Langkau ke kandungan utama

MELAHIRKAN IKHWAN

PENDIDIKAN YANG ADA ROH.
( kunjungan ke Kuantan Pahang di primis borong dan runcit produk Timur Tengah 21/11/2017 ).

Abuya berkongsi dengan kita  bagaimana proses-proses melahirkan pejuang di akhir zaman yang di sebut oleh Nabi adanya Ikhwan. Hal Ikhwan ada di sebut oleh Nabi SaW dengan menggambarkan sifat-sifatnya. Iaitu selepas Rasulullah dan Para sahabat. Mereka itu adalah umat Nabi SaW. Dengan ilmu yang Allah anugerahkan kepada Abuya adalah panduan yang begitu jelas. Melalui ilham tersebut Abuya dapat beri garis panduan secara details dan praktikal.


Abuya berikan panduan dengan langkah-langkah yang praktikal. Ertinya panduan yang Abuya berikan secara ilmiah dan amaliah. Kesemua panduan tersebut telah pun di bukukan. Natijahnya dapat kita lihat melaui produktiviti jemaahnya, melalui keluarganya dan juga boleh di lihat melalui anak-anak  muridnya. Membangunkan ekonomi adalah sebahagian daripada kehidupan.Disini di kongsikan contoh bagaimana anak murid Abuya boleh berdikari.


Contoh yang berlaku sepanjang pengalaman saudara Azmi bin Dalim yang dilalui dalam hidupnya bersama jemaah Abuya untuk menjadikan dia seorang ushawan yang berdikari tanpa bersandar dengan mana-mana intitusi keuwangan. Yang turut serta bersama keluarga Abuya yang memperjuangkan Tuhan dan kasih sayang ini. Saudara Azmi bin Dalim berkahwin dengan anak angkat saya yang bernama Khaulah yang membantunya membuka perniagaan produk makanan daripada timur Tengah. Sebagai pemborong dan peruncit.


Pengalaman saudara Azmi selama dengan Abuya menceritakan bagaimana proses-proses yang dilalui dalam hidupnya sedari sekolah Abuya lagi hinggalah berumahtangga untuk menjadikan dia seorang ushawan Islam yang berdikari. Latihan yang di perolihinya sepanjang bersama jemaah Abuya sangat membantu memajukan dirinya dan keluarganya. Penekanan insan dan pembinaan roh yang dilakukan oleh Abuya kepada anak-anak murid dan keluarga besarnya.



Kehidupan anak murid bersama jemaah yang memperjuangkan Tuhan dan kasih sayang ini. Berlakulah beberapa tahap. Peristiwa-peristiwa yang dikira sebagai fakta-fakta penentu menjadikan diri anak-anak muridnya begitu berjiwa luar biasa sekali, antaranya: Peranan Abuya dalam hidup anak-anak muridnya ialah mengajar ilmu tentang Islam, tarekat dan Imam Mahdi. Abuya sebagai guru mursyid itu orangnya tidak banyak menunjukkan akhlak Islam. 


Jadi dengan Abuya, ada anak murid yang belajar dengan Abuya scara dirrect dan ada yang belajar tidak secara direct, sementelahan Abuya sikapnya di majlis rasmi dan tidak rasmi istiqamah dengan akhlak Islam. Bagi yang masih kanak-kanak dapat belajar dengan tauladan yang Abuya tunjukkan. Adapula yang belajar dengan banyak bertawasul, nanti dia dikongsikan ilmu ilham daripada guru mursyid yang sentiasa terhubung hati dengan anak murid tersebut. Dalam Islam ada ilmu yang tersurat dan yang tersirat.


Abuya sangat faham watak anak-anak muridnya. Sebab itu dia akan bagi tugas tepat dengan watak masing-masing. Jiwa anak-anak muridnya sentiasa subur berkaitan Imam Mahdi, Bagi anak-anak murid Abuya, ke mana mereka pergi, terasa akan bawa bersama kasih sayang Abuya. Anak-anak murid terasa diberikan kasih sayang yang Abuya lebih-lebih lagi yang yang rajin bertawasul jarak tidak menghalang untuk mendapatkan kasih sayang mursyid. 


