Langkau ke kandungan utama

PERANAN INSTITUSI SULTAN
DALAM SEJARAH ISLAM.

Bot Diraja, Tarikan Terbaru Kuala Kangsar. Teringin naik bot Diraja? Boleh ke Kuala Kangsar untuk berpeluang bersiar-siar di Sungai Perak dengan rivercruise dalam 40 minit. Nak abadikan kenangan...
Foto:
Foto: Istana lama Kuala Kangsar.


Foto: Istana Agong di Kuala Lumpur telah dijadikan muzium, orang ramai boleh kunjungi ke Muzium
di Raja.


Istana Negara adalah tempat bersemayam Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dan Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong sebelum Istana Negara, Jalan Duta. Istana ini terletak di Jalan Istana bertentangan dengan Jalan Syed Putra, suatu kawasan seluas 25 ekar atau 11.34 hektar di tepi Bukit Petaling di Kuala Lumpur yang menghadap Sungai Klang.

Mengenali sejarah Sultan di Malaysia yang ada kaitan dengan sejarah kesultanan di era kebangkitan Islam pertama.Melaka sangat dikenali dalam sejarah empayar Islam, hinggalah empayar Islam terakhir iaitu empayar Usmaniah yang berpusat di Turki.
Sejarah empayar Islam Andalusia juga ada kaitan dengan sejarah Melaka. Perkara ini telah disembunyikan oleh yahudi sekian lama. Di era kebangkitan Islam sekarang segala-galanya terbongkar.

Ketika penulis berkunjung ke Spain dan Portugal untuk tujuan menjejak peninggalan Islam di Eropah. Dalam kitab-kitab lama biasa dibahaskan perkara yang dibincang dari sudut bahasa kemudian baru dibincangkan menurut istilah satu-satu ilmu.
Seperti perkataan Syura
 ( Arab: شورى‎ shūrā),
(شاور يشور مشاورة) -فلانا في اللأمر:
Bermesyuarat; berbincang;
(وَشَاوِرْهُمْ فِى ٱلْأَمْرِ ۖ )
Dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan itu.(Ali Imran 3:159). Kamus Besar Arab- Melayu Dewan.
1. Perundingan
2. Nasihat 3. Saranan.(www.oxfordfajar.com.my)
(الشورى هو للمجلس المؤلف لأ ستماع الدعاوى عرفيا. المشورة والمشورة ج مشورات. -المنجد في اللغة والأعلام، دارالمشرق بيروت
Musyawarah menurut pengertian istilah Musyawarah atau syura ialah menarik kesimpulan dan beberapa pendapat dalam suatu masalah
untuk memperolehi kebaikan dan menghindari kekeliruan. Di
dalam Ma'jam al Wasith disebutkan, bahawa syura ialah membincangkan pertentangan pendapat atas sesuatu perkara
untuk melahirkan kebaikan yang ada didalamnya. Imam Suyuthi menunjukkan hal ini berdasarkan firman Allah SWT
yang berbunyi:(وَشَاوِرْهُمْ فِى ٱلْأَمْرِ ۖ )
Maksudnya: Dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan itu.
(Ali Imran 3:159).


Foto, Masjid Gordoba di Spain.

Nama Alhambra berasal dari bahasa Arab, hamra’ , (الحمراء)
bentuk jamak dari ahmar yang berarti “merah”. Dinamakan Istana Alhambra–yang berarti Istana Merah–karena bangunan ini banyak dihiasi ubin-ubin dan bata-bata berwarna merah, serta penghias dinding yang agak kemerah-merahan dengan keramik yang bernuansa seni Islami, di samping marmar-marmar yang putih dan indah.
Adalah sebuah masjid, istana dan kompleks kota silam di selatan Sepanyol (dikenali sebagai Al-Andalus apabila kotanya dibina), menduduki atas bukit teres di tenggara sempadan di bandaraya Granada. Ini adalah tempat tinggal raja-raja Muslim Granada dan mahkamah mereka, tetapi sekarang sebuah muzium yang mempamerkan kecantikan gaya seni bina Islam. Wilayah Malaga
salah satu wilayah yang ada di Andalusia (Spain dan Portugal).
Hampir lapan abad lamanya Islam berkuasa di Spanyol dengan ibukotanya Cordoba.

Malaga di Sepanyol Melaka di Malaysia. Kedua-duanya berasal dari bahasa Arab. ( ملقى ) yang berarti tempat pertemuan.
Di zaman itu pelabuhan menjadi tempat pertemuan.


Foto,
Pelabuhan sudah menjadi nadi kehidupan Málaga. Puerto de Málaga adalah pelabuhan internasional yang melayani kapal pesiar, kapal kontainer, kapal kargo, hingga kapal-kapal ikan. Terminal laut ini merupakan pelabuhan tertua di Spanyol yang terus menerus beroperasi dan salah satu paling tua di Mediterania.Ketika jatuh ke tangan bangsa Arab-Moor, pelabuhan ini juga menjadi pelabuhan utama Granada kerana pada ketika itu Málaga berada di bawah pemerintahan kerajaan Islam Granada.

