Langkau ke kandungan utama

TEKNOLOGI MANUSIA BERDEPAN TENTERA TUHAN.




OJAI, California: Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump mengisytiharkan darurat di California berikutan kebakaran hutan paling buruk sehingga mengancam beberapa bandar berdekatan.Trump turut mengarahkan bantuan persekutuan untuk membantu negeri yang kebanyakan kawasan musnah dalam kebakaran itu sejak beberapa hari lalu.

Kebakaran yang diberi gelaran Thomas itu hanya 15 peratus berjaya dikawal, kini mula mengancam bandar Santa Barbara dan Carpinteria, yang terletak di pesisir pantai. OJAI, California: Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump mengisytiharkan darurat di California berikutan kebakaran hutan paling buruk sehingga mengancam beberapa bandar berdekatan.

Trump turut mengarahkan bantuan persekutuan untuk membantu negeri yang kebanyakan kawasan musnah dalam kebakaran itu sejak beberapa hari lalu.Kebakaran yang diberi gelaran Thomas itu hanya 15 peratus berjaya dikawal, kini mula mengancam bandar Santa Barbara dan Carpinteria, yang terletak di pesisir pantai.


ANGGOTA bomba berusaha memadam kebakaran hutan di Ojai, California. - Foto AFP
Tragedi itu adalah menjadi salah satu kebakaran hutan paling buruk dalam sejarah California.
Gabenor California berkata, setakat ini ia sudah memusnahkan 600 kediaman dan membakar kawasan seluas 70,000 hektar, kemusnahan yang tidak pernah berlaku sebelum ini di sebuah negeri paling ramai penduduk di AS. Arahan berpindah sudah dikeluarkan untuk beberapa kawasan di Carpinteria yang berdekatan dengan Hutan Negara Los Padres, lokasi kebakaran.
Perkhidmatan Cuaca Kebangsaan mengesahkan keadaan cuaca sangat kering di selatan California ketika ini. Keadaan diburukkan lagi dengan tiupan angin. - AFP
Tentera Tuhan antaranya terdiri daripada ribut angin, pasir, api air dan lain-lain. Allah adalah Maha Pemurah dan Penyayang. Bahkan ketika Dia murka kepada manusia, sebenarnya ada kasih sayangnya kepada kita. Di balik itu semua ada peringatan dan didikan untuk kita mahu kembali ingat kepada-Nya, taat dan patuh kepada-Nya. Melalui setiap fenomena di alam raya ini, Allah sedang berkata-kata kepada kita. Sekarang masalahnya, mampukah kita mendengar kata-kataNya? Dan yang lebih penting lagi, mahukah kita medengar kata-kataNya? 
Api adalah tentera Allah SWT.
Tuhan memerintahkan tenteranya api yang biasanya sifat api panas membakar. Allah menyelamatkan Nabi Ibrahim dari panasnya api yang menyala-nyala. "Kami berfirman, 'hai api menjadi dinginlah, dan menjadi keselamatanlah bagi Ibrahim'." (Al-Anbiyaa 21: 69)
Air adalah tentera Tuhan.
Terdapat sebuah lautan yang memisahkan antara benua Asia dan benua Afrika, laut yang menyimpan sebuah kisah tentang kebesaran Allah SWT. Air laut yang menyimpan bukti kesombongan dan kekejaman Fir’aun beserta bala tenteranya, air laut yang menjadi saksi Nabi Musa as menyelamatkan bani Israil dari kejaran Fir’aun, laut tersebut dikenal dengan sebutan Laut Merah.
Bila keadaan tenang bertukar menjadi ribut pasir! Apabila dilihat ribut jenis ini seperti satu dinding yang kukuh terbina dari habuk hampir bermeter tinggi, ianya bergerak ke seluruh pasir dan membawa kegelapan ke kawasan-kawasan yang terbesar di dunia. Pergerakan ribut pasir ini disertai dengan angin yang panas (sehingga 40 darjah Celsius). Ianya  bertiup sama dengan kelajuan taufan...Apa yang kelihatan kejadian ribut pasir ini agak melampau dan menakutkan. 
Walaubagaimanapun kejadian seperti ini sebenarnya merupakan kejadian yang biasa di Afrika dan Timur Tengah. Ianya adalah fenomena zarah-zarah debu dibawa oleh udara telah mewujudkan satu barisan yang bergerak. Perolakan udara sejuk atas tanah dipanaskan mengekalkan ribut dan menyimpan habuk yang bergolek.
Bila keadaan tenang bertukar menjadi ribut pasir! Apabila dilihat ribut jenis ini seperti satu dinding yang kukuh terbina dari habuk hampir bermeter tinggi, ianya bergerak ke seluruh pasir dan membawa kegelapan ke kawasan-kawasan yang terbesar di dunia. Pergerakan ribut pasir ini disertai dengan angin yang panas (sehingga 40 darjah Celsius). Ianya  bertiup sama dengan kelajuan taufan...Apa yang kelihatan kejadian ribut pasir ini agak melampau dan menakutkan.
Walaubagaimanapun kejadian seperti ini sebenarnya merupakan kejadian yang biasa di Afrika dan Timur Tengah. Ianya adalah fenomena zarah-zarah debu dibawa oleh udara telah mewujudkan satu barisan yang bergerak. Pergolakan udara sejuk atas tanah dipanaskan mengekalkan ribut dan menyimpan habuk yang bergolek.
Laut Merah tersebut pernah menyimpan sejarah Nabi Musa as yang melintas membawa kaum Bani Israil untuk menyelamatkan dari kejaran Fir’aun yang zalim. Kisah Nabi Musa as membelah Laut Merah tersebut diperkirakan telah terjadi sekitar 3.500 tahun yang lalu. Telah disebutkan dalam al-Qur’an di surat al-Baqarah ayat 50, yang artinya: “dan (ingatlah), ketika kami belah laut untukmu, kemudian Kami selamatkan kamu dan Kami tenggelamkan (Fir’aun) & pengikut-pengikutnya sedang kamu sendiri menyaksikan.” Sejarah ditenggelamkannya Fir’aun di dasar lautan terbukti dengan ditemukannya sebuah bangkai kereta kuda juga tulang-belulang manusia yang berada di dasar Laut Merah, diduga itu semua merupakan milik pasukan dan pengawalnya Fir’aun.






Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TETAMU ALLAH

MENJADI TETAMU ALLAH.

Tetamu Allah adalah satu gelaran sangat istemewa dalam Islam.  Allah dan Para Rasul sendiri memberikan layanan istemewa kepada tetamu. Dalam Islam wajib melayani tetamu yang datang bertamu ke tempat kita. Bagi umat Islam yang tahu kelebihan gelaran tersebut mereka akan berusaha dan memasang cita-cita untuk mendapat menjadi "Tetamu Allah ". Manusia di dunia ini dapat menjadi tetamu negara sebagai VIP itu pun manusia sudah rasa sangat berharga dan istemewa. Kerana menjadi tetamu VIP akan menerima layanan lima bintang. 

Betapalah apabila manusia kalau dapat menjadi tetamu Allah ia akan merasakan sepanjang hidupnya bahkan ia akan diberikan nilai sampai ke  Akhirat. "Pergi ke Makkatul Mukarramah tempat yang bersejarah. Manunaikan ibadah kemuncak rukun Islam yang lima Di sana umat Islam menjadi tetamu-tetamu Allah Kenalah menjaga adab-adabnya dengan sempurnanya". ( sedutan madah Abuya Imam Ashaari Muhammad At Tamimi ).

Satu istilah yang disebut oleh Allah d…

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.
(Sungai Dajlah).

Mengimbau kembali XPDC penulis ke Iraq melalui jalan darat dari Jordan pada 9 januari 1990. Menaiki kereta jenis GMC yang boleh memuatkan 9 penumpang. Kali ini penulis hendak kongsikan maklumat berkaitan dengan sejarah Sungai Furat dan Dajlah. Rujukan kebanyakkan dari risalah-risalah yang di terbitkan oleh kerajaan Iraq. Perjalanan darat dari Jordan ke Iraq mengambil masa 12 jam. Sepanjang perjalanan terlalu banyak sekatan tentera di dua buah negara tersebut. Terutamanya semasa berada di kawasan Iraq. Sejarah purba dan sejarah moden Iraq banyak berkaitan dengan sungai tersebut. Furat dan Dajlah merupakan antara sungai yang memiliki ikatan sejarah yang kuat dengan ajaran Islam. 

Sungai yang menjadi sumber mata air di Anatolia, Turki, dan bermuara di Teluk Persia itu berkali-kali disebutkan dalam berbagai hadis. Sungai Furat juga dikaitkan dengan Nabi dan rasul sebelum Nabi Muhammad SAW. Ia juga dikaitkan dengan tanda kiamat s…

ASAL USUL KAMPUNG DATUK KERAMAT.

PUSAT PENGAJIAN ABUYA PRAKTIKAL.
( Pasar Datuk Keramat dikaitkan dengan pasar Siti Khadijah Kelantan ).

BAGI warga kota, nama Kampung Datuk Keramat memang tidak asing lagi, bukan saja kerana ia antara kawasan perkampungan Melayu terbesar di ibu negara, tetapi ia juga adalah syurga makanan. Sebut saja makanan apa, pasti dapat dijumpai di situ.Begitu juga setiap kali kedatangan bulan Ramadan, Kampung Datuk Keramat bertukar wajah menjadi pesta makanan dengan ratusan gerai menjual pelbagai jenis makanan tempatan terutamanya di kawasan Pasar Datuk Keramat. Dalam kemeriahannya sebagai syurga makanan, ramai yang tidak tahu asal-usul nama penempatan ini. BH Plus menyingkap maksud di sebalik nama perkampungan ini. 

ABUYA memulakan jemaah pengajiannya di kampung Datuk Keramat. Ketika itu kumpulan pengajian Abuya dikenali dengan pengajian ".RUMAH PUTIH". Dipanggil rumah putih kerana rumah tersebut berwarna putih. Di markaz tersebut diadakan perjumpaan dikalangan ahli pengajian. Program tet…