Langkau ke kandungan utama

PERBEZAAN MAZHAB BAWA RAHMAT.



PERSELISIHAN BAWA RAHMAT.

Perselisihan faham bahagian yang pertama iaitu perselisihan ini disebutkan oleh Rasulullah SAW sebagai menjadi rahmat kepada umat ialah perselisihan faham dalam perkara-perkara furuk atau Perselisihan faham dalam perkara-perkara ranting dalam Islam. Perselisihan tersebut menjadi rahmat.Persoalan perselisihan yang menjadi rahmat ia tidak menyentuh soal-soal aqidah atau soal-soal yang asas di dalam ajaran Islam.

Tentang mengapa berlakunya perselisihan faham dalam perkara-perkara ranting ini, banyak sebabnya dan ia memerlukan huraian yang panjang. Tetapi untuk pengetahuan kita, disini cukuplah kita mengambil penjelasan yang kasar sahaja yang telah dikongsikan oleh Abuya dalam pengajian yang kita ikuti dalam kelas fardhu ainnya di kampung Sungai penchala Damansara Kuala Lumpur.
Diantara sebab-sebab berlakunya perselisihan dalam perkara-perkara ranting tersebut kerana tiada ada nas yang sahih, samada dalam Al Quran ataupun daripada Sunnah Rasulullah SAW, mengenai satu-satu perkara ranting tersebut.

Dan apabila hal ini berlaku, ulama-ulama yang mampu berijtihad iaitu yang kita katakan ulama mujtahidin, menggunakan daya berfikir mereka untuk menyelesaikan masalah ranting itu.Mereka berijtihad mengeluarkan hukum kerana nas yang sahih dan yang jelas mengenainya tidak ada.
Sebab lain mengapa boleh terjadi khilafiah kerana, sungguhpun ada keterangan atau nas yang sahih ada dalam Al Quran dan sunnah, tetapi maknanya boleh ditakwil dengan berbagai-bagai pengertian. Dan apabila hal ini berlaku, maka ulama-ulama mujtahidin yang mampu berijtihad mengambil satu makna daripada beberapa pengertian itu yang diyakini benar. Dal hal ini, kalau ada tiga ulama, maka terdapatlah tiga makna atau pendapat.

Cuba kita perhatikan satu contoh. Di dalam Al Quran, ada sepotong ayat yang menceritakan tentang hal yang membatalkan wuduk. Ayat itu berbunyi:
أَوْ لَٰمَسْتُمُ ٱلنِّسَآءَ
Maksudnya: atau kamu menyentuh perempuan (maka batal air sembahyang).
(Al Maidah 5:6).

Kalimah yang membawa maksud "menyentuh perempuan" boleh ditakwil dengan berbagai-bagai makna. Ada makna yang majazi dan ada makna yang hakiki. Imam Shafie rahimahullahu taala mengambil terus daripada makna yang hakiki atau makna yang zahir. Dia tidak mahu mentakwil makna yang sebaliknya. Baginya, apabila apabila bersentu sahaja dengan perempuan yang bukan muhrim,maka batallah air sembahyang.

Tetapi sesetengah imam mujtahidin yang lain pula mentakwilkan maksud "menyentuh perempuan" itu dengan mengambil makna yang majazi. Mereka berpendapat bahawa perkataan yang membawa maksud "menyentuh"
disini ialah perkataan Allah, dan Allah pula sangat pemalu. Kerana itu Allah menggunakan perkataan yang halus. Mereka mentakwilkan "menyentuh " disini sebagai bahasa Allah
yang memberi pengertian persetubuhan. 

Jadi bagi ulama-ulama ini, sampai kepada peringkat persetubuhan, baharu
batal air sembahyang. Oleh itu timbullah beberapa pendapat dalam soal "menyentuh perempuan" yang membatalkan air sembahyang.
Tetapi setengah imam mujtahidin yang lain pula mentakwilkan maksud
"menyentuh perempuan" itu dengan mengambil makna yang majazi. Mereka berpendapat perkataan yang membawa   maksud "menyentuh" disini ialah perkataan Allah, dan Allah pula
sangat pemalu. Kerana Allah menggunakan perkataan yang halus. Mereka mentakwilkan "menyentuh" disini sebagai bahasa Allah yang memberi pengertian persetubuhan. Jadi bagi ulama-ulama ini, sampai peringkat persetubuhan, baharulah batal wuduk atau air sembahyang.

Ada setengah ulama lain pula mentakwilkan"sentuhan" sebagai sentuhan yang bernafsu
Ertinya, kalau bersentuh itu boleh menimbulkan nafsu, maka barulah batal wudhuk. Oleh itu timbullah beberapa pendapat dalam soal "menyentuh perempuan" yang membatalkan 
wuduk atau air sembahyang.
Satu sebab lagi mengapa berlaku khilafiah ialah disebabkan oleh cara Hadis itu diterima oleh imam-imam mujtahidin itu. Pada setengah-setengah imam itu, Hadis-hadis itu tidak sampai kepada mereka.