Pelabuhan Melaka di era kesultanan Melayu Melaka.
Foto:
1. Tanjung Bidara adalah salah satu pelabuhan Melaka yang terletak di bahagian utara Melaka. Pelabuhan ini menjadi pusat hentian kapal dagang dari utara untuk sementara waktu sebelum memasuki pelabuhan Melaka. Ia berfungsi sebagai pelabuhan transit kepada pelabuhan utama Melaka apabila berlaku kesesakan pedagang-pedagang yang membawa dagangan ke Melaka. Pelabuhan Melaka diakui sebagai pelabuhan antarabangsa tersibuk di dunia dengan nilai jumlah dagangan yang tinggi. Pelabuhan ini bukan sahaja mengendalikan urusan jual beli komoditi antara barangan pedagang timur dan pedagang barat, malah turut menguruskan transaksi perniagaan antara kerajaan yang terdapat dalam Kepulauan Melayu.
Melaka memiliki petempatan pedagang yang besar. Seperti Tanjung Keling, Lubuk Cina, Kampung Jawa dan sebagainya yang berfungsi sebagai kediaman untuk para pedagang utama di Melaka. Kemudahan gedung penyimpanan barang yang baik dan berteknologi tinggi menyebabkan barangan dapat disimpan dengan lebih lama. Selain dari pedagang, hampir semua penduduk Melaka itu sendiri memiliki kapal-kapal peribadi sebagai pengangkutan mereka. Ini menyebabkan berlaku kesesakan di pelabuhan Melaka sehingga memerlukan pelabuhan-pelabuhan transit untuk menempatkan kapal dagang sebelum memasuki pelabuhan Melaka.

Sejarah Melayu mencatatkan proses pengajaran dan pembelajaran agama turut melibatkan Sultan, kerabat Istana, pembesar dan rakyat jelata. Sultan sendiri menitahkan supaya majlis ilmu diikuti oleh para pembesar dan rakyat.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NEGARA SYAM.

NEGARA SYAM (JORDAN, PALESTIN,HEBRON, SYRIA) Negara Jordan menjadi tempat transit bagi Abuya sebelum meneruskan perjalanan ke negara negara lain. Jordan juga dikenali dengan bumi Anbiya. Jordan juga banyak meninggalkan kesan  peninggalan purba yang berusia  ribuan tahun. Ia banyak di Jordan atau dulu dikenali dengan negeri Syam. Wilayah Syam zaman kebangkitan pertama mengandungi Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria. Di era kebangkitan kali kedua Syam telah terpecah kepada empat negara. Ia dilakukan oleh penjajah. Kini terdapat negara Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria secara berasingan satu sama lain. Jordan era terkini dikenali dengan Kerajaan Hasyimiyah Jordan, (Hashemite Kingdom of Jordan) atau lebih dikenali dengan nama Jordan sahaja  merupakan sebuah negara Arab yang terletak di Asia Barat (dulu dianggap Timur Tengah) bersempadan dengan negara-negara Arab yang lain. Ia terletak pada koordinat 34-29 Utara 35-39 Timur iaitu di sebelah Barat La

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN.

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN. Allah telah mengkhabarkan kepada kita melalui lidah Rasul-Nya bahawa Allah telah ‘set’kan satu Jadual Allah SWT untuk umat yang datang sesudah wafatnya Nabi akhir zaman. Itulah kasih sayang Allah dan Rasul-Nya kepada umat Islam, yang untuk mereka tidak ada lagi nabi dan rasul.Maka diceritakan lah perkara-perkara yang bakal terjadi sama ada yang positif atau negatif. Dengan mengetahui dan memahami jadual itu, umat Islam terpandu atau terpimpin untuk menghadapi dan menerima takdir yang bakal berlaku. Antara jadual yang dimaksudkan itu ialah, Rasulullah SAW bersabda: Yang artinya : "Telah berlaku Zaman Kenabian ke atas kamu, maka berlakulah zaman kenabian sebagaima­na yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat zaman itu. Kemudian berlakulah Zaman Kekhalifahan (Khulafaur Rasyidin) yang berjalan seperti zaman kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat nya. Lalu berlakulah zaman

AGAMA NABI IBRAHIM.

AGAMA NABI IBRAHIM. Inti pati ayat: Al Qur’an ayat 123 surat 16 An Nahl, Kemudian Kami wahyukan kepadamu (Muhammad): "Ikutilah agama Ibrahim seorang yang hanif." dan bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan. Al Qur’an ayat 39 surat 14 Ibrahim, Segala puji bagi Allah yang telah menganugerahkan kepadaku di hari tua (ku) Ismail dan Ishaq. Sesungguhnya Tuhanku, benar-benar Maha Mendengar (memperkenankan) do`a. Al Qur’an ayat 124 surat 2 Al Baqarah, Dan (ingatlah), ketika Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat (perintah dan larangan), lalu Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku akan menjadikanmu imam bagi seluruh manusia". Ibrahim berkata: "(Dan saya mohon juga) dari keturunanku". Allah berfirman: "Janji-Ku (ini) tidak mengenai orang-orang yang zalim". Al Qur’an ayat 71 surat 21 Al Anbiyaa’, Dan Kami selamatkan Ibrahim dan Luth ke sebuah negeri yang Kami telah memberkahinya untuk sekalian manusia. N