Langkau ke kandungan utama

TEKNOLOGI MANUSIA BERDEPAN TENTERA TUHAN.




OJAI, California: Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump mengisytiharkan darurat di California berikutan kebakaran hutan paling buruk sehingga mengancam beberapa bandar berdekatan.Trump turut mengarahkan bantuan persekutuan untuk membantu negeri yang kebanyakan kawasan musnah dalam kebakaran itu sejak beberapa hari lalu.

Kebakaran yang diberi gelaran Thomas itu hanya 15 peratus berjaya dikawal, kini mula mengancam bandar Santa Barbara dan Carpinteria, yang terletak di pesisir pantai. OJAI, California: Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump mengisytiharkan darurat di California berikutan kebakaran hutan paling buruk sehingga mengancam beberapa bandar berdekatan.

Trump turut mengarahkan bantuan persekutuan untuk membantu negeri yang kebanyakan kawasan musnah dalam kebakaran itu sejak beberapa hari lalu.Kebakaran yang diberi gelaran Thomas itu hanya 15 peratus berjaya dikawal, kini mula mengancam bandar Santa Barbara dan Carpinteria, yang terletak di pesisir pantai.


ANGGOTA bomba berusaha memadam kebakaran hutan di Ojai, California. - Foto AFP
Tragedi itu adalah menjadi salah satu kebakaran hutan paling buruk dalam sejarah California.
Gabenor California berkata, setakat ini ia sudah memusnahkan 600 kediaman dan membakar kawasan seluas 70,000 hektar, kemusnahan yang tidak pernah berlaku sebelum ini di sebuah negeri paling ramai penduduk di AS. Arahan berpindah sudah dikeluarkan untuk beberapa kawasan di Carpinteria yang berdekatan dengan Hutan Negara Los Padres, lokasi kebakaran.
Perkhidmatan Cuaca Kebangsaan mengesahkan keadaan cuaca sangat kering di selatan California ketika ini. Keadaan diburukkan lagi dengan tiupan angin. - AFP
Tentera Tuhan antaranya terdiri daripada ribut angin, pasir, api air dan lain-lain. Allah adalah Maha Pemurah dan Penyayang. Bahkan ketika Dia murka kepada manusia, sebenarnya ada kasih sayangnya kepada kita. Di balik itu semua ada peringatan dan didikan untuk kita mahu kembali ingat kepada-Nya, taat dan patuh kepada-Nya. Melalui setiap fenomena di alam raya ini, Allah sedang berkata-kata kepada kita. Sekarang masalahnya, mampukah kita mendengar kata-kataNya? Dan yang lebih penting lagi, mahukah kita medengar kata-kataNya? 
Api adalah tentera Allah SWT.
Tuhan memerintahkan tenteranya api yang biasanya sifat api panas membakar. Allah menyelamatkan Nabi Ibrahim dari panasnya api yang menyala-nyala. "Kami berfirman, 'hai api menjadi dinginlah, dan menjadi keselamatanlah bagi Ibrahim'." (Al-Anbiyaa 21: 69)
Air adalah tentera Tuhan.
Terdapat sebuah lautan yang memisahkan antara benua Asia dan benua Afrika, laut yang menyimpan sebuah kisah tentang kebesaran Allah SWT. Air laut yang menyimpan bukti kesombongan dan kekejaman Fir’aun beserta bala tenteranya, air laut yang menjadi saksi Nabi Musa as menyelamatkan bani Israil dari kejaran Fir’aun, laut tersebut dikenal dengan sebutan Laut Merah.
Bila keadaan tenang bertukar menjadi ribut pasir! Apabila dilihat ribut jenis ini seperti satu dinding yang kukuh terbina dari habuk hampir bermeter tinggi, ianya bergerak ke seluruh pasir dan membawa kegelapan ke kawasan-kawasan yang terbesar di dunia. Pergerakan ribut pasir ini disertai dengan angin yang panas (sehingga 40 darjah Celsius). Ianya  bertiup sama dengan kelajuan taufan...Apa yang kelihatan kejadian ribut pasir ini agak melampau dan menakutkan. 
Walaubagaimanapun kejadian seperti ini sebenarnya merupakan kejadian yang biasa di Afrika dan Timur Tengah. Ianya adalah fenomena zarah-zarah debu dibawa oleh udara telah mewujudkan satu barisan yang bergerak. Perolakan udara sejuk atas tanah dipanaskan mengekalkan ribut dan menyimpan habuk yang bergolek.
Bila keadaan tenang bertukar menjadi ribut pasir! Apabila dilihat ribut jenis ini seperti satu dinding yang kukuh terbina dari habuk hampir bermeter tinggi, ianya bergerak ke seluruh pasir dan membawa kegelapan ke kawasan-kawasan yang terbesar di dunia. Pergerakan ribut pasir ini disertai dengan angin yang panas (sehingga 40 darjah Celsius). Ianya  bertiup sama dengan kelajuan taufan...Apa yang kelihatan kejadian ribut pasir ini agak melampau dan menakutkan.
Walaubagaimanapun kejadian seperti ini sebenarnya merupakan kejadian yang biasa di Afrika dan Timur Tengah. Ianya adalah fenomena zarah-zarah debu dibawa oleh udara telah mewujudkan satu barisan yang bergerak. Pergolakan udara sejuk atas tanah dipanaskan mengekalkan ribut dan menyimpan habuk yang bergolek.
Laut Merah tersebut pernah menyimpan sejarah Nabi Musa as yang melintas membawa kaum Bani Israil untuk menyelamatkan dari kejaran Fir’aun yang zalim. Kisah Nabi Musa as membelah Laut Merah tersebut diperkirakan telah terjadi sekitar 3.500 tahun yang lalu. Telah disebutkan dalam al-Qur’an di surat al-Baqarah ayat 50, yang artinya: “dan (ingatlah), ketika kami belah laut untukmu, kemudian Kami selamatkan kamu dan Kami tenggelamkan (Fir’aun) & pengikut-pengikutnya sedang kamu sendiri menyaksikan.” Sejarah ditenggelamkannya Fir’aun di dasar lautan terbukti dengan ditemukannya sebuah bangkai kereta kuda juga tulang-belulang manusia yang berada di dasar Laut Merah, diduga itu semua merupakan milik pasukan dan pengawalnya Fir’aun.






Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NEGARA SYAM.

NEGARA SYAM (JORDAN, PALESTIN,HEBRON, SYRIA) Negara Jordan menjadi tempat transit bagi Abuya sebelum meneruskan perjalanan ke negara negara lain. Jordan juga dikenali dengan bumi Anbiya. Jordan juga banyak meninggalkan kesan  peninggalan purba yang berusia  ribuan tahun. Ia banyak di Jordan atau dulu dikenali dengan negeri Syam. Wilayah Syam zaman kebangkitan pertama mengandungi Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria. Di era kebangkitan kali kedua Syam telah terpecah kepada empat negara. Ia dilakukan oleh penjajah. Kini terdapat negara Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria secara berasingan satu sama lain. Jordan era terkini dikenali dengan Kerajaan Hasyimiyah Jordan, (Hashemite Kingdom of Jordan) atau lebih dikenali dengan nama Jordan sahaja  merupakan sebuah negara Arab yang terletak di Asia Barat (dulu dianggap Timur Tengah) bersempadan dengan negara-negara Arab yang lain. Ia terletak pada koordinat 34-29 Utara 35-39 Timur iaitu di sebelah Barat La

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN.

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN. Allah telah mengkhabarkan kepada kita melalui lidah Rasul-Nya bahawa Allah telah ‘set’kan satu Jadual Allah SWT untuk umat yang datang sesudah wafatnya Nabi akhir zaman. Itulah kasih sayang Allah dan Rasul-Nya kepada umat Islam, yang untuk mereka tidak ada lagi nabi dan rasul.Maka diceritakan lah perkara-perkara yang bakal terjadi sama ada yang positif atau negatif. Dengan mengetahui dan memahami jadual itu, umat Islam terpandu atau terpimpin untuk menghadapi dan menerima takdir yang bakal berlaku. Antara jadual yang dimaksudkan itu ialah, Rasulullah SAW bersabda: Yang artinya : "Telah berlaku Zaman Kenabian ke atas kamu, maka berlakulah zaman kenabian sebagaima­na yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat zaman itu. Kemudian berlakulah Zaman Kekhalifahan (Khulafaur Rasyidin) yang berjalan seperti zaman kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat nya. Lalu berlakulah zaman

AGAMA NABI IBRAHIM.

AGAMA NABI IBRAHIM. Inti pati ayat: Al Qur’an ayat 123 surat 16 An Nahl, Kemudian Kami wahyukan kepadamu (Muhammad): "Ikutilah agama Ibrahim seorang yang hanif." dan bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan. Al Qur’an ayat 39 surat 14 Ibrahim, Segala puji bagi Allah yang telah menganugerahkan kepadaku di hari tua (ku) Ismail dan Ishaq. Sesungguhnya Tuhanku, benar-benar Maha Mendengar (memperkenankan) do`a. Al Qur’an ayat 124 surat 2 Al Baqarah, Dan (ingatlah), ketika Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat (perintah dan larangan), lalu Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku akan menjadikanmu imam bagi seluruh manusia". Ibrahim berkata: "(Dan saya mohon juga) dari keturunanku". Allah berfirman: "Janji-Ku (ini) tidak mengenai orang-orang yang zalim". Al Qur’an ayat 71 surat 21 Al Anbiyaa’, Dan Kami selamatkan Ibrahim dan Luth ke sebuah negeri yang Kami telah memberkahinya untuk sekalian manusia. N