Langkau ke kandungan utama

UJIAN DAN RAHMAT.

DALAM UJIAN ADA RAHMAT


Kuala Lumpur dikunjungi orang Arab




AIN ARABIA KUALA LUMPUR
Ain Arabia atau Arab Street mempunyai segala-galanya yang menyerupai gaya hidup membeli-belah di penduduk Timur Tengah. Jalan ini terletak di Jalan Berangan, Kuala Lumpur, Bukit Bintang, kawasan membeli-belah bagi penduduk tempatan dan pelancong. Dalam usaha untuk menggalakkan pelancong dari Timur Tengah, kawasan ini telah dicipta oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur di mana orang-orang Arab boleh datang ke sini untuk makan, kedai dan bertemu.

Walaupun ia direka untuk memenuhi keperluan masyarakat Arab dan pelancong, tempat ini juga sering dikunjungi oleh penduduk tempatan dan pelancong lain yang ingin merasai makanan dan budaya orang-orang Arab di Malaysia.Tempat ini menjadi penuh pada bulan Julai-September apabila banyak orang Arab datang ke Malaysia untuk bercuti. Kali ini bertepatan dengan cuti sekolah dan ramai yang memilih untuk pergi ke luar negara untuk melarikan diri panas terik di Timur Tengah pada masa ini tahun ini. Suhu di Timur Tengah pada musim panas puncak boleh naik setinggi 47 ° C.

Anda tidak akan terlepas tempat ini jika anda datang menggunakan monorel. Berhenti di stesen monorel Bukit Bintang dan jalan ini hanya 5 minit berjalan kaki dari sini. Terdapat gerbang dengan nama "AIN SAUDI" terukir di atasnya kerana anda berjalan di sepanjang jalan. Ain Arabia atau Arab Street mempunyai segala-galanya yang menyerupai gaya hidup membeli-belah di penduduk Timur Tengah. Jalan ini terletak di Jalan Berangan, Kuala Lumpur, Bukit Bintang, kawasan membeli-belah bagi penduduk tempatan dan pelancong. Dalam usaha untuk menggalakkan pelancong dari Timur Tengah, kawasan ini telah dicipta oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur di mana orang-orang Arab boleh datang ke sini untuk makan, kedai dan bertemu.


Walaupun ia direka untuk memenuhi keperluan masyarakat Arab dan pelancong, tempat ini juga sering dikunjungi oleh penduduk tempatan dan pelancong lain yang ingin merasai makanan dan budaya orang-orang Arab di Malaysia.Tempat ini menjadi penuh pada bulan Julai-September apabila banyak orang Arab datang ke Malaysia untuk bercuti.


Kali ini bertepatan dengan cuti sekolah dan ramai yang memilih untuk pergi ke luar negara untuk melarikan diri panas terik di Timur Tengah pada masa ini tahun ini. Suhu di Timur Tengah pada musim panas puncak boleh naik setinggi 47 ° C. Anda tidak akan terlepas tempat ini jika anda datang menggunakan monorel. Berhenti di stesen monorel Bukit Bintang dan jalan ini hanya 5 minit berjalan kaki dari sini. Terdapat gerbang dengan nama "AIN SAUDI" terukir di atasnya kerana anda berjalan di sepanjang jalan.


Negara Jerman disebut-sebut bakal menjadi negara yang paling banyak mejoriti  penduduk muslimnya dibandingkan dengan negara-negara Eropa lainnya. Bahkan boleh dikatakan warga muslim di Jerman populasinya akan lebih banyak dibandingkan dengan warga yang non muslim. Antara sebab besarnya adalah pelarian negara-negara umat Islam ke Eropah. Pelarian dari Turki, pelarian dari Syiria, pelarian dari Afrika dan negara lain yang sedang berperang. 


Terpaksa meninggalkan kampung halaman sendiri adalah satu siksaan. Ketika sudah lama berada diluar negara ada dikalangan mereka yang sudah mendapat tawaran penduduk tetap dan sebagainya. Akhirnya ada yang sudah menjadi kaya dan sebagainya itu adalah contoh bentuk rahmat. Ketika masing-masing diawalnya meninggalkan kampung halaman bermacam-macam kesulitan dan kesusahan yang dihadapi. 


Kita boleh melihat contoh yang berlaku di Malaysia. Pelarian dari negara Timur Tengah yang datang ke Malaysia Untuk mendapatkan perlindungan. Kebelakangan ini banyak kita dapati perniagaan dan pendidikan Arab bagaikan cendawan tumbuh. Restoran  makanan Arab, sekolah Internasional, sekolah bahasa Arab dan sebagainya. Bahka ada dikalangan mereka berkahwin dengan orang tempatan.
Ada dikalangan mereka yang sudah menjadi korperat besar yang pada awalnya adalah pelarian.


Allah SWT mendatangkan kepada hamba-hambaNya berbagai-bagai jenis ujian dengan berbagai-bagai cara dan sebab. Ada ujian dengan suami, dengan anak, dengan kawan, dengan wang, sakit, kecelakaan, perbedaan pendapat dan sebagainya. Kita mesti melihat ujian dari sudut hakikat ujian, bukan dari kulitnya. Kalau kita lihat dari sudut kulitnya, selain kita tidak boleh meraih takwa dari ujian yg Allah datangkan, bila kita rujukkan masalah (ujian) itu ke orang yg berbeda, maka akan mendapatkan jawaban yang berbeda-beda. 


