA) Negara Jordan menjadi tempat transit bagi Abuya sebelum meneruskan perjalanan ke negara negara lain. Jordan juga dikenali dengan bumi Anbiya. Jordan juga banyak meninggalkan kesan  peninggalan purba yang berusia  ribuan tahun. Ia banyak di Jordan atau dulu dikenali dengan negeri Syam. Wilayah Syam zaman kebangkitan pertama mengandungi Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria. Di era kebangkitan kali kedua Syam telah terpecah kepada empat negara. Ia dilakukan oleh penjajah. Kini terdapat negara Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria secara berasingan satu sama lain. Jordan era terkini dikenali dengan Kerajaan Hasyimiyah Jordan, (Hashemite Kingdom of Jordan) atau lebih dikenali dengan nama Jordan sahaja  merupakan sebuah negara Arab yang terletak di Asia Barat (dulu dianggap Timur Tengah) bersempadan dengan negara-negara Arab yang lain. Ia terletak pada koordinat 34-29 Utara 35-39 Timur iaitu di sebelah Barat La

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN.

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN. Allah telah mengkhabarkan kepada kita melalui lidah Rasul-Nya bahawa Allah telah ‘set’kan satu Jadual Allah SWT untuk umat yang datang sesudah wafatnya Nabi akhir zaman. Itulah kasih sayang Allah dan Rasul-Nya kepada umat Islam, yang untuk mereka tidak ada lagi nabi dan rasul.Maka diceritakan lah perkara-perkara yang bakal terjadi sama ada yang positif atau negatif. Dengan mengetahui dan memahami jadual itu, umat Islam terpandu atau terpimpin untuk menghadapi dan menerima takdir yang bakal berlaku. Antara jadual yang dimaksudkan itu ialah, Rasulullah SAW bersabda: Yang artinya : "Telah berlaku Zaman Kenabian ke atas kamu, maka berlakulah zaman kenabian sebagaima­na yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat zaman itu. Kemudian berlakulah Zaman Kekhalifahan (Khulafaur Rasyidin) yang berjalan seperti zaman kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat nya. Lalu berlakulah zaman

AGAMA NABI IBRAHIM.

AGAMA NABI IBRAHIM. Inti pati ayat: Al Qur’an ayat 123 surat 16 An Nahl, Kemudian Kami wahyukan kepadamu (Muhammad): "Ikutilah agama Ibrahim seorang yang hanif." dan bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan. Al Qur’an ayat 39 surat 14 Ibrahim, Segala puji bagi Allah yang telah menganugerahkan kepadaku di hari tua (ku) Ismail dan Ishaq. Sesungguhnya Tuhanku, benar-benar Maha Mendengar (memperkenankan) do`a. Al Qur’an ayat 124 surat 2 Al Baqarah, Dan (ingatlah), ketika Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat (perintah dan larangan), lalu Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku akan menjadikanmu imam bagi seluruh manusia". Ibrahim berkata: "(Dan saya mohon juga) dari keturunanku". Allah berfirman: "Janji-Ku (ini) tidak mengenai orang-orang yang zalim". Al Qur’an ayat 71 surat 21 Al Anbiyaa’, Dan Kami selamatkan Ibrahim dan Luth ke sebuah negeri yang Kami telah memberkahinya untuk sekalian manusia. N