Langkau ke kandungan utama

SISTEM PENDIDIKAN NEGARA PERLU DI POST-MORTEM



Pendidikan paling penting dan utama kerana ia adalah sumber ketahanan dan kekuatan generasi kita. Pendidikan dalam Islam dekat dengan rohani manusia. Sudah tiba masanya kita kaji semula sistem pendidikan yang kita lagang sejak merdeka hingga ke hari ini;
iaitu tentang sejauh mana keberkesanannya menghasilkan
manusia yang mampu berbakti dengan sempurna kepada bangsa dan negara.
Post-mortem dibidang industri kemanusiaan ini amat perlu kerana perkembangan-perkembangan mutakhir sangat mencemaskan kita. APABILA kita bercakap tentang moral, akal kita pasti terarah kepada golongan remaja.
Ini kerana kerosakan moral yang bermaksud keruntuhan akhlak dan nilai-nilai murni dalam diri seseorang selalunya lebih difokuskan terhadap golongan remaja.
Ini kerana kerosakan moral yang bermaksud keruntuhan akhlak dan nilai-nilai murni dalam diri seseorang selalunya lebih difokuskan terhadap golongan remaja.
Golongan ini banyak terlibat dengan aktiviti yang tidak sihat seperti mengamalkan gaya hidup bebas, terlibat dengan jenayah, penagihan dadah, budaya lepak dan bermacam-macam lagi masalah sosial.
Sekiranya mereka terus dibiarkan hanyut dalam mengamalkan gaya hidup seperti ini, sudah pasti negara akan mengalami kerugian yang besar.
Akibatnya, pelbagai kes pelik yang di luar kotak pemikiran kita berlaku sejak akhir-akhir ini.
Misalnya, kes seorang ibu tunggal yang tergamak melacurkan dua anak perempuan masing-masing berusia 13 dan 10 tahun kepada dua lelaki warga Bangladesh di Johor Bahru, Johor.
Lebih menyayat hati, kanak-kanak malang itu dipaksa melakukan hubungan seks dengan kedua-dua lelaki ber­kenaan secara bergilir-gilir sambil dilihat sendiri oleh tertuduh dengan bayaran RM50 seorang.
Wanita berusia 39 tahun itu mengaku salah terhadap 10 pertuduhan yang dibacakan ke atasnya oleh jurubahasa mahkamah, sekali gus dijatuhi hukuman penjara 75 tahun oleh Mahkamah Sesyen Johor Bahru.
Pada hari Isnin lalu juga, Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Hilmi Yahaya mendedahkan, aktiviti seks rambang membabitkan seks sesama jantina dikenal pasti sebagai punca kepada kes baharu jangkitan HIV dan AIDS di negara ini.
Sebanyak 108,519 kes jangkitan HIV dan AIDS direkodkan di negara ini sejak 1986 hingga tahun lalu dan negeri Selangor mencatatkan jumlah kes tertinggi iaitu 26 peratus daripada jumlah kumulatif itu.
Seks rambang antara lelaki dan perempuan serta seks rambang antara lelaki dengan lelaki.
Namun, apa yang mengejutkan ialah banyak kes seks rambang antara lelaki dengan lelaki ini melibatkan mereka dalam bidang profesional.
Pada hari yang sama juga, seorang bayi lelaki yang masih bertali pusat ditemui dalam keadaan menggigil akibat kesejukan selepas ditinggalkan di sebuah hentian bas di Kampung RTP Lebu, Bentong, Pahang.
Bayi malang itu ditemui di atas tempat duduk hentian bas tersebut dengan hanya dibalut sehelai kain batik yang masih dibasahi darah oleh seorang penduduk kampung.
Bayi seberat 2.8 kilogram itu mempunyai kesan gigitan semut pada dahi dan dagu tetapi berada dalam keadaan sihat selepas menerima rawatan di klinik.
Di lokasi yang berlainan, Agensi Antidadah Kebangsaan Kerian di Perak menahan seramai 29 orang termasuk seorang lelaki lumpuh dalam operasi perdana Perangi Dadah Habis-habisan di sekitar bangunan pasar lama.
Dalam tangkapan tersebut, lelaki berusia 52 tahun yang cacat pada kaki kanan akibat kemalangan 16 tahun lalu itu ditahan anggota AADK selepas dipercayai positif dadah jenis morfin.
Sementara itu, seramai 15 orang minah rempit antara 131 orang pelumba haram yang ditahan polis dalam operasi bersepadu dijalankan di Jalan Jelapang-Silibin, Ipoh, Perak.
Dalam pada itu, kajian Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia pula mendedahkan, 43.4 peratus pengguna jalan raya menggunakan telefon bimbit ketika memandu kereta dan menunggang motosikal sehingga mendorong berlakunya nahas.
Banyak lagi contoh yang boleh diambil untuk membuktikan bahawa rakyat Malaysia sedang menghadapi keruntuhan moral yang teruk.
Kes penipuan, rasuah dan pembunuhan bukan lagi satu kejadian yang pelik. Ia seakan-akan sudah menjadi ‘menu sarapan pagi’ rakyat Malaysia pada setiap hari.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NEGARA SYAM.

