Langkau ke kandungan utama

UMAT ISLAM JADI BOLA.



BARCELONA EMPAYAR BOLA.

Kelab Bola Sepak Barcelona, dikenali sebagai Barça merupakan salah sebuah kelab dalam La Liga yang berpangkalan di Barcelona, Catalonia, Sepanyol. Menurut sejarah, umat Islam bagaikan bola sepak. Di tendang di terajang dan kemuncaknya dibunuh beramai-ramai. Bani al-Ahmar, raja terakhir kerajaan Islam Granada pada 21 Muharam 897 Hijrah yang memeterai perjanjian penyerahan kerajaannya kepada Raja Kristian Sepanyol, Ferdinand dan Isabella. Dengan itu, berakhirlah era kerajaan Islam di bumi Eropah setelah berkuasa 800 tahun.Bani al-Ahmar merupakan puak yang menguasai wilayah Islam terakhir di Sepanyol iaitu Granada dari 620 Hijrah hingga 897 Hijrah iaitu pada tahun di mana perjanjian penyerahan kerajaannya kepada Raja Kristian Sepanyol, Ferdinand dan Isabella dimeterai.


15 dari bandar-bandar yang paling menarik di Sepanyol, bagaikan guru untuk membantu mencari inspirasi terutamanya membawa kita kembali ke zaman kegemilangan Tamadun Islam di Eropah. Madrid dan Barcelona mungkin kelihatan seperti pilihan yang jelas - mereka selalu tercatat sebagai dua kota di Eropah yang paling diinginkan untuk dikunjungi. Valencia, bandar ketiga, Bandar Lama yang menakjubkan. Penyampaian ilmu melalui madah dan sajak juga menjadi tradisi di Valencia Sepanyol.
(Kota Valencia Sepanyol).

Mengimbau kembali kehidupan di Sepanyol, tradisi ilmiah berkembang pesat di Valencia. Tak hanya di bidang ilmu pasti, tetapi ilmu sosial, seperti sastra dan sejarah. Salah satu indikasi nya, ada tradisi bersyair dan bersajak. Abuya Ashaari Muhammad At Tamimi banyak menulis madah dan sajak dan telah dibukukan. Contoh madah dari Abuya: " Rasa Bertuhan Setiap Waktu "
Kalau setiap detik dan waktu kita rasa bertuhan
Ke mana kita pergi dan berada rasa itu dibawa bersama
Terasa kita dilihat hingga ke lubuk hati kita
Terasa di dengar-Nya hingga gerakan hati kita
Luar dan dalam batin kita diketahui-Nya
Kuasa-Nya tidak pernah lekang pada diri kita
Dia boleh buat apa sahaja dengan kehendak dan kuasa-Nya
Kalau dia berkata: sakit, sakitlah kita
Jika Dia berkata sihat, sihatlah kita
Bila dia berkata nahas, nahaslah kita
Dia berkata patah, patahlah kita
Begitulah seterusnya Dia berkata pandai, pandailah kita
Hiduplah, matilah berlaku pada kita
Tentulah rasa takut dengan Tuhan setiap masa
Apabila takut dengan Tuhan, takut pula dengan dosa.
(Foto bandar Malaga Sepanyol).

Malaga: Sebuah bandar  dengan
pemandangan seni yang meriah, bandar lama yang menawan dan muzium yang hebat. Kota yang berasal dari bahasa Arab yang maknanya ialah tempat pertemuan. Sepanyol, mudah menjadi salah satu daripada bandar-bandar yang paling sesuai di Eropah.Hampir 8 abad lamanya Islam berkuasa di Sepanyol dengan ibu kota Cordoba.
Granada:Terkenal di seluruh dunia untuk Istana Alhambra dan Generalife Gardens, (جنة العريف)Granada juga mempunyai gastronomi bertaraf dunia dan Old Town atmosfera yang dipelihara dengan baik. Pusat tamadun Islam di Eropah.Segovia: Hanya di utara Madrid, bandar kecil yang indah ini lokasinya di tengah Sepanyol. Ia sering diabaikan oleh pelancong tetapi mempunyai seni bina yang menakjubkan.

(Foto Jannatul Arif Sepanyol).

Perjanjian yang melibatkan 67 perkara itu, termasuklah jaminan keselamatan orang Islam di Sepanyol, tetapi pada akhirnya ia tidak pernah direalisasikan.
Malah, 300 tahun kemudian, Islam dan tanda-tandanya semakin terhakis di bumi Sepanyol, seolah-olah Islam dan tamadunnya tidak pernah wujud di negara itu walaupun ia pernah menyinari dan menerajuinya 800 tahun.Perjanjian ini akhirnya dimeterai kerana menerima banyak tekanan daripada orang Kristian Sepanyol, termasuk kejadian paling memilukan dalam sejarah Islam pada 892 Hijrah.
Ketika itu, beribu-ribu umat Islam yang dijanji boleh menyelamatkan diri dengan berlayar ke Afrika dibunuh beramai-ramai secara kejam atau 
tanpa perikemanusiaan.Dalam tragedi tersebut, umat Islam mati bermandikan darah angkara tentera Kristian. Sebelum dibunuh, mereka bersembunyi di rumah masing-masing.Antara punca besar kejatuhan empayar ini juga adalah akibat peperangan dan pergaduhan antara pemerintah dan umat Islam di Tanah Andalus.

