Langkau ke kandungan utama

UJIAN DAN RAHMAT.

DALAM UJIAN ADA RAHMAT


Kuala Lumpur dikunjungi orang Arab




AIN ARABIA KUALA LUMPUR
Ain Arabia atau Arab Street mempunyai segala-galanya yang menyerupai gaya hidup membeli-belah di penduduk Timur Tengah. Jalan ini terletak di Jalan Berangan, Kuala Lumpur, Bukit Bintang, kawasan membeli-belah bagi penduduk tempatan dan pelancong. Dalam usaha untuk menggalakkan pelancong dari Timur Tengah, kawasan ini telah dicipta oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur di mana orang-orang Arab boleh datang ke sini untuk makan, kedai dan bertemu.

Walaupun ia direka untuk memenuhi keperluan masyarakat Arab dan pelancong, tempat ini juga sering dikunjungi oleh penduduk tempatan dan pelancong lain yang ingin merasai makanan dan budaya orang-orang Arab di Malaysia.Tempat ini menjadi penuh pada bulan Julai-September apabila banyak orang Arab datang ke Malaysia untuk bercuti. Kali ini bertepatan dengan cuti sekolah dan ramai yang memilih untuk pergi ke luar negara untuk melarikan diri panas terik di Timur Tengah pada masa ini tahun ini. Suhu di Timur Tengah pada musim panas puncak boleh naik setinggi 47 ° C.

Anda tidak akan terlepas tempat ini jika anda datang menggunakan monorel. Berhenti di stesen monorel Bukit Bintang dan jalan ini hanya 5 minit berjalan kaki dari sini. Terdapat gerbang dengan nama "AIN SAUDI" terukir di atasnya kerana anda berjalan di sepanjang jalan. Ain Arabia atau Arab Street mempunyai segala-galanya yang menyerupai gaya hidup membeli-belah di penduduk Timur Tengah. Jalan ini terletak di Jalan Berangan, Kuala Lumpur, Bukit Bintang, kawasan membeli-belah bagi penduduk tempatan dan pelancong. Dalam usaha untuk menggalakkan pelancong dari Timur Tengah, kawasan ini telah dicipta oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur di mana orang-orang Arab boleh datang ke sini untuk makan, kedai dan bertemu.


Walaupun ia direka untuk memenuhi keperluan masyarakat Arab dan pelancong, tempat ini juga sering dikunjungi oleh penduduk tempatan dan pelancong lain yang ingin merasai makanan dan budaya orang-orang Arab di Malaysia.Tempat ini menjadi penuh pada bulan Julai-September apabila banyak orang Arab datang ke Malaysia untuk bercuti.


Kali ini bertepatan dengan cuti sekolah dan ramai yang memilih untuk pergi ke luar negara untuk melarikan diri panas terik di Timur Tengah pada masa ini tahun ini. Suhu di Timur Tengah pada musim panas puncak boleh naik setinggi 47 ° C. Anda tidak akan terlepas tempat ini jika anda datang menggunakan monorel. Berhenti di stesen monorel Bukit Bintang dan jalan ini hanya 5 minit berjalan kaki dari sini. Terdapat gerbang dengan nama "AIN SAUDI" terukir di atasnya kerana anda berjalan di sepanjang jalan.


Negara Jerman disebut-sebut bakal menjadi negara yang paling banyak mejoriti  penduduk muslimnya dibandingkan dengan negara-negara Eropa lainnya. Bahkan boleh dikatakan warga muslim di Jerman populasinya akan lebih banyak dibandingkan dengan warga yang non muslim. Antara sebab besarnya adalah pelarian negara-negara umat Islam ke Eropah. Pelarian dari Turki, pelarian dari Syiria, pelarian dari Afrika dan negara lain yang sedang berperang. 


Terpaksa meninggalkan kampung halaman sendiri adalah satu siksaan. Ketika sudah lama berada diluar negara ada dikalangan mereka yang sudah mendapat tawaran penduduk tetap dan sebagainya. Akhirnya ada yang sudah menjadi kaya dan sebagainya itu adalah contoh bentuk rahmat. Ketika masing-masing diawalnya meninggalkan kampung halaman bermacam-macam kesulitan dan kesusahan yang dihadapi. 


Kita boleh melihat contoh yang berlaku di Malaysia. Pelarian dari negara Timur Tengah yang datang ke Malaysia Untuk mendapatkan perlindungan. Kebelakangan ini banyak kita dapati perniagaan dan pendidikan Arab bagaikan cendawan tumbuh. Restoran  makanan Arab, sekolah Internasional, sekolah bahasa Arab dan sebagainya. Bahka ada dikalangan mereka berkahwin dengan orang tempatan.
Ada dikalangan mereka yang sudah menjadi korperat besar yang pada awalnya adalah pelarian.


Allah SWT mendatangkan kepada hamba-hambaNya berbagai-bagai jenis ujian dengan berbagai-bagai cara dan sebab. Ada ujian dengan suami, dengan anak, dengan kawan, dengan wang, sakit, kecelakaan, perbedaan pendapat dan sebagainya. Kita mesti melihat ujian dari sudut hakikat ujian, bukan dari kulitnya. Kalau kita lihat dari sudut kulitnya, selain kita tidak boleh meraih takwa dari ujian yg Allah datangkan, bila kita rujukkan masalah (ujian) itu ke orang yg berbeda, maka akan mendapatkan jawaban yang berbeda-beda. 