Perkara ini dapat dirasakan betul oleh anak-anak murid Abuya Abuya  sangat menjaga merid-muridnya, kalau dia ke mana-mana dia akan menjengok dan menziarahi anak -anak murid, inilah yang dirasakan oleh setiap anak murid Abuya. Demikianlah kasih sayang yang diberinya sangat berdisiplin dengan syariat Allah. Gambarkanlah kalau kita tidak bertemu dengan orang-orang yang menyayangi kita, nescaya hancurlah hidup kita.  


Kasih sayang dirasakan pada Abuya  terlalulah mahal, umpama oksigen dalam kehidupan. Dengan rentetan peristiwa tadi, bolehlah kita lihat cara Tuhan mencipta orang-Nya untuk menjadi pemimpin 
yang memperjuangkan Tuhan dan kasih sayang kepada manusia. Abuya sangat ambil tanggungjawab memproses akal atau roh anak-anak muridnya.Dirinya dididik untuk menjadi sumber manusia mendapatkan Tuhan dan kasih sayang.Sebagai panduan sama ada di aspek duniawi mahupun ukhrawi. 







Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NEGARA SYAM.

NEGARA SYAM (JORDAN, PALESTIN,HEBRON, SYRIA) Negara Jordan menjadi tempat transit bagi Abuya sebelum meneruskan perjalanan ke negara negara lain. Jordan juga dikenali dengan bumi Anbiya. Jordan juga banyak meninggalkan kesan  peninggalan purba yang berusia  ribuan tahun. Ia banyak di Jordan atau dulu dikenali dengan negeri Syam. Wilayah Syam zaman kebangkitan pertama mengandungi Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria. Di era kebangkitan kali kedua Syam telah terpecah kepada empat negara. Ia dilakukan oleh penjajah. Kini terdapat negara Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria secara berasingan satu sama lain. Jordan era terkini dikenali dengan Kerajaan Hasyimiyah Jordan, (Hashemite Kingdom of Jordan) atau lebih dikenali dengan nama Jordan sahaja  merupakan sebuah negara Arab yang terletak di Asia Barat (dulu dianggap Timur Tengah) bersempadan dengan negara-negara Arab yang lain. Ia terletak pada koordinat 34-29 Utara 35-39 Timur iaitu di sebelah Barat La

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN.

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN. Allah telah mengkhabarkan kepada kita melalui lidah Rasul-Nya bahawa Allah telah ‘set’kan satu Jadual Allah SWT untuk umat yang datang sesudah wafatnya Nabi akhir zaman. Itulah kasih sayang Allah dan Rasul-Nya kepada umat Islam, yang untuk mereka tidak ada lagi nabi dan rasul.Maka diceritakan lah perkara-perkara yang bakal terjadi sama ada yang positif atau negatif. Dengan mengetahui dan memahami jadual itu, umat Islam terpandu atau terpimpin untuk menghadapi dan menerima takdir yang bakal berlaku. Antara jadual yang dimaksudkan itu ialah, Rasulullah SAW bersabda: Yang artinya : "Telah berlaku Zaman Kenabian ke atas kamu, maka berlakulah zaman kenabian sebagaima­na yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat zaman itu. Kemudian berlakulah Zaman Kekhalifahan (Khulafaur Rasyidin) yang berjalan seperti zaman kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat nya. Lalu berlakulah zaman

AGAMA NABI IBRAHIM.

AGAMA NABI IBRAHIM. Inti pati ayat: Al Qur’an ayat 123 surat 16 An Nahl, Kemudian Kami wahyukan kepadamu (Muhammad): "Ikutilah agama Ibrahim seorang yang hanif." dan bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan. Al Qur’an ayat 39 surat 14 Ibrahim, Segala puji bagi Allah yang telah menganugerahkan kepadaku di hari tua (ku) Ismail dan Ishaq. Sesungguhnya Tuhanku, benar-benar Maha Mendengar (memperkenankan) do`a. Al Qur’an ayat 124 surat 2 Al Baqarah, Dan (ingatlah), ketika Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat (perintah dan larangan), lalu Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku akan menjadikanmu imam bagi seluruh manusia". Ibrahim berkata: "(Dan saya mohon juga) dari keturunanku". Allah berfirman: "Janji-Ku (ini) tidak mengenai orang-orang yang zalim". Al Qur’an ayat 71 surat 21 Al Anbiyaa’, Dan Kami selamatkan Ibrahim dan Luth ke sebuah negeri yang Kami telah memberkahinya untuk sekalian manusia. N