NEGARA SYAM (JORDAN, PALESTIN,HEBRON, SYRIA) Negara Jordan menjadi tempat transit bagi Abuya sebelum meneruskan perjalanan ke negara negara lain. Jordan juga dikenali dengan bumi Anbiya. Jordan juga banyak meninggalkan kesan  peninggalan purba yang berusia  ribuan tahun. Ia banyak di Jordan atau dulu dikenali dengan negeri Syam. Wilayah Syam zaman kebangkitan pertama mengandungi Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria. Di era kebangkitan kali kedua Syam telah terpecah kepada empat negara. Ia dilakukan oleh penjajah. Kini terdapat negara Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria secara berasingan satu sama lain. Jordan era terkini dikenali dengan Kerajaan Hasyimiyah Jordan, (Hashemite Kingdom of Jordan) atau lebih dikenali dengan nama Jordan sahaja  merupakan sebuah negara Arab yang terletak di Asia Barat (dulu dianggap Timur Tengah) bersempadan dengan negara-negara Arab yang lain. Ia terletak pada koordinat 34-29 Utara 35-39 Timur iaitu di sebelah Barat La

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN.

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN. Allah telah mengkhabarkan kepada kita melalui lidah Rasul-Nya bahawa Allah telah ‘set’kan satu Jadual Allah SWT untuk umat yang datang sesudah wafatnya Nabi akhir zaman. Itulah kasih sayang Allah dan Rasul-Nya kepada umat Islam, yang untuk mereka tidak ada lagi nabi dan rasul.Maka diceritakan lah perkara-perkara yang bakal terjadi sama ada yang positif atau negatif. Dengan mengetahui dan memahami jadual itu, umat Islam terpandu atau terpimpin untuk menghadapi dan menerima takdir yang bakal berlaku. Antara jadual yang dimaksudkan itu ialah, Rasulullah SAW bersabda: Yang artinya : "Telah berlaku Zaman Kenabian ke atas kamu, maka berlakulah zaman kenabian sebagaima­na yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat zaman itu. Kemudian berlakulah Zaman Kekhalifahan (Khulafaur Rasyidin) yang berjalan seperti zaman kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat nya. Lalu berlakulah zaman

AGAMA NABI IBRAHIM.

AGAMA NABI IBRAHIM. Inti pati ayat: Al Qur’an ayat 123 surat 16 An Nahl, Kemudian Kami wahyukan kepadamu (Muhammad): "Ikutilah agama Ibrahim seorang yang hanif." dan bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan. Al Qur’an ayat 39 surat 14 Ibrahim, Segala puji bagi Allah yang telah menganugerahkan kepadaku di hari tua (ku) Ismail dan Ishaq. Sesungguhnya Tuhanku, benar-benar Maha Mendengar (memperkenankan) do`a. Al Qur’an ayat 124 surat 2 Al Baqarah, Dan (ingatlah), ketika Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat (perintah dan larangan), lalu Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku akan menjadikanmu imam bagi seluruh manusia". Ibrahim berkata: "(Dan saya mohon juga) dari keturunanku". Allah berfirman: "Janji-Ku (ini) tidak mengenai orang-orang yang zalim". Al Qur’an ayat 71 surat 21 Al Anbiyaa’, Dan Kami selamatkan Ibrahim dan Luth ke sebuah negeri yang Kami telah memberkahinya untuk sekalian manusia. N