Langkau ke kandungan utama

PERANAN INSTITUSI SULTAN
DALAM SEJARAH ISLAM.

Bot Diraja, Tarikan Terbaru Kuala Kangsar. Teringin naik bot Diraja? Boleh ke Kuala Kangsar untuk berpeluang bersiar-siar di Sungai Perak dengan rivercruise dalam 40 minit. Nak abadikan kenangan...
Foto:
Foto: Istana lama Kuala Kangsar.


Foto: Istana Agong di Kuala Lumpur telah dijadikan muzium, orang ramai boleh kunjungi ke Muzium
di Raja.


Istana Negara adalah tempat bersemayam Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dan Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong sebelum Istana Negara, Jalan Duta. Istana ini terletak di Jalan Istana bertentangan dengan Jalan Syed Putra, suatu kawasan seluas 25 ekar atau 11.34 hektar di tepi Bukit Petaling di Kuala Lumpur yang menghadap Sungai Klang.

Mengenali sejarah Sultan di Malaysia yang ada kaitan dengan sejarah kesultanan di era kebangkitan Islam pertama.Melaka sangat dikenali dalam sejarah empayar Islam, hinggalah empayar Islam terakhir iaitu empayar Usmaniah yang berpusat di Turki.
Sejarah empayar Islam Andalusia juga ada kaitan dengan sejarah Melaka. Perkara ini telah disembunyikan oleh yahudi sekian lama. Di era kebangkitan Islam sekarang segala-galanya terbongkar.

Ketika penulis berkunjung ke Spain dan Portugal untuk tujuan menjejak peninggalan Islam di Eropah. Dalam kitab-kitab lama biasa dibahaskan perkara yang dibincang dari sudut bahasa kemudian baru dibincangkan menurut istilah satu-satu ilmu.
Seperti perkataan Syura
 ( Arab: شورى‎ shūrā),
(شاور يشور مشاورة) -فلانا في اللأمر:
Bermesyuarat; berbincang;
(وَشَاوِرْهُمْ فِى ٱلْأَمْرِ ۖ )
Dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan itu.(Ali Imran 3:159). Kamus Besar Arab- Melayu Dewan.
1. Perundingan
2. Nasihat 3. Saranan.(www.oxfordfajar.com.my)
(الشورى هو للمجلس المؤلف لأ ستماع الدعاوى عرفيا. المشورة والمشورة ج مشورات. -المنجد في اللغة والأعلام، دارالمشرق بيروت
Musyawarah menurut pengertian istilah Musyawarah atau syura ialah menarik kesimpulan dan beberapa pendapat dalam suatu masalah
untuk memperolehi kebaikan dan menghindari kekeliruan. Di
dalam Ma'jam al Wasith disebutkan, bahawa syura ialah membincangkan pertentangan pendapat atas sesuatu perkara
untuk melahirkan kebaikan yang ada didalamnya. Imam Suyuthi menunjukkan hal ini berdasarkan firman Allah SWT
yang berbunyi:(وَشَاوِرْهُمْ فِى ٱلْأَمْرِ ۖ )
Maksudnya: Dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan itu.
(Ali Imran 3:159).


Foto, Masjid Gordoba di Spain.

Nama Alhambra berasal dari bahasa Arab, hamra’ , (الحمراء)
bentuk jamak dari ahmar yang berarti “merah”. Dinamakan Istana Alhambra–yang berarti Istana Merah–karena bangunan ini banyak dihiasi ubin-ubin dan bata-bata berwarna merah, serta penghias dinding yang agak kemerah-merahan dengan keramik yang bernuansa seni Islami, di samping marmar-marmar yang putih dan indah.
Adalah sebuah masjid, istana dan kompleks kota silam di selatan Sepanyol (dikenali sebagai Al-Andalus apabila kotanya dibina), menduduki atas bukit teres di tenggara sempadan di bandaraya Granada. Ini adalah tempat tinggal raja-raja Muslim Granada dan mahkamah mereka, tetapi sekarang sebuah muzium yang mempamerkan kecantikan gaya seni bina Islam. Wilayah Malaga
salah satu wilayah yang ada di Andalusia (Spain dan Portugal).
Hampir lapan abad lamanya Islam berkuasa di Spanyol dengan ibukotanya Cordoba.

Malaga di Sepanyol Melaka di Malaysia. Kedua-duanya berasal dari bahasa Arab. ( ملقى ) yang berarti tempat pertemuan.
Di zaman itu pelabuhan menjadi tempat pertemuan.


Foto,
Pelabuhan sudah menjadi nadi kehidupan Málaga. Puerto de Málaga adalah pelabuhan internasional yang melayani kapal pesiar, kapal kontainer, kapal kargo, hingga kapal-kapal ikan. Terminal laut ini merupakan pelabuhan tertua di Spanyol yang terus menerus beroperasi dan salah satu paling tua di Mediterania.Ketika jatuh ke tangan bangsa Arab-Moor, pelabuhan ini juga menjadi pelabuhan utama Granada kerana pada ketika itu Málaga berada di bawah pemerintahan kerajaan Islam Granada.