Jadi jangan tertipu dengan jenis ujian, tapi lihat dari sudut "apa maksud Allah" dari ujian yang Allah datangkan ini. Jangan fokus pada "segera menyelesaikan masalah" tapi fokuslah pada "bagaimana iman kita ketika melalui ujian ini". Allah datangkan ujian dengan 2 maksud iaitu  untuk penghapusan dosa dan peningkatan derajat, itu bila Allah sayang orang tersebut, tapi bila Allah benci pada orang itu, maka ujian adalah untuk menghinakannya.



Bagaimana membezakannya? Bila dengan ujian kita makin dekat dengan Allah, maka insyaAllah kita disayangiNya, bila ujian tersebut makin menjauhkan kita dari Allah, maka artinya Allah tidak suka pada kita. Maka dari itu berusahalah mendekat pada Allah bila ada ujian. Contoh lagi dalam nikmat ada ujian, sebelum suami mendapat isteri atau isteri mendapat suami adalah ujian dan bila sudah berkelua ga juga ada ujian. Bukan kita hendak lari daripada ujian tetapi bagaimana kita menerima ujian.


Sebaiknya kita meningkatkan ibadah padaNya, bertaubat pdNya, banyakkan selawat  pada Rasulullah. Contoh bagi sebuah keluarga khusus bagi para istri: berbakti pada suami, menghiburkan suami, dan macam-macam kebaikan yang Allah suka, sedangkan untuk masalah yang kita hadapi, mengadulah terus pada Allah minta Dia selesaikan dengan caraNya. Jangan putus asa meminta dan yakinlah Dia sebaik-baik penyelesai masalah, nanti lihatlah Allah akan berikan solusi yg terbaik diluar dugaan kita.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TETAMU ALLAH

MENJADI TETAMU ALLAH.

Tetamu Allah adalah satu gelaran sangat istemewa dalam Islam.  Allah dan Para Rasul sendiri memberikan layanan istemewa kepada tetamu. Dalam Islam wajib melayani tetamu yang datang bertamu ke tempat kita. Bagi umat Islam yang tahu kelebihan gelaran tersebut mereka akan berusaha dan memasang cita-cita untuk mendapat menjadi "Tetamu Allah ". Manusia di dunia ini dapat menjadi tetamu negara sebagai VIP itu pun manusia sudah rasa sangat berharga dan istemewa. Kerana menjadi tetamu VIP akan menerima layanan lima bintang. 

Betapalah apabila manusia kalau dapat menjadi tetamu Allah ia akan merasakan sepanjang hidupnya bahkan ia akan diberikan nilai sampai ke  Akhirat. "Pergi ke Makkatul Mukarramah tempat yang bersejarah. Manunaikan ibadah kemuncak rukun Islam yang lima Di sana umat Islam menjadi tetamu-tetamu Allah Kenalah menjaga adab-adabnya dengan sempurnanya". ( sedutan madah Abuya Imam Ashaari Muhammad At Tamimi ).

Satu istilah yang disebut oleh Allah d…

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.
(Sungai Dajlah).

Mengimbau kembali XPDC penulis ke Iraq melalui jalan darat dari Jordan pada 9 januari 1990. Menaiki kereta jenis GMC yang boleh memuatkan 9 penumpang. Kali ini penulis hendak kongsikan maklumat berkaitan dengan sejarah Sungai Furat dan Dajlah. Rujukan kebanyakkan dari risalah-risalah yang di terbitkan oleh kerajaan Iraq. Perjalanan darat dari Jordan ke Iraq mengambil masa 12 jam. Sepanjang perjalanan terlalu banyak sekatan tentera di dua buah negara tersebut. Terutamanya semasa berada di kawasan Iraq. Sejarah purba dan sejarah moden Iraq banyak berkaitan dengan sungai tersebut. Furat dan Dajlah merupakan antara sungai yang memiliki ikatan sejarah yang kuat dengan ajaran Islam. 

Sungai yang menjadi sumber mata air di Anatolia, Turki, dan bermuara di Teluk Persia itu berkali-kali disebutkan dalam berbagai hadis. Sungai Furat juga dikaitkan dengan Nabi dan rasul sebelum Nabi Muhammad SAW. Ia juga dikaitkan dengan tanda kiamat s…

ASAL USUL KAMPUNG DATUK KERAMAT.

PUSAT PENGAJIAN ABUYA PRAKTIKAL.
( Pasar Datuk Keramat dikaitkan dengan pasar Siti Khadijah Kelantan ).

BAGI warga kota, nama Kampung Datuk Keramat memang tidak asing lagi, bukan saja kerana ia antara kawasan perkampungan Melayu terbesar di ibu negara, tetapi ia juga adalah syurga makanan. Sebut saja makanan apa, pasti dapat dijumpai di situ.Begitu juga setiap kali kedatangan bulan Ramadan, Kampung Datuk Keramat bertukar wajah menjadi pesta makanan dengan ratusan gerai menjual pelbagai jenis makanan tempatan terutamanya di kawasan Pasar Datuk Keramat. Dalam kemeriahannya sebagai syurga makanan, ramai yang tidak tahu asal-usul nama penempatan ini. BH Plus menyingkap maksud di sebalik nama perkampungan ini. 

ABUYA memulakan jemaah pengajiannya di kampung Datuk Keramat. Ketika itu kumpulan pengajian Abuya dikenali dengan pengajian ".RUMAH PUTIH". Dipanggil rumah putih kerana rumah tersebut berwarna putih. Di markaz tersebut diadakan perjumpaan dikalangan ahli pengajian. Program tet…