Jadi jangan tertipu dengan jenis ujian, tapi lihat dari sudut "apa maksud Allah" dari ujian yang Allah datangkan ini. Jangan fokus pada "segera menyelesaikan masalah" tapi fokuslah pada "bagaimana iman kita ketika melalui ujian ini". Allah datangkan ujian dengan 2 maksud iaitu  untuk penghapusan dosa dan peningkatan derajat, itu bila Allah sayang orang tersebut, tapi bila Allah benci pada orang itu, maka ujian adalah untuk menghinakannya.



Bagaimana membezakannya? Bila dengan ujian kita makin dekat dengan Allah, maka insyaAllah kita disayangiNya, bila ujian tersebut makin menjauhkan kita dari Allah, maka artinya Allah tidak suka pada kita. Maka dari itu berusahalah mendekat pada Allah bila ada ujian. Contoh lagi dalam nikmat ada ujian, sebelum suami mendapat isteri atau isteri mendapat suami adalah ujian dan bila sudah berkelua ga juga ada ujian. Bukan kita hendak lari daripada ujian tetapi bagaimana kita menerima ujian.


Sebaiknya kita meningkatkan ibadah padaNya, bertaubat pdNya, banyakkan selawat  pada Rasulullah. Contoh bagi sebuah keluarga khusus bagi para istri: berbakti pada suami, menghiburkan suami, dan macam-macam kebaikan yang Allah suka, sedangkan untuk masalah yang kita hadapi, mengadulah terus pada Allah minta Dia selesaikan dengan caraNya. Jangan putus asa meminta dan yakinlah Dia sebaik-baik penyelesai masalah, nanti lihatlah Allah akan berikan solusi yg terbaik diluar dugaan kita.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NEGARA SYAM.

NEGARA SYAM (JORDAN, PALESTIN,HEBRON, SYRIA) Negara Jordan menjadi tempat transit bagi Abuya sebelum meneruskan perjalanan ke negara negara lain. Jordan juga dikenali dengan bumi Anbiya. Jordan juga banyak meninggalkan kesan  peninggalan purba yang berusia  ribuan tahun. Ia banyak di Jordan atau dulu dikenali dengan negeri Syam. Wilayah Syam zaman kebangkitan pertama mengandungi Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria. Di era kebangkitan kali kedua Syam telah terpecah kepada empat negara. Ia dilakukan oleh penjajah. Kini terdapat negara Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria secara berasingan satu sama lain. Jordan era terkini dikenali dengan Kerajaan Hasyimiyah Jordan, (Hashemite Kingdom of Jordan) atau lebih dikenali dengan nama Jordan sahaja  merupakan sebuah negara Arab yang terletak di Asia Barat (dulu dianggap Timur Tengah) bersempadan dengan negara-negara Arab yang lain. Ia terletak pada koordinat 34-29 Utara 35-39 Timur iaitu di sebelah Barat La

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN.

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN. Allah telah mengkhabarkan kepada kita melalui lidah Rasul-Nya bahawa Allah telah ‘set’kan satu Jadual Allah SWT untuk umat yang datang sesudah wafatnya Nabi akhir zaman. Itulah kasih sayang Allah dan Rasul-Nya kepada umat Islam, yang untuk mereka tidak ada lagi nabi dan rasul.Maka diceritakan lah perkara-perkara yang bakal terjadi sama ada yang positif atau negatif. Dengan mengetahui dan memahami jadual itu, umat Islam terpandu atau terpimpin untuk menghadapi dan menerima takdir yang bakal berlaku. Antara jadual yang dimaksudkan itu ialah, Rasulullah SAW bersabda: Yang artinya : "Telah berlaku Zaman Kenabian ke atas kamu, maka berlakulah zaman kenabian sebagaima­na yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat zaman itu. Kemudian berlakulah Zaman Kekhalifahan (Khulafaur Rasyidin) yang berjalan seperti zaman kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat nya. Lalu berlakulah zaman

AGAMA NABI IBRAHIM.

AGAMA NABI IBRAHIM. Inti pati ayat: Al Qur’an ayat 123 surat 16 An Nahl, Kemudian Kami wahyukan kepadamu (Muhammad): "Ikutilah agama Ibrahim seorang yang hanif." dan bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan. Al Qur’an ayat 39 surat 14 Ibrahim, Segala puji bagi Allah yang telah menganugerahkan kepadaku di hari tua (ku) Ismail dan Ishaq. Sesungguhnya Tuhanku, benar-benar Maha Mendengar (memperkenankan) do`a. Al Qur’an ayat 124 surat 2 Al Baqarah, Dan (ingatlah), ketika Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat (perintah dan larangan), lalu Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku akan menjadikanmu imam bagi seluruh manusia". Ibrahim berkata: "(Dan saya mohon juga) dari keturunanku". Allah berfirman: "Janji-Ku (ini) tidak mengenai orang-orang yang zalim". Al Qur’an ayat 71 surat 21 Al Anbiyaa’, Dan Kami selamatkan Ibrahim dan Luth ke sebuah negeri yang Kami telah memberkahinya untuk sekalian manusia. N