Maka mereka tidak berhukum kepada Hadis.  Bagi setengah-setengah imam itu pula,  Hadis-hadis sampai kepada mereka tidak mengikut syarat mereka. Bagi sesetengah imam syarat-syarat menerima Hadis agak ketat, dan kerana itu imam yang menerima Hadis dengan cukup syaratnya akan berhukum kepada Hadis, manakala yang menerima Hadis tetapi tidak memenuhi syaratnya, mereka tidak akan berhukum kepada Hadis. Hal ini tidak akan terjadi kalau imam-imam bertemu dengan Sahabat. Mungkin mereka hanya dapat bertemu dengan orang yang telah bertemu dengan Sahabat.

Perselisihan faham dalam perkara cabang atau furuk dibenarkan oleh syariat. Ia merupakan perselisihan faham dalam perkara2 furuk atau perkara cabang2 yang ada dalam ajaran islam. perselisihan ini tidak menyentuh soal2 aqidah atau soal2 asas di dalam islam. Dalam hal ini ASWJ menganggap perselisihan ini mesti kita terima dengan sikap toleransi dan lapang dada. Sesiapa yang hendak berpegang kepada satu2  khilafiah, maka dia berhak dibenarkan untuk berpegang dengan khilafiah tersebut.







Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TETAMU ALLAH

MENJADI TETAMU ALLAH.

Tetamu Allah adalah satu gelaran sangat istemewa dalam Islam.  Allah dan Para Rasul sendiri memberikan layanan istemewa kepada tetamu. Dalam Islam wajib melayani tetamu yang datang bertamu ke tempat kita. Bagi umat Islam yang tahu kelebihan gelaran tersebut mereka akan berusaha dan memasang cita-cita untuk mendapat menjadi "Tetamu Allah ". Manusia di dunia ini dapat menjadi tetamu negara sebagai VIP itu pun manusia sudah rasa sangat berharga dan istemewa. Kerana menjadi tetamu VIP akan menerima layanan lima bintang. 

Betapalah apabila manusia kalau dapat menjadi tetamu Allah ia akan merasakan sepanjang hidupnya bahkan ia akan diberikan nilai sampai ke  Akhirat. "Pergi ke Makkatul Mukarramah tempat yang bersejarah. Manunaikan ibadah kemuncak rukun Islam yang lima Di sana umat Islam menjadi tetamu-tetamu Allah Kenalah menjaga adab-adabnya dengan sempurnanya". ( sedutan madah Abuya Imam Ashaari Muhammad At Tamimi ).

Satu istilah yang disebut oleh Allah d…

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.
(Sungai Dajlah).

Mengimbau kembali XPDC penulis ke Iraq melalui jalan darat dari Jordan pada 9 januari 1990. Menaiki kereta jenis GMC yang boleh memuatkan 9 penumpang. Kali ini penulis hendak kongsikan maklumat berkaitan dengan sejarah Sungai Furat dan Dajlah. Rujukan kebanyakkan dari risalah-risalah yang di terbitkan oleh kerajaan Iraq. Perjalanan darat dari Jordan ke Iraq mengambil masa 12 jam. Sepanjang perjalanan terlalu banyak sekatan tentera di dua buah negara tersebut. Terutamanya semasa berada di kawasan Iraq. Sejarah purba dan sejarah moden Iraq banyak berkaitan dengan sungai tersebut. Furat dan Dajlah merupakan antara sungai yang memiliki ikatan sejarah yang kuat dengan ajaran Islam. 

Sungai yang menjadi sumber mata air di Anatolia, Turki, dan bermuara di Teluk Persia itu berkali-kali disebutkan dalam berbagai hadis. Sungai Furat juga dikaitkan dengan Nabi dan rasul sebelum Nabi Muhammad SAW. Ia juga dikaitkan dengan tanda kiamat s…

ASAL USUL KAMPUNG DATUK KERAMAT.

PUSAT PENGAJIAN ABUYA PRAKTIKAL.
( Pasar Datuk Keramat dikaitkan dengan pasar Siti Khadijah Kelantan ).

BAGI warga kota, nama Kampung Datuk Keramat memang tidak asing lagi, bukan saja kerana ia antara kawasan perkampungan Melayu terbesar di ibu negara, tetapi ia juga adalah syurga makanan. Sebut saja makanan apa, pasti dapat dijumpai di situ.Begitu juga setiap kali kedatangan bulan Ramadan, Kampung Datuk Keramat bertukar wajah menjadi pesta makanan dengan ratusan gerai menjual pelbagai jenis makanan tempatan terutamanya di kawasan Pasar Datuk Keramat. Dalam kemeriahannya sebagai syurga makanan, ramai yang tidak tahu asal-usul nama penempatan ini. BH Plus menyingkap maksud di sebalik nama perkampungan ini. 

ABUYA memulakan jemaah pengajiannya di kampung Datuk Keramat. Ketika itu kumpulan pengajian Abuya dikenali dengan pengajian ".RUMAH PUTIH". Dipanggil rumah putih kerana rumah tersebut berwarna putih. Di markaz tersebut diadakan perjumpaan dikalangan ahli pengajian. Program tet…