Dalam pengalaman hidup kita sehari-hari, kebanyakan manusia tidak berpegang kepada iktiqad Ahli Sunnah wal jama'ah. Walau pun dalam hal ini dia tidak mahu lebih-lebih lagi pegangan rasmi negara kita Malaysia ialah Ahli Sunnah wal jama'ah, tetapi dalam sikapnya, perbuatannya dan kata-katanya, dia banyak melencong dan terkeluar dari pegangan ahli sunnah Waljamaah. Ini disebabkan manusia kurang berhati-hati termasuk diri kita kurang berhati-hati. Apakah buktinya kita banyak melencong dari pegangan sebenar dan berpegang kepada iktiqad jabariah. Walau pun pengajiannya dan kitabnya adalah kitab dan pengajian ahli sunnah Waljamaah?
Untuk membuktikannya, cuba kita tanya seseorang yang ditimpa kemiskinan tentang mengapa dia miskin. Nanti dia akan menjawab, "Apa boleh buat, sudah taqdir Allah." Ertinya, dia sudah menuduh Allah memiskinkan dirinya.
Atau kalau kita tanya kepada orang yang bercerai. Nanti dia akan jawab, "apa nak buat! Sudah taqdir Allah." Dia telah menuduh Allah yang telah meruntuhkan rumahtangganya.
Ini yang berlaku dalam pengalaman hidup kita sehari-hari. Semua manusia telah tercangkuk kepada jabariah. Pada hal dia belajar Ahli Sunnah wal jama'ah, dan tok gurunyajuga Ahli Sunnah wal jama'ah.Tapi dari kata-katanya, dia telah menunjukkan seolah-olah tidak ada pilihan untuk dirinya. Ertinya, apa saja yang telah menimpa dirinya, itulah yang telah ditentukan oleh Allah SWT.Dia terpaksa tunduk saja dibawah kekuasaan Allah. Dia tidak ada usaha ikhtiar untuk mengatasinya. Dia dengan ini telah mengiktiqadkan bahawa Allah-lah yang menyusahkan dirinya dan sebagainya.
Menyandarkan keburukan kepada Allah?
Cuma yang pelik kepada kita ialah, mereka ini hanya menyandarkan kepada Allah perkara yang buruk-buruk sahaja Iaitu kalau kejahatan dan keburukan menimpa dirinya, itulah yang disandarkannya kepada Allah. Bahawa kejahatan dan keburukan yang menimpa itu kerana sudah ditentukan oleh Allah SWT; tidak ada kuasa manusia untuk berbuat sesuatu.
Jadi, hanya yang jahat dan buruk itu saja yang disandarkan kepada Allah. Manakala yang baik-baiknya dia tidak nampak. Kebaikan yang diterimanya tidak disandarkannya kepada Allah.
Ertinya, apabila dia terima kebaikan, ia terlindung daripada Allah. Dia tidak langsung menyebut Allah dan tidak langsung terasa di dalam hatinya bahawa Allahlah yang memberikannya kebaikan itu.
Umpamanya, kalau dia berjaya,
dia tidak langsung mengatakan
bahawa Allah-lah yang memberikannya kebaikan itu.
Umpamanya, kalau dia berjaya,
dia tidak langsung mengatakan
bahawa Allah-lah yang memberikannya kebaikan itu.
Umpamanya, kalau dia berjaya,
dia tidak langsung mengatakan
bahawa Allahlah yang telah menjayakan. Kalau kita katakan
kepadanya, "Awak ni beruntung betul, tinggi pelajaran awak hingga mendapat ijazah BA dan MA," dia akan menjawab, "Inilah usaha saya. Saya rajin belajar dan bersungguh-sungguh. Tidak macam orang lain, suka ponteng belajar."
Ketika itu dia telah lupa kepada Allah SWT. Jadi setiap yang baik itu dia yakin daripada usahanya sendiri. Dan dia yakin bahawa usahanya memberi bekas, jihad dan perjuangannya memberi bekas. Ketika itu dia telah beriktikad qadariah pula. Ertinya,
bila terjadi perkara yang baik,dia beriktikad qadariah, tetapi bila terjadi yang buruk atau jahat, dia beriktikad jabariah.
bila terjadi perkara yang baik,dia beriktikad qadariah, tetapi bila terjadi yang buruk atau jahat, dia beriktikad jabariah.
Inilah sikap-sikap manusia yang kita lihat dalam pengalaman hidup kita sehari-hari. Bila berlaku perkara yang baik-baik,dia mengaku dirinyalah yang membuatnya, dialah yang memajukannya, dialah membangunkannya, dialah yang menjayakannya dan sebagainya.
Tidak langsung dia menyandar kannya kepada Allah SWT. Tetapi bila terjadi yang buruk, dia tidak mahu pula dia mengaku, "Akulah yang bersalah
Aku yang menyebabkan jadi begitu. Cuai betul aku ni."
Tidak langsung dia menyandar kannya kepada Allah SWT. Tetapi bila terjadi yang buruk, dia tidak mahu pula dia mengaku, "Akulah yang bersalah
Aku yang menyebabkan jadi begitu. Cuai betul aku ni."
Kita dapati, tidak pernah dia menyesal akan dirinya tetapi dia telah menyalahkan Allah. "Apa
boleh buat. Memang sudah kehendak Allah jadi begitu." Ertinya, ketika itu dia tidak mahu
menyalahkan dirinya tetapi dia telah menyalahkan Allah SWT,
seolah-olah Allah lah yang menyebabkan dia jadi begitu. Kalau anaknya jahat, terlibat dengan dadah, merompak, mencuri dan sebagainya, maka dia akan berkata, "Apa nak buat.
Sudah kehendak Allah." Tetapi
kalau anaknya berjaya hingga dapat BA dan MA, dia akan berkata, "Akulah yang mendidik dia hingga dia berjaya. Bukan macam orang lain. Mereka membiarkan saja anak-anak. Aku tidak.....!"
boleh buat. Memang sudah kehendak Allah jadi begitu." Ertinya, ketika itu dia tidak mahu
menyalahkan dirinya tetapi dia telah menyalahkan Allah SWT,
seolah-olah Allah lah yang menyebabkan dia jadi begitu. Kalau anaknya jahat, terlibat dengan dadah, merompak, mencuri dan sebagainya, maka dia akan berkata, "Apa nak buat.
Sudah kehendak Allah." Tetapi
kalau anaknya berjaya hingga dapat BA dan MA, dia akan berkata, "Akulah yang mendidik dia hingga dia berjaya. Bukan macam orang lain. Mereka membiarkan saja anak-anak. Aku tidak.....!"
Ulasan
Catat Ulasan