Beberapa minit sebelum
masuk waktu sembahyang
kita telah dididik oleh Abuya berada di tikar sembahyang.
Begitulah tarbiah yang berlaku ketika kita menerima tarbiah
dan pendidikan disekolah Abuya
Imam Ashaari at Tamimi.
Sembahyang adalah peluang kita berbual dengan Tuhan. Di mulakan dengan doa iftitah. Iaitu doa pembuka.Doa Iftitah ialah doa yang dibaca sebagai pembuka solat iaitu sebaik saja selesai takbiratul-Ihram dan sebelum membaca al-Fatihah. Abu Hurairah r.a. menceritakan; “Adalah Rasulullah s.a.w. apabila telah bertakbir memasuki solat (yakni takbiratul-ihram), baginda senyap seketika sebelum mula membaca (al-Fatihah).
Lalu aku bertanya baginda; ‘Ya Rasulullah! Sesungguhnya aku melihat engkau senyap di antara takbir dan bacaan (al-Fatihah). Apa yang engkau ucapkan?’. Baginda menjawab; ‘Aku membaca;
masuk waktu sembahyang
kita telah dididik oleh Abuya berada di tikar sembahyang.
Begitulah tarbiah yang berlaku ketika kita menerima tarbiah
dan pendidikan disekolah Abuya
Imam Ashaari at Tamimi.
Sembahyang adalah peluang kita berbual dengan Tuhan. Di mulakan dengan doa iftitah. Iaitu doa pembuka.Doa Iftitah ialah doa yang dibaca sebagai pembuka solat iaitu sebaik saja selesai takbiratul-Ihram dan sebelum membaca al-Fatihah. Abu Hurairah r.a. menceritakan; “Adalah Rasulullah s.a.w. apabila telah bertakbir memasuki solat (yakni takbiratul-ihram), baginda senyap seketika sebelum mula membaca (al-Fatihah).
Lalu aku bertanya baginda; ‘Ya Rasulullah! Sesungguhnya aku melihat engkau senyap di antara takbir dan bacaan (al-Fatihah). Apa yang engkau ucapkan?’. Baginda menjawab; ‘Aku membaca;
اللَّهُمَّ بَاعِدْ بَيْنِي وَبَيْنَ خَطَايَايَ كَمَا بَاعَدْتَ بَيْنَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ، اللَّهُمَّ نَقِّنِي مِنْ خَطَايَايَ كَمَا يُنَقَّى الثَّوْبُ الأَبْيَضُ مِنَ الدَّنَسِ، اللَّهُمَّ اغْسِلْنِي مِنْ خَطَايَايَ بِالثَّلْجِ وَالْمَاءِ وَالْبَرَدِ
“Ya Allah! Jauhkanlah aku dari dosa-dosaku sebagaimana Engkau menjauhkan Timur dan Barat. Ya Allah! Bersihkanlah daku dari dosa-dosaku sebagaimana dibersihkan pakaian putih dari kotoran. Ya Allah! Sucikanlah daku dari dosa-dosaku dengan salji, air dan embun”. (Riwayat Imam Muslim)
“Ya Allah! Jauhkanlah aku dari dosa-dosaku sebagaimana Engkau menjauhkan Timur dan Barat. Ya Allah! Bersihkanlah daku dari dosa-dosaku sebagaimana dibersihkan pakaian putih dari kotoran. Ya Allah! Sucikanlah daku dari dosa-dosaku dengan salji, air dan embun”. (Riwayat Imam Muslim)
Hukum membaca doa Iftitah adalah sunat. Kita boleh memilih mana-mana satu doa Iftitah yang pernah dibaca atau diajar oleh Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam- di dalam hadisnya-. Doa Iftitah ini hendaklah dibaca perlahan (tidak dikuatkan suara).
Bacaan Doa Iftitah dan Maksud
اللَّهُ أَكْبَرُ كَبِيرًا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ كَثِيرًا وَسُبْحَانَ اللَّهِ بُكْرَةً وَأَصِيلاً
وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَالسَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ
حَنِيفًا وَمَا أَنَا مِنْ الْمُشْرِكِينَ
إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
لاَ شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا مِنْ الْمُسْلِمِينَ.
"Allah Maha Besar sebesar-besarnya. Dan puji-pujian bagi Allah sebanyak-banyaknya. Dan maha suci Allah siang dan malam. Kuhadapkan mukaku, kepada yang menjadikan langit dan bumi, aku cenderung lagi berserah kepada Allah dan bukanlah aku dari golongan orang-orang yang menyekutukan Allah.
Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku kuserahkan hanya pada Allah tuhan seru sekelian alam. Sekali-kali tidaklah aku menyekutukan nya . Dan dengan demikian aku ditugaskan, dan aku adalah dari golongan orang-orang Muslim (Islam)."
Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku kuserahkan hanya pada Allah tuhan seru sekelian alam. Sekali-kali tidaklah aku menyekutukan nya . Dan dengan demikian aku ditugaskan, dan aku adalah dari golongan orang-orang Muslim (Islam)."
Secara bahasa kata iftitah bermakna pembukaan, serumpun dengan kata miftah yang secara bahasa bermakna alat pembuka atau kunci. Maka, do’a iftitah boleh dimaksudkan dengan do’a kunci yang berfungsi sebagai alat pembuka dalam setiap sembahyang. Kerana itu kandungan isinya semacam laporan akan kehadiran diri memenuhi panggilan Allah swt.
وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمآوَاتِ وَالأَرْضَ
Kuhadapkan mukaku kepada Dzat yang menjadikan langit dan bumi.
Yang dimaksud dengan ‘muka’ bukanlah muka zahir yang sama arti dengan wajah yang secara fizikal menghadap ke arah kiblat .
Tetapi muka bathin yang menghadap kepada Allah swt. Karena pada hakikatnya yang memiliki kemampuan melihat Allah dan mengenalnya bukanlah mata zahir, tetapi mata bathin. Setelah melapor atas kehadirannya (sebagaimana terungkap dalam do’a di atas), orang yang sembahyang kemudian melakukan pengakuan akan kelemahan dan kepasrahan yang berbunyi:
Tetapi muka bathin yang menghadap kepada Allah swt. Karena pada hakikatnya yang memiliki kemampuan melihat Allah dan mengenalnya bukanlah mata zahir, tetapi mata bathin. Setelah melapor atas kehadirannya (sebagaimana terungkap dalam do’a di atas), orang yang sembahyang kemudian melakukan pengakuan akan kelemahan dan kepasrahan yang berbunyi:
حَنِيْفًا مُسْلِمًا وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِيْنَ
…dengan kesucian dan berserah diri, dan aku bukanlah termasuk orang musyrik.
Dalam bagian pertama doa iftitah ini terlihat sekali proses pengakuan seorang hamba akan kebesaran-Nya, yang secara otomatiknya memposisikan diri lebih kecil dari-Nya. Barang siapa terselit hatinya akan adanya kekuasaan yang lebih besar dari Allah swt. sungguh orang itu telah terjerumus dalam kemusyrikan.
Begitu pula, jika terselit kesombongan dalam hati akan ke-Aku’annya, sungguh orang itu telah terjerumus dalam syirik kecil. Jika demikian keadaannya, maka hendaklah orang itu menata hati terlebih dahulu sebelum mengucapkan do’a iftitah.
Begitu pula, jika terselit kesombongan dalam hati akan ke-Aku’annya, sungguh orang itu telah terjerumus dalam syirik kecil. Jika demikian keadaannya, maka hendaklah orang itu menata hati terlebih dahulu sebelum mengucapkan do’a iftitah.
Setelah melaporkan kehadiran dan pangakuan dirinya, barulah seseorang berikrar tujuan setiap amal ibadahnya sebagaimana terucap dalam lanjutan do’a iftitah
، إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي للهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ، لاَشَرِيْكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِيْنَ
Sesungguhnya shalatku, ibadahku, hidup dan matiku hanya milik Allah Rabbil Alamin, tiada sekutu bagi-Nya. Demikianlah aku diperintah, dan aku termasuk orang muslim.
Inilah bentuk kepasrahan total seseorang, tidak ada kemampuan dan kepemilikan dalam dirinya. Jangankan hidup dan mati, ibadah dan segala amal yang dikerjakannya-pun semua dikembalikan kepada Allah Yang Maha Kuasa.
Pengakuan akan kepasrahan total dari seorang hamba kepada Allah swt merupakan kandungan inti pati dalam do’a iftitah, karena itulah do’a iftitah juga dapat dimaksud kan sebagai do’a pembuka, tidak hanya pembuka sembahyang tetapi juga pembuka pintu langit. Kerana do’a ini adalah bukti hamba berbual dengan Tuhan-Nya. Doa ini membukakan pintu komunikasi antara hamba dan Tuhannya.
Begitulah si hamba yang sudah kenal Tuhannya mengungkapkan kata-kata kehadrat Allah SWT. Dalam keadaan lurus hati seorang Islam tanpa sekali-kali meduakan hati kepada-Nya.Tanpa mempedulikan ragam akal, hati terus berkata: "Sesungguhnya sembahyang ini, segala kerja pengabdian lainnya, bahkan seluruh hidup ini hatta matiku nanti segalanya kulakukan semata-mata untuk Allah, tuan punya alam ini.
Ulasan
Catat Ulasan