Pelabuhan Melaka di era kesultanan Melayu Melaka.
Foto:
1. Tanjung Bidara adalah salah satu pelabuhan Melaka yang terletak di bahagian utara Melaka. Pelabuhan ini menjadi pusat hentian kapal dagang dari utara untuk sementara waktu sebelum memasuki pelabuhan Melaka. Ia berfungsi sebagai pelabuhan transit kepada pelabuhan utama Melaka apabila berlaku kesesakan pedagang-pedagang yang membawa dagangan ke Melaka. Pelabuhan Melaka diakui sebagai pelabuhan antarabangsa tersibuk di dunia dengan nilai jumlah dagangan yang tinggi. Pelabuhan ini bukan sahaja mengendalikan urusan jual beli komoditi antara barangan pedagang timur dan pedagang barat, malah turut menguruskan transaksi perniagaan antara kerajaan yang terdapat dalam Kepulauan Melayu.
Melaka memiliki petempatan pedagang yang besar. Seperti Tanjung Keling, Lubuk Cina, Kampung Jawa dan sebagainya yang berfungsi sebagai kediaman untuk para pedagang utama di Melaka. Kemudahan gedung penyimpanan barang yang baik dan berteknologi tinggi menyebabkan barangan dapat disimpan dengan lebih lama. Selain dari pedagang, hampir semua penduduk Melaka itu sendiri memiliki kapal-kapal peribadi sebagai pengangkutan mereka. Ini menyebabkan berlaku kesesakan di pelabuhan Melaka sehingga memerlukan pelabuhan-pelabuhan transit untuk menempatkan kapal dagang sebelum memasuki pelabuhan Melaka.

Sejarah Melayu mencatatkan proses pengajaran dan pembelajaran agama turut melibatkan Sultan, kerabat Istana, pembesar dan rakyat jelata. Sultan sendiri menitahkan supaya majlis ilmu diikuti oleh para pembesar dan rakyat.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TETAMU ALLAH

MENJADI TETAMU ALLAH.

Tetamu Allah adalah satu gelaran sangat istemewa dalam Islam.  Allah dan Para Rasul sendiri memberikan layanan istemewa kepada tetamu. Dalam Islam wajib melayani tetamu yang datang bertamu ke tempat kita. Bagi umat Islam yang tahu kelebihan gelaran tersebut mereka akan berusaha dan memasang cita-cita untuk mendapat menjadi "Tetamu Allah ". Manusia di dunia ini dapat menjadi tetamu negara sebagai VIP itu pun manusia sudah rasa sangat berharga dan istemewa. Kerana menjadi tetamu VIP akan menerima layanan lima bintang. 

Betapalah apabila manusia kalau dapat menjadi tetamu Allah ia akan merasakan sepanjang hidupnya bahkan ia akan diberikan nilai sampai ke  Akhirat. "Pergi ke Makkatul Mukarramah tempat yang bersejarah. Manunaikan ibadah kemuncak rukun Islam yang lima Di sana umat Islam menjadi tetamu-tetamu Allah Kenalah menjaga adab-adabnya dengan sempurnanya". ( sedutan madah Abuya Imam Ashaari Muhammad At Tamimi ).

Satu istilah yang disebut oleh Allah d…

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.
(Sungai Dajlah).

Mengimbau kembali XPDC penulis ke Iraq melalui jalan darat dari Jordan pada 9 januari 1990. Menaiki kereta jenis GMC yang boleh memuatkan 9 penumpang. Kali ini penulis hendak kongsikan maklumat berkaitan dengan sejarah Sungai Furat dan Dajlah. Rujukan kebanyakkan dari risalah-risalah yang di terbitkan oleh kerajaan Iraq. Perjalanan darat dari Jordan ke Iraq mengambil masa 12 jam. Sepanjang perjalanan terlalu banyak sekatan tentera di dua buah negara tersebut. Terutamanya semasa berada di kawasan Iraq. Sejarah purba dan sejarah moden Iraq banyak berkaitan dengan sungai tersebut. Furat dan Dajlah merupakan antara sungai yang memiliki ikatan sejarah yang kuat dengan ajaran Islam. 

Sungai yang menjadi sumber mata air di Anatolia, Turki, dan bermuara di Teluk Persia itu berkali-kali disebutkan dalam berbagai hadis. Sungai Furat juga dikaitkan dengan Nabi dan rasul sebelum Nabi Muhammad SAW. Ia juga dikaitkan dengan tanda kiamat s…

ASAL USUL KAMPUNG DATUK KERAMAT.

PUSAT PENGAJIAN ABUYA PRAKTIKAL.
( Pasar Datuk Keramat dikaitkan dengan pasar Siti Khadijah Kelantan ).

BAGI warga kota, nama Kampung Datuk Keramat memang tidak asing lagi, bukan saja kerana ia antara kawasan perkampungan Melayu terbesar di ibu negara, tetapi ia juga adalah syurga makanan. Sebut saja makanan apa, pasti dapat dijumpai di situ.Begitu juga setiap kali kedatangan bulan Ramadan, Kampung Datuk Keramat bertukar wajah menjadi pesta makanan dengan ratusan gerai menjual pelbagai jenis makanan tempatan terutamanya di kawasan Pasar Datuk Keramat. Dalam kemeriahannya sebagai syurga makanan, ramai yang tidak tahu asal-usul nama penempatan ini. BH Plus menyingkap maksud di sebalik nama perkampungan ini. 

ABUYA memulakan jemaah pengajiannya di kampung Datuk Keramat. Ketika itu kumpulan pengajian Abuya dikenali dengan pengajian ".RUMAH PUTIH". Dipanggil rumah putih kerana rumah tersebut berwarna putih. Di markaz tersebut diadakan perjumpaan dikalangan ahli pengajian. Program tet…