Peperangan berlaku di antara Abū Abd Allāh Muhammad XII atau Boabdil yang dikenali sebagai seorang pemerintah yang lemah dan seorang putera yang memberontak menentang ayahnya Abū Al-Hassān Alī dikenali sebagai Mullay Hassan, dan pakciknya Abū Abd Allāh Muhammad III dikenali sebagai el-Zagal.
Pada tahun 1483, Boabdil telah ditawan di Lucena oleh tentera Kristian dan akhirnya beliau tunduk dengan perjanjian dengan Ferdinand dan Isabella untuk ‘bekerjasama’ atau taat kepada mereka dan dijanjikan kuasa sebagai pemerintah Granada kepada beliau, satu kedudukan yang memang didami Boabdil.

Ketika serangan Ferdinand II keatas Mullay Hassan dan El-Zagal di Malaga, Ferdinand II telah meminta tolong kepada Boabdil untuk tidak masuk campur di dalam serangan keatas Malaga ini. Malaga akhirnya jatuh ketangan Kerajaan Kristian.
Kemudiannya Bandar Baza, 
Almuñécar, Salobreña dan Almería.
Akhirnya pada Januari tahun 1492, Boabdil telah diseru oleh Ferdinand II untuk menyerahkan Granada setelah beberapa bulan dikepung. Pada tanggal 2 Januari 1492, umat Islam telah kehilangan tanah Andalus dan dipaksa memeluk Kristian atau diusir dan tanah serta harta mereka dirampas. Mereka yang enggan akan dibunuh oleh kerajaan Kristian Spain.

Kejatuhan Granada telah merubah landskap Eropah menyebabkan Eropah tiada negara Islam sehingga kini dan polis ‘All-Christian‘ berjaya ditegakkan di Eropah.Tanah yang satu masa dahulu milik umat Islam hilang disebabkan umat Islam meninggalkan Islam dan terikut-ikut dan tunduk dengan hawa nafsu. Semoga menjadi pengajaran buat kita untuk tidak bergaduh di atas hal remeh sesama umat Islam dan tidak bermudah-mudah menerima pertolongan golongan menentang Islam.





Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TETAMU ALLAH

MENJADI TETAMU ALLAH.

Tetamu Allah adalah satu gelaran sangat istemewa dalam Islam.  Allah dan Para Rasul sendiri memberikan layanan istemewa kepada tetamu. Dalam Islam wajib melayani tetamu yang datang bertamu ke tempat kita. Bagi umat Islam yang tahu kelebihan gelaran tersebut mereka akan berusaha dan memasang cita-cita untuk mendapat menjadi "Tetamu Allah ". Manusia di dunia ini dapat menjadi tetamu negara sebagai VIP itu pun manusia sudah rasa sangat berharga dan istemewa. Kerana menjadi tetamu VIP akan menerima layanan lima bintang. 

Betapalah apabila manusia kalau dapat menjadi tetamu Allah ia akan merasakan sepanjang hidupnya bahkan ia akan diberikan nilai sampai ke  Akhirat. "Pergi ke Makkatul Mukarramah tempat yang bersejarah. Manunaikan ibadah kemuncak rukun Islam yang lima Di sana umat Islam menjadi tetamu-tetamu Allah Kenalah menjaga adab-adabnya dengan sempurnanya". ( sedutan madah Abuya Imam Ashaari Muhammad At Tamimi ).

Satu istilah yang disebut oleh Allah d…

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.
(Sungai Dajlah).

Mengimbau kembali XPDC penulis ke Iraq melalui jalan darat dari Jordan pada 9 januari 1990. Menaiki kereta jenis GMC yang boleh memuatkan 9 penumpang. Kali ini penulis hendak kongsikan maklumat berkaitan dengan sejarah Sungai Furat dan Dajlah. Rujukan kebanyakkan dari risalah-risalah yang di terbitkan oleh kerajaan Iraq. Perjalanan darat dari Jordan ke Iraq mengambil masa 12 jam. Sepanjang perjalanan terlalu banyak sekatan tentera di dua buah negara tersebut. Terutamanya semasa berada di kawasan Iraq. Sejarah purba dan sejarah moden Iraq banyak berkaitan dengan sungai tersebut. Furat dan Dajlah merupakan antara sungai yang memiliki ikatan sejarah yang kuat dengan ajaran Islam. 

Sungai yang menjadi sumber mata air di Anatolia, Turki, dan bermuara di Teluk Persia itu berkali-kali disebutkan dalam berbagai hadis. Sungai Furat juga dikaitkan dengan Nabi dan rasul sebelum Nabi Muhammad SAW. Ia juga dikaitkan dengan tanda kiamat s…

ASAL USUL KAMPUNG DATUK KERAMAT.

PUSAT PENGAJIAN ABUYA PRAKTIKAL.
( Pasar Datuk Keramat dikaitkan dengan pasar Siti Khadijah Kelantan ).

BAGI warga kota, nama Kampung Datuk Keramat memang tidak asing lagi, bukan saja kerana ia antara kawasan perkampungan Melayu terbesar di ibu negara, tetapi ia juga adalah syurga makanan. Sebut saja makanan apa, pasti dapat dijumpai di situ.Begitu juga setiap kali kedatangan bulan Ramadan, Kampung Datuk Keramat bertukar wajah menjadi pesta makanan dengan ratusan gerai menjual pelbagai jenis makanan tempatan terutamanya di kawasan Pasar Datuk Keramat. Dalam kemeriahannya sebagai syurga makanan, ramai yang tidak tahu asal-usul nama penempatan ini. BH Plus menyingkap maksud di sebalik nama perkampungan ini. 

ABUYA memulakan jemaah pengajiannya di kampung Datuk Keramat. Ketika itu kumpulan pengajian Abuya dikenali dengan pengajian ".RUMAH PUTIH". Dipanggil rumah putih kerana rumah tersebut berwarna putih. Di markaz tersebut diadakan perjumpaan dikalangan ahli pengajian. Program tet…